در نخستین نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد

اصرار دولت بر تکرار تجربه‌های شکست‌خورده

کد : 2733
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1395
print
نظرات : 0
اصرار دولت بر تکرار تجربه‌های شکست‌خورده
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

در نخستین نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد
اصرار دولت بر تکرار تجربه‌های شکست‌خورده
علی طجوزی-دنیای خودرو:رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره طرح جدید دولت درباره اینکه واردات و تولید توسط یک برند انجام شود، گفت: «چرا اصرار داریم تجربه‌های شکست‌خورده را دوباره اجرا کنیم؟»
فرهاد احتشام‌زاد در اولین نشست خبری انجمن واردکنندگان در پاسخ به پرسش روزنامه «دنیای خودرو» درباره طرح پیشنهادی دولت در خصوص واردات گفت: «متاسفانه در فضای رویایی به‌دور از واقعیات می‌خواهیم تصمیم‌گیری کنیم. بدون قانون بهبود محیط کسب‌وکار، دولت را ملزم به جلب نظر بخش خصوصی کرده است. ما به عنوان ذی‌نفع با توجه به نحوه فعالیت بیش از هر کس دیگری موضوعات و واقعیات را لمس می‌کنیم. وزارت صنعت به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده است که واردات و تولید توسط یک برند انجام شود. سابقه‌های شکست‌خورده مکرر این موضوع را داریم، چرا اصرار داریم این تجربه‌ها را دوباره اجرا کنیم؟! چرا در فضای غیرواقعی تصمیم‌گیری و مشخص می‌کنیم واردکننده باید 30درصد ارزش وارداتش را وارد کند؟ از چه کالایی؟ مگر عضو سازمان تجارت جهانی هستیم یا اینکه ایران‌خودرو و سایپا توانایی صادرات ندارند و منتظر هستند واردکننده‌ها برای آنها صادرات انجام دهند؟ اتفاقی که پیش‌تر سر الزام داخلی‌سازی پرینترهای لیزری مطرح شد. شرکت‌ها سفارش تولید مادر‌بورد می‌دادند، آنها را دور می‌ریختند و فاکتور آن را برای واردات استفاده و قیمت آن را بر قیمت تمام شده اضافه می‌کردند. به عبارت دیگر هر تصمیم اشتباهی که اتخاذ شود، هزینه آن از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. این طرح را اصلا قبول نداریم و متاسفانه اشکالات بسیاری نیز بر آن وارد است و به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم که اجازه تضییع حق مشتری به واسطه تصمیمات سلیقه‌ای را ندهیم. این موضوع را با اعضای مختلف شورا مطرح کردیم و در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته است و پیگیر آن تا آخرین لحظه هستیم. زیرا یکی از وظایف ما دفاع از حقوق مشروع اعضای‌مان است. ضمن اینکه بر اساس آخرین آمار 82درصد سهم اشتغال کشور  در بخش خصوصی است. چرا فکر می‌کنیم با 18درصد برای 82درصد  جامعه که بیشترین درآمد از محل درآمد آنهاست، می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم، بدون اینکه نظر آنها را بپرسیم. 
احتشام‌زاد پیش از پاسخگویی به پرسش خبرنگاران، با اشاره به آمار شش‌ماهه واردات گفت: ۳۲ هزار و ۴۲۸ خودرو وارد کشور شده که ارزش دلاری آن، ۸۵۰ میلیون دلار بوده است، گفت: «بر این اساس تنوع واردات طی نیمه اول امسال روی ۵۶ خودرو متمرکز بوده و مالیات خودروهای وارداتی نیز در همین مدت، ۲.۶ هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین برای مالیات شماره‌گذاری خودرو ۲۸۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.»
به گفته وی، نسبت واردات به تولید در نیمه اول امسال ۶ درصد است که بر اساس استراتژی صنعت خودرو، باید به 10درصد برسد، در عین حال به نظر می‌رسد که در نیمه دوم سال، واردات کاهش یابد. درضمن ارزش کل واردات کالا در نیمه اول امسال ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که سهم خودرو در سبد کالاهای وارداتی ۴.۲۵ درصد است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو کشورهای اول واردکننده خودرو به ایران در سال‌های ۹۳ و ۹۴ را به ترتیب امارات، چین و کویت اعلام کرد و گفت: «در نیمه اول سال جاری ۶۹.۳ درصد خودروهای وارداتی از امارات به کشور وارد شده است که افت ۷ درصدی را نشان می‌دهد، ضمن اینکه رتبه دوم به کره با ۱۳.۲ درصد و رتبه سوم به آلمان با ۵.۴ درصد اختصاص داشته است.»
 احتشام‌زاد ضمن پیش‌بینی واردات 60 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال با پرشتاب خواندن  رشد برندهای رنو و لکسوس در بازار خودروهای وارداتی اعلام کرد: «هیوندای، کیا و تویوتا رتبه‌های اول تا سوم را از نظر میزان واردات خودرو به ایران دارا هستند.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از اجبار واردکنندگان به داشتن مجوز از شرکت مادر هنوز این موضوع اجرایی نشده است، افزود: «از بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت اعطای نمایندگی به شرکت‌ها را منوط به داشتن مجوز از شرکت مادر کرد، به این دلیل که برجام برقرار شده بود و ما نیز به تحقق آن خوشبین بودیم. اما به‌‌رغم اینکه ما خوشبین بودیم، فضای فعلی همچنان مه‌آلود است و واردکنندگان ایرانی در حال مذاکره برای گرفتن مجوز از شرکت مادر هستند.»
وی با بیان اینکه گرفتن نمایندگی از شرکت مادر به سیاست‌های هر دو کشور در مذاکرات بستگی دارد، گفت: «در حال حاضر حدود 40 درصد از واردکنندگان ما دارای مجوز از شرکت مادر نیستند و هم‌اکنون مشغول مذاکره برای دریافت این مجوز هستند، اما سهم ایران و خاورمیانه از بازار خودروی جهان حدود 2 درصد است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همه شرکت‌ها خودشان را برای این سهم به خطر بیندازند و هنوز هم به رعایت قوانین و مقررات وضع‌شده در دوران تحریم پایبند هستند. بنابراین باید در یک فضای واقع‌بینانه کار را پیش برد.»
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون در مذاکره با شرکت‌های خارجی در موقعیت برابر قرار داریم، افزود: «ممکن است مجبور باشیم برای واردات برخی خودروها نمایندگی غیرمستقیم داشته باشیم.»
احتشام‌زاد در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه قرار بود با مصوبه دیوان عدالت آن دسته از خودروهایی که قبل از ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی ثبت سفارش شده بودند، امکان ترخیص پیدا کنند در حال حاضر چه‌تعداد خودرو از محل رای دیوان ترخیص شده‌ است، اظهار کرد: «هنوز مصوبه‌ای برای ترخیص این خودروهای لوکس با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی صادر نشده است.»
وی با اشاره به اینکه ترخیص این خودروها تنها با مصوبه کمیته کارشناسی دیوان عدالت اداری امکان‌پذیر شده است، افزود: «هنوز رای این کمیته در دیوان عدالت انشا نشده، به‌نحوی که تا امروز ابلاغ آن صورت نگرفته و ترخیص این خودروها انجام نشده است.»
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: «در رای کارشناسی کمیته دیوان عدالت هم به‌صراحت گفته شده است حجم بالای موتور ملاکی برای تعیین لوکس بودن یا نبودن خودروهای وارداتی نیست و بنابراین باید در این زمینه تجدیدنظر شود، کنار این مابقی بخش‌ها هم می‌گویند این تعریف از خودروهای لوکس درست نیست و باید اصلاح شود اما هنوز به نتیجه مناسبی دست پیدا نکرده‌ایم». رئيس انجمن واردكنندگان خودرو اعلام كرد: «تعريف كنوني از خودروی لوكس اشتباه است و حتي در فرآيند مذاكرات با شركت‌هاي خارجي، آنها فكر مي‌كنند شوخي مي‌كنيم». احتشام‌زاد افزود: «تصميم‌گيري‌هاي اشتباه باعث شده است مورد تمسخر واقع شويم، زيرا با در نظر گرفتن حجم موتور٢٥٠٠ سي‌سي نمي‌توان به عنوان خودروی لوكس از آن ياد كرد.» وي گفت: «تعريف خودروی لوكس بايد بر اساس قيمت باشد، نه امكانات و  اصرار داريم اين تعريف اشتباه است و بايد اصلاح شود.» رئیس انجمن واردکنندگان خودرو همچنین در ادامه با اشاره به  الزام اعلام شماره شاسی خودروهای وارداتی در زمان ثبت سفارش خودرو تا یک ماه آینده خبر داد. وی همچنین با تایید ورود خودروهای تولیدی آمریکا به ایران گفت: «از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودروهای با برند غیرآمریکایی که در آمریکا تولید می‌شوند، استعلام کرده‌ایم که هنوز پاسخ نداده‌اند.» وی در پاسخ به اینکه براساس برخی اسناد به دست‌‌آمده خودروهای تولیدشده در آمریکا وارد ایران شده است، اظهار کرد: «تاکید شده است خودروهای آمریکایی وارد ایران نشوند. این موضوع قابلیت تفسیر به وجود آورده است، آیا برند آمریکایی مدنظر است یا حتی خودروهایی که در آمریکا تولید شده‌اند نیز شامل این موضوع می‌شوند.» رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: «اینجا چون سیاست به طور شفاف مشخص نشده که آیا برند آمریکایی مدنظر است یا حتی خودروهایی که با برندهای دیگر در آمریکا تولید می‌شوند، لذا در حال حاضر می‌بینیم در فرایند نهایی شماره‌گذاری، خودروهای تولید آمریکا که وارد ایران شده‌اند با توقف مواجه می‌شوند و شماره‌گذاری نمی‌شوند. درواقع خودروهایی با برند غیر آمریکایی که در آمریکا تولید و وارد ایران شده‌اند، فرایند شماره‌گذاری آنها متوقف شده است.» وی درباره تعداد خودروهای تولیدی آمریکا که وارد ایران شده اما شماره‌گذاری آنها متوقف شده است، اظهار کرد: «فکر می‌کنم حدود ۴۰۰ دستگاه خودروی تولید آمریکا وارد ایران شده که مربوط به برندهای ب‌ام‌و، تویوتا، ولوو و هونداست که با کد آمریکا تولید شده‌اند.»
  اصلاح استانداردهای 51گانه خودرو 
در ادامه این نشست خبری کوروش مرشدسلوک، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از اینکه تعیین استانداردهای 51گانه خودرو اشتباه است و باید اصلاح شود، اظهار کرد: «بسیاری از این استانداردها فقط هزینه اضافه را به مشتری تحمیل می‌کند، حتی برخی از این استانداردها با اقلیم و شرایط کشور هم سازگار نیستند.»
وی افزود: «برخی از این استانداردها کپی‌شده از استانداردهای اروپایی است که با شرایط جغرافیایی و زیرساخت‌های کشور ما تناقض دارد، به همین منظور شرکت‌های خودرویی که نمی‌توانند محصولاتشان را با استانداردهای اجباری مطابق کنند؛ یا هزینه این آپشن‌ها را اضافه می‌کنند یا از صادرات خودرو به ما منصرف می‌شوند.» مرشدسلوک به بنزین‌های بی‌کیفیت موجود در کشور هم اشاره کرد و گفت: «واردات خودرو با استاندارد یورو4 را الزام می‌کنیم، اما هنوز بنزین‌های ما به این درجه یورو4 هم نرسیده‌اند و استفاده از آن در خودروهای یورو5 و یورو4 هم هوا را آلوده‌تر می‌کند و استهلاک خودروها را افزایش می‌دهد.»

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید اصرار دولت بر تکرار تجربه‌های شکست‌خورده
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو