گفت‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو»با مشاور کیفی سازه گستر سایپا:

این روزها از قطعه‌سازها ادعای خسارت نمی‌کنیم

با توجه به کاهش کیفیت خودروها در سه ماهه اخیر، همه به دنبال مقصر هستند. در سال جاری با وجود افزایش تولید و قیمت، آمارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد حکایت از کاهش کیفیت خودروها دارد. 

کد : 2572
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 شهريور 1395
print
نظرات : 0
این روزها از قطعه‌سازها  ادعای خسارت نمی‌کنیم
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

گفت‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو»با مشاور کیفی سازه گستر سایپا:
این روزها از قطعه‌سازها  ادعای خسارت نمی‌کنیم
مسلم تقوی-دنیای خودرو:با توجه به کاهش کیفیت خودروها در سه ماهه اخیر، همه به دنبال مقصر هستند. در سال جاری با وجود افزایش تولید و قیمت، آمارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد حکایت از کاهش کیفیت خودروها دارد. به تازگی هم آماری منتشر شده است که نشان می‌دهد ۵۰ درصد اشکال خودروهای تولیدی مربوط به قطعات است. این آمار نشان می‌دهد که در بی‌کیفیت شدن خودروها تنها قطعات موثر نیستند ولی باز بیشترین عامل کاهش کیفیت همین قطعات بوده است. البته باید اشاره کرد که وقتی حرف از کیفیت پایین قطعات به میان می‌آید، نباید مستقیما انگشت اشاره را به سوی قطعه‌ساز نشانه رفت و قطعه‌ساز و خودروساز، به دلایل درهم تنیدگی این صنعت اگر به یک اندازه مقصر نباشند، حتما هر دو مقصر هستند. در همین صفحه از شماره 277 روزنامه «دنیای خودرو» که آخر هفته پیش منتشر شد، مصاحبه‌ای با دو قطعه‌ساز انجام شد تا فرصتی برای دفاع برای آنها داده شود. در این شماره به حلقه اتصال خودروساز و قطعه‌ساز پرداخته می‌شود و در آینده اگر ممکن شود به خود خودروسازان برای بررسی بی‌کیفیت شدن خودروها خواهیم پرداخت. در اینجا گفت‌وگویی با حمید نیک‌اعتقاد، مشاور کیفیت مدیریت عامل سازه‌گستر سایپا داشته‌ایم و به بررسی مساله کاهش کیفیت خودروها پرداخته‌ایم. 
 نقش سازه‌گستر و شرکت‌هایی مثل آن در چرخه تامین قطعات خودروسازی به چه صورت است؟
سازه‌گستر مسئولیت انتخاب منابع مناسب، توانمندسازی آنها، عقد قرارداد با ایشان و انجام یک سری فرآیندهای مهندسی و در نهایت تحویل به‌موقع قطعه باکیفیت به سایپاست. شرکت‌های دیگر شبیه سازه‌گستر هم تقریبا همین شرایط را دارند.وظیفه ما در صنعت خودرو تامین است و خطوط باید حرکت کند. تمام تلاش سایپا و سازه‌گستر بر این است که قطعه با کیفیت خط تولید ارسال شود. 
 برخی قطعه‌سازان معتقدند هم قطعه با‌کیفیت در بازار موجود است و هم قطعه بی‌کیفیت و اگر قطعه بی‌کیفیتی کار شود، نمی‌توان قطعه‌سازان را مقصر دانست. نظر شما راجع به این دیدگاه چیست؟
کیفیت، قسمتی از تجارتی است که یک شرکت انجام می‌دهد. شما اگر کیفیت را کنار بگذارید و از آن عدول کنید، قطعا در تجارت شما هم اختلال ایجاد می‌شود. ولی یک چرخه به‌هم پیوسته‌ای هم بین خودروساز، شرکت‌های تامین‌کننده اصلی مثل سازه‌گستر و ساپکو و قطعه‌ساز وجود دارد. این چرخه در حال‌حاضر متاسفانه دچار چند عارضه شده است. ازجمله این عارضه‌ها عدم تامین به موقع منابع مالی است. منابع مالی هم وقتی به موقع تامین نشود، سازنده تا حدی دوام می‌آورد که بتواند وظایف خود را انجام دهد، اموراتش را بگذراند، ماشین‌آلات خود را تحت شرایط خوب حفظ کند، مواد اولیه را تا حدی می‌تواند کنترل و حتی نیروی کارش را حفظ کند.‌ پس قطعه‌سازان درست می‌گویند. در واقع روند مدیریت کلان زنجیره تامین خودرو شکننده شده و این اثرات سوئی را روی قطعه‌ساز به وجود آورده است. پس استدلال آنها تا حدی درست است. 
 آیا این دلیل برای توجیه کاهش کیفیت کافی است؟
طبیعتا قطعه‌ساز نباید این مشکلات را کاملا به‌گردن تامین‌کننده اصلی مثل سازه‌گستر و ساپکو بیندازد. آنها موظفند کالای منطبق تولید کنند. یعنی شرایط به سمتی پیش رود که آنها مجبور به عدول از کیفیت شوند، مسئولیت اجتماعی و حتی منافع تجاری‌شان حکم می‌کند نباید کالای بی‌کیفیت تولید و توزیع کنند. با وجود این که تا حدودی حق دارند، ولی این مساله توجیه مناسبی برای این کار نیست. ولی اینکه این چرخه، یعنی چرخه خودروساز، تامین‌کنند‌گانی مثل سازه‌گستر، ساپکو و قطعه‌سازان تحت فشار سنگین کمبود منابع مالی هستند، حقیقت دارد. ولی اگر تقصیر را بخواهیم گردن طیف خاصی بیندازیم، کار درستی نیست. 
 آیا در قراردادهای خودروسازان با سازندگان قطعه، بندهای بازدارنده‌ای برای جلوگیری از کاهش کیفیت ذکر می‌شود؟
بله در قراردادها بندهای زیادی وجود دارد که قطعه‌ساز را ملزم به پرداخت جریمه هم می‌کند. جرایم کلیم خطوط را داریم که اگر قطعه‌ای در خطوط برگردد یا اگر قطعه‌ای در خدمات پس از فروش برگشت بخورد، هر کدام جرایم مشخصی دارد. یعنی به دلیل بی‌کیفیت بودن در خط تولید اخلال زمانی ایجاد کند، یک جریمه و اگر در خدمات پس از فروش مشکل ایجاد کند، جریمه دیگری در نظر می‌گیرد. مثلا اگر در خدمات پس از فروش قطعه‌ای برگردد، بعد از انجام بررسی فنی، علاوه بر مبلغ قطعه به اندازه 40درصد ارزش آن باید جریمه پرداخت کند. ولی به دلیل مشکلات مالی که قطعه‌سازان دارند فعلا در رابطه با پرداخت جرایم مراعات شرایط آنها را می‌کنیم.
 علاوه بر کمبود منابع مالی، چه مشکلاتی در این چرخه تداخل ایجاد می‌کنند؟
به نظر من یک تجارت برای موفق شدن، نیاز است به عوامل مشخصی توجه شود. خصوصا در حوزه خودرو از جمله این عوامل می‌توان به سه مورد اشاره کرد. عامل اول تامین منابع مالی، عامل دوم مهندسی و توسعه تکنولوژی و عامل سوم مدیریت موثر صحیح زنجیره تامین است. این مدیریت زنجیره تامین یعنی اینکه بتوانیم با سازندگان قطعه یک پیمان درازمدت ببندیم، آنها را وفادار و مقید به خود کنیم. مشخصا این عامل، یعنی همکاری و مقید شدن قطعه‌سازی به خودروسازی در حال حاضر شکل نگرفته است. در حال حاضر برخی قطعه‌سازان حتی این احساس را دارند که خودروسازان یا تامین‌کنندگان قطعه همراهی لازم را با آنها انجام نمی‌دهند و در برنامه کلان خود محلی برای توسعه و ارتقای قطعه‌ساز در نظر نگرفته‌اند. این پیمان دوطرفه بین ما و سازنده وجود ندارد. عامل دوم هم که مهندسی و توسعه تکنولوژی است که تکنولوژی‌ها و خطوط تولید قدیمی شده است. ما در مقایسه با کره که با هم شروع کردیم الان عقب هستیم. دلیل این امر هم تنوع نداشتن خودرو است که به روش‌های مختلفی به این صنعت ضربه می‌زند. به این معنی که با عدم توسعه محصول ما قادر به ورود به تکنولوژی‌های جدید و همچنین اقتصادی کردن محصول حرکت نمی‌کنیم و آثار آن توقف در وضعیت موجود است. همه اینها به هم ربط دارند و ما نمی‌توانیم آنها را به‌طور مطلق از هم جدا کنیم یا ایراد را به گردن کسی بیندازیم. 
در قراردادها بندهایی مانند جرایم کلیم  وجود دارد که قطعه‌ساز را ملزم به پرداخت جریمه می‌کند.  مثلا اگر در خدمات پس از فروش قطعه‌ای برگردد، به اندازه 40درصد ارزش آن باید جریمه پرداخت کند
 از دیدگاه شما که در این زنجیره فعال هستید، چه باید کرد؟
در یک کلمه باید این تجارت و صنعت را اقتصادی کرد. برخی به این شعار معتقدند که «هدف، جلب رضایت مشتری است». ولی در حقیقت هر تجارتی هدفش تولید سرمایه است. این به معنی توجه نکردن به مشتری نیست. دقیقا برعکس؛ برای جذب سرمایه باید فروش بیشتری داشت و برای فروش بیشتر رضایت مشتری عاملی اساسی است و نهایتا هم برای راضی نگاه داشتن مشتری باید به کیفیت توجه داشت. پس داشتن دانش مهندسی، کیفیت و اقتصاد منسجم برای تولید سرمایه مهم است. در حال حاضر متاسفانه خودروسازان ما به دلیل مشکلات مالی عدیده‌ای که دارند، حتی در بعضی از خودروها در حاشیه زیان هستند. ما به قطعه‌سازان مبالغ قابل توجهی تومان بدهکار هستیم. وقتی تجارتی سودده نباشد، تبعاتی مانند کاهش کیفیت محصولات به دنبال دارد. 
 از مشکلات صنعت ایران این است که گره‌های کوری در آن وجود دارد و برخی مسائل پیچیده شده‌اند. شما این را در صنعت خودرو قبول دارید؟
این حرف کاملا در مورد صنعت خودرو مصداق پیدا می‌کند و پیچیدگی‌های به وجود آمده است که کاملا بی‌دلیل هستند. موانع و مشکلاتی ساده که باید به راحتی حل شوند، آنقدر ریشه‌های درهم تنیده‌ای دارند که به‌راحتی نمی‌توان آنها را از سر راه برداشت. 
در یک کلام اگر بخواهیم موفق شویم در صنعت خودرو، باید راه رقبای دیرینه‌مان مثل کره را برویم. ما در سال‌های گذشته با مشکلاتی مانند تحریم مواجه بودیم ولی حالا که تحریم‌ها برطرف و فرصتی برای توسعه فراهم شده است، باید در وهله اول تفکر مدیریت ارشد صنعت خودرویمان اقتصادی شود. 
 شما به‌عنوان یک مشاور در صنعت خودرو می‌توانید در یک جمله راه‌حلی برای مشکل کیفیت پایین قطعات بیان کنید؟
راه حل این است که مدیریت زنجیره تامین اقتصادی شود. همه‌چیز به اقتصاد برمی‌گردد. اگر ما با منابع خارجی و خودروسازان خارجی شرایط رقابتی ایجاد کنیم، باید اقتصادی، مهندسی، کیفی و درازمدت فکر کنیم. مدیریت اگر منابع مالی‌اش تامین شود، بتواند توسعه محصول را به موقع عملی کند، اگر در حوزه فروش خوب عمل کند، برنامه‌ریزی تامینش درست باشد، منابع مالی را از بانک‌ها خوب جذب کند و این منابع را خوب هدایت کند، بخش اعظم مشکلات صنعت خودرو حل می‌شود و خودروسازان به سوددهی می‌رسند و خودروها قطعات باکیفیت بالا خواهند داشت.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید این روزها از قطعه‌سازها ادعای خسارت نمی‌کنیم
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو