گره‌گشایی از ابهامات فصل جدید حضور رنو

حاشیه قرارداد ایدرو به «سیما»رسید

کد : 2716
تاریخ انتشار : يکشنبه 25 مهر 1395
print
نظرات : 0
حاشیه قرارداد ایدرو به «سیما»رسید
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

گره‌گشایی از ابهامات فصل جدید حضور رنو
حاشیه قرارداد ایدرو به «سیما»رسید
 گروه خبر-دنیای خودرو: بعد از بسته شدن قرارداد با رنو و پژو و حضور فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی ایران، حالا سوال این است که کشور بعدی یا بهتر بگوییم برند بعدی برای حضور در ایران چیست؟ از دیگر سو، همچنان نسبت به نحوه بستن قرارداد رنو- ایدرو اعتراضاتی وجود دارد. 
در زمینه ورود کشور بعدی به صنعت خودروسازی ایران و اعتراضاتی که به قرارداد رنو وجود دارد، در برنامه گفت‌وگوی خبری منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حضور پیدا کرد تا به ابهامات پاسخ ‌دهد. 
در این میان وی از مذ اکرات یکی از خودروسازان با بنز خبر داد. این خبر در حالی مطرح شد که چندی پیش معظمی اعلام کرده بود که تا پایان سال چهار قرارداد خارجی نهایی می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که با نهایی شدن قرارداد با پژو، سیتروئن و رنو پرونده امسال با بنز بسته می‌شود یا مذاکرات خودروسازان ایرانی با آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها و کره‌ای‌ها ادامه پیدا خواهد کرد؟ در این برنامه محمد شجاعی‌فرد، رئیس دانشکده فنی خودروی دانشگاه علم‌و‌صنعت و عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم سوالات و ابهامات خود را مطرح کردند.
منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این برنامه اعلام کرد: «توافقنامه اخیر با رنو به منظور استفاده از توانمندی‌های بیرونی انجام شده است و امیدواریم پس از مذاکرات تکمیلی به قرارداد برسد.» وی افزود: «این تفاهم‌نامه یک سرمایه‌گذاری مشترک است که به صورت 60 به 40 و با ظرفیت تولید دو فاز 150 و 300 هزارتایی دیده شده است.» مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عنوان کرد: «محصولات تولیدی که در این تفاهم‌نامه به میان آمده، به نام‌های نیوسیمبل و نیوداستر است که طبق تعهدات تعریف‌شده برای شریک فرانسوی در فاز اول باید 40 درصد از این خودروها ساخت ایران باشد که در روند زمان مشخصی این رقم به 60 تا 80 درصد افزایش یابد.»
  ایدرو شفاف عمل نمی‌کند
اما در این برنامه محمد شجاعی‌فرد، رئیس دانشکده فنی خودروی دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از قرارداد ایدرو با رنو برای تولید خودرو در ایران به محرمانه بودن قسمت‌های زیادی از این توافق‌نامه اشاره کرد و افزود: «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شفاف رفتار نمی‌کند.» محمد شجاعی‌فرد رئیس دانشکده فنی خودروی دانشگاه علم و صنعت در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: «تجربه همکاری با فرانسوی‌ها در سال‌های قبل نشان داده است آنها قابل اعتماد نیستند و در زمان تحریم‌ها ما را تنها می‌گذارند.» او افزود: «فرانسوی‌ها دنبال بازار ایران هستند، نه کمک به صنعت خودروی ملی ما، فرانسوی‌ها دنبال فروش بیشتر محصولات خود هستند و اگر شرایط تحریم ایجاد شود، دوباره دست ما را از قطعه‌هایشان کوتاه می‌گذارند.»
شجاعی‌فرد همچنین به قیمت بالای خودرو‌های پیشنهادی فرانسوی‌ها با مبلغ 60 تا 80 میلیون تومان اشاره کرد و گفت: «این رقم برای اکثر مردم جامعه مناسب نیست. شجاعی‌فرد افزود: «قرارداد میان خودرو‌سازان ایرانی و فرانسوی باید به گونه‌ای تنظیم شود که تمام محورهای مطرح‌شده پیشین در آن دیده شود، اما متاسفانه تجربه خوبی هم از تنظیم قرارداد نداریم.» او گفت: «وقتی خودمان تمام خط تولید را داریم، چرا باید در قراردادهای‌مان سهم کمپانی رنو را 60 درصد و سهم خودروساز داخلی را 40 درصد لحاظ کنیم.» رئیس دانشکده فنی و خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: «اگر کمپانی رنو با خودش پول بیاورد و نیروی کار و خط تولیدش را سرمایه تلقی نکند، این توافق‌نامه پس از تبدیل به قرارداد قابل تقدیر است اما این امکان کمی بعید است.» شجاعی‌فرد درادامه گفت: «اگر فرانسوی‌ها تولید قطعات‌شان را به ما بسپارند، احتمالا قطعات خرد خواهد بود، نه اساسی و در نهایت باز هم سر قطعه‌ساز داخلی بی‌کلاه خواهد ماند.» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این گفته‌ها افزود: «متخصصان ما از توانمندی و دانش بالاتری نسبت به زمان شروع اروپایی‌ها به خودروسازی برخوردارند و مشارکت با فرانسوی‌ها فرصت مناسبی برای بهره‌مندی از دانش بالای صنعتگران ایرانی است.» معظمی گفت: «به منظور جلوگیری از بدعهدی فرانسوی‌ها در این توافق‌نامه بندهایی در قالب پنالتی آورده شده است که امکان فسخ یا نیمه‌کاره رها کردن قرارداد را کم می‌کند.»
  بررسی ابهامات قرارداد ایدرو با رنو 
عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این بحث با اعلام این خبر که این کمیسیون، سه‌شنبه آینده ۲۷ مهر ماه، ریز قرارداد و تفاهم‌نامه‌های ایدرو با رنو را با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان بررسی و تحلیل می‌کند، گفت: «برای فعال کردن اقتصاد کلان حداقل به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که سرمایه‌گذار داخلی قادر به تامین آن نیست، لذا آماده همکاری با کشورهایی هستیم که شرایط ما را پذیرا باشند.»  وی ادامه داد: «در بحث تولید خودرو با مشارکت برندهایی مانند رنو باید محورهای داخلی‌سازی، صادرات‌محوری و سرمایه‌گذاری خارجی را مدنظر قرار دهیم.»
  سالانه 30 درصد تولیدات با مسئولیت رنو صادر خواهد شد
از دیگر سو معظمی، رئیس ایدرو در پاسخ به ابهامات تصریح کرد: «30 درصد از تولید سالانه خودروهای ذکرشده باید با در نظر گرفتن بازار هدف در منطقه به صادرات برسد.» وی گفت: «سازمان گسترش قصد ورود به صنعت خودروسازی را ندارد و تنها هدفش، ارتقای سطح توانمندی‌های خودروسازان داخل به منظور بهره‌برداری بهتر و بیشتر مردم از خودرو‌های باکیفیت‌تر و ارزان‌تر است.» 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «سال قبل 600 میلیارد تومان و امسال هزار و 200 میلیارد تومان از سهام سازمان گسترش به بخش خصوصی واگذار شده که این امر در چارچوب حمایت از بخش خصوصی انجام گرفته است.» به‌‌رغم اینکه عنوان می‌شود محصولات جدیدی که قرار است با همکاری رنو تولید شود مربوط به 17 سال پیش است، این‌گونه نیست، ضمن اینکه گفته شده حداقل 40 درصد تولید خودروها داخلی باشد که قرار است در یک دوره زمانی این میزان به 60 تا 80 درصد برسد و 30 درصد تولیدات نیز سالانه با مسئولیت رنو صادر شود.» معظمی درخصوص لزوم ارتقای کیفیت قطعات تولیدی نیز اظهار کرد: «اگر کیفیت قطعات تولیدی ارتقا پیدا نکند، قطعا نخواهد توانست رقابت کند، ضمن اینکه در بندی از این توافق‌نامه، تقویت تولید قطعات داخلی توسط قطعه‌سازان نیز مورد توجه قرار گرفته است.»
  بنز در راه ایران
معظمی، معاون وزیر صنعت درباره برند بعدی که در راه ایران خواهد بود در این برنامه خبری گفت: «یکی ازخودروسازان داخلی با کمپانی بنز آلمان وارد مذاکراتی شده که تقریبا نهایی است.» معظمی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای مشارکت خودروسازان داخلی با خارجی‌ها وجود ندارد، گفت: «یکی از خودروسازان داخلی با آلمانی‌ها مذاکره کرده و در آینده نزدیک قرارداد میان آنها امضا خواهد شد.» وی با اشاره به اینکه با خودروسازان کره‌ای وارد مذاکره شدیم اما آنها حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند، ادامه داد: «محصولات چین فقط برای مصرف داخلی‌شان است، به همین دلیل صادرات کمی دارند.»

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید حاشیه قرارداد ایدرو به «سیما»رسید
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو