عرضه خودروهاي جديد در بازه قيمتي زیر ٤٠ميليون تومان شاید دو سال دیگر

چرا خودروهای 10 هزار دلاری در ایران تولید نمی‌شوند؟

اين روزها همه‌جاخبر از ورود محصولات جديد پژو‌، سيتروئن‌، رنو و چيني‌هاي جديد به بازار ايران است. اما با بررسي آنها متوجه می‌شويم كه تمامي اين خودروهاي جديد در بازه قيمتي ٤٠ ميليون تومان به بالا عرضه می‌شوند

کد : 2642
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1395
print
نظرات : 0
چرا خودروهای 10 هزار دلاری در ایران تولید نمی‌شوند؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

عرضه خودروهاي جديد در بازه قيمتي زیر ٤٠ميليون تومان شاید دو سال دیگر
چرا خودروهای 10 هزار دلاری در ایران تولید نمی‌شوند؟
کامران طالبی‌فرد-دنیای خودرو: اين روزها همه‌جاخبر از ورود محصولات جديد پژو‌، سيتروئن‌، رنو و چيني‌هاي جديد به بازار ايران است. اما با بررسي آنها متوجه می‌شويم كه تمامي اين خودروهاي جديد در بازه قيمتي ٤٠ ميليون تومان به بالا عرضه می‌شوند. در واقع ارزان‌ترین آنها رنو ساندروی نسل پيش است كه با قيمت پايه ٤٣ ميليون توماني به بازار عرضه شده است. اما چرا اين اتفاق رخ می‌دهد‌؟ در پاسخ بايد گفت دلايل متعددي باعث اين مساله شده است. امروزه در بازار جهاني توليد يك خودرو كه حداقل استانداردهاي ايمني را پاس و سه ستاره يورو ان كپ را دريافت كند، با قيمت كمتر از ٩ تا ١٠ هزار دلار غير‌ممكن است. با احتساب قيمت ارز، قيمت چنين خودرويی در ايران حدود ٣٢ تا ٣٥ ميليون تومان خواهد بود. اما می‌بينيم كه اين قيمت در بازار ايران به بالاتر از ٤٠ ميليون تومان رسيده است. دومين دليل تيراژ توليد غير‌اقتصادي است. براي توليد يك خودروي اقتصادي با قيمت ارزان، داشتن تيراژ توليد بالاتر از ١٥٠ هزار دستگاه در سال ضروري  است. براي رسيدن به قيمت واقعي بايد اين تيراژ به حدود ٢٥٠هزار دستگاه برسد اما اين روزها در ايران هيچ‌كدام از خودروهاي تازه‌وارد به بازار، چنين تيراژي ندارند و هنوز تا رسيدن به تیراژ حداقل ١٥٠ هزار دستگاه راه زيادي مانده است. در واقع به غير از پرايد‌، سمند، ٤٠٥، پارس و ٢٠٦ بقيه خودروهاي توليد داخل به چنين كف تيراژ اقتصادي نرسيده‌اند. اين مساله باعث می‌شود خودرويی ‌چون رنو ساندرو كه حداكثر بايد قيمت پايه‌اي در حدود ٣٥ ميليون تومان داشته باشد، در عمل با قيمتي حدود ٤٣ ميليون تومان عرضه شود. در واقع تيراژ توليد اقتصادي باعث سرشكن شدن هزينه‌هاي ثابت و پايين آمدن قيمت تمام‌شده هر واحد خودرو می‌شود. اما به غير از اين، دلايل ديگري نيز براي عدم توليد خودروهاي جديد در بازه قيمتي كمتر از ٥٠ ميليون تومان وجود دارد. دليل سوم  حاشيه  سود پايين توليد خودروهاي ارزان‌قيمت به‌خصوص در تيراژ پايين است. به‌طور كلي خودرو هر‌چه گران‌تر و لوكس‌تر باشد، حاشيه سود بالاتري دارد و بر‌عكس هر چقدر ارزان‌تر حاشيه سود كمتر؛ به همين دليل است كه با وجود اينكه تويوتا بيشترين آمار توليد خودرو در سال در جهان را به خود اختصاص می‌دهد اما پورشه بيشترين سود خالص را در سال به‌دست می‌آورد. به همين دليل است كه شركت‌هاي خودروسازي در سطح جهاني بعد از تثبيت جايگاه و موقعيت خود به سمت توليد خودروهاي لوكس‌تر و گران‌تر حركت می‌كنند. اما چهارمين  دليل اصلي عدم توليد خودروهاي جديد در بازه قيمتي كمتر از ٤٠ ميليون تومان در ايران، عدم تطابق توليدات جهاني در اين سگمنت قيمتي با نيازهاي بازار ايران است. در حالي‌كه اكثر خودروهاي ارزان‌قيمت در كف بازار جهاني ميكرو‌كارها و سوپر‌ميني‌هاي كوچك هستند كه عموما در سگمنت «آ»قرار می‌گيرند اما در بازار ايران، خريداران در كف بازار  به خودروهاي بزرگ‌ترو خانوادگي‌تري در سگمنت «بی»يا حتي «سی»احتياج دارند. اين روزها بيشتر خودروهاي ارزان‌قيمت در سطح جهاني با حداقل قيمت، در ابعاد  خودروهايی مثل تاتا نانو و يا داتسون‌گو يا رنو كوئيد و در زمره خودروهاي فوق‌كوچك قرار دارند، در حالي‌كه بازار خودروي ايران بيشتر رغبت  به خريد خودروهاي بزرگ‌تري در سايز پژو ٢٠٦ ، تندر ٩٠ يا حتي بزرگ‌تر چون  سمند و ٤٠٥ دارد. 

 رنو ساندور که این روزها با نسخه استپ‌وی به خط تولید پارس خودرو آمده است جزو خودروهای  محبوب اقتصادی در اروپا شناخته می‌شود
  رنوکوئید احتمالا به‌عنوان یک خودروی  ارزان‌قیمت با نسخه برزیلی در آینده  به بازار ایران می‌آید
   ام وی ام 110 اس این روزها قیمتی کمتری 35 میلیون تومان دارد و بیشتر به عنوان یک خودروی شهری استفاده می‌شود



برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چرا خودروهای 10 هزار دلاری در ایران تولید نمی‌شوند؟
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو