به خاطر تعریف اشتباه در قانون ایجاد شد

حباب‌های چند ده میلیون تومانی برخی خودروها

چند سال پیش وقتی می‌گفتند خودروی بالای 2500 سی‌سی لوکس است و حق ورود به بازار را ندارد، تا حد زیادی می‌توانستیم این حرف را قبول کنیم.

کد : 2530
تاریخ انتشار : يکشنبه 31 مرداد 1395
print
نظرات : 0
حباب‌های چند ده میلیون تومانی برخی خودروها
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

به خاطر تعریف اشتباه در قانون ایجاد شد
حباب‌های چند ده میلیون تومانی برخی خودروها
حسین دلاور-دنیای خودرو: چند سال پیش وقتی می‌گفتند خودروی بالای 2500 سی‌سی لوکس است و حق ورود به بازار را ندارد، تا حد زیادی می‌توانستیم این حرف را قبول کنیم. زیرا آن زمان خودروهایی مانند بنز و ب‌ام‌و از نظر قیمتی در سطح بالایی به سر می‌بردند و از طرفی موتورهایی با حجم به نسبت بالا روی آن‌ها نصب بود. ولی با گذشت زمان دیگر این تعریف جوابگو نبود و اصلا به کار نمی‌آمد. زیرا شرایط فنی و مهندسی کمپانی‌ها تغییر کرد و به راحتی قانون ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بر مبنای حجم موتور کنار گذاشته شد. با برقراری این قانون شاهد بودیم خودرویی مثل تویوتا آریون که در هیچ جای دنیا لوکس به حساب نمی‌آمد و فقط موتور 5/3 لیتری شش‌سیلندر 276 اسب‌بخاری داشت، در بازار ایران به عنوان خودروی لوکس شناخته و واردات آن ممنوع شد. این ممنوعیت هم باعث شد قیمت خودرویی که گاهی زیر 185 میلیون تومان معامله می‌شد، به بالای 245 میلیون تومان برسد. در این میان هم بنزها و ب‌ام‌وها با موتورهای دولیتری توربو وارد بازار ایران شدند و برخلاف کل دنیا که به این خودروها، لوکس و نیمه‌لوکس گفته می‌شود، تعاریف قانون ما آن‌ها را خودرویی معمولی می‌دانست. در مثالی دیگر این روزها ورود تویوتا لندکروزر و پرادو به بازار ایران ممنوع شده است و نسخه‌های 2013 صفر کیلومتر آن گاهی تا 590 میلیون تومان معامله می‌شود. در صورتی‌که قیمت واقعی این خودرو در زمان عرضه بدون ممنوعیت قانونیی، حداکثر 340 میلیون تومان بود و برخی قوانین باعث ایجاد حباب قیمتی برای لندکروزر شد. ورود این خودروی شاسی‌بلند تویوتا در شرایطی به بازار ایران ممنوع شده است که خودروهایی مانند ولوو «ایکس سی 90»که در اکثر نقاط دنیا خودروی لوکس و نیمه‌لوکس به حساب می‌آید، با قیمت 575 میلیون تومان با توجه به قوانین ایران لوکس شناخته می‌شوند.
ظاهرا نیمه‌دوم سال 95، پر شده از تناقض در قانون و تعاریف قانونی از خودروها! پورشه‌های 718 کایمن و باکستر خودروهایی لوکسی هستند که با برند آلمانی، موتور دو لیتری توربو دارند و طبق قوانین گمرکی لوکس به حساب نمی‌آیند. جگوارهای انگلیسی پا به بازار ایران می‌گذارند که قیمتی بین 300 تا 700 میلیون تومان دارند و باز هم لوکس به حساب نمی‌آیند. آئودی‌های آلمانی 330 تا 630 میلیون تومان قیمت دارند و در هر جای دنیا به عنوان سدان‌ها و کراس‌اوورهای لاکچری شناخته می‌شوند. لندروور که به‌عنوان یک شاسی‌بلندساز لوکس در دنیا مطرح است، اواخر امسال خودروهایی لوکس با موتور دو لیتری توربو 242 اسب‌بخار نیرو روانه جاده‌های ایران می‌کند که قیمتی بیش از 400 میلیون تومان دارد. بنز «ایی200»مدل 2017 از مهرماه به خیابان‌ها می‌آید و به‌عنوان یک سدان متوسط با ظاهر و امکاناتی لوکس، قیمت بیش از 550 میلیون تومان را تجربه می‌کند. به نظر می‌رسد نیمه‌دوم سال 95، اوج اختلافات قانون با تعاریف جهانی دیده ‌شود. گفته می‌شود تا یک ماه آینده قرار است اتفاقات جدی رخ دهد. خودروهایی به میدان می‌آیند که در تمام دنیا خاص هستند و در ایران به عنوان یک خودروی معمولی شناخته می‌شوند، اما قیمت‌های نجومی ‌دارند!

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید حباب‌های چند ده میلیون تومانی برخی خودروها
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو