بررسی بازارهای بزرگ خودروی آمریکای‌جنوبی در روزنامه «دنیای خودرو»

المپیک ریو هم نتوانست به صنعت خودروی برزیل کمک کند

بازار خودروی برزیل سال‌هاست سیر نزولی پیدا کرده و در چند سال از یک بازار بالقوه به یک سرمایه‌گذاری اشتباه تبدیل شده است. دلیل این روند کاهشی در اقتصاد برزیل هر چه باشد، آنقدر بزرگ است که حتی المپیک ریو 2016 هم نتوانست آن را متوقف کند. این امر لااقل در مورد بازار خودرو صدق می‌کند. 

کد : 2643
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1395
print
نظرات : 0
المپیک ریو هم نتوانست به صنعت خودروی برزیل کمک کند
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

بررسی بازارهای بزرگ خودروی آمریکای‌جنوبی در روزنامه «دنیای خودرو»
المپیک ریو هم نتوانست به صنعت خودروی برزیل کمک کند 
مسلم تقوی-دنیای خودرو: بازار خودروی برزیل سال‌هاست سیر نزولی پیدا کرده و در چند سال از یک بازار بالقوه به یک سرمایه‌گذاری اشتباه تبدیل شده است. دلیل این روند کاهشی در اقتصاد برزیل هر چه باشد، آنقدر بزرگ است که حتی المپیک ریو 2016 هم نتوانست آن را متوقف کند. این امر لااقل در مورد بازار خودرو صدق می‌کند. 
بازار خودروی برزیل در ماه هشتم میلادی بار دیگر با کاهش فروش مواجه بود تا در 30 ماه گذشته، 29 ماه رشد منفی داشته باشد. البته هنوز در این بازار در حال سقوط خودروهایی هستند که با رشد فروش مواجه‌اند. شورولت با رشد 14درصدی لیدر جدید بازار شد و تویوتا، هیوندای و نیسان هم هنوز با رشد فروش مواجه‌اند. 
  دورنمای اقتصادی
در حالی که فعالیت اقتصادی در برزیل کماکان سست و ضعیف است، نشانه‌هایی از تلاش در اقتصاد شکست‌خورده برزیل نمایان می‌شود. تولید صنعتی در ماه ژوئن (حوالی خرداد ماه) افزایش پیدا کرد و بهبود اعتماد به نفس تاجران و مصرف‌کنندگان تا ماه ژوئیه (تیرماه) ادامه یافت. علاوه‌بر این، بر خلاف افزایش نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و عقب ماندن برزیل،‌ المپیک ریو 2016 هم از نظر اقتصادی و هم از نظر روحی باعث تقویت این اعتماد شد. البته المپیک حداقل در بخش خودرو نتوانست باعث سودآوری شود و برزیل بیست‌ونهمین ماه رشد منفی در 30 ماه گذشته را تجربه کرد.
بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان خودروی برزیل فروش خودرو در ماه گذشته میلادی یعنی آگوست، با کاهش 10.8 درصدی نسبت به سال پیش به 178 هزار و 103 دستگاه رسید. با این حساب مجموع تولید خودرو در 8 ماه ابتدایی سال برای کشور برزیل به یک‌‌میلیون و 304 هزار دستگاه رسید. در مقایسه این مقدار فروش با هشت ماه ابتدایی سال گذشته، بازار خودروی برزیل با نرخ کاهشی سنگین 22.8 درصدی مواجه بود. 
  بازار رقابتی
در ماه آگوست، این برند شورولت بود که بار دیگر در صدر فهرست پرفروش‌ترین برندها قرار گرفت. شورولت از کمپانی جنرال‌موتورز آمریکا توانست 30 هزار و 724 دستگاه بفروشد و 17 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. این برند در ماه جاری رشد 14 درصدی داشت ولی در مجموع هشت ماه گذشته با کاهش 16.8 درصدی فروش مواجه شد. شورولت در هشت ماه ابتدایی 217 هزار دستگاه فروخت و سهم 16.7 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد. 
فیات دومین برند پرفروش بازار خودروهای صفر در کشور برزیل است. این برند ایتالیایی با کاهش فروش 17 درصدی در ماه آگوست  فروشش به 29  هزار و 568 دستگاه کاهش پیدا کرد.  در هشت ماهه ابتدایی سال هم فیات با کاهش شدید 35 درصدی فروش، توانست تنها 202 هزار دستگاه بفروشد و به سهم 15.5 درصدی و رتبه دوم قانع شود.
فولکس‌واگن به فروش 18 هزار دستگاه در ماه آگوست راضی شد و به رتبه سوم ماهانه و سالانه رسید. این برند که با وجود رسوایی‌های سال گذشته، هنوز تقریبا در همه جای دنیا با رشد فروش مواجه است، در برزیل سیر نزولی را پیش گرفته و هم در ماه آگوست و هم در 8 ماه ابتدایی سال با روند یکنواخت ولی شدید کاهشی 34 درصدی مواجه است. فولکس‌واگن در ماه آگوست توانست 18 هزار و 666 دستگاه و در مجموع هشت ماه ابتدایی سال حدود 167 هزار دستگاه بفروشد. 
فورد، دیگر برند آمریگایی بازار توانست تنها 17 هزار و 454دستگاه در ماه بفروشد تا در رتبه چهارم بایستد و 115 هزار دستگاه در سال بفروشد و در رتبه ششم قرار گیرد. نرخ کاهش فروش این قدیمی‌ترین برند بازار برزیل در ماه آگوست 15.9 درصد و در طول سال 36.6 درصد است. 
حالا پس از شورولت به دومین برند خوش اقبال بازار می‌رسیم. تویوتا هم در ماه آگوست و هم در سال پنجمین برند پرفروش بازار بود. با فروش 17 هزار و 217 دستگاهی در ماه آگوست تنها چند صد دستگاه از فورد کمتر فروخت. ولی مهم این است که طی هشت ماه ابتدایی سال 119 هزار دستگاه فروخت و پیش‌تر از فورد و در رتبه پنجم جدول قرار گرفت. ولی مهم‌ترین نکته‌ای که راجع به این برند در بازار برزیل وجود دارد، این است که تنها برندی که هم در سال و هم در ماه آگوست دارای رشد مثبت بوده تویوتاست. فروش خودروهای تویوتا در ماه آگوست با رشد 15.7 درصدی و در مجموع هشت ماهه ابتدایی سال با رشد یک‌درصدی مواجه بود. سومین برند خوش اقبال بازار هیوندای است. 
کره‌ای بزرگ توانست با فروش 16 هزار و 975 دستگاه در ماه آگوست در رتبه پنجم قرار گیرد. فروش هشت‌ماهه هیوندای هم 129 هزار دستگاه بود که آن را حتی از تویوتا هم بالاتر و در رتبه چهارم جدول قرار می‌‌دهد. نرخ فروش هیوندای در ماه آگوست رشد 2 درصدی و در هشت ماهه ابتدایی سال کاهش 5 درصدی بود. البته این کاهش در قیاس با برندهای رقیب ناچیز بود و همین خود موفقیتی برای هیوندای محسوب می‌شود.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید المپیک ریو هم نتوانست به صنعت خودروی برزیل کمک کند
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو