در گفت‌وگو با یک واردکننده قدیمی مطرح شد

شرایط جدید واردات خودروهای گذر موقت

یکی از داغ‌ترین بازارها و مهم‌ترین چرخش اقتصادی هر کشور را صنعت خودرو تشکیل می‌دهد. هر کشوری با توجه به زیرساخت تولید خودرو در داخل کشور قوانینی را برای واردات خودروها تصویب می‌کند. در کشور ما نیز خودروها به صورت کلی از دو طریق وارد می‌شوند.

کد : 2657
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 مهر 1395
print
نظرات : 0
شرایط جدید واردات خودروهای گذر موقت
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

در گفت‌وگو با یک واردکننده قدیمی مطرح شد
شرایط جدید واردات خودروهای گذر موقت
دنیای خودرو: یکی از داغ‌ترین بازارها و مهم‌ترین چرخش اقتصادی هر کشور را صنعت خودرو تشکیل می‌دهد. هر کشوری با توجه به زیرساخت تولید خودرو در داخل کشور قوانینی را برای واردات خودروها تصویب می‌کند. در کشور ما نیز خودروها به صورت کلی از دو طریق وارد می‌شوند. اولی از مبادی قانونی و با توجه به دستورات و ضوابط قانون برای پلاک شدن و دومی ‌با توجه به محدودیت‌های قانونی و استفاده در منطقه‌ای خاص که به آن‌ها گذر موقت می‌گویند. با توجه به هجمه واردات خودرو در سال‌های گذشته، تغییر قوانین و تبصره‌ها در قانون به وجود آمد. این تغییرات سونامی ‌واردات خودروهای گذرموقت را در خود حل کرد. اما به راستی دلیل این تغییر قانون چه بود؟ آیا با تغییر و اصلاح قانون چرخه واردات این خودروها متوقف شد؟ برای دریافت پاسخ سوالات و آشنا شدن با واردات این خودروها به داخل کشور، با یکی از واردکنندگان سابق این خودروها، سعید باقری، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید.
خودروهای گذرموقت چه قوانینی برای واردات داشتند؟
خودروهایی که گذر موقت وارد می‌شدند دارای شرایط خاصی بودند. ابتدا برخی خودروها وارد منطقه آزاد می‌شدند که شرایط خاصی داشتند. به عنوان مثال خودرو نباید بیش از 4 سال عمر می‌داشت. اگر خودرو تولید 2004 بود نمی‌توانست در سال 2010 وارد منطقه آزاد شود و در صورت ورود این خودرو حکم برگشت به مبدا از سوی گمرک صادر می‌شد. از سوی دیگر قوانین هر منطقه آزاد با مناطق دیگر متفاوت بود. به عنوان مثال اگر خودروی کوپه(دو در) وارد منطقه آزاد قشم می‌شد، نیاز به گذاشتن وثیقه ملکی برای واردات داشت. البته ورود خودروهای سدان نیز آسان‌تر بود یا اگر خودروی کوپه وارد منطقه آزاد چابهار می‌شد، فقط نیاز به ضمانت بیمه‌ای و بانکی داشت. انتقال سند این خودروها فقط در مناطق آزاد انجام می‌شد و هم اکنون نیز این مورد تنها در آنجا امکان‌پذیر است. سند این خودروها که با نام سند محلی می‌شناسند، باید هر سال یک‌بار در همان منطقه آزاد که وارد شده است، تمدید شود. 
ضمانت بیمه که گفتید برای چه انجام می‌شد؟ آیا برای گذر کردن خودرو به کار می‌رفت؟
بله، شرکت بیمه‌کننده مبلغی راکه قانون مشخص کرده بود دریافت و مالک و خودرو را به گمرک ضمانت می‌کرد. به عنوان مثال اگر خودرو گذر می‌شد و به تهران می‌آمد و باز نمی‌گشت، بیمه هزینه آن را پرداخت می‌کرد. بعد از ضمانت بیمه گمرک به نام خریدار که خودرو را خریداری کرده است، ماشین را ‌ترخیص می‌کرد. 
چرا انتقال سند فقط در مناطق آزاد انجام می‌شود؟
زیرا فرد با علم این که خودرو را از مناطق آزاد خریداری کرده است و باید بعد از خریداری به آن منطقه بازگردد باعث می‌شد مشکلات حقوقی کمتری ایجاد شود. 
چرا قوانین واردات خودروهای گذر موقت تغییر کرد؟
متاسفانه افرادی سودجو در تهران خودرو را با نام خود گذر می‌کردند و آن را می‌فروختند. هنگام فروش خودرو به خریدار اطلاع نمی‌دادند خودرو فقط سالی یکبار گذر می‌شود و می‌گفتند هر سه ماه تمدید می‌شود، در صورتی که خلاف قانون.بود  خریدار برای تمدید که به منطقه آزاد می‌رفت، متوجه می‌شد نقل و انتقال سند در منطقه آزاد صورت می‌گیرد و فقط یک‌بار در سال تمدید می‌شود، از این رو به مراجع قانونی برای دعوی کیفری و حقوقی مراجعه می‌کرد. طولی نکشید این مشکلات سبب شد دعوی حقوقی افزایش یابد و قانون‌گذاران برای اصلاح این وضعیت تغییر قانون را انجام دهند. یکی از اصلی‌ترین این مشکلات افراد فروشنده‌ای بودند که نه شرکتی داشتند نه اعتبار مالی لازم برای این کار. آنها از منطقه آزاد خودرو می‌آوردند و در شهر‌های مختلف با مبلغ قابل توجهی سود می‌فروختند. این خرید و فروش جا افتاد و افراد سودجو کلاهبرداری می‌کردند و مسئولان به ناچار تغییر قانون را راهی مناسب برای حل این مشکل دانستند. بنابراین خرید و فروش گذرموقت مطلقا ممنوع شد. 
این قانون از چه سالی اجرا و خرید و فروش خودروهای گذرموقت مطلقا ممنوع شد؟ این در صورتی است که بعضی خودروها با پلاک گذرموقت در حال تردد هستند.
خرید و فروش از سال 89 مطلقا ممنوع شد. البته گذرموقت ممنوع بود اما قانون گاهی تبصره‌هایی دارد که با توجه به آن واردات انجام می‌شد. بعد از بیشتر شدن دعوی حقوقی در این زمینه قانون با قاطعیت اعلام کرد خرید و فروش این خودروها در مناطق آزاد ممنوع نیست، بنابراین روزانه افراد زیادی برای مصرف شخصی از این مناطق خودرو خریداری می‌کنند. 
 در حال حاضر کسی می‌تواند خودرو به صورت گذرموقت وارد کند؟
بله اما دو حالت دارد. اولین حالت اینکه اگر کسی بخواهد خودروی گذرموقت وارد کند به احتمال زیاد مسافر، ساکن خارج کشور یا ساکن مناطق آزاد است که برای سفر قصد دارد به تهران یا شهرهای دیگر برود، در این صورت خودروی خود را گذرموقت می‌کند و حتما باید وثیقه ملکی بگذارد. در حال حاضر با توجه به تغییر قوانین تمام گمرکات مناطق آزاد فقط وثیقه ملکی دریافت می‌کنند. حالت دوم که معمولا توصیه نمی‌شود، جنبه تجاری دارد و شاید سود نداشته باشد. خودروهای گران‌قیمت مانند لامبورگینی، شورولت کورت و. . . به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند و فروشنده سند ملکی می‌گذارد که با توجه به سود بالای حاصل از فروش، وثیقه ملکی در آن گم می‌شود و اصلا به حساب نمی‌آید. اما این روش ریسک بالایی دارد و امنیت مالی این کار بسیار پایین است. البته هر شخصی قصد وارد کردن خودروی گذرموقت را داشته باشد، باید به نام خود صورت گیرد. 
خودروهای گذرموقت محدودیت خاصی از نظر رانندگی دارند؟
بله، خودروی گذرموقت که به نام هرکسی باشد، شخص اجازه رانندگی با آن را دارد. این خودروها معمولا 45روز و فقط یک‌بار در سال ازگمرک مبدا گذرموقت می‌شوند. 
آیا این قانون نیاز به اصلاح دارد و ورود آنها به این بازار خرید و فروش خودرو را با مشکل مواجه می‌کند؟
قانون اکنون پویاتر شده است و اصلاح خاصی نیاز ندارد، مگر این‌که زمان گذر کردن را برای مسافران حداقل دو بار در سال در نظر بگیرند. امروزه دیگر از خودروهای آمریکایی و سوپراسپرت‌های اروپایی استفاده نمی‌شود. ورود این خودروها قطعا مشکل‌زاست. با توجه به ورود خودروهای لوکس با پلاک ملی بازار کشش ورود آنها را ندارد. با سخت‌تر شدن واردات گذرموقت‌ها، واردات خودروهایی که بتوانند پلاک ملی دریافت کنند، راحت‌تر شده است. 
آیا هنوز کسانی در خرید و فروش گذر موقت مانند سابق فعال هستند؟
تعداد کسانی که خودروی گذرموقت خریدوفروش می‌کنند به انگشتان دست نمی‌رسد. 99درصد از کسانی که خودروی گذرموقت دارند، فقط برای مصرف شخصی آن را وارد کرده‌اند. 


برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید شرایط جدید واردات خودروهای گذر موقت
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو