دبیر انجمن قطعه‌سازی بر همکاری با شرکای خارجی تراز اول تاکید کرد

چرخ قطعه سازان در انتظار روان‌سازی پسابرجام

 قطعه‌سازی؛ صنعت وابسته‌ای است که زیر سایه درخت ستبر خودروسازی داخلی رشد کرده و شاید به همین دلیل، نتوانسته  آن‌طور که باید قد بکشد

کد : 2522
تاریخ انتشار : يکشنبه 31 مرداد 1395
print
نظرات : 0
چرخ قطعه سازان در انتظار روان‌سازی پسابرجام
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

دبیر انجمن قطعه‌سازی بر همکاری با شرکای خارجی تراز اول تاکید کرد
چرخ قطعه سازان در انتظار روان‌سازی پسابرجام 
مسلم تقوی-دنیای خودرو: قطعه‌سازی؛ صنعت وابسته‌ای است که زیر سایه درخت ستبر خودروسازی داخلی رشد کرده و شاید به همین دلیل، نتوانسته  آن‌طور که باید قد بکشد. این صنعت در ایران کمی بعدتر از صنعت خودرو شروع به کار کرد و سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارد. با وجود این سابقه چرا این صنعت آن‌طور که باید و شاید پیشرفت نکرده است؟ کمبود منابع مالی، وابستگی به خودروسازان، پرداخت نشدن به موقع مطالبات، تکنولوژی‌های قدیمی، تحریم و واردات بی‌رویه قطعه. تعدادی از دلایلی محسوب می‌شود که این صنعت را به ورطه نابودی کشانده است. 

اگرچه این را نیز نباید نادیده گرفت که برخی قطعه‌سازان اشتباهایی مرتکب شده‌اند. مثلا آن‌گونه که بارها مدیران پیشین خودروسازان بیان کرده‌اند، عدم امکان خوابیدن خط تولید خودرو، در مواردی علت اصلی بی‌کیفیت بودن قطعات خودرو بوده است. از دیگر خطاهای این حوزه که بارها بیان شده، واردات قطعه توسط برخی از همین قطعه‌سازان بوده که ضربه مهلکی به بدنه خود زده است. طبیعتا اگر شرایط اقتصادی درست باشد، هیچ تولیدکننده بزرگی کوتاه‌مدت را به منافع بلندمدت ترجیح نمی‌دهد و دست به چنین اشتباهاتی نمی‌زند. برخی قطعه‌سازان اشتباهاتی کرده‌اند و این را نمی‌شود به حساب تمام فعالان این حوزه گذاشت، ولی مشخص است اگر قطعه‌سازان تا این حد تحت فشار نباشند، می‌توانند حتی بخشی از بار رشد اقتصادی را به دوش بکشند و با استفاده از مزیت‌هایی که دارند، از لحاظ اقتصادی و ارزآوری از صنعت خودروسازی هم جلو بزنند. 
  پسابرجام و پیشا انجام
حالا با امکانات جدیدی که در پسابرجام ایجاد شده است، انتظار می‌رود این صنعت نقش خود را در بازی برد-برد اقتصادی ایفا کند. ولی فعلا جز امیدواری چیز بیشتری نصیب این صنعت نشده است.  دبیر انجمن قطعه‌سازان در مورد مشکلات این صنعت گفت: هر چند در پسابرجام بخشی از موانع صنعت خودرو و قطعه‌سازی برداشته شد، اما همچنان موانع زیادی در ارتباط با انتقال پول وجود دارد که باید از پیش رو برداشته شود. 
ساسان قربانی با اشاره به روند بسیار کند رفع موانع قطعه‌سازان در پسابرجام اظهار کرد: هر چند حرکت‌های صورت گرفته جریان مثبتی را طی کرده، اما بسیار کند بوده است. وی گفت: متاسفانه مشکل نقدینگی قطعه‌سازان کماکان وجود دارد و این مشکلات مواردی نیست که به طور کامل برطرف شده باشد. دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین به میزان مطالبات معوقه قطعه‌سازان از خودروسازان اشاره کرد و گفت: مطالبات قطعه‌سازان موضوعی است که کماکان وجود دارد، هر چند اقدامات نسبتا مثبتی از سوی شرکت‌های خودروسازی صورت گرفته است، اما ضرورت دارد این اقدامات تسریع شود تا هم شرکت‌های خودروساز دیون‌شان را به طرف‌های قرارداد بپردازند و هم برای توسعه صنعت قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد.
  همکاری با قطعه‌سازان تراز اول خارجی
قربانی گفت: امروز صنعت قطعه‌سازی ایران نیازمند ارتباطات بین‌المللی و توسعه تکنولوژیک و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات به روز است. قطعا دستیابی به این شرایط مستلزم سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی و جذب تکنولوژی‌های روز دنیاست. وی گفت: البته این موارد، مسائلی است که در حال پیگیری است اما معتقدم سرعت فعلی، سرعتی نیست که صنعت خودرو و قطعه‌سازی را به برنامه و اهداف موردنظر برساند و باید سرعت حرکت افزایش یابد. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در ادامه با اشاره به طرح مساله واردات قطعات توسط برخی قطعه‌سازان و استفاده از آنها در زنجیره تامین خودروسازان گفت: آمار و ارقام دقیقی در این زمینه وجود ندارد که بتوان به آنها بسنده کرد.حرف و حدیث‌های زیادی در این زمینه مطرح می‌شود اما آنچه مسلم است، اینکه شرکت‌های قطعه‌سازی تلاش زیادی برای ساخت قطعات در داخل کشور دارند و با توجه به این رویکرد همواره عنوان می‌کنند باید ارز تک‌نرخی شود تا بتوانند در عرصه بین‌المللی رقابت کنند.
قربانی افزود: البته قطعه‌سازانی که ریشه در این عرصه دارند و با فرایندهای تولیدی فعالیت می‌کنند با واردات مخالف هستند، هر چند برخی موارد استثنا نیز در این زمینه وجود دارد. وی افزود: امروز برنامه‌های ساخت داخل از گزینه‌هایی است که همواره مورد تاکید و درخواست قطعه‌سازان از خودروسازان بوده است. البته زمانی که شرکت‌ها به سطح تکنولوژی بسیار پیشرفته و بالایی دست پیدا می‌کنند، ممکن است فرصتی نیاز باشد تا انتقال دانش و تکنولوژی صورت گیرد. با این وجود در محصولات و پلت‌فرم‌های جدید باید یکی از الزامات به شرکت‌های قطعه‌ساز، تامین قطعات موردنیاز با همکاری‌های شرکت‌های 
بین‌المللی باشد.  وی همچنین با اشاره به مزیت همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در تامین قطعات موردنیاز در خودروهای جدید افزود: توسعه اشتغال در کشور، انتقال تکنولوژی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تولید خودرو از مزیت‌های این همکاری‌ها خواهد بود، البته این مساله منوط به این  امر است که سیاست‌ها به سمتی حرکت کند که شرکت‌ها تشویق به فعالیت بیشتری شوند، خصوصا اینکه می‌توانند با شرکای تجاری تراز اول در صنعت قطعه‌سازی همکاری کنند تا دانش و تجربه آنها به تولیدکننده داخلی منتقل شود.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چرخ قطعه سازان در انتظار روان‌سازی پسابرجام
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو