تقريبا تمام كشورهاي اروپايي كه با آلمان قرارداد خودرويي بسته‌اند، اكنون از بزرگ‌ترين صادركنندگان دنيا هستند

آلمان؛ ‌پدرخوانده صنعت خودرو

آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو و قطعات خودرو در دنیاست. فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز دنیا و بوش بزرگ‌ترین قطعه ساز دنیا آلمانی هستند.

کد : 2630
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهريور 1395
print
نظرات : 0
آلمان؛ ‌پدرخوانده صنعت خودرو
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

آلمان؛ ‌پدرخوانده صنعت خودرو
تقريبا تمام كشورهاي اروپايي كه با آلمان قرارداد خودرويي بسته‌اند، اكنون از بزرگ‌ترين صادركنندگان دنيا هستند
مسلم تقوی-دنیای خودرو: آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو و قطعات خودرو در دنیاست. فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز دنیا و بوش بزرگ‌ترین قطعه ساز دنیا آلمانی هستند. قدیمی‌ترین برند خودرویی، با ارزش‌ترین برند خودرویی و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های خودرویی متعلق به این کشور هستند. مهد مهندسی جهان، جایی که علم تبدیل به تکنولوژی می‌شود. این کشور با وجود اینکه تجربه‌هایی مانند ویرانی پس از جنگ‌جهانی دوم و دیوار بزرگی که این کشور را به دو نیم تقسیم کرد، دارد، حالا قدرتمندترین اقتصاد اروپا و سومین اقتصاد بزرگ جهان است. در آلمان نه تنها خودرو به صورت کامل ساخته می‌شود، بلکه صنعت خودرو هم به صورت کامل شکل گرفته است. همسایه‌های شرقی آلمان مانند چک، لهستان، اقتصاد و صنعت خودروسازی خود را قطعا مدیون این کشور هستند و شاید بقیه کشورهای دنیا هم همین‌طور!در آخرین قسمت از سلسله گزارش‌های روزنامه «دنیای خودرو» در مورد بزرگ‌ترین صادرکنندگان قطعه دنیا، به آلمان می‌پردازیم که در این فهرست، رتبه اول را از آن خود می‌کند.
  اقتصاد آلمان
آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و پس از چین و آمریکا سومین اقتصاد بزرگ جهان است. این کشور پس از ژاپن و سوئد سومین اقتصاد پیچیده دنیاست. در سال 2014 آلمان یک هزار و 410 میلیارد دلار صادرات و یک هزار و 130 میلیارد دلار واردات داشت که تراز تجاری آن را به میزان 271 میلیارد دلار مثبت نگاه می‌داشت. در این سال تولید ناخالص داخلی این کشور 3 هزار و 870 میلیارد دلار بود که با توجه به جمعیت آن سهم هر فرد در این تولید 46هزار و 400 دلار می‌شد.  همان‌طور که از آمارها مشخص است، حدود 36 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور صادر می‌شود که عدد بسیار بزرگی است. یعنی بیش از یک سوم ظرفیت تولید این کشور مازاد بر نیاز داخلی است. از این تولیدات، خودرو، قطعات خودرو، دارو، هواپیما و سفینه و هلی‌کوپتر عمده سهم صادراتی را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین مراودات صادراتی این کشور با فرانسه و آمریکاست و مهم‌ترین کشورهایی که آلمان با آنها مراودات وارداتی داشته، هلند، چین و فرانسه است.
  صادرات خودرو
خودرو با صادرات 163 میلیارد دلاری، از لحاظ ارزش قیمتی 12 درصد از کل صادرات آلمان را به خود اختصاص داده است. بیشترین این خودروها به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند. سهم قاره اروپا از صادرات خودروهای آلمانی 53 درصد و به ارزش دلاری 86 میلیارد دلار است.  آسیا 24 درصد به ارزش 40 میلیارد دلار و آمریکای شمالی 19 درصد به ارزش 30 میلیارد دلار از آلمان واردات خودرو دارند. در میان کشورها هم آمریکا بیشترین سهم از خودروهای آلمانی را به ارزش 27 میلیارد دلار به خود اختصاص داده است. پس از آن بریتانیا با 23 میلیارد دلار، چین با 17 میلیارد دلار، فرانسه با 10 میلیارد دلار و بلژیک با 8 میلیارد دلار، در رده های بعدی قرار دارند. در خاورمیانه هم امارات با 2 میلیارد دلار مقصد اصلی خودروهای آلمانی است. ایران همواره کمتر از یک‌صد میلیون دلار واردات داشته است ولی در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه با 3 میلیارد دلار بیشترین واردات را از آلمان دارد.
  صادرات قطعات
آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده قطعات خودرو است و سالانه بیش از 60 میلیارد دلار قطعات به دیگر کشورها صادر می‌کند. همین امر باعث شده است دومین محصول ارزآور آلمان با سهم 20 درصدی از کل صادرات این کشور باشد.
مهم‌ترین کشورهایی که آلمان به آنها قطعه صادر می‌کند چین، ایالات‌متحده، بریتانیا و کشورهای اتحادیه اروپاست. چین با حدود 10 میلیارد  و 500 ميليون دلار در رتبه اول هدف‌های صادراتی قطعات آلمان قرار گرفته است. پس از آن ايالات‌متحده با سهم 9 درصدي از مجموع اين صادرات در رده دوم قرار مي‌گيرد. ارزش دلاري قطعات صادر شده به آمريكا 5 ميليارد و 600 ميليون دلار است. انگليس با واردات 5 ميليارد دلار، اسپانيا 4 ميليارد و 630 ميليون دلار، جمهوري چك با 3 ميليارد و 500 ميليون و فرانسه با 3 ميليارد و 200 ميليون دلار در رتبه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند. لهستان، مجارستان، ايتاليا، بلژيك، روسيه، اتريش و تركيه در رده‌هاي بعدي هستند و هر كدام بين 2 تا 3 ميليارد دلار از كشور آلمان واردات قطعه دارند.
  واردات قطعه به آلمان
آلمان در حالي از بزرگ‌ترين قطعه‌سازان جهان است كه يكي از بزرگ‌ترين واردكنندگان قطعه در جهان هم به حساب مي‌آيد. تنها واردات قطعه به كشور آلمان نزديك 40 ميليارد دلار است. اين رقم براي كشوري كه بزرگ‌ترين قطعه‌ساز دنياست منطقي به نظر نمي‌رسد؛ تا اينكه به آمار كشورهاي واردكننده نگاه كنيم. آلمان از پنج قاره واردات قطعه دارد ولي نزديك 90 درصد اين واردات از كشورهاي اروپايي تامين مي‌شود. در صدر اين كشورها هم دو كشور چك و لهستان قرار دارند كه هر كدام نزديك 5 ميليارد دلار قطعه به اين كشور صادر مي‌كنند. فرانسه پس از اين دو با حدود 4 ميليارد صادرات به آلمان در رده سوم و ايتاليا، مجارستان، اسپانيا و اتريش رده‌هاي بعدي را دارند. نكته جالب اينجاست كه چك و لهستان از بزرگ‌ترين صادركنندگان دنيا هستند و بيشترين سهم صادراتشان به آلمان است. همين‌طور اسپانيا، مجارستان، انگليس، ايتاليا و فرانسه در فهرست بزرگ‌ترين صادركنندگان خودرو در جهان هستند. از اين آمارها می‌توان نتيجه‌گيري كرد در كنار خودروسازان اروپايي، آلمان مركز قطعه‌سازي و خودروسازي دنياست و به دليل تقاضاي بالايي كه براي قطعات باكيفيت در آنجا وجود دارد، هر كشوري كه وارد رابطه تجاري با آلمان شده است، حالا از بزرگ‌ترين قطعه‌سازان دنيا به حساب مي‌آيد. اين امر را هم بيشتر بايد مديون فولكس‌واگن بود كه از هر كشوري هر برند در حال ورشكستگي را خريداری و آن برند و كشور صاحب آن برند را احيا كرد. از سئات اسپانيا گرفته تا اشكودای جمهوري چك.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آلمان؛ ‌پدرخوانده صنعت خودرو
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو