پاسخ مدیرعامل«كارما»به ابهامات در مورد اولين فروشگاه زنجیره‌اي خودرو

تحویل یک‌روزه خودرو را با کمترین قیمت عملی می‌کنیم

 به‌رغم اینکه مدت زیادی از پیدایش برند «کارما»، اولین فروشگاه زنجیره‌ای خودرو در ایران نمی‌گذرد، اما با توجه به تبلیغات گسترده آنها، خصوصا در جراید و بیلبوردهای سطح شهر تهران، شاید کمتر کسی باشد که با نام این برند آشنا نشده باشد.

کد : 2524
تاریخ انتشار : يکشنبه 31 مرداد 1395
print
نظرات : 0
تحویل یک‌روزه خودرو را  با کمترین قیمت عملی می‌کنیم
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

پاسخ مدیرعامل«كارما»به ابهامات در مورد اولين فروشگاه زنجیره‌اي خودرو
تحویل یک‌روزه خودرو را  با کمترین قیمت عملی می‌کنیم
گروه خبر-دنیای خودرو: به‌رغم اینکه مدت زیادی از پیدایش برند «کارما»، اولین فروشگاه زنجیره‌ای خودرو در ایران نمی‌گذرد، اما با توجه به تبلیغات گسترده آنها، خصوصا در جراید و بیلبوردهای سطح شهر تهران، شاید کمتر کسی باشد که با نام این برند آشنا نشده باشد.
در روزهای اخیر تماس‌های بسیاری از مخاطبان داشتیم که خواهان پاسخ‌گویی مسئولان این شرکت به برخی ابهامات به‌وجود آمده در مورد این برند بودند که در این رابطه با سیاوش جعفریان، صاحب ایده این برند و یکی از مسوولین این مجموعه به نمایندگی از شرکت کارما گفت‌وگو کرده‌ایم.
 فروشگاه زنجيره‌اي خودرو به چه معناست و قرار است چه کارهای جديدي براي متقاضيان در این فروشگاه انجام شود؟
بهتر است اول به ماهيت وجود و پيدايش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بپردازيم. هدف و مسئوليت يك فروشگاه زنجيره‌اي به معناي عام به‌عنوان يك شبكه توزيع، به‌وجود آوردن ارتباطي صحيح با شبكه تامين است، بدين‌صورت كه ضمن فراهم کردن مزيت‌هايي مانند دسترسي آسان، تنوع، فراواني و ارزاني، كالاها را در فضايي مدرن و قانونمند در اختيار مشتري قرار مي‌دهد.
تفكر پيدايش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خودرو نيز در واقع بر همين اساس شكل گرفته و هدف اصلي آن افزايش ميزان رضايت‌مندي متقاضيان خريد خودرو در كشور است. 
در شرايط كنوني، مشكل اصلی متقاضيان خريد خودرو، نارضايتي آنها از شرايط پيچيده و زمان‌هاي طولاني براي خريد خودروی مورد‌نظر  و در برخي مواقع، بدقولي‌هاي فروشندگان در زمان تحويل خودرو است. البته اين موضوع فراموش نشود كه متقاضي قبل از روند خريد نيز براي مقايسه محصولات برندهاي مختلف و دريافت  مشاوره صحيح در اكثر موارد، زمان و هزينه زيادي صرف مي‌كند. جالب اينكه پس از تحويل خودرو به مشتريان، اكثرا اذعان دارند خدمات خوبي دريافت نكرده‌اند.
 معتقديم يكي از دلايل كاهش تقاضا در اين صنعت از بي‌اعتمادي متقاضيان نشات گرفته، حتي مسئولان هم به منظور حفظ و رعايت حقوق مصرف‌كننده با ورود به اين موضوع، قوانيني نيز وضع کرده‌اند.
بديهي است يكي از ابزارهاي كمكي اجرايي شدن همين قوانين، ايجاد الگويي صحيح در زمينه خريد خودرو  با هدف كاهش تنش و ايجاد آرامش در تامين نياز متقاضيان است كه قاعدتا منجر به ايجاد رونق در همين بازار نيز خواهد شد. 
در اين رابطه، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خودرو نيز با هدف رفع نيازهاي متقاضيان و كسب موفقيت در بازار، اقدام به ايجاد خدماتي کرده است. ازجمله تحويل يك‌روزه خودرو (در مقابل موج پيش‌فروش‌هاي حال حاضر صنعت خودرو)، تامين تسهيلات بانكي فوري خريد خودرو از طريق همكاري با ليزينگ‌هاي معتبر تحت نظارت بانك مركزي (كه اين موضوع به اجراي قوانين بانكداري كمك می‌کند  و باعث مي‌شود اعطاي تسهيلات خريد خودرو از طريق اشخاص حقيقي ساماندهي شود و تمام تسهيلات در اين رابطه از طريق شبكه بانكي يا موسسات تحت نظارت بانك مركزي صورت گیرد) و همچنين گسترش شبكه توزيع در سراسركشور با هدف خلق كارآفريني مناسب و ايجاد دسترسي خريد آسان براي متقاضيان بازار صورت گیرد.
در همين راستا، شركت «كارما»، با هدف كمك به شبكه تامين خودرو به منظور تسريع فروش محصولات‌شان از طريق شبكه گسترده توزيع فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خودرو و ايجاد تنوع محصول و شرايط براي مصرف‌كننده، همكاري با كليه تامين‌كنندگان از قبيل توليدكنندگان، واردكنندگان، فروشندگان و... را مدنظر قرار داده است و مزاياي رقابتي در خور مشتريان خود ازجمله  انجام خدمات رفاهي پس از فروش مانند تحويل خودرو در منزل متقاضيان، انجام امور شماره‌گذاري، بيمه‌اي، امدادي و ... را در نظر گرفته است.
بايد توجه داشت يكي ديگر از دغدغه‌هاي متقاضيان، سردرگمي در شناخت هويت فعالان بازار آزاد فروش خودرو است كه فروشگاه زنجيره‌اي خودرو بعد از طرح ايده و دريافت مجوزات لازم تحت نظارت يك هويت رسمي در اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي فعاليت خود را آغاز مي‌كند.
ارتباط شركت پرشين‌پارس با فروشگاه زنجيره‌اي خودرو چيست؟
پرشين‌پارس مجموعه‌اي از شركت‌ها محسوب مي‌شودكه اصطلاحا به آن هلدينگ مي‌گويند و  به دليل داشتن عامليت‌هاي برندهاي متنوع و معتبر دنيا به عنوان مجموعه عامليت‌مجاز فروش خودرو در 14 سال گذشته شناخته شده‌اند و تنها به دليل اينكه يكي از شركت‌هاي پرسابقه اين گروه (با توجه به فروش چندهزار خودرو در سال‌هاي گذشته) در زمينه خودرو بوده، معرفي‌كننده فعاليت جديد اين گروه تحت‌عنوان فروشگاه زنجيره‌اي خودرو با نام «كارما» در تبليغات گذشته بوده است. البته «كارما» يك شخصيت حقوقي كاملا مستقل نسبت به شركت پرشين‌پارس دارد و فعاليت‌هاي آن هم چه به لحاظ شيوه فروش، نحوه مديريت و عملكرد و چه از لحاظ گستردگي شبكه فروش در كل كشور كاملا با پرشين‌پارس متفاوت خواهد بود.
 شما مدعي بوده‌ايد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خودروی «كارما» با توجه به تحويل يك روزه، درمقابل سيستم فعلي پيش‌فروش‌ها قرار خواهد گرفت، در صورتي كه پرشين‌پارس ديگر شركت اين گروه، در حال انجام شرايط پيش‌فروش خودرو است. اين موضوع با صحبت‌هاي شما تناقض دارد!
خير، به هيچ وجه. ما با توجه به تجربيات و همچنين سياست داخلي خود دريافته‌ايم بايد دنبال منافع مصرف‌كننده و حمايت از حقوق آن باشيم. چون در اين صورت، به پشتوانه رضايت متقاضيان، هم مجموعه را در رسيدن به موفقيت تضمين خواهيم کرد و هم حمايت قانون را در كنار خود خواهيم داشت.در اين راستا، دو هدف سياستگذاري‌شده را دنبال خواهيم كرد و مدعي هستيم با توجه به گستردگي فعاليت، تاثيرات بسيار مثبتي در بازار فروش خودرو و نيز افزايش رضايت متقاضيان خواهيم گذاشت.
با توجه به تحويل يك‌روزه در كارما و ارائه خدمات ويژه و گستردگي شبكه توزيع مي‌توانیم به مرور سطح توقع و كيفيت پاسخگويي به تقاضاي متقاضيان را افزايش و ذائقه و انتظار خريد متقاضيان را از فروش‌هاي مدت‌دار (پيش‌فروش‌ها) به سمت تحويل فوري تغيير دهيم، در هدف بعدی در پرشين‌پارس قصد ساماندهي وضعيت پيش‌فروش‌ها را در بخش بازار خودرو خواهيم داشت. بدين صورت كه با هدف ايجاد رضايت در متقاضيان خريد خودرو در پرشين‌پارس و ديگر شركت‌هاي مشابه با ارائه طرحي ويژه حتي به قيمت از دست دادن موقتي بخشي از سهم بازار، به ساماندهي وضع موجود پيش‌فروش‌ها مي‌پردازيم كه در اين خصوص از نهادهاي نظارتي و رسانه‌ها انتظار حمايت خواهيم داشت.
معتقديم واژه پيش‌فروش ذاتا غلط نيست و به طور كل پيش‌فروش نوعی از فروش است كه اجراي آن با روش صحيح و در چارچوب قانون موثر است. نوع پيش‌فروش‌ها در سال‌هاي گذشته به روش‌های مختلف عامل ايجاد نارضايتي در متقاضيان بوده، بدين ترتيب كه يا سرمايه متقاضي از طريق برخي شركت‌هاي سودجو ضايع شده و خودروی مدنظر متقاضي يا به دلايل مختلف در زمان تحويل با تغيير قيمت يا حتي ديركرد در زمان تحويل مواجه شده است. در رابطه با بخش اول، قاعدتا بايد با اخذ مجوزهای مناسب پيش نياز و بازدارنده،  از سوي مسئولان مربوطه، ورود اين نوع سودجويان به بازار فروش خودرو و تبليغات الزام شود. اما در رابطه با بدقولي‌هاي قيمتي و زماني بايد قبل از پاك كردن صورت مساله و جست‌وجوي معلول‌ها، علت را جست و براي رفع آن تلاش كرد.در اين جريان به غير از مصرف‌كنندگان، برخي فعالان هم قرباني شده‌اند. قرباني رايج كردن قيمت‌هاي كاذب خودرو توسط ليدرهاي كاذب بازار.
در حال حاضر پرشين‌پارس به عنوان مجموعه عامليت‌هاي مجاز فروش خودرو همچنان با پروانه گذشته خود مانند گذشته با پنج شعبه در تهران در حال فعاليت است. نكته قابل توجه اين است که اخذ شعبات شركت پرشين‌پارس با همان پروانه بوده است. كارما، «اولين فروشگاه زنجيره‌اي خودرو» هم 
به زودي در تهران و به سرعت در كل كشور با پروانه فعاليت اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي فعاليت خود را آغاز مي‌کند

بيشتر توضيح دهيد؟ 
با توجه به گستردگي تبليغات توسط  ليدرهاي كاذب بازار، قيمت‌هاي اعلامي توسط آنها با هدف كسب سهم فروش بيشتر بازار، كاملا غيرواقعي اعلام مي‌شود و دراين مسير، ديگر فعالان هم دو راه دارند. يا سهم فروش را ازدست دهند يا از همان قيمت‌هاي غيرواقعي پيروي كنند كه قاعدتا به دليل غيرواقعي بودن قيمت‌ها امكان تحويل خودرو در موعد مقرر و با همان قيمت اعلام‌شده وجود ندارد كه در آن صورت هم فروشندگاني كه از آن ليدر كاذب پيروي كرده‌اند گرفتار مي‌شوند و هم مصرف‌كنندگان. 
به نظر مي‌رسد رفع اين معضل نيازمند آگاه‌سازي و قانون‌گذاري است، علاوه بر آن به يك بازوي اجرايي در دل بازار فروش خودرو نياز دارد كه در اين رابطه، پرشين‌پارس از اين پس تصميم دارد با روش معكوس همان ليدرهاي كاذب با چشم اميد به حمايت قانون، به فروش خودروهايي با قيمت‌هاي واقعي با استناد به مستندات موجود و مشهود قيمت‌گذاري اقدام کند تا با اين اقدام بتواند در شكل‌گيري و افزايش ميزان رضايت مصرف‌كننده و فروشنده تغييرات اساسي ايجاد کند.
 به نظر برخي تحويل يك‌روزه واقعي به نظر نمي‌رسد!
  اين تفكر به اين دليل شكل گرفته است كه با توجه به شرايط مرسوم بازار، ذائقه و انتظار خريد متقاضيان هم تغيير كرده است. بدين صورت كه حداقل در رابطه با خودروهاي وارداتي (با توجه به نوسان قيمت ارز و بسته بودن متعدد زمان ثبت‌سفارش)، تحويل مدت‌دار را با اعلام قيمت قطعي و زمان قطعي باوركردني‌تر از  تحويل يك‌روزه خودرو و استفاده از منابع موجود خودرو مي‌دانند.
تحويل يك روزه و خدماتي كه وعده داده‌ايم، حقيقتا خارق‌العاده نيست و كمترين خدماتي است كه متقاضيان مي‌توانند نسبت به استانداردهاي جهاني خريد خودرو در اختيار داشته باشند. البته برخي خدمات در حال حاضر توسط برخي فعالان در همين بازار فروش خودرو ارائه مي‌شود و مدعي نيستيم قرار است كارهاي متفاوتي صورت گیرد، بلكه ادعا مي‌كنيم همان استانداردها قرار است با ايده‌ و شيوه‌ای كاملا متفاوت و در يك شبكه گسترده فروش صورت گیرد.
 در فواصل كمپين تبليغاتي كارما، حاشيه‌هايي تحت عنوان نداشتن مجوزهای مربوطه و مطالب این‌چنینی مطرح شد. در اين رابطه چه توضيحي داريد؟
ذكر اين نكته ضروري است كه در رابطه با اولين‌ها، هميشه اين طور حواشي معمول است، ولي همان‌طور كه مي‌دانيد در همان ساعات اوليه، كارما و نهادهاي مرتبط اين اخبار و حواشي بي اساس آن را تكذيب كردند. بايد به اين موضوع نيز اشاره داشت، گاهی اوقات، هم‌زمان با رشد تجارت‌هاي كوچك، نياز به جابه‌جايي اتحاديه‌هاي مرتبط است كه اين طور تداخلات طبيعي است.  در حال حاضر پرشين‌پارس به عنوان مجموعه عامليت‌هاي مجاز فروش خودرو همچنان با پروانه گذشته خود مانند گذشته با پنج شعبه در تهران در حال فعاليت است. نكته قابل توجه اين است که اخذ شعبات شركت پرشين‌پارس با همان پروانه بوده است. كارما، «اولين فروشگاه زنجيره‌اي خودرو» هم به زودي در تهران و به سرعت در كل كشور با پروانه فعاليت اتحاديه كشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي فعاليت خود را آغاز مي‌کند.
  ما در کمپین تبلیغاتی کارما شاهد فازهای مختلفی بودیم. کمی راجع به این فازها و اهداف هر کدام بگویید.
 همانطور كه قبلا گفتم، يكي از دغدغه‌هاي متقاضيان خريد خودرو اين است كه فروشندگان خودرو را در بازار آزاد با هويت مشخصي نمي‌شناسند و نمي‌دانند آنها را بايد ليزينگ، واردكننده، نمايشگاه‌دار يا شركت‌هاي متفرقه خطاب كنند. اين موضوع از آنجا نشات مي‌گيرد كه اين شركت‌ها در گذشته در كمپين تبليغاتي خود نتوانستند همزمان  با برندسازي، موقعيت و هويت خود را هم مشخص كنند، اما «كارما» به غير از برندسازي، بخش هويت‌سازي و موقعيت‌سازي خود را نيز هدايت خواهد كرد. 
فروشگاه زنجيره‌اي خودرو با تعريف اينكه يك شبكه توزيع خودرو است و با همكاري شبكه تامين مجموعه خدمات مربوط به اين كالا را ارائه مي‌كند، در كمپيني با سه فاز سعي در معرفي خود داشته است كه طبيعتا با توجه به ناشناخته بودن، دو ماه براي معرفي كامل آن كافي نخواهد بود.
در ابتدا و فاز اول، پرشين‌پارس به عنوان پرسابقه‌ترين شركت اين گروه در زمينه خودرو معرفي‌كننده فروشگاه زنجيره‌اي خودرو بود و در فاز دوم از مردم خواستيم براي اين شخصيت مستقل، نامگذاري كنند كه با مشاركتي كم‌نظير، چند نفر نام كارما (به معناي روش و ايده‌نو) را پيشنهاد دادند. (قرار است همزمان با مراسم افتتاحيه، اهدای جوايز صورت گیرد)  هم‌چنین در مرحله سوم نام كارما به عنوان اولين فروشگاه‌زنجيره‌اي خودرو انتخاب شد.
البته اين شركت هم‌زمان با اجراي كمپين اين مجموعه و تبليغات محيطي، از طرق مختلف شامل كمپين ديجيتال، سايت رسمي و جرايد و... شوهاي مستقر در مراكز تجاري مشغول به معرفي معنا و مفهوم فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي خودرو بوده است. در مورد تبليغات محيطي كارما هم بايد به اين موضوع اشاره كرد كه از يك كانسپت «جعبه» به عنوان يكي از علامت‌ها و المان‌هاي فروشگاهي و تحويل بهره برديم، ضمن اينكه از حضور سفير جوان تلويزيون و سينماي ايران (كه با توجه به نداشتن تصوير تبليغات تجاري و شخصيت مردمي ايشان بهترين گزينه براي معرفي اولين فروشگاه زنجيره‌اي خودرو به نظر ما مي‌رسيد) نيز به همراه دختري نونهال به عنوان يكي از نشانه‌هاي ارتباط خانواده با فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي استفاده كرديم.
البته اين مجموعه در ادامه برنامه‌هاي تبليغاتي پس از افتتاح، با هدف ترويج فرهنگ مثبت تبليغات توسط واحدهاي اقتصادي، سعي دارد هزينه‌هاي تبليغات خود را در حمايت از رويدادها و شخصيت هنري جامعه و رفع آسيب‌هاي اجتماعي و همكاري با نهادهاي مرتبط صرف کند و مطمئنا تاثيرات مثبت چندسويه بهتري نسبت به گذشته خواهيم گرفت و اميد به ترويج فرهنگ تبليغات مثبت داريم.
  آيا تهديدي براي سهم فروش نمايندگان توليدكنندگان داخلي يا عامليت‌هاي فروش نمايندگان انحصاري محسوب مي‌شويد؟
به هيچ عنوان. فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به طور كل برای ساماندهي سهم فروش بازار شكل مي‌گيرند. در حال حاضر هم بخش بسزايي از فروش خودرو توسط بازار آزاد و فروشندگان و شركت‌هاي متفرقه صورت مي‌پذيرد كه حتي اين بخش بازار هم مي‌تواند بخشي از شبكه تامين اين فروشگاه‌ها باشند و با همكاري با اين شبكه توزيع، خودروها را به روش صحيح و سريع با كاهش هزينه‌هاي تبليغات و بازاريابي عرضه كند.
اما فاز بعدي همكاري با توليدكنندگان داخلی جهت فراهم سازی شرایطی کاملا سهل و آسان برای فروش کالاهای تولید داخل خواهد بود که امیدواریم با تعاملات سازنده با تولیدکنندگان و حامیان کالای ایرانی کمک شایانی به شتاب گرفتن فروش این محصولات و به تبع  آن تولید محصولات داخلی نماییم.
  در برخي مصاحبه‌هايتان گفته‌ايد با شركت‌هاي خارجي نيز همكاري داريد. نوع همكاري‌تان را توضيح مي‌دهيد؟
معتقديم بايد با افزايش سطح كيفي ارائه خدمات در تمام زمينه‌ها به متقاضيان خريد خودرو به سطح استانداردهاي جهاني نزديك شد و اميد داريم بتوانيم در همان سال اول با ايجاد يك الگوي مناسب، در شركت‌هاي فعال در زمينه فروش خودرو و ايجاد انگيزه افزايش خدمت‌رساني به متقاضيان کنیم. در اين راستا، با يك شركت ماركتينگ و بازاريابي آلماني كه اجراكننده سيستم‌هاي مدرن مديريتي است طرف قرارداد شده‌ايم  كه قرار است در سال‌هاي اول براي آموزش مديران مجموعه، چند نيرو از اين شركت در صورت تاييد نهادهاي مرتبط در شركت مستقر ‌شود.
 كارما چه زماني افتتاح مي شود؟
مقرر بود مراسم افتتاحيه جمعه 29 مرداد برگزار شود كه به منظور ايجاد تطبيق در زمان حضور ميهمان‌هاي خارجي و داخلي تصميم گرفتيم تاريخ افتتاح را به اوايل شهريورماه منتقل كنيم. 

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تحویل یک‌روزه خودرو را با کمترین قیمت عملی می‌کنیم
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو