ناگفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو از یک واقعیت تلخ در گذشته

تولید 2 هزار میلیارد تومان خودروی غیرقابل عرضه

از ابتدای سال 93 تولید خودروی ناقص را ممنوع کردیم. آن خودروهای ناقصی هم که از پیش تولید شده بود، در خرداد 93 به اتمام رسید

کد : 2656
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 مهر 1395
print
نظرات : 0
تولید 2 هزار میلیارد تومان خودروی غیرقابل عرضه
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

ناگفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو از یک واقعیت تلخ در گذشته 
تولید 2 هزار میلیارد تومان خودروی غیرقابل عرضه
از ابتدای سال 93 تولید خودروی ناقص را ممنوع کردیم. آن خودروهای ناقصی هم که از پیش تولید شده بود، در خرداد 93 به اتمام رسید
علی طجوزی-دنیای خودرو:
حدود سه سال پيش زماني كه هاشم یکه زارع عهده‌دار هدایت ایران خودرو شدتا امروزبا فراز و فرودهای بسیاری روبه‌روشده است. از یک سو او در زمانی بر کرسی ریاست نشست که تولید خودرو در کشور وارد بحران شده بود، به نحوی که تولید خودرو طی سال های 92-91 به یک‌سوم سال 90 کاهش یافت  و تعداد خودروهایی که به دلیل کمبود قطعه ناقص تولید در صف توليد مانده بودند، زیاد شده بود.اما هر چه بود خودروسازان در سال بعد توانستند از این پیچ خطرناک عبور کنند و ایران خودرو هم به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه توانست آرام‌آرام ازاین مسیر عبور کند. از سوی دیگر هاشم زارع با یک مساله دیگر طی این مدت مواجه شد و آن بحث کمپین نخریدن خودروی داخلی بود. این هم بحران دیگری بود که او پشت سر گذاشت. اما یکی از نقاط عطف دوران مدیریت این مدیر قدیمی صنعت خودرو، امضای قراردادهای جدید در عصر پسابرجام است. از یک‌سو پیش از آنکه مذاکرات به نتیجه برسد، وی باید مذاکرات باپژو را پیش می‌برد و از سوی دیگر با توجه به حجم انتقادات به پژو به دلیل نحوه رفتارش هنگام تحریم باید به گونه‌ای قراردادجدید را تاييد می‌کرد که هیچ جای کار اشکال نداشته باشد.اما در هر صورت این بار نیز او از اين برهه تاريخي عبور كرد و شرکت مشترک ایران‌خودرو وپژو(ایکاپ) در زمان وی تشکیل شد.این موضوع وهمچنین بررسی قراردادهای خودرویی و رابطه با قطعه‌سازان و نحوه تعامل طرفین،کروز به عنوان تامین‌کننده اصلی قطعات، برنامه‌های آینده ایران‌خودرو موضوعات دیگر محور گفت‌وگوی روزنامه «دنیای خودرو» با هاشم یکه‌زارع  است كه از اين شماره  منتشر خواهيم كرد.
با توجه به تجربه و سابقه شما در صنعت خودرو، به‌عنوان یک کارشناس و یک فرد بی‌طرف و نه به‌عنوان مدیر‌عامل ایران‌خودرو، اگر بخواهید به قراردادهای خودرویی از تندر به  بعد  نگاه کنید، آیا آنها عاری و خالی از اشکال خواهند بود؟ 
بهترین قراردادی که در ایران بسته شده، قرارداد پارس‌خودرو با نیسان است. این قرارداد قبل از تندر بسته شد. در واقع تنها قرارداد انحصاری خودرو در ایران، قرارداد نیسان با پارس‌خودرو است. حتی پژو که قبلا با ایران‌خودرو قرارداد بسته بود، قراردادی انحصاری نداشت. ضمن این که امضای قراردادها بستگی به شرایط زمانی و مدیرانی داردکه آن‌ها را امضا می‌کنند. به‌هرحال هر قراردادی نقاط قوت و ضعف دارد. ولی برداشت من این است که هرچه رو به جلو رفته‌ایم، نحوه قراردادها بهترشده است. 
در حال حاضر چه قراردادهایی با پژو امضا شده است و آیا آنها قراردادهای کاملی هستند؟
 قراردادی که با پژو بستیم، در قالب شراکت جوینت‌ونچر است. این قرارداد نسبت به شرایط و وضعیتی که داریم، به نظر من قرارداد بسیار خوبی است. ولی این که می‌گویید قرارداد کاملی است، راجع به هیچ مقوله‌ا‌ی نمی‌توانید تعریف کامل را به کار ببرید. 
به عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو از نحوه تعامل این شرکت با قطعه‌سازان از لحاظ قیمت، تنظیم قرارداد و نحوه پرداخت‌ها رضایت دارید؟ 
در مقوله قطعه‌سازان، زمانی که شرکت ساپکو تشکیل شد، انتخاب قطعه‌سازان و فرآیندی که داشت، نسبت به آن زمان به نظر راه درستی بود، ولی در آن مقطع رابطه بین قطعه‌ساز و خودروساز نیاز به رشد و تکامل داشت. متاسفانه با گذشت زمان این تکامل آن طور که باید شکل نگرفت. نه قطعه‌سازان و نه خودروسازان ما نتوانستند به طور مناسبی رشد کنند و برای این رشد زمان نیاز است.
زمانی که به این جا آمدم، در برهه‌ای، تقریبا 80 هزار خودرو کف کارخانه داشتیم که این موضوع به خاطر نقص در تامین قطعات خودرو بود. اگر قیمت متوسط خودرو را 25 میلیون تومان در نظر بگیرید، حدودا دوهزار میلیارد تومان سرمایه راکد کف کارخانه بود. قطعه‌ساز نباید قطعه معیوب تولید کند. ولی به هرحال در سیستم ما نقص بوده است و ما هم به اندازه کافی به آن نپرداخته‌ایم تا قطعه‌ساز متوجه آن شود. یا گاهی هم جریانات سوء که وجود داشته و ممکن است الان هم وجود داشته باشد
درباره نحوه پرداخت‌ها چطور؟
در ارتباط با پرداخت‌ها، به خاطر بحث‌های تحریم و کاهش تولید، اگر بخواهم راجع به ‌ایران‌خودرو صحبت کنم، باید بگویم مشکل بزرگی ایجاد شد و ایران‌خودرو مبلغ زیادی به قطعه‌سازان بدهکار بود. ولی در شش‌ماه دوم سال 92توانستیم میزان بدهی را کاهش دهیم و آن را به‌روز و به‌روزتر کنیم. در حال حاضر هم رابطه ایران‌خودرو با قطعه‌سازان این است که 95 درصد پرداخت‌های ما به قطعه‌سازان، براساس رویه‌ای که تعریف کرده‌ایم، به‌روز است. البته در حال حاضر تولید کامل انجام می‌شود. این موضوع را از ابتدای سال 93 در ایران‌خودرو تعریف کردیم و تاکید داریم برای اولین‌بار در ایران‌خودرو، تولیدی که صورت ‌می‌گیرد باید تولید کامل و نقصی نداشته باشد. پیش از این خودروها کسری داشتند. در حال حاضر ایران‌خودرو بیش از دوهزار و دویست یا سیصد دستگاه  خودرو تولید دارد و این نشان می‌دهد تدارک و تامینی که قطعه‌سازان در حال انجام آن هستند، به خوبی انجام می‌شود که نشان می‌دهد پرداخت مالی ما به آنها نظم خوبی دارد. 
در حال حاضر از قطعه‌سازان موجود  و نحوه انتخاب آن‌ها راضی هستید؟  
به عقیده قطعه‌سازان، قطعه‌ساز خوب، عالی، متوسط و ضعیف وجود دارد ولی اتفاق بدی که در ایران‌خودرو پیش آمده، خلاف جریانی است که در خودروسازی جهانی وجود دارد. فرض کنید در اروپا یا آمریکا ابتدا با هزار قطعه‌ساز کار می‌کردید، این تعداد به مرور کم شده و به 100 یا 150قطعه‌ساز رسیده است. به خاطر این که  قطعه‌سازان با یکدیگر ادغام شده‌اند. در سال 88  ایران‌خودرو با 400 قطعه‌ساز کار می‌کرد.  هنگام ورود من به ایران‌خودرو در سال 92 به عنوان مدیر‌عامل، این میزان به 800 قطعه‌ساز رسیده بود. از سوی دیگر در زمان کوتاه نمی‌شود قطعه‌سازی شکل گیرد. از نظر کیفیت، نوع قطعه و تکنولوژی، این مساله  را نشان می‌دهد که تعداد بیشتر، موجب قطعه‌سازی بی‌کیفیت شده است. در حال حاضر این عدد حدود 650 قطعه‌ساز است. ضمن این که دنبال این موضوع هستیم که قطعه‌سازان ما هم از نظر کیفی و هم از نظر تکنولوژی رشد کنند و بتوانند با یکدیگر مشارکت داشته باشند و بحث تیرینگ هم بتواند در شرکت ساپکو اجرایی شود.
 برای این منظور احتمال ریزش و جذب وجود دارد؟
بله. شامل هر دو مورد می‌شود.  اگر غیر از این باشد، هیچ‌گاه به بهبود مستمر نخواهیم رسید. 
پیش‌تر میزان محصولات تولیدی که به دلیل نقص قطعه، همیشه کف کارخانه ایران‌خودرو بود، به 1800 تا دوهزار میلیارد تومان هم می‌رسید. در زمان مدیریت شما این میزان چقدر شده است؟ 
زمانی که به این جا آمدم، در برهه‌ای، تقریبا 80 هزار خودرو کف کارخانه داشتیم که این موضوع به خاطر نقص خودرو بود. اگر قیمت متوسط خودرو را 25 میلیون تومان بگیرید، حدودا دوهزار میلیارد تومان سرمایه راکد کف کارخانه بود. از ابتدای سال 93 خود به خود تولید خودروی ناقص را ممنوع کردیم. آن خودروهای ناقصی هم که از پیش بود، در خرداد 93 به اتمام رسیدند. در حال حاضر، کل موجودی کف کارخانه ما، نه به عنوان این که راکد باشد، بلکه به عنوان جریانی از انتهای خط تولید و تست‌های مختلف تا زمان رسیدن  به دست مشتری، حول و حوش 2 تا 3 هزار دستگاه،  یعنی تولید یک تا دو روز ماست.
بر اساس آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بسیاری از خودروهای تولید داخل تک‌ستاره اعلام شده‌اند. برخی کارشناسان، قطعه‌سازان را مقصر این امر معرفی می‌کنند. اما با چند قطعه‌ساز که صحبت کردیم، به صراحت گفتند مقصر کسی است که قطعه را انتخاب می‌کند. به عبارت دیگر آنها ضمن دفاع از خود، خودروسازان را متهم کرده‌اند. حال با این تفاسیر شما چه نظر یا دفاعی دارید؟
البته از این مثال قصد بدی ندارم، ولی مانند این است که کسی نسبت به دیگری تخلفی می‌کند، می‌گویند چرا تخلف کردید، می‌گوید مقصر آن است که نفهمید من چرا تخلف کرده‌ام. این چه ربطی دارد؟ قطعه‌ساز نباید قطعه معیوب تولید کند. ولی به هرحال در سیستم ما نقص بوده است و ما هم به اندازه کافی به آن نپرداخته‌ایم تا قطعه‌ساز متوجه آن شود. یا گاهی هم جریانات سوء که وجود داشته و ممکن است الان هم وجود داشته باشد. ولی واقعیتی که وجود دارد، این است که خودرو از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است. بنابراین هر ایرادی که مشاهده می‌کنید، به قطعه یا فرآیند سیستمی آن خودرو برمی‌گردد. بنابر این یک قطعه معیوب ممکن است یک خودرویی را در راه بگذارد و مشتری ناراضی شود.  به هرحال کل فرآیند مونتاژ و رنگ بیشتر از 20درصد نیست. اما چون محصول نهایی را به مشتری می‌دهیم، مسئول هستیم و باید دقت بیشتری داشته باشیم تا مشتری خودروی خوب و سالم دریافت کند.
ادامه گفت‌وگو، فردا در همین صفحه

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تولید 2 هزار میلیارد تومان خودروی غیرقابل عرضه
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو