روزنامه «دنیای خودرو»در سلسله گزارش‌هایی بزرگ‌ترین صادرکنندگان قطعات در دنیا را بررسی می‌کند

صادرات قطعه توسط بریتانیا به پنچ قاره

بریتانیا از قدیمی‌ترین کشورهایی است که به حوزه خودرو وارد شد و در یک قرن اخیر، برندهایی را به جهان معرفی کرد که در میان بهترین‌ها جای داشتند. اما این صنعت رفته‌رفته ضعیف‌تر شد و سهم خود را از بازار بزرگ خودرو در دنیا از دست داد.

کد : 2566
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهريور 1395
print
نظرات : 0
صادرات قطعه توسط بریتانیا به پنچ قاره
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

روزنامه «دنیای خودرو»در سلسله گزارش‌هایی بزرگ‌ترین صادرکنندگان قطعات در دنیا را بررسی می‌کند
صادرات قطعه توسط بریتانیا به پنچ قاره
مسلم تقوی-دنیای خودرو: بریتانیا از قدیمی‌ترین کشورهایی است که به حوزه خودرو وارد شد و در یک قرن اخیر، برندهایی را به جهان معرفی کرد که در میان بهترین‌ها جای داشتند. اما این صنعت رفته‌رفته ضعیف‌تر شد و سهم خود را از بازار بزرگ خودرو در دنیا از دست داد. البته در سال‌های گذشته صنعت خودرو و قطعه‌سازی کمی خود را احیا کردند و توانستند با پشت سرگذاشتن رکود اقتصادی سال‌های 2008، مسیر خود را ادامه دهند.  پشت سر صنعت خودروسازی بریتانیا، طبیعتا یک صنعت قطعه‌سازی وجود دارد که بخش عظیمی از تولید و صادرات این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. صنعتی که با مهندسی قوی، دقیق‌ترین بخش‌های خودرو را تولید می‌کند. این کشور به مهندسی دقیق معروف است و با تکیه بر داشتن نیروی کار متخصص توانسته است سالانه 6میلیارد و 400 میلیون دلار قطعه تولید کند. از سوی دیگر بریتانیا ازجمله کشورهایی است که نرخ پیچیدگی اقتصادی بالایی دارد و بدون داشتن صنعت قدرتمند قطعه‌سازی، خودروسازی هم در این کشور به موفقیت نمی‌رسید. 
 شرایط اقتصادی
در این گزارش‌ها، با آمارهایی مواجه می‌شویم که نشان می‌دهد بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده قطعه در دنیا، از اقتصاد قدرتمندی هم برخوردار هستند و این به دلیل شاخص پیچیدگی اقتصادی بالای این کشورهاست. به همین دلیل در اینجا نگاهی به شرایط اقتصادی اتحادیه سلطنتی می‌کنیم. بریتانیا، نهمین اقتصاد بزرگ و یازدهمین اقتصاد پیچیده دنیا را دارد. در سال 2014 این اتحادیه 472میلیارد دلار صادرات و 663 میلیارد واردات داشت که نشان از تراز تجاری منفی 191 میلیارد دلاری این کشور دارد. 
خودروسازی و قطعه‌سازی 
بیشترین حجم صادرات این کشور را طبیعتا خودرو به خود اختصاص می‌دهد. حوزه خودرو با صادرات 46 میلیون دلاری نزدیک 9.1 درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. به دنبال خودروسازان، قطعه‌سازان بزرگی در این کشور شکل گرفته‌اند و با صادرات 6.4 میلیارد دلاری بیش از یک‌درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. طبیعتا این آمارها نشان‌دهنده این است که قطعه‌سازی بخش ناچیزی از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد ولی با این وجود چهاردهمین صادرکننده قطعه در دنیاست.  بریتانیا زمانی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان بود ولی از دوره‌ای که مارگارت تاچر، نخست‌وزیر پیشین و فقید بریتانیا، زمام دولت را در دست گرفت، سیاست‌های صنعتی و اقتصادی بریتانیا تغییر کرد و از صنایع سخت‌افزاری به صنایع نرم‌افزاری و خدماتی روی آورد. از آن زمان تاکنون سیاست‌های دولت بر این است که به آرامی کارخانه‌ها تعطیل شوند و این کشور به مرکزی برای تجارت به سبک سرمایه‌داری غیرصنعتی تبدیل شود. شاید دلیل اینکه ازبین رفتن کارخانه‌ها و صنایعی مانند خودروسازی و قطعه‌سازی تا این اندازه طول کشید و هنوز آثاری از آنها در این کشور می‌بینیم، مبارزه حزب کارگر با این سیاست‌ها بوده است. 
 سهم کشورها از صادرات قطعه بریتانیا
براساس آمارها بیشترین صادرات قطعات خودرویی از بریتانیا و دیگر کشورهای حوزه بریتانیا به کشور آلمان صادر می‌شود. آلمان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا و قطعا به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، به نوعی تمام قطعه‌سازان اروپا را به خدمت گرفته است. تنها کشور آلمان بیش از یک‌میلیارد و 300 میلیون دلار قطعه از بریتانیا وارد می‌کند که حدود 25 درصد مجموع قطعات صادر‌شده از این کشور است. پس از آن کشورهای فرانسه و اسپانیا قرار می‌گیرند که هر کدام حدود 500 میلیون دلار قطعه از این کشور وارد می‌کنند. ولی بریتانیا از معدود قطعه‌سازان اروپایی است که به دلیل سابقه دیرینه‌اش در زمینه تولید، در آن سوی مرزهای اروپا هم مشتریانی دارد. چین به تنهایی سهم 4 درصدی از قطعات را به خود اختصاص داده و ایالات متحده هم واردکننده 5.3 درصد از این میزان است. بریتانیا نزدیک 900 میلیون دلار قطعه به آسیا، حدود 500 میلیون دلار به کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی، 63 میلیون دلار به اقیانوسیه و بیش از 125 میلیون دلار به قاره آفریقا صادر می‌کند. این نکته نشان‌دهنده همان تفاوت قطعه‌سازانی مانند لهستان و چک با
بریتانیاست. 
اگرچه این دو کشور اروپای مرکزی در رده بالاتری از صادرات قطعه قرار دارند ولی بیش از 90 درصد سهم صادرات آنها به اروپا و خصوصا کشور آلمان انجام می‌گیرد. اروپا و آلمان در بریتانیا هم بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند، ولی صادرات این کشور به 5 قاره نشان‌دهنده موقعیت استراتژیک این کشور برای صادرات و مهم‌تر از همه، نداشتن وابستگی فنی و اقتصادی به کشورهای صاحب صنعت است. چراکه بریتانیا خود صاحب صنعت خودرو و دانش قطعه‌سازی است. با وجود اینکه جگوار و لندروور به هند فروخته شده‌ا‌ند، تیم طراحی این شرکت‌ها هنوز در بریتانیا مستقر است. با بررسی آمارهای بالا می‌توان به این نتیجه رسید که بریتانیا اگرچه دارای رتبه چهاردهم در صادرات قطعات خودرو است، ولی این جایگاه واقعی این حوزه نیست و با وجود تاریخچه و دانشی که بریتانیا دارد، از سال 2005 به‌آرامی جایگاه خود را در میان خودروسازان و به دنبال آن قطعه‌سازان جهان از دست داده است. 

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید صادرات قطعه توسط بریتانیا به پنچ قاره
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو