در گفت‌و‌گوی روزنامه «دنیای‌خودرو»با کارشناسان مطرح شد

تاثیر کاهش دوباره نرخ سود بر خودروسازی

  در‌حالی که مدت زمان زیادی از کاهش نرخ سود بانکی توسط بانک‌ها و بدون مصوبه شورای پول و اعتبار نگذشته، بار دیگر زمزمه کاهش دوباره نرخ سود بانکی قوت گرفته است.

کد : 2529
تاریخ انتشار : يکشنبه 31 مرداد 1395
print
نظرات : 0
تاثیر کاهش دوباره نرخ سود بر خودروسازی
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

در گفت‌و‌گوی روزنامه «دنیای‌خودرو»با کارشناسان مطرح شد
تاثیر کاهش دوباره نرخ سود بر خودروسازی
علی طجوزی-دنیای خودرو:  در‌حالی که مدت زمان زیادی از کاهش نرخ سود بانکی توسط بانک‌ها و بدون مصوبه شورای پول و اعتبار نگذشته، بار دیگر زمزمه کاهش دوباره نرخ سود بانکی قوت گرفته است.
به نظر می‌رسد با قوت گرفتن شایعه کاهش دوباره نرخ سود بانکی دولت در نظر دارد هر چه بیشتر این پیغام را به فضای اقتصادی کشور ارسال کند که زمینه برای کسب‌وکار بیش از گذشته فراهم است. کاهش هرچه بیشتر نرخ سود برای خودروسازان نیز پیام بسیار خوبی است. چراکه همواره خودروسازان و فعالان مرتبط با این صنعت نه‌تنها برای تامین نقدینگی و دریافت تسهیلات از بانک‌ها با مشکل مواجه بودند، بلکه نرخ بالای سود تسهیلات هم یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آنان به‌شمار می‌آید. حالا چرا بانک مرکزی مجددا قصد دارد برنامه کاهش نرخ سود را ادامه دهد، چون مقامات بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی را که چندی قبل اتفاق افتاده است، مثبت ارزیابی می‌کنند. در همین رابطه برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کاهش نرخ سود برای صنعتی مانند خودرو مثبت است و تسهیلات ارزان‌تر حداقل باعث می‌شود شرایط فروش اقساطی ارزان‌تر تمام شود و از این طریق می‌توان تقاضای بیشتری ایجاد کرد. ضمن اینکه با توجه به پیشرو بودن گروه خودرویی بورس در صورت عملکرد صحیح خودروسازان سرمایه‌هایی که در بانک‌ها برای کسب سود ذخیره شده‌اند در صورت دریافت سیگنال‌های مثبت می‌توانند جذب بازار سهام شوند و از این طریق بخشی از نیاز به نقدینگی خودروسازان را تامین کنند.
  تاثیر بر پیش‌فروش
در عین حال به نظر می‌رسد کاهش نرخ سود تاثیر چندان مستقیمی بر بازار خودرو نداشته و موجب پایین آمدن قیمت خودرو نشده است. در همین  رابطه علی سرزعیم، اقتصاددان به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: عدم تاثیر محسوس کاهش نرخ سود تسهیلات بیشتر به دلیل تغییر مسیر و رویکرد به خودرو است، چراکه این کالا دیگر سرمایه‌ای نیست و تبدیل به کالای مصرفی بادوام شده است. بسیاری  در گذشته خودرو می‌خریدند که سود بیشتری ببرند، اما در حال حاضر خودرو به یک کالای مصرفی بادوام تبدیل شده است. اگرچه این کاهش در ظاهر اثر خود را نشان نمی‌دهد بلکه  این مساله در بهبود پیش‌فروش خودروها توسط خودروسازها تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش اندک قیمت تمام‌شده خودرو می‌شود و از افزایش قیمت جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر دولت با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی  می‌تواند به کاهش قیمت تمام‌شده تولید قطعه و خودرو کمک کند و باعث تثبیت قیمت خودرو در کشور شود. در کل باید گفت هر اندازه هزینه‌های تامین منابع مالی کاهش یابد، به‌طور یقین با کاهش هزینه‌های سربار و توجه به حوزه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، تولیدات باکیفیتی به دست مشتریان خواهد رسید، خودروسازان می‌توانند هم در بازار داخلی و هم خارجی موفق‌تر عمل کنند. درصورتی‌که خودروسازان بتوانند با شبکه بانکی مذاکره و بدهی‌های خود را بر اساس سود تسهیلات جدید محاسبه کنند، می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهند که این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.
  هدف کاهش هزینه است
در همین رابطه داود سوری، اقتصاددان و مدرس دانشگاه شریف با اشاره به اینکه قطعا نمی‌توان ادعا کرد که کاهش نرخ سود بانک‌ها برای دولت نفع مالی دارد، گفت: قصد دولت از کاهش نرخ سود بانک‌ها این است که منابع مالی را با سود کمتری در اختیار تجار و صنعتگران قرار دهد تا این افراد بتوانند هزینه تولید و تجارت خود را کاهش دهند. خودروسازان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هر اندازه که تسهیلات ارزان بتوانند در اختیار بگیرند، به همان میزان از هزینه ها و درنهایت قیمت تمام‌شده کاسته خواهد شد چراکه عمده‌ترین هدف این است که صنعت از رکود خارج شود و کاهش نرخ سود بانک‌ها محرکی است که فعالیت‌های صنعتی را افزایش می‌دهد. در واقع کاهش نرخ سود بانکی قطعا تقاضا برای دریافت پول ارزان را زیاد می‌کند و دریافت منابع ارزان می‌تواند به رونق کسب‌و‌کار منجر شود، چه این منابع برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشد و چه برای توسعه واحدهای تولیدی. این موضوع و اقدام می‌تواند به بخش تولید کشور کمک کند و بخشی از هزینه‌های تولید هم با این کار کاهش خواهد یافت، زیرا تسهیلات‌گیرندگان با نرخ‌های پایین‌تر تسهیلات دریافت می‌کنند. این مساله می‌تواند برای خودروسازان خبری خوب تلقی شود.
  کاهش قیمت تمام‌شده
بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با بیان اینکه تغییر نرخ سود بانکی در صنعت خودروسازی و بازار آن تاثیرگذار است، اظهار کرد: نرخ سود بانکی بر تمام صنایع ازجمله خودرو اثر بسزایی دارد. اما اگر قرار است تولید رقابتی و باکیفیت صورت گیرد باید اعتبارات و تسهیلات بانکی با سهولت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. تعیین نرخ سود مناسب آغازی برای رقابت جدی تولیدکنندگان است و رقابت خودروسازان داخلی در بازارهای بین‌المللی نیازمند فراهم کردن شرایط مناسب در روند تولید داخلی است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کاهش نرخ سود در بخش‌های اقتصادی تاثیر مثبت دارد، گفت: معمولا در کشورهایی که ثبات اقتصادی دارند تا 2.5 درصد افزایش نرخ سود منطقی است. به دلیل اینکه اقتصاد ایران تورم بالایی دارد، مجبور است نرخ سود بانکی خود را با تورم موجود تنظیم کند. نعمتی افزود: اگر تورم نسبت به میزان فعلی کاهش یابد، طبیعی است که بانک‌ها هم نرخ سود بانکی خود را کاهش دهند. اگر نرخ سود کاهش پیدا کند، خودرو هم در بازار ارزان می‌شود. 
  کاهش سود به نفع خودروسازان
عضو هیات‌علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ارتباط با تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر صنعت خودرو می‌گوید: بخشی از ساختار مالی خودروسازان با نرخ بهره‌بانکی گره خورده  است و سهم قابل‌توجهی دارد، بنابراین هر اندازه نرخ سود بانکی کاهش یابد، سهم هزینه‌ها در قیمت تمام‌شده کم شود و به طور مستقیم روی قیمت تمام‌شده خودرو تاثیر می‌گذارد. به گفته امرالله امینی، به‌طور معمول نرخ سود تسهیلات از نرخ سود سپرده بانکی حدود ۴درصد بیشتر است. بنابراین هر اندازه نرخ بهره پایین آید، تورم کاهش می‌یابد و این مساله به نفع خودروساز و قطعه‌ساز است. انباشت پول در بانک و دریافت سود بانکی مانند چرخه‌ای معیوب است که باید از آن خارج شد. در سیستم بانکی علاوه بر کاهش نرخ بهره‌ها، باید فضایی به وجود آید که نقدینگی به روشی درست هدایت شود. به گفته این استاد دانشگاه، در یک اقتصاد سالم و کارا نرخ بهره تسهیلات باید زیر ۵درصد باشد. در بسیاری از کشورهای دنیا بانک‌ها به‌ازای نگهداری از سپرده‌ها از سپرده‌گذار مالیات دریافت می‌کنند. این تفکر باید در کشور حاکم شود که مردم به‌جای سپرده‌گذاری در بانک به سرمایه‌گذاری در بورس و بازار بپردازند. امینی کاهش نرخ سود سپرده بانکی را عاملی اثرگذار در پایین آمدن قیمت خودرو می‌داند و بر این باور است در دوران تحریم حمل و انتقال پول، هزینه‌های بالایی به خودروسازان تحمیل ‌کرد اما در شرایط فعلی وضعیت بهتر شده است و خودروسازان با کمک بانک‌ها می‌توانند معامله کنند. این مسائل کاهش نرخ سود سپرده و پایین آمدن هزینه‌های نقل و انتقال پول کاهش هزینه‌های خودروسازان را به همراه دارد که به تبع آن می‌توان امیدوار بود قیمت خودرو کاهش پیدا کند. براساس آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، کاهش نرخ سودهای بانکی چه در بخش سپرده‌گذاری و چه در بخش تسهیلات بانکی، گشایش‌های مالی در صنعت خودروی کشور را به همراه دارد، به‌گونه‌ای که با پایین‌آمدن نرخ تسهیلات، بدهی‌های خودروسازان نیز کاهش پیدا می‌کند.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تاثیر کاهش دوباره نرخ سود بر خودروسازی
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو