تحلیل وضعیت سهام خودرویی‌ها در بورس توسط رباطی تحلیلگر ارشد بازار

مشکل بازار خریدار است

باید برای بازار بهانه‌ای ایجاد شود، مانند کاهش واقعی نرخ سود بانکی و جذابیت‌های خود بازار سرمایه و اتفاق‌های مثبت در بخش واقعی اقتصاد 

کد : 2593
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 شهريور 1395
print
نظرات : 0
مشکل بازار خریدار است
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

تحلیل وضعیت سهام خودرویی‌ها در بورس توسط رباطی تحلیلگر ارشد بازار
مشکل بازار خریدار است
باید برای بازار بهانه‌ای ایجاد شود، مانند کاهش واقعی نرخ سود بانکی و جذابیت‌های خود بازار سرمایه و اتفاق‌های مثبت در بخش واقعی اقتصاد 
علی طجوزی-دنیای خودرو:
 تقریبا تا یک‌ماه پیش گروه خودرویی بورس به‌عنوان یک لیدر پرقدرت در این بازار مطرح بودند، اما این روند به‌آرامی متوقف و با فراز‌وفرود همراه شد. این رویه ادامه داشت تا اینکه در هفته گذشته ارزش این بازار از 17هزار میلیارد تومان با یک زیان 800میلیاردی به 16هزار و 200 میلیارد رسید. ضمن اینکه  برخی نمادهای پرقدرت این گروه در روزهای اخیر تاثیر منفی بالایی نیز بر افت شاخص گذاشته‌اند. در این میان این نگرانی وجود دارد که با توجه به افت‌های پی‌در‌پی، صف فروش برای این سهام تشکیل و بیش از پیش موجب منفی شدن ارزش این گروه شود و تاثیر بیشتری نیز بر ‌منفی شدن شاخص داشته باشد. این نگرانی‌ها و همچنین سمت‌وسوی گروه خودرویی بورس موضوعی بود که مهدی رباطی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در میان گذاشتیم. به گفته وی بازار سرمایه منتظر است تا ببیند در واقعیت اقتصاد کشور چه اتفاقی خواهد افتاد. در حال حاضر بازار منتظر است تا تاثیر عملیاتی این قراردادهای را ببیند. بنابراین بازار فعلا دست نگه داشته است و فعلا چندان خریداری ندارد. اما رباطی در عین حال معتقد است که که تا یکی، دو سال آینده لیدر اصلی بازار اوراق بهادار گروه خودرویی و قطعات خواهند بود.

 در حالی که بسیاری منتظر بودند شاخص کل، قله 80هزار واحدی را فتح کند، شاخص کل نه‌تنها رشد نکرد بلکه با چند روز افت پی‌در‌پی به کانال 76هزار واحدی رسیده است. با توجه به رصد روزانه شما ازبازار اوراق بهادار چه تحلیلی درباره این موضوع دارید؟
این مساله از دو زاویه قابل‌بررسی است. اول اینکه باید ببینیم بازار چرا رشد کرد تا این انتظار رسیدن به اهداف بالاتر به وجود آید. دوم اینکه چه مساله‌ای مانع رشد بازار شده است؟ چرایی رشد اخیر را می‌توان به رشد چند صنعت در بازار اوراق بهادار مرتبط دانست که تاثیرگذارترین آنها کانی‌های فلزی، سنگ‌آهنی و فلزات اساسی  بودند که از موج رشد قبلی بازار تا حدودی جا مانده بودند و سبب شد شاخص کل حرکتی رو به بالا داشته باشد. مشخصه صنایع نام‌برده نیز تاثیر‌پذیری آنها از قیمت‌های جهانی است. اما از آنجا که این صنایع هنوز با آن حالت تعادلی خود فاصله دارند، بنابراین موج حاصل از آنها نیز کوتاه بود و چندان نتوانست دوام بیاورد. از سوی دیگر عدم ورود نقدینگی‌های جدید نیز عاملی شد که بازار نتواند رشد قوی داشته باشد. ضمن اینکه باید در نظر داشت نقدینگی اصلی وارد بازار شد مربوط به گروه خودرویی بورس می‌شود که کماکان این نقدینگی در گروه خودرو وجود دارد و هنوز خارج نشده است. نقدینگی جدیدی هم وارد نشده است. به همین علت بازار توان آن را نداشته تا یک رشد مداوم، پایدار و به عبارت دیگر توان این را نداشته است تا یک ترند یا یک روند را ایجاد کند. بنابراین مشاهده می‌کنیم که رشد شاخص خیلی زود متوقف شد. عوامل منفی موثر بر عدم رشد بازار را می‌توان مرتبط با انتخابات آمریکا دانست. چون برای بازار مهم است بداند که سمت‌وسوی سیاسی آن کشور  به کدام جهت می‌رود. از دیگر مسائل موثر بر روند منفی بورس می‌توان تحقق نیافتن دستاوردهای اقتصادی برجام دانست. چون هنوز آنچه فعالان اقتصادی مد‌نظرشان بود محقق نشده است. یک عامل داخلی و غیر‌سیستماتیک خود بازارهم وجود دارد که باعث شده است شهریورماه بدی برای بازار ببینیم. بحث پایان سالی مالی برخی شرکت‌های کارگزاری و اجبار به تجمیع اعتبارات آنهاست. مجموعه این عوامل سبب شده است پس از رشدی سریع بازار متوقف شود، نتواند به اهداف بالاتر دست پیدا کند. البته معتقد هستم این وضعیت، کوتاه و موقت است و در یک سال آینده روند روبه‌بالا و رشد خوبی را تجربه خواهیم کرد.
بازار سرمایه در کشور چندان شناخته‌شده نیست. بسیاری از سرمایه‌دارها بازار را نمی‌شناسند و اگر برخی از آنها نیز شناخت داشته باشند، نگاه مثبتی ندارند تا بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. این یک مساله فرهنگی است. این در حالی است که سوددهی بازار سرمایه در یک ترند با اختلاف بسیار بیشتر از سایر بازارها بوده است
در ماه‌های گذشته گروه خودرویی بورس علاوه بر پیشتاز بودن در بازار اوراق بهادار به عنوان یک مدافع در برابر افت شاخص نیز عمل می‌کردند. با توجه به اینکه قراردادهای خودرویی در راه هستند و برخی نیز اجرایی شده‌اند این پرسش مطرح می‌شود که چرا این گروه با افت همراه شده است؟
همان‌طور که اشاره کردم بازار سرمایه منتظر است ببیند در واقعیت اقتصاد کشور چه اتفاقی خواهد افتاد. به رغم وجود بحث قراردادها هنوز در بخش عملیاتی چیزی از آنها ندیده‌ایم. پیش‌تر هم این مقوله از نظر خبری و روانی اثرگذاری خود بر بازار را داشته‌اند و ما همان رشد خیلی غیرعادی 300درصدی در گروه خودرویی را که داشتیم به دلیل همین بحث روانی بود، چون هنوز که اتفاقی نیفتاده است. در حال حاضر بازار منتظر است تاثیر عملیاتی این قراردادهای را ببیند. بنابراین بازار فعلا دست نگه داشته است و فعلا چندان خریداری ندارد. اما معتقد هستم که تا یکی، دو سال آینده لیدر اصلی بازار اوراق بهادار گروه خودرویی و قطعات خواهند بود.

در حال حاضر با توجه به افت شاخص این گروه برخی نگران هستند که برای سهام خودرویی صف فروش تشکیل شود. این روند به نوبه خود می‌تواند باعث سقوط مجدد شاخص شود.  به نظر شما چه کسی باید مانع این کار شود، مدیران بنگاه‌های خودروسازی یا مدیران بورس ؟
با توجه به مطالعه بازارهای جهانی و همچنین روندی که در سال‌های گذشته در بورس وجود داشته است، معتقد هستم هرگونه دخالتی در روند طبیعی بازار، باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. یعنی باید بگذراند بازار به حالت تعادلی خود برسد. اگر هم بخواهد حمایت سوری شکل بگیرد باعث می‌شود اصلاح و افت قیمت سهام فرسایشی‌تر و با افت بیشتری همراه شود. به نظرم این قیمت‌ها، قیمت نهایی یا واقعی گروه خودرویی بورس نیست و هر گونه فروش سهام بیشتر ناشی از رفتارهای هیجانی است. ضمن اینکه اگر صف فروشی هم شکل بگیرد، موقتی خواهد بود.

در حال حاضر واکنش‌ها در بورس هیجانی است یا معقولانه؟
به دلیل حجم پایین معاملات نمی‌توان گفت که هیجانی است. در واقع شاهد فروش در حجم‌های بالا نیستیم. چون در واقع خریدار در بازار وجود ندارد، شاهد افت قیمت‌ها هستیم. باید برای بازار بهانه‌ای ایجاد شود. مانند کاهش واقعی نرخ سود بانکی و جذابیت‌های خود بازار سرمایه و اتفاق‌های مثبت در بخش واقعی اقتصاد؛ این گونه مسائل باید پیش بیاید تا خریداران و پول‌های جدید وارد بازار شود. در این صورت شاهد رشد بازار خواهیم شد. ضمن اینکه باید در نظر داشت وضعیت فعلی بازار با سال 92 کاملا متفاوت است چرا‌که آن زمان شاهد صف‌ها چند ده یا چند صد میلیونی بودیم. در حالی که اکنون وضعیت بازار به این صورت نیست چراکه سهام‌داران و فعالان بازار معتقد هستند قیمت‌های حال حاضر مناسب برای فروش نیست. همانطور که اشاره شد الان در بازار خریدار نیست و این مساله موجب شده است که احساس یک رکود به‌وجود آید.

 اگر بخواهند بحث خریدار را صوری پیش ببرند، برای گروه خودرویی بورس چه اتفاقی پیش می‌آید؟
اگر این کار را انجام دهند با رشد مداومی همراه نخواهد بود. ضمن اینکه این مساله از نظر من بعید است چراکه در حال حاضر شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور با مشکل نقدینگی مواجه هستند و نمی‌توانند از سهام خود حمایت کنند. می‌خواهم بگویم که توان حمایت از سهام خود را با تزریق نقدینگی ندارند. اگر می‌خواهند حمایت واقعی از سهام خود انجام دهند، بهتر است سیاست‌های عملیاتی خود را سریع‌تر پیش برند تا خود بازار به صورت واقعی خریدار سهام آنها باشد.

 برخی معتقد بودند با کاهش سود تسهیلات بخش عمده‌ای از سرمایه‌های آزادشده با توجه به رشد شاخص گروه خودرویی بورس، جذب این بخش شوند. اما در عمل شاهد چنین رویدادی نبودیم. چرایی این مساله از نظر شما چیست؟
یک دلیل عمده‌ای که به نظرم وجود دارد این است که بازار سرمایه در کشور چندان شناخته‌شده نیست. بسیاری از سرمایه‌دارها بازار را نمی‌شناسند و اگر برخی از آنها نیز شناخت داشته باشند، نگاه مثبتی ندارند تا بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. این یک مساله فرهنگی است که بارها با آن برخورد داشته‌ام که صاحبان سرمایه پول‌های خود را با اکراه به سمت بورس می‌آورند و چندان علاقه نشان نمی‌دهند. این در حالی است که سوددهی بازار سرمایه در یک ترند با اختلاف بسیار بیشتر از سایر بازارها بوده است. بحث دوم این است که کماکان موسسات مالی و بانک‌ها به سپرده‌های بزرگ که رقم بالایی دارند به اشکال مختلف سود بالاتری نسبت به نرخ مصوب پرداخت می‌کنند. این یک عاملی است که موجب شده  است سرمایه‌های بزرگ هنوز احساس خطر نکنند. به همین دلیل هم لزومی نمی‌بینند که سرمایه‌های خود را خارج کنند و آن را به بخش واقعی 
اقتصاد آورند.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مشکل بازار خریدار است
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو