روزنامه «دنیای‌خودرو»بررسی کرد:

کدام قطعات پژو2008 در داخل تولید می‌شوند؟

درحالی که از اسفندماه سال گذشته تولید پژو 2008 به عنوان اولین محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو در فضای پسابرجام کلید خورد، این موضوع این روزها محل مناقشات فراوانی شده است.

کد : 2551
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهريور 1395
print
نظرات : 1
کدام قطعات پژو2008 در داخل تولید می‌شوند؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

روزنامه «دنیای‌خودرو»بررسی کرد:
کدام قطعات پژو2008 در داخل تولید می‌شوند؟
رامین بیات-دنیای خودرو:درحالی که از اسفندماه سال گذشته تولید پژو 2008 به عنوان اولین محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو در فضای پسابرجام کلید خورد، این موضوع این روزها محل مناقشات فراوانی شده است. چراکه بر اساس تاکیدات مسئولان ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بود پژو تولید محصولات خود را باداخلی‌سازی 40 درصد آغاز کند، اما بر اساس اعلام مدیر‌عامل شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) این میزان 20 درصد بوده است که این امر اعتراض‌های بسیار زیادی را در محافل رسانه‌ای و خودرویی برانگیخته، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند پژو به دلیل اینکه قطعه‌سازان ایرانی که استاندارد این خودروساز فرانسوی را رعایت کنند، اندک هستند، داخلی‌سازی را با 20 درصد شروع می‌کند و تا سال آینده این میزان به 40 درصد خواهد رسید. حال در این گزارش نیز به این موضوع می‌پردازیم که این 20 درصد شامل چه قطعاتی خواهد بود.

قرارداد جوینت‌ونچری قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی
 مهران اکبری، مدیریت فروش و توسعه بازار گروه صنعتی آذین‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو»از امضای قرارداد با شرکت فورشیای فرانسه به منظور تامین قطعات محصولات جدید پژو در ایران خبر داد. به گفته وی، مبلغ این قرارداد که در قالب جوینت‌ونچر است،80 میلیون یورو تخمین زده شده و زمینه اجرای قرارداد تولید قطعات تریم داخلی محصولات جدید پژو در ایران است. وی با اشاره به اینکه موضوع قرارداد، ساخت قطعات تریم داخل خودرو در ایران است، اظهار کرد: قرارداد به این صورت است که ما در ایران نیروی انسانی و مکان کارخانه را در اختیار شرکت فورشیای فرانسه قرار می‌دهیم و آنها برخی ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید قطعات را در داخل کشور مستقر و همچنین دانش و تکنولوژی روز خود را به کشور ما منتقل می‌کنند. اکبری با تاکید بر اینکه بعد از اجرایی شدن برجام شرکت آذین‌خودرو با شرکت فورشیای فرانسه جوینت‌ونچر شد، افزود: این شرکت تامین‌کننده قطعات تریم داخل خودرو بوده و یک قرارداد بزرگ با پژو امضا کرده است. 
وی ادامه داد: مبلغ قرارداد 80 میلیون یورو است که 40 میلیون یورو از این مبلغ را شرکت فورشیای فرانسه تامین کرده و 40 میلیون یورو را نیز گروه صنعتی آذین‌خودرو متقبل شده است. وی افزود: این قرارداد جوینت‌ونچر برای تامین قطعات تریم داخلی خودروهای جدید پژو در ایران که توسط شرکت ایران‌خودرو تولید خواهد شد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این قرارداد برای سه‌خودروی 208،2008 و 301 خواهد بود.

داخلی‌سازی 20 درصدی شامل چه قطعاتی می‌شود؟
با توجه به سخنانی که مدیرعامل ایکاپ بیان کرده است، داخلی‌سازی پژو 2008 با 20 درصد آغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد در گام اول داخلی‌سازی قطعاتی که مربوط به تریم داخلی خودرو هستند و تزئینی محسوب می‌شوند در دستورکار داخلی‌سازی قرار گرفته‌اند. 
براساس این گزارش قطعاتی‌ مانند کنسول در، جلوداشبورد،چراغ جلوی پروژکتوری، عایق‌های پوشش بدنه (برای صدا و گرما)، طاقچه عقب خودرو و نمدهای کف، قسمت پلاستیکی در، دستگیره، زه در، صندلی ارگونومیک، آفتاب‌گیر و نور گیر، نمد کف صندوق عقب و استفاده از چوب برای تزئینات داخلی خودرو در داخلی‌سازی 20 درصدی پژو 2008 مورد استفاده قرار گرفته 
شده است.
این در حالی است که باید دید گام‌های بعدی برای داخلی‌سازی 40 درصدی چه زمانی برداشته خواهد شد و آیا به این داخلی‌سازی عمق خواهند بخشید و این امر به بیش‌ از 50 درصد محقق خواهد شد یا خیر؟
تولید پژو 2008 با داخلی‌سازی 20 درصدی
محمدرضا معتمد مدیرعامل شرکت ایکاپ
   محمدرضا معتمد، مدیرعامل شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو(ایکاپ) درخصوص دلیل آغاز تولید پژو 2008 با 20 درصد ساخت داخل از اسفندماه سال جاری اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار شده است این محصول در اسفند ماه سال جاری تولید و در سال 96 به عمق ساخت داخل 40 درصدی برسد.
وی با اشاره به اینکه قطعات و زیرساخت‌های خودروهای 2008 و 208 شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، گفت: مطابق سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خودروسازان داخلی در شراکت با خارجی‌ها دستیابی به ساخت داخل 40 درصدی در سال اول تعریف شده است.
مدیرعامل ایکاپ اضافه کرد: همزمان با مراحل ساخت زنجیره تامین قطعات خودروهای جدید پژو، قرار شد به‌زودی گردهمایی قطعه‌سازان داخلی با شرکای خارجی برگزار شود تا در زنجیره تامین محصولات فرانسوی تعاملات لازم انجام و  داخلی‌سازی قطعات با سرعت بیشتری همراه شود تا زمینه ارتباط قطعه‌سازان داخلی با زنجیره جهانی شکل گیرد.
معتمد تصریح کرد: تولید خودرویی با کیفیت 2008، علاوه‌بر بالا بردن سطح کیفی خودروهای تولید داخل سبب می‌شود قطعه‌سازان ما نیز با آخرین تکنولوژی روز دنیا آشنا شوند، به‌طوری‌که در حاشیه قراردادهایی که با پژو داشتیم چند قطعه‌‌ساز نیز قرارداد همکاری با همتایان فرانسوی خود امضا کردند.
وی ادامه داد: شرکت پژو استانداردهای سختگیرانه‌ای در قطعات خودرو دارد و بر همین اساس قطعه‌سازانی که خواهان کار با مجموعه ایکاپ هستند، باید تمامی این استانداردها را رعایت کنند و به شبکه جهانی قطعات پژو متصل شوند.
مدیرعامل ایکاپ تصریح کرد: با این اتصال و رعایت استانداردها قطعه‌سازان علاوه بر اینکه می‌توانند قطعات مورد نیاز ما را تامین کنند به راحتی خواهند توانست به صادرات محصولات خود بپردازند.

قطعه‌سازان توانایی داخلی‌سازی 40 درصد را هم دارند
محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه قطعه‌سازان ایرانی توانایی داخلی‌سازی 40 درصدی پژو 2008 را از همان ابتدا دارند، اظهار کرد: قطعه‌سازان ایرانی در گذشته توان و قدرت تولیدی خود را نشان دادند، تامین قطعات تندر 90 در گذشته و تامین قطعات این محصول برای رنوی فرانسه نمونه موفقی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد.
این فعال قطعه‌ساز با اشاره به اینکه همکاری قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی از گذشته در جریان بوده است، افزود: این همکاری‌ها در دوران پساتحریم نیز ادامه پیدا کرده و گسترش یافته است. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان ایرانی آمادگی کامل برای تامین قطعات خودروهایی را که قرارداد تولید آنها در پسابرجام امضا شده است،  دارا هستند، اضافه کرد: در حال حاضر این آمادگی وجود دارد تا 80 درصد از قطعات خودروها از سوی قطعه‌سازان ایرانی تامین شود و این امر به محض سفارش‌گیری آغاز خواهد شد. نجفی‌منش با اشاره به اینکه برای قطعه‌سازان ایرانی در فضای پسا‌برجام فرصت‌های جدیدی خلق شده است، اضافه کرد: در این موقعیت باید قطعه‌سازان کشور تقویت شوند تا بتوانند به اهدافی که برای آنها ترسیم شده است، دست یابند.
وی با اشاره به اینکه قطعه‌سازان کوچک و متوسط باید در یکدیگر ادغام شوند، گفت: این استراتژی حدود 12 سال است از سوی انجمن قطعه‌سازان دنبال می‌شود، اما به دلیل وجود موانع متعدد این موضوع تاکنون فقط در حد حدف و ایده باقی‌مانده است.
عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: قطعه‌سازان کشور ما باید به مجموعه‌ساز تبدیل شوند تا بتوانند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند و بازارهای از دست‌‌رفته صادراتی را دوباره در دست بگیرند.



برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 1 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
الهيار شادلو
ارسال شده در 3 روز قبل

هفته هاي زياديست كه اخرين خبرها و اطلاعات را در مورد منتاژ پژو 2008 دنبال ميكنم. با واقعياتي كه در مورد خودرو در ايران وجود دارد كنار امدهام و هر بار كه دوستان در اين صفحات مجازي با تعصبات بي پايه اظهار نظر هاي منفي اغراق اميز ميكنند، متاسف ميشوم. يا بدليل تحريم ها يا به دلايل ديگر توليدات داخلي ماشينهاي پژو ٢٠٦ هر سال بدتر شده تا حدي كه ٢٠٦ مدل ١٣٨١ من بين همه دوستان و حتي مكانيكم كلي مشتري پيدا كرده.
خوب حالا يكبار ديگر تصميم گرفتم كه نسل اول يك مدل ديگر پژو را بخرم. ميدونم كه كره اي ها، ژاپني ها ، و المانيها، و مسلما امريكائيها در اين كلاس كراس اوور محصولات بهتري دارند ولي يا در ايران موجود نيستند و يا حدود ٥٠ تا ٧٠ ميليون گرانتر هستند. البته چيني ها هر روز دارند بهتر ميشوند و هر كي كوركورانه اتوموبيل هاي چيني را امروزه نفي بكنه هم بدجوري در اشتباهه!
با تمام اين زوايا من ٩٥ ميليون گذاشته بودم كنار تا جزو اولين نفرهائي باشم كه پژو ٢٠٠٨ فول را با تودوزي فوقالعاده اش و سقف پاناراما و كل امكاناتي كه در داخل اين ماشين قوي ترين نكاتش هست را سوار بشم!!! ولي.... ولي امروز با خواندن مقاله و اخبار بالا كه توليد تو دوزي و صندلي قطعات داخلي ٢٠٠٨ جزو ٢٠٪ قسمتهائي است كه فرانسوي نخواهد بود نظر من بكل عوض كرد!!!! اينكه طراحي بيرونش طرح قديم باشه را باهاش كنار امده بودم ولي بخواهند داخلشم گند بزنن؟
ثبت نام را خواهم كرد ولي اگر كوچكترين تفاوتي با نسخه فرانسويش در تودوزي و امكاناتش در نسخه فول باشه بلافاصله ردش ميكنم بره و منتظر ( جيلي x7 sport مدل ٢٠١٧) ميشوم. چينيه ميدونم ولي همونيه كه قراره باشه و فوق العاده خواهد بود! دو دفرانسيل هم هست. ميخواستم ماشين بعديم را ايراني ها منتاژ كرده باشند ولي توليد نه!!!!!

تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو