بررسی جوجه اردک زشت کیا در اصفهان

چرا بازار ایران از کیا کارنز استقبال نکرد؟

کد : 2736
تاریخ انتشار : شنبه 1 آبان 1395
print
نظرات : 0
چرا بازار ایران از کیا کارنز استقبال نکرد؟
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

بررسی جوجه اردک زشت کیا در اصفهان
چرا بازار ایران از کیا کارنز استقبال نکرد؟
امیر شیرعلیوند-دنیای خودرو:   اگر قرار باشد فهرستی از میزان محبوبیت کلاس‌های خودرویی در ایران تهیه کنیم، می‌توان گفت استیشن‌ها و ون‌ها در پایین‌ترین رتبه آن قرار خواهند گرفت. از همین رو تاکنون شاهد ورود استیشن‌ها و ون‌های مختلفی به بازار خودرویی کشور بوده‌ایم که بدون شک می‌توان گفت هیچ‌کدام از آن‌ها به محبوبیت نرسیدند. این‌گونه خودرو‌ها معمولا با استقبال کم مردم در ایران مواجه شدند و فروش پایینی را تجربه می‌کنند. هیوندای «آی 40 اس دبل یو»، رنو لوگان استیشن، سایپا کاروان، پراید استیشن، پژو 405 استیشن و... ازجمله خودروهایی هستند که فروش بسیار پایین آن‌ها مهر تاییدی است بر قضاوت ما در مورد استیشن‌ها و ون‌ها. به هر حال عدم موفقیت خودرو‌های ارزان‌قیمتی چون سایپا کاروان و پراید استیشن نشان از این دارد که این‌گونه خودرو‌ها حتی در بازه قیمتی ارزان‌ترین خودرو‌های بازار نیز نمی‌توانند فروش قابل‌قبولی را تجربه کنند. حال با وجود این‌که کیا کارنز نیز که یک مینی‌ون از سوی کمپانی کیاموتورز است و در حال حاضر توسط اطلس‌خودرو در بازار خودرویی ایران عرضه می‌شود، بار دیگر شاهد تمایل نداشتن به خرید این دسته خودروها هستیم. کارنز خودروی تازه‌واردی به بازار خودرویی ایران نبوده و از نسل گذشته خود تاکنون در بازار حضور داشته است. هر چند نسل پیشین کارنز نیز در کشور چندان موفق ظاهر نشد و فروش پایینی را تجربه کرد، اما باز هم اطلس‌خودرو اصرار بر عرضه این مینی در بازار را داشته و از این رو نسل فعلی آن را نیز وارد بازار کرده و مشخص است که کارنز جدید زیر سایه برادران و خواهران خود همچون کیا‌اسپورتیج، کیا اپتیما و... قرار می‌گیرد و نمی‌تواند در ویترین محصولات این شرکت به چشم مشتریان ایرانی بیاید. اما با همه این تفاسیر، یک مدل از این خودرو را در شهر اصفهان تست کردیم تا ببینیم مینی‌ون‌ها چه چیزی در چنته دارند. 
به بلوغ رسیدن کارنز
این خودرو برای اولین بار در سال 1999 متولد شد و اکنون باید آن‌را در آستانه بلوغ دانست. این مینی‌ون تاکنون دو نسل از خود را تجربه کرده است و اکنون در نسل سوم به سر می‌برد. نسل اول کارنز با کد «آر اس»تا سال 2006 به مدت 7 سال روی خط تولید قرار داشت. کارنز در نسل اول خود با نام‌های دیگری همچون نازا سیترا، کیا ایکس ترکس، کیا یورو کارنز و ... شناخته می‌شد. این خودرو علاوه بر کره‌جنوبی در کشور‌های اندونزی و ویتنام نیز مونتاژ شد. نسل دوم کیا‌کارنز با کد «یو ان»در همان سال 2006 جایگزین نسل اول شد و راه مینی‌ون را در کمپانی کیا ادامه داد. نام کیا ایکس ترکس دیگر در این نسل به چشم نمی‌خورد و در مقابل، کیا روندو نام جدیدی بود که به نام‌های کارنز افزوده شده بود. همچنین این خودرو دیگر در اندونزی تولید نمی‌شد و به جای آن در خط تولید کشور روسیه مونتاژ شد. تنوع پیشرانه در نسل دوم کارنز بالا رفته و اکنون پیشرانه 6 سیلندر نیز به جمع پیشرانه‌های 4 سیلندر قابل سفارش، افزوده شده بود. نسل دوم کیا کارنز به بازار خودرویی کشورمان هم راه پیدا کرد و توسط نمایندگی کیا در ایران هم عرضه شد. این خودرو بالاخره پس از 6 سال تولید در سال 2013 جای خود را به نسل سوم داد. نسل دوم، کیا کارنز نیز مانند دیگر مینی‌ون‌های موجود در جهان یک مینی‌ون معمولی با ظاهر نه‌چندان زیبا بود. اما پس از ورود نسل سوم آن با کد «آر پی»در سال 2013 حساب کارنز از مینی‌ون‌های زشت جدا شد. اکنون کیا کارنز برخلاف نسل‌های پیشین خود یک مینی‌ون زیبا شده بود. نسل سوم این خودرو در حال حاضر نیز روی خط تولید است و با دو نام کیا کارنز و کیا روندو در سه کشور کره‌جنوبی، تایوان و مالزی مونتاژ می‌شود. نسل فعلی این مینی‌ون نیز در حال حاضر در بازار کشور موجود است.
کیا کارنز از زمان تولیدش تا کنون نام‌های متنوعی داشته و نزدیک به 18 سال از عمر آن می‌گذرد. ظاهر نسل جدید این خودرو نسبت به نسل‌های قبلی تغییر کرده و  زیباتر شده است
امکانات
کابین کیا کارنز نیز مانند ظاهر آن طراحی قابل قبولی داشته است و شباهت زیادی به دیگر محصولات این کمپانی دارد. علاوه بر این، از نظر کیفیت می‌توان گفت نسل فعلی کیا کارنز نسبت به نسل‌های گذشته خود پیشرفت‌های زیادی داشته است و اکنون مواد مورد استفاده در کابین آن از کیفیت خوبی برخوردار هستند. دکمه استارتر، نمایشگر 4.3 اینچی روی داشبورد، صندلی‌های تاشوی ردیف دوم و سوم و صندلی شاگرد در جلو، کامپیوتر سفری پشت آمپر، سنسور نور، ورودی‌های
«آی پی اٌ دی»، «آ یو ایکس»، «یو اس بی»، خروجی 12 ولت، گرم‌کن فرمان، سیستم تهویه هوای اتوماتیک دوگانه، محفظه خنک‌کننده درون داشبورد، ریموت کنترل هوشمند، ترمز دستی الکترونیکی، پرده ردیف عقب، دریچه تهویه هوا برای سرنشینان عقب، چراغ قوه قابل حمل، سیستم مه‌زدای خودکار، سنسور باران، آینه داخلی الکتروکرومیک، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی گودی کمر و نشیمنگاه، سیستم تهویه هوای صندلی‌های ردیف جلو و ... ازجمله امکانات این مینی‌ون است که در نوع خود قابل توجه به‌نظر می‌رسد.
آیا کارنز بخریم؟
در زمان نگارش این مقاله، کیا کارنز در فهرست فروش شرکت اطلس‌خودرو نبود و از این رو سری به نمایشگاه‌داران سطح شهر زدیم. با وجود این‌که تعداد کیا کارنز‌های موجود بسیار کم بود اما در نهایت می‌توان گفت نسخه صفر کیلومتر این مینی‌ون کره‌ای در حال حاضر در بازار از 153 میلیون تا 160 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمتی که آن را در رده خودرو‌هایی همچون کیا‌اسپورتیج، کیا اپتیما، هیوندای سانتافه، هیوندای توسان، هیوندای سوناتا، تویوتا کرولا، «جی اس» «ام جی» و رنو سفران در بازار قرار می‌دهد. بدون شک انتخاب کیا کارنز از میان خودرو‌های مورد نظر کار دشواری است و به راحتی نمی‌توان از خودرو‌های ذکر‌شده چشم‌پوشی کرد. شاید بیشتر از هر خودروی دیگری حضور خودرویی چون سانتافه در نزدیکی قیمت این مینی‌ون خطرناک‌تر از دیگر خودرو‌ها باشد. سانتافه با ابعادی بزرگ‌تر و قرار گرفتن در رده شاسی‌بلند‌ها، بدون‌شک می‌تواند نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. البته این خصوصیات مثبت سانتافه با کمترین آپشن ممکن در اختیارتان قرار خواهد گرفت!
در پایان از امیرحسین رحیمیان، مالک کیا کارنز مورد نظر برای در اختیار گذاشتن وقت و خودروی‌شان تشکر می‌کنیم.




برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید چرا بازار ایران از کیا کارنز استقبال نکرد؟
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو