سه خودرویی که از ابتدای سال آینده رقابت سختی خواهند داشت

پژو 301، چری آریزو5 و ام‌جی 360 در بازار 50 تا 75 میلیون تومان

کد : 2725
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1395
print
نظرات : 0
پژو 301، چری آریزو5  و ام‌جی 360  در بازار 50 تا 75 میلیون تومان
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

سه خودرویی که از ابتدای سال آینده رقابت سختی خواهند داشت
پژو 301، چری آریزو5  و ام‌جی 360  در بازار 50 تا 75 میلیون تومان
حسین دلاور-دنیای خودرو:  بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان، جذاب‌ترین بخش بازار از نگاه عموم خریداران خودرو است و البته برای شرکت‌ها هم بخش پرسودی به‌حساب می‌آید. یعنی در این بازه قیمتی، می‌توان خودروهایی را دید که کیفیت بهتری دارند و نقاط ضعف کمتری در آن‌ها دیده می‌شود. با آغاز سال جدید که تنها پنج ماه به آن زمان مانده است، رقابتی سخت‌تر از گذشته در بازار 50 تا 75 میلیون تومان پیش می‌آید. رقابتی که باز هم چینی‌ها بیشترین تنوع را در آن دارند و این بار قرار است با معرفی خودروهای کیفی ظاهر شوند.  در این بخش می‌خواهیم به معرفی و مقایسه فنی سه محصول سدان بپردازیم که احتمالا در نیمه اول سال 96 رقابت سختی را با هم تجربه می‌کنند. اگر شما قصد خرید خودرو داشته باشید، کدام‌یک را به عنوان خودروی خود انتخاب می‌کنید؟
 چری آریزو5
چری آریزو5 خودرویی است که جایگاه جیلی امگرند7 در فروش بازار چین را از آن خود کرده است. این خودرو امروز به عنوان پرفروش‌ترین سدان بااصالت چینی در آن کشور شناخته می‌شود و 16هزار و 800 دستگاه در آگوست 2016 فروش داشته است. این موضوع نشان می‌دهد این خودرو در بازار کشور مادر فروش خوبی را داشته است و می‌توان آن را به عنوان تحولی در شرکت خودروسازی چری معرفی کرد. طبق آمار داخلی هم هر ماه حدود 300 دستگاه چری آریزو5 تولید می‌شود که می‌توان نتیجه گرفت آمار تولید و فروش این خودرو در بازار ایران نسبت به سایر رقبا تا حد زیادی مناسب است. 
مساله اینجاست، افرادی باید سراغ چری آریزو5 بروند که اول به دنبال ایمنی معقول هستند و از طرفی مصرف سوخت خودرو برایشان مهم است. در این دو مساله چری آریزو5 با داشتن شش کیسه هوا و سیستم‌های پایداری مختلف می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 
همچنین با توجه به موتور 5/1 لیتری و وزن خودرو، اثبات شده است این سدان چینی در رانندگی‌های معمولی شهری و جاده‌ای مصرف مناسبی دارد و می‌تواند برای خانواده‌هایی که دنبال خودروی اقتصادی هستند، مفید واقع شود. در کنار این مزایا، امکانات به نسبت خوبی هم در آریزو5 وجود دارد که به رسم هر خودروی چینی، آن‌ها را در کابین آریزو5 احساس می‌کنیم. 
کیفیت ساخت قطعات این خودرو هم به نسبت سایر محصولات چری در سطح کیفی بهتری قرار دارد. ولی هستند افرادی که دنبال خودرویی چالاک هستند و پارامترهای دیگری را برای خرید انتخاب می‌کنند. چری آریزو5 به گیربکس «سی وی تی»با قابلیت تعویض دنده 7 سرعته مجهز است. با اینکه این گیربکس نرمی ‌خوبی را به سواری این خودرو داده است، ولی این امر برای شتابگیری کمی مناسب نیست.
 پژو 301
پژو 301 با اینکه با نام و نشان فرانسوی به بازار ایران می‌آید، ولی به‌عنوان پروژه‌هایی در بازار جهانی شناخته‌شده که تا امروز در بازار کشورهای در حال توسعه عرضه شده است. بیان ساده‌تر این مساله به ما این موضوع را می‌گوید که 301 بیشتر در نقاطی قابل عرضه است که خودروهای خاصی در آنجا وجود ندارد و استقبال عمومی ‌بازارشان از خودروهای اقتصادی است. با این حال پژو 301 در ماه آگوست، چهار هزار و 870 دستگاه فروش داشته است و این آمار استقبال از این خودرو را به ما می‌رساند. پژو 301 خودرویی است مناسب برای افرادی که به خودروهای چینی اعتماد ندارند و همچنان به امید خودروهایی با برند مطرح نشسته‌اند. البته با این بودجه نباید توقع داشت یک خودروساز ژاپنی برای ما خودرویی خانوادگی آن هم در بازار ایران داشته باشد یا مثل قبلا بتوان خودرویی کره‌ای خرید. در واقع باید گفت با این بودجه می‌توانید یا خودروی چینی بخرید یا فرانسوی اقتصادی. 
پژو 301 از نظر کیفی در سطح خوب و قابل‌قبولی قرار دارد. در واقع می‌توان گفت با توجه به ماهیت تولید، یک پله از خودروهای چینی بالاتر است. موتور 6/1 لیتری این خودرو از نوع «ایی سی 5»است که مدل ارتقا‌یافته «تی یو 5»به حساب می‌آید. قدرت 115 اسب‌بخاری با گشتاور 150 نیوتون‌متری تا حدودی مناسب بوده و با توجه به اینکه زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها در 301 ارتقا پیدا کرده، مصرف سوخت و استهلاک هم تا حد قابل‌توجهی کاهش
 یافته است. 
برخی شنیده‌ها حاکی است شاید ایکاپ این خودرو را در سه‌تیپ عرضه کند و در نسخه فول آن امکانات به نسبت مناسبی وجود داشته باشد. تیپ3 پژو 301 به امکاناتی چون کروزکنترل، لیمیتر، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم تهویه اتوماتیک، چهار کیسه هوا، مانیتور، دوربین عقب، «جی پی اس»و... مجهز است. گیربکس این خودرو هم از نوع چهار سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک است که از نسل جدید گیربکس‌های «پی اس آ»به حساب می‌آید. حالت برفی و اسپرت هم به صورت پیش‌فرض روی این خودرو 
قرار دارد.
مساله‌ای که شاید برای مشتریان مهم باشد، ظاهر و طراحی 301 است. این خودرو در بخش داخلی، طراحی خاصی ندارد و گاهی ارگونومی ‌داخلی آن باعث آزار راننده می‌شود. همچنین طراحی بدنه این خودرو، ساده بوده و به نسبت چینی چند مرحله‌ای عقب است. همچنین نباید گذاشت که در زمان عرضه 301، امکانات این فرانسوی از چینی‌ها پایین‌تر باشد. البته قیمت کمتر از 65 میلیون تومان برای 301 نیز می‌تواند خرید آن را برای بسیاری افراد، به نسبت چینی‌ها جذاب کند. 
 ام‌جی 360
ام‌جی 360 یا سایک‌روو 360 را می‌توان نسخه ارتقا‌یافته ام‌جی 350 دانست. این خودرو از نظر طراحی به‌روز شده است و حالتی جدید در بدنه دارد. از نظر بسیاری پارامترهای طراحی و فنی، 360 به ام‌جی جی‌تی شباهت زیادی دارد. این خودرو با موتور 5/1 لیتری به بازار ایران می‌آید و احتمالا با تنفس طبیعی 107 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. 
برخی شنیده‌ها حاکی است مدل 130 اسب‌بخار با گشتاور 210 نیوتون‌متر نیز هم به خط مونتاژ صنعت خودروی آذربایجان می‌آید. ولی نمونه‌هایی که تا امروز مورد تست و بررسی قرار گرفته‌اند و از طرفی در نمایشگاه تبریز رونمایی شده‌اند، نسخه تنفس طبیعی است که به گیربکس چهار دنده اتوماتیک در نسخه فول مجهز است. 
این خودرو از نظر سطح کیفی در شرایط خوب و مساعدی قرار دارد. ولی با توجه به شباهت پلت‌فرم و مشخصات فنی به ام‌جی جی‌تی و ام‌جی350، نمی‌توان توقع فروش بالا را از این محصول در بازار جهانی داشت. با اینکه سایک از لحاظ حجم تولید به عنوان اولین خودروساز چین شناخته می‌شود، ولی برای ام‌جی 360 در بازار جهانی اتفاق خاصی نیفتاده است و گویا برنامه اصلی این خودرو از ایران آغاز می‌شود. طراحی ام‌جی 360 می‌تواند افراد زیادی را جذب این خودرو کند. 
البته امکانات به نسبت مناسب هم تا حدی رضایت مشتریان را به ارمغان می‌آورد. کیفیت سواری خوب و سابقه استهلاک کم ام‌جی 350 هم می‌تواند کمک قابل‌توجهی به فروش این خودرو کند. ولی از طرفی خرید خودرو از یک شرکت نوپا در بازار ایران، برای بسیاری از افراد ریسک به حساب می‌آید. همچنین برنامه‌های این شرکت به طور کامل هنوز اعلام نشده و این موضوع مشتریان را تا زمان عرضه محصول خود منتظر نگه می‌دارد.
ولی می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که قیمتی در محدوده 60 میلیون تومان برای نسخه 107 اسب‌بخار و 65 میلیون تومان برای مدل توربوی 130 اسب‌بخار می‌تواند مشتریان زیادی را ازجمله جوانان به سمت این محصول به کشاند.



برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید پژو 301، چری آریزو5 و ام‌جی 360 در بازار 50 تا 75 میلیون تومان
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو