چرا نصب حس‌گرهای با بُرد 2 متر در محور عقب و جلوی کامیون‌ها و کشنده‌ها ضروری است؟

معمای نقاط کور در خودروهای تجاری

شاید توسعه سیستم هشدار نقطه کور از نظر فناوری به پایان رسیده باشد اما برای تولید انبوه، نیاز به آزمایش و تایید بیشتر دارد

کد : 2557
تاریخ انتشار : يکشنبه 7 شهريور 1395
print
نظرات : 0
معمای نقاط کور در خودروهای تجاری
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

چرا نصب حس‌گرهای با  بُرد 2 متر در محور عقب و جلوی کامیون‌ها و کشنده‌ها ضروری است؟
معمای نقاط کور در خودروهای تجاری
شاید توسعه سیستم هشدار نقطه کور از نظر فناوری به پایان رسیده باشد اما برای تولید انبوه، نیاز به آزمایش و تایید بیشتر دارد
علیرضا جابتی-دنیای خودرو:
رانندگی کنار کامیون‌ها و کشنده‌های بزرگ بخشی از زندگی روزمره همه ماست. با این حال بسیاری فکر می‌کنند راننده این خودرو‌های بزرگ به دلیل ارتفاع این خودروها، به خوبی خودرو‌های اطراف را می‌بیند. اما خودرو‌های بزرگ چند نقطه کور دارند که بعضی راننده‌ها حتی نمی‌دانند این نقطه‌های کور کجا هستند. آشنا نبودن با نقطه‌های کور باعث بروز تصادفات جدی می‌شود که قربانیان این تصادف‌ها هم معمولا خودروهای کوچک‌تر هستند. نقطه کور در واقع جایی است که راننده دیدش را روی سایر وسایل نقلیه از دست می‌دهد. شناسایی نقطه‌های کور و اندازه هر کدام از آن‌ها کمک می‌کند راننده از آن‌ها دوری کند.
 پنج نقطه کور
پشت کامیون‌ یکی از نقاطی است که کور محسوب می‌شود و راننده هیچ‌ دیدی نسبت به آن ندارد. همچنین دو طرف کامیون هم نقطه کور است و این احتمال وجود دارد تا چند لاین گسترش پیدا کند. یکی دیگر از نقاط کور برای رانندگان کامیون‌ جلوی کامیون است. این نقطه شامل لاینی که کامیون در آن قرار دارد و لاین سمت راست می‌شود. یک نقطه کور هم کنار در سمت راست کامیون قرار دارد. با توجه به تمام این نقاط کور لازم است رانندگان وسایل‌ نقلیه‌ای که به کامیون‌ها نزدیک می‌شوند، صبور باشند. وقتی در کنار یک وسیله نقلیه بزرگ رانندگی می‌کنید، باید نهایت دقت را داشته باشید و این نکته را در نظر داشته باشید که وسایل نقلیه بزرگ نمی‌توانند در شرایط اورژانسی خیلی سریع واکنش نشان دهند. در واقع صبور بودن در رانندگی فاکتور دوم است.
  فاصله چهار ثانیه
اگر بیش از حد به کامیون نزدیک شوید در نقطه کور پشت کامیون قرار می‌گیرید. اگر راننده کامیون دقت کافی نداشته باشد و یک ترمز ناگهانی کند، احتمال برخورد به شدت افزایش پیدا می‌کند. بهترین فاصله بین کامیون و خودروی سواری به اندازه 20 تا 25 خودرو است. این همان قانون فاصله چهار ثانیه است. این در حالی است که در شرایط آب‌و‌هوایی نامناسب این فاصله باید بیشتر شود. عبور از منطقه‌ای که بیش از حد به کامیون نزدیک باشد هم بسیار خطرناک است، چون دید سایر رانندگان را به وضعیت ترافیکی می‌بندد. از سوی دیگر کامیون‌ها هنگام عبور با سرعت بالا، فشار باد زیادی ایجاد می‌کنند و این یکی از دلایلی است که باید فاصله مناسب با آن‌ها را حفظ کرد.
  آینه‌ها
در طول شب، نور چراغ‌های جلو را کم کنید چون آینه‌های بغل کامیون این نور را به‌طور مستقیم داخل چشم راننده می‌اندازد. تا وقتی پشت کامیون هستید هر دو آینه سمت راست و چپ کامیون را در میدان دیدتان نگه دارید. وقتی می‌توانید صورت راننده را در آینه‌ها ببینید، به احتمال زیاد او هم می‌تواند شما را ببیند. وقتی هم که شما نتوانستید صورت راننده را ببیند، او هم دیگر شما را نمی‌بیند.
  عبور 25 ثانیه‌ای
زمانی که جلوی یک کامیون حرکت می‌کنید هم باید فاصله مناسب را رعایت کنید. علاوه براین وقتی جلوی کامیون لاین عوض می‌کنید هم فاصله کافی با کامیون را رعایت کنید. اگر می‌خواهید یک کامیون را رد کنید یا از آن سبقت بگیرید، از سمت راست این کار را نکنید. نقطه کور کامیون در سمت راست تا سه لاین و به اندازه طول کامیون گسترش دارد! قبل از هرکاری چراغ راهنما را روشن کنید تا راننده کامیون از حرکت بعدی شما آگاه شود. سپس لاینی را که می‌خواهید به آن بروید، چک کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که رد کردن یک کامیون بزرگ 25 ثانیه طول می‌کشد. سبقت گرفتن را با حداکثر سرعت مجاز انجام دهید تا بیرون از نقطه‌های کور کامیون قرار بگیرید. اگر وضعیت ترافیک نمی‌گذارد سبقت بگیرید، صبر کنید تا شرایط مساعد برای سبقت گرفتن سریع فراهم شود.
  فاصله 10 خودرویی
اگر می‌خواهید در سربالایی از کامیون سبقت بگیرید، این نکته را در نظر داشته باشید که کامیون سرعتش را در سراشیبی زیاد می‌کند. ارتفاع صندلی راننده کامیون زیاد است و کاپوت جلوی خودرو قسمتی از جاده را از دید خارج می‌کند. قبل از اینکه به سمت جلوی کامیون بپیچید باید بتوانید جلوی کامیون (یا هر دو چراغ جلویی) را ببینید. سبقت گرفتن و پیچیدن جلوی کامیون دو برابر سبقت گرفتن از خودروی سواری طول می‌کشد. بلافاصله بعد از این‌که جلوی کامیون قرار گرفتید، سرعت تان را کم نکنید. ممکن است هنوز در نقطه کور کامیون باشید. حتی اگر راننده هم شما را ببیند، کاهش سرعت کامیون بیشتر طول می‌کشد و احتمالا راننده نمی‌تواند به موقع سرعتش را کم کند. بعد از سبقت گرفتن همچنان سرعت بالای خودرو را حفظ کنید و بعد از اینکه فاصله به اندازه 10 خودرو رسید، سرعت تان را کم کنید.
  پیچیدن کامیون‌ها
وسایل نقلیه بزرگ برای پیچیدن و سبقت گرفتن به فضای زیاد و لاین اضافی نیاز دارند. کامیونی که در حال پیچیدن است هیچ‌کدام از وسایل نقلیه سمت راستش را نمی‌بیند. این نکته برای موتورسواران و دوچرخه‌سوارها هم مهم است. وقتی کامیونی در حال چرخش است یا در یک تقاطع ایستاده، سعی نکنید از سمت راست آن حرکت کنید. اگر پشت کامیونی هستید که به سمت راست می‌پیچد، از آن بیشتر فاصله بگیرید. رانندگان کامیون ناچار هستند بیش از حد به سمت چپ بپیچند، به همین دلیل کاپوت دید پشت سرشان را به شدت محدود می‌کند. چراغ‌های راهنما و ترمز تنها سیگنال‌هایی هستند که مشخص می‌کنند راننده شما را می‌بیند یا خیر. اگر راننده قصد پیچیدن یا عوض کردن لاین را داشته باشد، صبر کنید تا کامیون کارش را بکند و سپس کار خودتان را انجام دهید. اگر از چراغ‌های راهنما متوجه شدید کامیون به سمت شما می‌پیچد یا شروع به حرکت در لاین شما کرده، از بوق استفاده کرده و راننده را متوجه کارش کنید. این اتفاق یعنی در نقطه کور کامیون قرار دارید و فقط خودتان می‌توانید شرایط را تغییر دهید. هنگام بوق زدن سعی کنید وارد یک لاین دیگر شوید. با این کار می‌توانید از تصادف با راننده‌ای که شما را نمی‌بیند، پیشگیری کنید.
  راه حل مرسدس‌بنز
بسیاری از شرکت‌ها به منظور کاهش اتفاقات ناشی از نقاط کور، به طرح پیشنهادهایی پرداخته‌اند. یکی از مشکلات راننده‌های خودروهای سنگین ، کنترل و اشراف به نقاطی از خودروست که جزو نقاط کور به حساب می‌آید و شاید مشخص‌ترین نقطه، جلو و سمت راست کامیون باشد. از این رو واحد کامیون‌سازی مرسدس‌بنز به دنبال معرفی یک سیستم مبتنی بر رادار است که هنگام خطر برخورد قریب‌الوقوع هر نوع شی ثابتی مانند دکل برق، چراغ راهنمایی و رانندگی یا وسیله نقلیه‌ای به نقاط کور کامیون، هشدار لازم را به راننده بدهد. همچنین اگر هنگام تغییر خطوط، جسمی در حال حرکت در سمت مسافر یا به‌اصطلاح شاگرد باشد، این سیستم با استفاده از یک سیگنال نوری هشدار لازم را به راننده می‌دهد. این هشدار از طریق چراغ «ال ایی دی»سه‌گوش که به رنگ قرمز در می‌آید همراه با بوق خواهد بود. این سیستم از چند حس‌گر یا سنسور در محور عقب و جلو کامیون یا کشنده بهره می‌برد که با اسکن طولی تا دو متر جلوتر از ناوگان، هشدار لازم را به راننده می‌دهد. شاید توسعه سیستم هشدار نقطه کور از نظر فناوری به پایان رسیده باشد اما به‌منظور تولید انبوه، نیاز به آزمایش و تایید بیشتر دارد تا امکان استفاده از آن در سایر وسایل نقلیه سنگین مهیا شود.

واحد کامیون‌سازی مرسدس‌بنز به دنبال معرفی یک سیستم مبتنی بر رادار است که هنگام خطر برخورد قریب‌الوقوع هر نوع شی ثابتی مانند دکل برق، چراغ راهنمایی و رانندگی یا وسیله نقلیه‌ای به نقاط کور کامیون، هشدار لازم را به راننده بدهد. همچنین اگر هنگام تغییر خطوط، جسمی در حال حرکت در سمت مسافر یا به‌اصطلاح شاگرد باشد، این سیستم با استفاده از یک سیگنال نوری هشدار لازم را به راننده می‌دهد
  طرح کامیون ایمن سامسونگ
سامسونگ الکترونیکس نیز در همین خصوص طرحی ارائه کرده که در سال 2015 موفق به دریافت دو جایزه طلا و سه نقره از جشنواره بین‌المللی «سیلیو آوارد»شد، جشنواره ای که هرسال، ایده‌های خلاقانه در تبلیغات، طراحی و ارتباطات را انتخاب می‌کند. این طرح در قالب کمپین کامیون ایمن «سیفتی تراک»بود که نخستین بار به‌عنوان راهکاری برای پیش‌گیری از تصادفات جاده‌ای در آرژانتین طراحی و اجرا شد. آرژانتین یکی از کشورهایی است که بالاترین نرخ تصادفات جاده‌ای در آن گزارش شده است؛ چراکه بیشتر بزرگراه‌های این کشور، دارای دو باند هستند و بسیاری از تصادفات و سوانح به دلیل سبقت‌های نابهنگام در جاده‌های دوطرفه رخ می‌دهد. به این منظور، سامسونگ در هر یک از «کامیون‌های ایمن» خود، یک دوربین در جلو و چهار نمایشگر بزرگ در پشت کامیون نصب کرد که پخش زنده‌ای از جاده‌ پیش رو را به نمایش می‌گذارد. به این ترتیب، رانندگان دید مناسبی از وضعیت جاده خواهند داشت و سبقت گرفتن از کامیون نیز بسیار راحت می‌شود. پیش از این نیز در جشنواره شیرهای کن«کنز لیونز»، سه جایزه طلا، سه نقره و یک برنز به «کامیون ایمن» اهدا شده بود.
  حداکثر سرعت مجاز
هم اکنون در ایران حداقل سرعت رانندگی در آزادراه‌ها برابر ۷۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت مجاز برای خودروهای سواری و وانت‌ها ۱۲۰ و برای انواع اتوبوس، مینی بوس، کشنده، کامیون و کامیونت برابر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است. در بزرگراه حداکثر 110 برای خودروهای سبک و 100 کیلومتر بر ساعت برای خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین در نظرگرفته شده است. در فرانسه که به نامحدود بودن سرعت در جهان معروف است، تقریبا در 30 درصد جاده‌ها محدودیت سرعت وجود دارد و در 10 درصد جاده‌ها نیز سیستم‌های کنترل سرعت مجاز نصب شده است. در همه جاده‌های این کشور برای کامیون، اتوبوس و کشند‌ه‌های دارای تریلر محدودیت سرعت وجود دارد. در دانمارک به‌طور کلی 3 سرعت مجاز در داخل شهر 50 کیلومتر بر ساعت، در خارج شهر 80 کیلومتر بر ساعت و در آزادراه‌ها 130 کیلومتر بر ساعت وجود دارد. محدودیت سرعت برای کشنده‌ها نیز در داخل شهر 50 کیلومتر بر ساعت، خارج شهر 70 کیلومتر بر ساعت و در آزادراه‌ها 80 کیلومتر بر ساعت تعریف شده است. از سوی دیگر سرعت مجاز اعلام‌شده برای خودروهای کمتر از 3.5 تن بوده و خودروهای سنگین‌تر محدودیت بیشتری در سرعت خواهند داشت. در انگلستان از سال 1930 تا 1965 اغلب راه‌های خارج شهر و آزادراه‌ها بدون محدودیت سرعت بودند، همین موضوع باعث افزایش چشمگیر تصادفات در آزادراه‌ها خصوصا در شرایط مه‌آلود شد، به همین دلیل سرعت مجاز 112 کیلومتر بر ساعت تعیین شد و در سال 1967 به 100 کیلومتر بر ساعت کاهش یافت. در سال 1955 سرعت مجاز برای وسایل نقلیه سنگین حمل بار 30 کیلومتر برساعت تعیین شد.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید معمای نقاط کور در خودروهای تجاری
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو