ابهام در تعداد خودروهای قاچاق لوکس

امحا یا صادرات خودروی لوکس قاچاق؛ کدام بهتر است؟

خودروهای قاچاق وارد شد. خودروهایی که عده‌ای می‌گویند حتی ارقامش بیش از 13 دستگاهی است که گفته می‌شود. حالا بحث بر سر این است که آیا این خودروها باید امحا شوند یا به چرخه اقتصادی بازگردند.

کد : 2525
تاریخ انتشار : يکشنبه 31 مرداد 1395
print
نظرات : 0
امحا یا صادرات خودروی لوکس قاچاق؛ کدام بهتر است؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

ابهام در تعداد خودروهای قاچاق لوکس
امحا یا صادرات خودروی لوکس قاچاق؛ کدام بهتر است؟
سارا غضنفری-دنیای خودرو:خودروهای قاچاق وارد شد. خودروهایی که عده‌ای می‌گویند حتی ارقامش بیش از 13 دستگاهی است که گفته می‌شود. حالا بحث بر سر این است که آیا این خودروها باید امحا شوند یا به چرخه اقتصادی بازگردند. در مورد این خودروهای لوکس عده‌ای می‌گویند باید برای درس عبرت سایرین از بین بروند و عده دیگری مخالف آتش زدن سرمایه داخلی هستند. از دیگر سو، سخنگوی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به منتفی شدن امحای خودروهای لوکس قاچاق در شیراز گفت این خودروها در اختیار سازمان املاک تملیکی قرار گرفتند و این سازمان از زمان صدور حکم قضایی ۴ ماه فرصت دارد برای آنها مشتری پیدا کرده و آنها را صادر کند.» قاسم خورشیدی در مورد علت منتفی شدن امحای 13 خودروی لوکس قاچاق که قرار بود در شیراز انجام شود، گفت: «از آنجایی که طبق قانون باید در وهله اول شرایط صادرات اموال قاچاق مکشوفه لوکس مهیا شود. پورشه‌های مکشوفه که قرار بود روز گذشته در شیراز امحا شوند، برای طی مراحل قانونی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت.» خورشیدی ادامه داد: «طبیعتا بعد از طی این مدت اگر برای این خودروها مشتری پیدا نشود، این پورشه‌ها امحا می‌شوند.»
  ابهام در تعداد خودروهای قاچاق
طبق گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا، کالاهای قاچاق در صورت امحا نشدن، ‌خروج آن کالا با اخذ تضامینی بین ۲ تا ۱۰ برابر ارزش آن کالا و به کشورهای غیر‌همجوار امکان‌پذیر است. اما نکته‌ قابل‌توجه در این میان این است که به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا،این راهکار برای خودروهای لوکس قاچاق تازه کشف‌شده امکان‌پذیر نیست، چراکه واردات کالاهای سرمایه‌ای در تمام کشورها بر اساس قوانین، منوط به داشتن نمایندگی رسمی آن کالا و زنجیره خدمات پس از فروش است و به طور طبیعی برای خودروهایی که اکنون قرار است امحا شوند، در بازارهای خارجی مشتری وجود ندارد.  
این در حالی است که امین دلیری، رئیس سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی می‌گوید ممکن است این خودروها در مسیر صادرات قرار گیرند و در صورتی‌که تصمیم برای صادرات آن‌ها گرفته شود، مزایده بر قرار خواهد شد و کسانی‌که می‌توانند این خودروها را بخرند یا صادرات کنند، در مزایده شرکت می‌کنند و تضمین می‌دهند که به صورت قطعی این خودروها را صادر می‌کنند و بعد خودرو را در اختیار می‌گیرند و تعیین مقصد آن نیز به عهده خود آن‌ها خواهد بود.
اما موضوع مهم دیگری که همچنان مورد ابهام است، تعداد این خودروهاست؛ چراکه در ابتدا و به گفته معاون مبارزه با قاچاق ارز و کالای تعزیرات حکومتی، تعداد این خودروها ۱۳ دستگاه اعلام شد اما رئیس سازمان جمع‌آوری تملیکی عنوان کرده است که بیش از ۶۰ خودروی خارجی که احتمال قاچاق آن‌ها می‌رود، در اختیار این سازمان قرار 
گرفته است. از سوی دیگر سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم اعلام کرده در چهار ماهه امسال ۴۵ دستگاه خودروی قاچاق کشف شده است؛ آماری که نشان می‌دهد به طور متوسط در هر سه روز یک خودروی قاچاق وارد کشور می‌شود. اکنون آنچه در مورد این خودروها مشخص شده، این است که به‌هیچ‌وجه به داخل کشور و در چرخه مصرف وارد نمی‌شوند و در حال حاضر هم کارگروهی برای تصمیم‌گیری در این زمینه تعیین شده است که متشکل از سازمان اموال تملیکی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالاست و قرار شده شیوه‌نامه‌ای تعیین کنند که با توجه به قانون چه تصمیمی برای فروش و صادرات کالاهای قاچاق گرفته شود. پس از تعیین شیوه‌نامه برای کلیه کالاهای قاچاق ازجمله این خودروها، تصمیم‌گیری‌های لازم صورت می‌گیرد.
 صادرات یا امحا؛ دو گزینه‌ قانون
«برای از بین بردن امید نفوذ در سیستم اداری و اجرایی کشور و جلوگیری از دریافت مجدد کالای قاچاق توسط قاچاقچی، بهتر است کالای قاچاق، منهدم و از بین برود.» این گفته‌ مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با فارس درباره انهدام خودروهای لوکس قاچاق است.  وی اظهار کرد: «برخورد با پدیده قاچاق در چند نوبت مورد تاکید مسئولان رده‌بالای کشور قرار گرفته است. تجربه گذشته نشان می‌دهد افرادی که در وارد کردن کالاهای قاچاق دست دارند، امیدوارند پس از ضبط  کالایشان با نفوذ در سیستم اداری زمینه بازپس‌گیری و عرضه آن کالا را به‌دست آورند.» او با بیان اینکه در گذشته این تجربه تلخ در همه کشورها وجود داشته است، گفت: « برای اینکه امید نفوذ و رخنه در سیستم اداری و اجرایی کشور برای دریافت مجدد کالای قاچاق توسط قاچاقچی از بین برود، بهتر است کالای قاچاق منهدم شود و از بین برود.»

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید امحا یا صادرات خودروی لوکس قاچاق؛ کدام بهتر است؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو