راهنمای خرید خودروهای اسپرت

زیبایی یا سرعت؟

 خودروهای اسپرت در دسته‌ای از محصولات خودرویی قرار می‌گیرند که برای خرید آنها باید دقت کافی کرد. لزوما هر خودرویی که طراحی اسپرت و به‌طور مثال تنها برای دو نفر سرنشین جا داشت، اسپرت نیست. دسته‌های مختلف خودرویی اعم از کوپه، رودستر، سدان، هاچ‌بک و ... همگی می‌توانند یک خودروی اسپرت باشند، زیرا تعریف یک خودروی اسپرت تنها با طراحی جذاب و سرعت فوق‌العاده معین نمی‌شود و عوامل دیگری نیز در اسپرت خواندن یک خودرو موثر است. در این صفحه قصد داریم اصول اولیه خرید یک خودروی اسپرت را برای شما بازگو کنیم. 

کد : 2567
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهريور 1395
print
نظرات : 0
زیبایی یا سرعت؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

راهنمای خرید خودروهای اسپرت 
زیبایی یا سرعت؟
احسان بهرام‌غفاری-دنیای خودرو: خودروهای اسپرت در دسته‌ای از محصولات خودرویی قرار می‌گیرند که برای خرید آنها باید دقت کافی کرد. لزوما هر خودرویی که طراحی اسپرت و به‌طور مثال تنها برای دو نفر سرنشین جا داشت، اسپرت نیست. دسته‌های مختلف خودرویی اعم از کوپه، رودستر، سدان، هاچ‌بک و ... همگی می‌توانند یک خودروی اسپرت باشند، زیرا تعریف یک خودروی اسپرت تنها با طراحی جذاب و سرعت فوق‌العاده معین نمی‌شود و عوامل دیگری نیز در اسپرت خواندن یک خودرو موثر است. در این صفحه قصد داریم اصول اولیه خرید یک خودروی اسپرت را برای شما بازگو کنیم. 

چه چیزی باید بدانیم؟
اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که انتخاب یک خودروی اسپرت به معنای واقعی سخت است. عواملی مانند طراحی بدنه، عملکرد، قیمت، سرعت، شتاب و چنین مواردی، شما را به داشتن یک خودروی اسپرت نمی‌رساند. خودروهای اسپرت برای مصارف روزانه طراحی نشده‌اند و مسافت‌های طولانی را نمی‌شود با آنها رفت. پس اگر قصد دارید یک خودروی اسپرت بخرید که با آن جاده‌ها را بپیمایید و از سرعت و شتاب آن لذت ببرید یا با آن هر روز به محل کار بروید، از همین الان تکلیف شما مشخص است، نخرید! 
اولین نکته که باید در نظر داشته باشید، مصرف سوخت بالای این خودروها به‌دلیل موتور و گیربکس‌شان است که نیازمند پول زیادی بابت هزینه سوخت هستید، البته این بدان معنا نیست که همه خودروهای اسپرت از سوخت زیادی بهره می‌برند، اما عموم خودروهای اسپرت چنین هستند و باید به این نکته توجه داشته باشید. اگر اصرار دارید برای مصارف روزانه خودرویی خاص با ظاهر اسپرت و جذاب داشته باشید، بهترین گزینه کوپه‌ها هستند. خودروهای دو دری که همه چیزشان شبیه خودروهای کوپه است،  از لحاظ طراحی هم معمولا جذاب به چشم می‌آیند. برای سفر هم پیشنهاد ما به شما خودروهای عضلانی است. اگرچه این دسته از لحاظ مصرف سوخت، کمی بالاتر از حد استاندارد هستند، اما جان می‌دهند برای سفرهای طولانی. با این تفاسیر خودروی اسپرت چیست؟ 
ب‌ام‌و «زد4»، مزدا میاتا و پورشه باکستر جزو اسپرت‌هایی هستند که همیشه و در همه حال می‌توانید آنها را به‌عنوان اسپرت‌های خالص در نظر داشته باشید. همچنین کوپه‌هایی نظیر آئودی تی‌تی و پورشه 911 هم در این دسته می‌توانید بگذارید که تجربه اسپرت بودن را به شما و در همه حال خواهند داد. 
نکته بعدی قیمت اسپرت‌هاست که بسیار متغیر است. برای خرید یک خودروی اسپرت نیازی نیست حتما پول زیادی داشته باشید، شما می‌توانید برای داشتن اسپرت‌هایی نظیر مینی‌کوپر یا فورد فیستا و حتی هیوندای سیویک اس‌آی به اندازه یک سدان معمولی هزینه کنید، اما برای داشتن خودروی اسپرتی مانند فراری 911 کمی بیشتر باید خرج کنید و حدود 80 هزار دلار داشته باشید. به‌طور استاندارد قیمت خودروهای اسپرت از 30 تا 50 هزار دلار متغیر است که برای برخی برندها مانند فراری نام برده شده، باید بیش از این مبلغ بپردازید.

مشخصات فنی خودروهای اسپرت‌
لزوما خودروهای اسپرت نباید دارای پیشرانه و موتورهای عجیب و غریب باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، موتورهای سایز متوسط و حتی سبک هم می‌توانند قدرت زیادی برای این خودروها تولید کنند تا از اسپرت بودن و سرعت آنها لذت ببرید. اما موتورهای قدرتمندی هم مانند موتورهای «وی8»برای این خودروها استفاده می‌شوند که بسته به سلیقه شماست که کدام مدل را با چه موتوری انتخاب کنید. اما همواره باید در نظر داشته باشید هر چقدر قدرت موتور افزایش پیدا کند، هندلینگ خودروی شما کاهش می‌یابد و برای داشتن هندلینگ خوب، بهتر است از مدل‌های موتور متوسط و سبک استفاده کنید. 
در بحث گیربکس نیز خودروهای اسپرت از گیربکس دستی استفاده می‌کنند تا تسلط بیشتری راننده بر خودرو داشته باشد. البته امروزه گیربکس‌های اتوماتیک که آپشن دستی دارند نیز برای این خودروها طراحی می‌شوند یا دسته دنده به‌صورت شفت روی فرمان قرار می‌گیرند تا همچنان تسلط در رانندگی وجود داشته باشد. در اغلب خودروهای اسپرت امروزی از سیستم کلاچ دوبل استفاده می‌شود تا سرعت بیشتری به رانندگی ببخشند و کار را برای راننده راحت‌تر کنند. از تکنولوژی کلاچ دوبل در خودروهای اسپرت کمپانی‌هایی نظیر آئودی، پورشه و فولکس‌واگن بهره بیشتری می‌برند. در اغلب خودروهای اسپرت، تقویت موتور توسط توربوشارژر یا سوپرشارژر صورت می‌گیرد تا اسب‌بخار بیشتری تولید کنند. همچنین عموم موتور کوپه‌ها، رودسترها و هاچ‌بک‌ها از چهار تا هشت سیلندر بهره می‌برند و معمولا سدان‌های اسپرت به‌دلیل بزرگ‌تر بودن و سنگین‌تر بودن‌ تا هشت سیلندر هم طراحی می‌شوند. 
نکته قابل توجه این است که می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، از توربوشارژهای بیشتری روی موتور خودرو استفاده کنید. به‌طور مثال فورد موستانگ تا چهار توربوشارژ را می‌تواند روی موتور خود داشته باشد که ناگفته پیداست قدرت این موتور چقدر خواهد شد. خودروهای قدرتمندتر اسپرت مانند دوج چلنجر یا شورولت کامارو، که از موتورهای سنگین بهره می‌برند، تا بیش از 700 اسب بخار نیز قادر به تولید نیرو هستند که استفاده از این توان شرایط خاص خود را می‌طلبد و برای هر راننده‌ای امکان‌پذیر نیست.
در موضوع هندلینگ نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که رانندگی با خودروی اسپرت و هندلینگ خودرو به دو عامل بسیار مهم بستگی دارد؛ راننده و نوع جاده. هر چقدر خودروی اسپرت جمع‌وجورتر باشد، هندلینگ آن بهتر است و به هر میزان خودرو بزرگ‌تر شود، هندلینگ آن کم می‌شود. پاسخ دقیق فرمان به دستورات راننده و واکنش فرمان به عملکرد راننده جزو مواردی است که حتما باید پیش از خرید یک خودروی اسپرت به آن دقت کنید. پیشنهاد ما این است که پیش از وسوسه شدن برای خرید یک خودروی اسپرت، حتما با آن دور بزنید تا واکنش فرمان را به دستورات خود دریابید. 
رانندگی با خودروهای اسپرت کمی متفاوت از خودروهایی است که سوار شده‌اید، بنابراین پیش از انتخاب یک خودروی اسپرت، حتما پشت آن بنشینید و آن را تست کنید.
عموم خودروهای اسپرت محور جلو هستند، یعنی برای داشتن سرعت و شتاب نیاز است این‌طور باشند. علاوه بر این مساله، دلیل دیفرانسیل جلو بودن این خودروها توزیع وزن مناسب برای این خودروهاست که معمولا هم موتور این خودروها در عقب قرار می‌گیرد. اگرچه امروزه خودروهای اسپرت محور‌عقب هم طراحی می‌شوند، اما برای این نوع خودروها سیستم‌های الکتریکی زیادی استفاده می‌شود تا تسلط خودرو بر جاده را افزایش دهد. نکته آخر اینکه برای خودروهای اسپرت همواره از تایرهای متفاوتی نسبت به تایر سایر خودروها استفاده می‌شود که این تایرها پرفورمنس بسیار بالایی دارند تا علاوه بر واکنش مناسب به جاده در سرعت‌های بالا، در مقابل حرارت ایجاد شده هم توان خوبی داشته باشند. اما باید در نظر داشته باشید تایر خودروهای اسپرت به دو دسته زمستانی و تابستانی تقسیم می‌شوند که در هر فصل باید حتما از لاستیک همان فصل استفاده شود.
در بحث آپشن نیز آپشن‌های مختلفی معمولا برای اسپرت‌ها به‌کار می‌رود که می‌توان به سیستم‌های صوتی بسیار عالی با صدای بسیار مناسب، نویگیشین، کامپیوتر سفری، جی‌پی‌اس، بلوتوث، ماهواره، اینترنت و موارد دیگر اشاره داشت که هم به‌صورت انتخابی و هم به‌صورت پیش‌فرض در مدل‌های مختلف قرار دارند. 
خودروهای کوپه عموما جزو دسته اسپرت‌ها قرار می‌گیرند. مشخصه اصلی این خودروها، دو در بودن  و دو سرنشین بودن آنهاست که البته لزوما این طور نیستند، اما در حالت استاندارد چنین هستند. کوپه‌ها دید به شدت محدودی در ناحیه عقب دارند و عموما یک پنجره کوچک برای عقب آنها تعبیه شده است. پس اگر قصد دارید در جاده‌های پر‌پیچ و خم برانید و از سرعت زیاد لذت ببرید، باید حواس‌تان باشد دید مناسب و گسترده‌ای نخواهید داشت. مساله محدودیت دید عقب، برای جلوی این خودروها هم صدق می‌کند، پس باید کاملا مواظب باشید!    
دسته‌بندی اسپرت‌ها 
خودروهای اسپرت‌ در چهار دسته کلی قرار می‌گیرند که عبارتند از سدان‌های اسپرت، رودسترها، کوپه‌ها و در نهایت هاچ‌بک‌ها که توضیحات کوتاهی درباره هر کدام می‌دهیم.
سدان‌های اسپرت
مشخصه اصلی این دسته، هندلینگ بسیار عالی آنهاست که از پرفورمنس بسیار خوبی برخوردارند. موتور قدرتمند و دارا بودن ترمزهای بسیار قوی از دیگر مشخصه‌های این دسته است. این خودروهای اسپرت چهار در هستند و برای چهار تا پنج سرنشین فضای کافی دارند. در عقب این خودروها فضایی برای بار و وسایل اضافی در نظر گرفته شده که همان صندوق عقب است. اما تصور نکنید سدان بودن یا ظرفیت زیاد مسافر و باری که می‌توانند حمل کنند، سدان‌ها را اسپرت می‌کند! بلکه باید سدان‌های اسپرت را گرگی در لباس میش دانست که توانایی‌های بالایی دارند. اغلب محصولات کمپانی‌هایی مانند آئودی، کادیلاک، ب‌ام‌و، اینفینیتی و مرسدس‌بنز جزو این دسته محسوب می‌شوند که توانایی آنها کاملا محرز است، اما سدان‌های جمع‌وجورتری نیز مانند سوباروی «دبل یو آر ایکس»یا کمی بزرگ‌تر مانند ب‌ام‌و «ام5»یا شورولت اس‌اس نیز شامل این دسته می‌شوند.     

رودسترها
رودسترها خودروهای اسپرتی با ظرفیت دو سرنشین هستند که قابلیت جمع شدن سقف و تبدیل آن‌را دارند. سواری و هندلینگ بسیار عالی این خودروها در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و برای مصارف روزانه و پیمایش مسافت‌های طولانی در صورت عادت کردن به وضعیت آن، می‌توانند بسیار سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی باشند. برخی رودسترها دارای چهار صندلی هستند که البته فاصله صندلی‌های عقب بسیار کم است، اما در صورت داشتن کودک می‌توانند بسیار هم کارا باشند. 

کوپه‌ها     
کوپه‌ها نیز مانند رودسترها خودروهای دو در اسپرتی هستند که اغلب طراحی دایره‌شکلی دارند که همین امر باعث می‌شود ارتفاع کوتاه‌تری داشته باشند. کوپه‌ها برخلاف رودسترها از سقف ثابت بهره‌مند هستند و به‌‌رغم داشتن دو در، برای چهار نفر جا دارند. نمونه خوب این دسته شورولت کوروت و فورد موستانگ هستند که همگی جزو خودروهای اسپرت قدرتمند دو در محسوب می‌شوند که نوع طراحی آنها باعث می‌شود پایداری بسیار خوبی داشته باشند.
هاچ‌بک‌ها   
هاچ‌بک‌ها را می‌توان از درهای بزرگ صندوق عقب‌شان شناخت که فضای کافی را برای حمل بارهای سبک مهیا می‌کنند. اگرچه این دسته نیز مانند کوپه‌ها و رودسترها کوچک هستند، اما به اندازه یک سدان می‌توانند مسافر و بار حمل کنند، در حالی‌که شتاب بیشتری دارند. اقتصادی بودن در مصرف سوخت، انعطاف‌پذیری و راحتی جزو مشخصات اصلی این خودروهاست که می‌توان برای نمونه به مینی‌کوپر اس و فولکس‌واگن «جی تی آی»اشاره کرد. 


برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید زیبایی یا سرعت؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو