فعلا جایگزینی برای پژو405 و پراید وجود ندارد

خودروی زیر 60 درصد ساخت داخل نمی‌تواند ارزان باشد

خروج خودروهایی با عمر طولانی از خط تولید کارخانه‌های خودروساز، همواره یکی از بحث‌های داغ در صنعت خودروسازی کشور بوده است. یکی از معروف‌ترین این خودروها پیکان سواری بود. پیکان که از سال 48 وارد خط تولید شده بود پس از 37 سال و در سال 84 سرانجام از خط تولید خارج شد. 

کد : 2542
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 شهريور 1395
print
نظرات : 1
خودروی زیر 60 درصد ساخت داخل نمی‌تواند ارزان باشد
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

فعلا جایگزینی  برای پژو405  و پراید وجود ندارد
خودروی زیر 60 درصد ساخت داخل نمی‌تواند ارزان باشد
فرشید سلگی-دنیای خودرو:خروج خودروهایی با عمر طولانی از خط تولید کارخانه‌های خودروساز، همواره یکی از بحث‌های داغ در صنعت خودروسازی کشور بوده است. یکی از معروف‌ترین این خودروها پیکان سواری بود. پیکان که از سال 48 وارد خط تولید شده بود پس از 37 سال و در سال 84 سرانجام از خط تولید خارج شد. حالا و پس از گذشت یک‌دهه از خروج پیکان بار دیگر بحث خروج خودروی پراید و پژو 405 از خط تولید مطرح شده است. این دو خودرو با توجه به قیمت، همچنان جزو پرفروش‌های صنعت خودروسازی کشور است و شرکت‌های خودرو‌ساز هنوز به خروج از تولید پراید و پژو 405 راضی نشده‌اند. 

داوود میرخانی رشتی در همین زمینه در پاسخ پرسش «دنیای خودرو» مبنی بر اینکه چرا این دو خودرو از خط تولید خارج نمی‌شوند، گفت: یکی از دلایلی که این دو خودروساز پراید و پژو405 را تولید می‌کنند این است که تولید تمام قطعات این خودروها در داخل است. پس از سال‌ها تولید و فروش بالای این دو محصول، تقریبا تمام قطعات آن در کشور تولید می‌شود و این خود باعث شده است تولیدکنندگان علاقه ای به خروج آنها از خط تولید نشان ندهند. دلیل دیگری که باعث می‌شود همچنان شاهد حضور تعداد بسیار زیاد از پژو405 و پراید در خیابان‌ها باشیم، نداشتن جایگزین مناسب این خودروها با قیمت زیر 40 میلیون تومان است. در فضای پسابرجام و مذاکراتی که با خودروسازان اروپایی و آسیایی صورت گرفته است، شاهد وعده‌هایی از مسئولان برای امضای قرارداد با خودروسازان مطرح و عرضه متنوع محصولات هستیم. البته در این خصوص، قراردادها با پژو و رنو نهایی شده است. اما با نگاهی به قیمت خودروهای عرضه‌شده، متوجه می‌شویم همچنان برای خودروهای زیر 40 میلیون جایگزینی عرضه 
نشده است. به زعم کارشناسان خودرو، تنوع محصول باید برای میانگین قیمت زیر 40 میلیون هم وجود داشته باشد تا جایگزین مناسب برای پراید 
و پژو 405 پیدا شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص خروج این دو خودرو از خط تولید می‌گوید: «10 سال پیش تصمیم گرفته شده بود که هر 10 سال خودروهای تولید‌شده از رده خارج شوند و خودروی دیگر با مشخصات جدید جایگزین آن شود. اما به‌خاطر قطع روابط در زمان تحریم‌ها این کار انجام نشد و تولید این محصول‌ها همچنان ادامه دارد.»  به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها و ورود خودروسازان خارجی هم جایگزینی برای این رنج از خودروها تعبیه نشده است. برای روشن شدن بهتر این موضوع سراغ داوود میرخانی‌رشتی، مشاور انجمن خودروسازان  رفتیم. او در گفت‌و‌گو با  روزنامه «دنیای خودرو» به بیان نظرات در این زمینه پرداخته است.
وی همچنین درباره اینکه چرا ایران‌خودرو و سایپا محصول جدیدی را با رده قیمتی پژو405 و پراید جایگزین نمی کنند، اضافه کرد: ابتدا باید یک محصول جدید به تیراژ بالا برسد که پژو و پراید را خارج کنیم. دلیل اینکه چرا این دو محصول همچنان تولید می‌شوند، این است که باید یک جایگزین داشته باشند. مثلا وقتی شما 200هزار دستگاه  پژو و پراید تولید می‌کنید باید یک جایگزین مناسب داشته باشید و به میزان 200هزار دستگاه تولید کنید تا کم‌کم جایگزین محصول قدیمی شود. اگر نتوانیم محصول جدید را به تیراژخودرو قدیمی برسانیم، جایگزینی هم 
صورت نمی‌گیرد.
مشاور انجمن خودروسازان در پاسخ به اینکه آیا اراده‌ای برای خروج این دو خودرو وجود دارد یا خیر نیز افزود: اگر قرار باشد خودروسازان محصول جدیدی را عرضه کنند، بسیار علاقه‌مند هستند تا هرچه سریع‌تر محصول را برای جایگزینی عرضه کنند. اما برای عرضه محصول جدید نیاز است که قطعات ساخت داخل شوند. یعنی قطعه‌ساز سرمایه‌گذاری کند و قالب‌های این قطعات ساخته شود. برای انجام این کار شرکت‌های خودروساز تا حد زیادی به داخلی‌سازی قطعات وابسته‌اند. یعنی حدود 90 درصد قطعات پژو و پراید در داخل تولید می‌شوند.
میرخانی رشتی همچنین با توجه به قراردادهای امضاشده و همچنین قراردادهای جدیدی که در راه هستند، آیا برای رده قیمتی این دو خودرو محصول جدیدی جایگزین می‌شود یا پیشنهادی وجود دارد، گفت: خیر. در این رده قیمتی محصولی وجود ندارد و خودروهای جدید قیمت به مراتب بالاتری خواهند داشت. وقتی محصول جدیدی وارد می‌شود تا وقتی ساخت داخل آن به بالای 60 درصد نرسد، تعرفه‌های گمرکی کاهش پیدا نمی‌کند و قیمت محصول کم نمی‌شود. کاهش قیمت محصول بستگی به این دارد که چقدر تولید و ساخت داخل، پیشرفت 
داشته باشد.این کارشناس صنعت خودرو در ادامه در پاسخ به اینکه د ر حال حاضر با رفع تحریم‌ها چرا هنوز قیمت‌ها کاهش نیافته است، تصریح کرد: تحریم‌‌ها برداشته نشده است. بانک‌ها تبادل پول نمی‌کنند. 
هم‌چنین بازگشت پژو به معنی برداشته شدن تحریم‌ها به طور کامل نیست. بخشی از مسائل  صوری حل شده است اما عملا اگر بخواهیم صد میلیون دلار جنس وارد کنیم، کدام بانک می‌تواند این تبادل مالی را انجام دهد؟ البته طرف چینی می‌تواند این کار را انجام دهد اما برای خودروسازان اروپایی این کار 
در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.
او در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌های چینی می‌توانند در این رده قیمت به عرضه محصول بپردازند و چرا با چینی‌ها همکاری نمی‌شود، تاکید کرد: خودروهای چینی را نمی‌توانند ساخت داخل کنند. چون قیمت خودروهای چینی زیرقیمت و  ساخت داخل کردن آنها بسیار مشکل است.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
وطنم
ارسال شده در در 08/30/2016 11:04:29

باسمه تعالی
پژو 301 در بازارهای خارجی حدود 10000 دلار یعنی حدود 35 میلیون قیمت خورده. چرا در ایران قیمتش حدود دو برابر میشه؟ مگه تولید خودرو نیز مثل واردات خودرو تعرفه 100 درصدی داره؟

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو