در پی افت شدید صادرات خودرو، بررسی شد

چگونه صادرکننده اول در منطقه می‌شویم؟

پس از به فرجام رسیدن برجام و آغاز مذاکرات و سرعت گرفتن آنها، یکی از اصلی‌ترین مباحثی که در کنار انتقال تکنولوژی و به‌روز شدن سیستم تولید در ایران مطرح شد، بحث صادرات محصولات تولیدشده در ایران بود. ضمن اینکه این مهم در افق چشم‌انداز 1404 نیز دیده شده، به این شکل که قرار است تا آن سال تولید در کشور به 3میلیون دستگاه برسد و30درصد آن هم باید صادر شود

کد : 2579
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1395
print
نظرات : 0
چگونه صادرکننده اول در منطقه می‌شویم؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

در پی افت شدید صادرات خودرو، بررسی شد
چگونه صادرکننده اول در منطقه می‌شویم؟
فرشید سلگی-دنیای خودرو:پس از به فرجام رسیدن برجام و آغاز مذاکرات و سرعت گرفتن آنها، یکی از اصلی‌ترین مباحثی که در کنار انتقال تکنولوژی و به‌روز شدن سیستم تولید در ایران مطرح شد، بحث صادرات محصولات تولیدشده در ایران بود. ضمن اینکه این مهم در افق چشم‌انداز 1404 نیز دیده شده، به این شکل که قرار است تا آن سال تولید در کشور به 3میلیون دستگاه برسد و30درصد آن هم باید صادر شود. اما انتشار آمار صادرات خودرو که سه ماهه نخست سال جاری را بررسی کرده ، نشان می دهد صادر ایران با افت مواجه شده است. این افت نگران‌کننده است، چراکه آمار، افتی معادل 63.3درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.
در این میان کارشناسان مطلوب نبودن کیفیت و نبود زیرساخت‌های لازم در این سال‌ها را از عوامل اصلی اثرگذار بر صادرات خودرو می‌دانند. هم‌چنین از دست دادن بازار صادراتی عراق را باید یکی از اصلی‌ترین دلایل افت صادرات به شمار آورد.
در همین زمینه، رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید: متاسفانه در کشور زیرساخت‌های لازم، متناسب با رشد صادرات فراهم نشده و این یکی از مهم‌ترین ‌ضعف‌های ما در بحث صادرات است. به گفته لاهوتی در نخستین گام‌، تجارت خارجی نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل بانک است تا صادرکننده، وجه صادراتی خود را با کمترین ریسک دریافت کند که متاسفانه آن‌چنان‌که باید و شاید،  این مهم فراهم نیست. 
برخی دیگر از کارشناسان، سنتی بودن بازارهای صادراتی و مدل‌های خودروهای ایرانی را مشکل عمده پیش پای صادرات خودروی کشور می‌دانند و معتقدند هرچند رویکرد دولت صادرات‌محور است و تاکید بسیاری نیز بر صادرات خودروهای داخل به خارج از کشور دارد، اما در صورتی که خودروسازان نتوانند خودروهایی با مزیت رقابتی را به بازارهای هدف خود صادر کنند، قطعا نه توانایی آن را دارند که بازارهای فعلی را نگه دارند و نه می‌توانند بازار جدیدی را به فهرست بازارهای هدف خود اضافه کنند.
حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو نیز با اشاره به اینکه جهت‌گيري فعلي صنعت خودروي جهان، صادرات خودرو براساس مزیت رقابتی است، می‌گوید: قیمت و کیفیت اثر مستقیمی در عرضه خودرو در بازارهاي جهاني دارد. درحالی‌که خودروهای ایرانی قیمت تمام‌شده بالا، کیفیت نه‌چندان مطلوب و سال ساخت بسیار بالایی دارند، مسلما چنین خودروهایی مزیت رقابتی لازم برای صادرات را ندارند و موجب از دست دادن مقاصد صادراتی خواهند شد.
چندی پیش نیز هاشم‌ یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو دراین‌باره گفته بود: «در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و همچنین برداشته شدن برخی موانع، صادرات هرچه بیشترخودرو از کشور دور از ذهن نیست. رشد کیفیت‌، ارتقای‌فنی‌، قیمت مناسب‌ و خدمات پس از فروش از عواملی هستند که به رشد صادرات کمک می‌کنند. »
محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، معتقد است:‌ «وجود برخی مشکلات ساختاری ازجمله مالیات و مشکلات مربوط به ارز و همچنین ایجاد برخی موانع در بازارهای صادراتی از مهم‌ترین مسائلی است که تاثیر منفی بر صادرات خودرو گذاشته است.»
این عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان اضافه می‌کند: «عرضه خودروهای جدید، درتقویت بازار صادرات خودرو موثرخواهد بود. ضمن اینکه علاوه‌بر صادرات خودروهای قدیمی، بخشی نیز به صادرات خودروهای جدید اختصاص دارد. این موضوع  با توجه به عرضه نشدن خودروهای جدید، نیازمند سرعت بخشیدن و تقویت در این زمینه است.
وی با بیان اینکه باید مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سیاست‌ها، تدوین و  تا جایگاه صادرات صنعت خودروی کشور تقویت شود، اظهار کرد: «جوایز صادراتی قطعا یکی از موارد مهم در تقویت صادرات است که خوشبختانه آیین‌نامه آن تدوین شده است و به‌زودی عملیاتی خواهد شد.»
در همین زمینه، سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی، نیز چندی پیش گفته بود: «صادرات خودرو به میزان زیادی با شرایط سیاسی کشور مرتبط است و تا زمانی‌که هر لحظه شرایط سیاسی ایران با کشورهای بازار هدف با افت و خیز همراه باشد، نمی‌توان روی صادرات نیز حساب باز کرد.» این کارشناس مسائل اقتصادی، کیفیت خودروهای ساخته‌شده در داخل را یکی از عواملی می‌داند که در کاهش صادرات نقش اساسی دارد.  
در همین حال و درباره اینکه چگونه می‌توان صادرات را افزایش داد، علی سرزعیم اقتصاددان به روزنامه «دنیای خودرو»گفت: «در صورتی‌که نگاه صنعت خودروی ایران صادراتی باشد، طبعا باید خودروسازان به سراغ تنوع و کیفیت در محصول بروند. چنانچه خودروسازان به سمت توسعه بازارهای صادراتی حرکت کنند، قطعا تیراژ نیز افزایش خواهد یافت چراکه با توسعه بازارهای خارجی و مطالبات در این بخش، طبعا همراه با تنوع، تیراژ تولید با رشد همراه خواهد شد. باید نگاه خودروسازان به جریان ایجادشده در تولید و همکاری‌های اخیر، صادراتی باشد. در چنین شرایطی است که تنوع در تولید در محدوده قیمتی متفاوت و کیفیت بالا می‌تواند در توسعه بازارهای صادراتی و رقابت‌پذیری و همچنین رشد تیراژ تولید نقش موثری داشته باشد.»

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چگونه صادرکننده اول در منطقه می‌شویم؟
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو