مدیرعامل پژو سیتروئن در پاسخ به روزنامه «دنیای‌خودرو»مطرح کرد

پژو خریدار سهام دولت ایران در خودروسازی است

کد : 2702
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1395
print
نظرات : 0
پژو خریدار سهام دولت ایران  در خودروسازی  است
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

مدیرعامل پژو سیتروئن در پاسخ به روزنامه «دنیای‌خودرو»مطرح کرد
پژو خریدار سهام دولت ایران  در خودروسازی  است
فرشید سلگی-دنیای خودرو: مدیرعامل شرکت پژو- سیتروئن گفت: «پژو آماده مذاکره با دولتمردان، برای خرید سهام شرکت‌های خودروساز ایران است.» کارلوس تاوارز که در نشستی مشترک با مدیر ارشد ایران‌خودرو در پاسخ به پرسش روزنامه «دنیای‌خودرو»در خصوص اعلام رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران مبنی بر قصد دولت برای فروش باقی‌مانده سهامش در ایران‌خودرو و سایپا و اولویت دادن به خریداران خارجی در این زمینه با هدف ایجاد تحولی بزرگ در صنعت خودروی ایران و اینکه آیا پژو هم علاقه‌مند به خرید سایت تولیدی مستقل در ایران است؛ یا ترجیح می‌دهد همکاری‌اش محدود به شرکت ایکاپ باشد، گفت: « قصد پیشگویی در مورد آینده را ندارم، چون جزئیات این موضوع را نمی‌دانم اما هر وضعیتی که باعث ایجاد شرایط برد-برد برای خودمان و شرکایمان شود، مورد توجه و استقبال ما قرار خواهد گرفت.  گرچه تاکنون مجالی برای صحبت در این باره فراهم نشده است اما برای اعتمادسازی بیشتر بسیار علاقه‌مندیم در این زمینه با مسئولان ایرانی گفت‌وگو و مذاکره کنیم و اگر شرایط مناسبی پیش بیاید، کاملا استقبال می‌کنیم و مایل به صحبت در این مورد هستیم. البته در شرایط حاضر شراکت فعلی با ایران‌خودرو برای همکاری‌های در نظر گرفته شده اکتفا می‌کند اما این‌که در آینده چه رویکردی در این زمینه داشته باشیم، بستگی به تفکر مدیران ایرانی دارد.»
در همین زمینه، هاشم یکه‌زارع درخصوص پرسش روزنامه «دنیای خودرو» اضافه کرد: «14.2 از سهام ایران‌خودرو در اختیار دولت است و حدود 17 درصد از سهام سایپا هم در مالکیت دولت قراردارد. همان‌طور که، رئیس‌جمهور در کنفرانس بین‌المللی خودرو گفت، دولت قصد دارد دو شرکت خودروساز به سمت خصوصی‌سازی بیش‌تر حرکت کنند اما باید این را در نظر داشته باشید که هر خریدار خارجی بخواهد سهم دولت در خودروسازی‌ها را خریداری کند، باید نظر شرکای دیگر را هم جلب کند.» وی افزود: «البته این مسائل هیچ تاثیری در عملکرد شرکت ایکاپ نخواهد داشت و ایکاپ در هر حال به فعالیت خود ادامه خواهد داد. از سوی دیگر تا مقطعی که این سهام عرضه می‌شود، ممکن است رقبای دیگری برای خرید این سهام اعلام آمادگی کنند. از سیاست‌های پژو برای خرید این سهام اطلاعی ندارم، اما احتمالا پژو هم خریدار این سهام است.»
 مدیرعامل پژو برنقش ویژه قطعه‌سازان تاکید کرد و گفت: «ایکاپ موفق نخواهد بود مگر اینکه همکاری خوبی با تامین‌کنندگان داشته باشد. ما به تامین‌کنندگان ایرانی اعتماد داریم و به آنها در جهت بهبود تولید و صادرات محصولات کمک خواهیم کرد. در ابعاد آموزشی هم با ایرانی‌ها همکاری و از مهندسان ایرانی استفاده خواهیم کرد. به یکه‌زارع پیشنهاد می‌دهم برنامه تبادل نیرو داشته باشیم تا نخبگان دو کشور، در رفت و آمد باشند و از تخصص هم استفاده کنیم. به عقیده بنده، ایکاپ قطعا مدیران و مهندسین خوبی خواهد داشت و ما از ارائه تکنولوژی به ایران حمایت می‌کنیم.»
یکه‌زارع هم در این نشست مشترک با بیان اینکه روند مذاکرات در طول مذاکرات هسته‌ای شروع شد و با برجام به سرانجام رسید، اظهارکرد: «با نگاه متفاوتی با پژو مذاکره کردیم. نمی‌خواستیم صرفا واردکننده باشیم. در این قرارداد همان‌طور که مدیرعامل پژو هم عنوان کرد، قرار بر انتقال تکنولوژی به صنعت خودروسازی کشور است.»
یکه‌زارع افزود: «چیزی که در قرارداد پیش‌بینی کردیم تولید 200هزار دستگاه خودرو در سال است. اما با یک قیمت و کیفیت مناسب که بتوانیم در بخش صادرات هم رقابت کنیم.» وی با بیان اینکه صادرات ویژگی این قرارداد است، گفت: «ویژگی دیگر ساخت داخل کردن محصولات تا حداقل 70 درصد است. خودروهای باکیفیتی قرار است در ایران تولید شود و این امر باعث می‌شود قطعه‌سازان هم خودشان را در جهت همراهی با تولید این محصولات به روز کنند تا علاوه بر کمک به داخلی‌سازی، قطعه‌سازان بتوانند در عرصه صادرات هم ورود کنند.»
یکه‌زارع همچنین خطاب به تاوارز، مدیرعامل پژو- سیتروئن گفت: «آقای تاوارز یادتان باشد مردم ایران از ترک کشور توسط پژو در زمان تحریم‌ها ناراحت و دلخور هستند. پژو باید با عملکرد خوب کاری کند تا این خاطرات بد از یاد برود.»
مدیرعامل پژو- سیتروئن با اعلام این خبر که می‌خواهیم تکنولوژی ساخت موتور را بومی‌سازی کنیم، اظهار کرد: «الگوی کسب و کار ما الگویی جدید است و در نظر داریم میزان داخلی‌سازی در ایران را بیشتر کنیم. هدف این است که قطعات نیروی محرکه در ایران بومی‌سازی شود. این نیت ما از قراردادی که امضا کرده‌ایم، برمی‌آید. با این کار آسیب‌زایی تولید کمتر می‌شود و با کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و کیفیت راه برای صادرات محصولات باز می‌شود.»
در همین زمینه یکه‌زارع با بیان اینکه تنها تولید خودروهای با کیفیت و روز مدنظر ماست، گفت: «به عنوان شریک ایرانی از تولید خودروهای با کیفیت صیانت می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد خودروهایی بی‌کیفیت وارد بازار شود.»
یکه‌زارع در خصوص دلخوری‌های مردم از پژو و اینکه چرا دوباره پای پژو به ایران باز شد، گفت: «شرکت پژو با سایپا هم مذاکراتی دارد و ممکن است منجر به قرارداد بین آنها شود. در حال حاضر ممکن است با شرکت‌های دیگری غیر از پژو همکاری و شراکت کنیم. شرکتی که بهترین سرویس و خدمات را ارائه کند و بیشترین داخلی‌سازی محصولات را در همکاری با ما انجام دهد شریک ما‌ خواهد بود. »
تاوارز درمورد تبدیل ایران به عنوان هاب منطقه‌ای هم گفت: « دوست داریم گام به گام در این زمینه حرکت کنیم. اولین گام عرضه محصولات در ایران است. گام دوم افزایش توانمندی تامین‌کنندگان و قطعه‌سازان ایرانی است. پس از اینکه قابلیت و کیفیت قطعات ساخت داخل بالا رفت به صادرات می‌رسیم. یعنی ابتدا باید افزایش کیفیت و کاهش هزینه داشته باشیم. سطح اول بومی‌سازی قطعات را خواهیم داشت که چند سالی طول می‌کشد. یکی دو نسل از تولید این خودروها به طول خواهد انجامید تا قطعه‌سازان به روزرسانی کامل شوند. منافع ما ایجاب می‌کند هزینه‌ها و درآمدهایی به پول محلی داشته باشیم. فرآیند کسب و کار ما این مهم را ایجاب می‌کند.» تاوارز در خصوص اینکه چرا ایران تا این حد برای پژو اهمیت دارد، گفت: «ما سهم بزرگی از بازار ایران داریم و از این منافع باید استفاده کنیم. وقتی فرصت مناسبی در منطقه باشد، اولویت با کشوری است که قبلا  با آن کار کرده‌ایم و بسترسازی و سرمایه‌گذاری در آن انجام گرفته است. اطمینان داریم از ایران می‌توانیم به خاورمیانه و شمال آفریقا صادرات داشته باشیم.» یکه‌زارع در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر قدیمی بودن خودروهای پژو در ایران اظهار کرد: «به هیچ‌وجه خودروها قدیمی نیستند و این مطلب صحیح نیست. عمر پلت‌فرم‌ها در اروپا 15 سال است. خط تولید خودروی 2008 یک ماه دیگر در پژو افتتاح می‌شود. اگر خودروی جدیدی از پژو می‌دانید که تولیدشده نام ببرید. هر محصول جدیدی که در پژو تولید شود و در ایران هم تولید آن توجیه اقتصادی داشته باشد، در کشورمان تولید می‌شود.»
در این نشست که با یک دقیقه سکوت  به مناسبت درگذشت مراد مجلسی، مدیرعامل سابق ایکاپ آغاز شد، محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت و محمدرضا معتمد ایکاپ نیز در این مراسم حضور داشتند.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید پژو خریدار سهام دولت ایران در خودروسازی است
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو