صنعتی که خلاف جهت اقتصاد آزاد حرکت می‌کند

قیمت قطعات خودرو هم دستوری تعیین می‌شود

کد : 2742
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1395
print
نظرات : 0
قیمت قطعات خودرو هم دستوری تعیین می‌شود
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

صنعتی که خلاف جهت اقتصاد آزاد حرکت می‌کند
قیمت قطعات خودرو هم دستوری تعیین می‌شود
الهام دانیالی-دنیای خودرو:  ارزش دستیابی به بازار رقابتی توسط قطعه‌سازان و تاثیر آن در تولید و صادرات قطعات،‌ موضوعی است که روز گذشته یکی از فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور در اظهارنظری بر آن تاکید کرد. بهرام شهریاری معتقد است ایجاد محیط کسب‌وکار رقابتی زمینه‌ساز توسعه صادرات قطعه و حضور قطعه‌سازان داخلی در بازارهای جهانی می‌شود.
اظهارات این فعال صنعت قطعه‌سازی در حالی مطرح می‌شود که در همین زمینه چندی پیش دبير انجمن خودروسازان نیز در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» تصریح کرد: «چنانچه قصد داریم صنعت خودرو و قطعه‌سازي را توسعه دهیم، در اولین قدم باید یک فضای رقابتی در کشور ایجاد شود. ما برای کمک به صنعت خودروی کشور و توسعه این صنعت، چاره‌ای جز ورود به فضای رقابتی نداریم. از این رو ابتدا باید صنعت قطعه‌سازی کشور را وارد این فضای رقابتی کنیم تا نوبت به خود خودروسازان نیز برسد.»
بر این اساس اما مشخص نیست این فضای رقابتی چگونه می‌تواند ابتدا در صنعت قطعه‌سازی و پس از آن در خودروسازی ایجاد شود. چرا که به اعتقاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو، هم صنعت خودرو و هم صنعت قطعه‌سازی با قیمت‌گذاری دستوری مواجه است. آرش محبی‌نژاد در این رابطه به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «با همه مشکلات و مصائبی که در صنعت قطعه‌سازی با آن مواجه هستیم، قطعات خودرو تولید می‌شود، اما در نهایت چون قیمت خودرو دستوری تعیین می‌شود، خودروساز نیز قیمت قطعه را دستوری تعیین می‌کند.» به گفته وی با این روند نه می‌توان انتظار جذب سرمایه را در این بخش داشت و نه امکان ایجاد فضای رقابتی به وجود خواهد آمد.  بهرام شهریاری همچنین تاکید کرد: «در شرایطی که صنعت قطعه‌سازی ایران با مشکلات زیادی در حوزه تولید و نقدینگی و تکنولوژی مواجه است، قطعا حضور شرکای خارجی منافع صنعت قطعه‌سازی ایران را تامین می‌کند و بازارهای جهانی را به روی قطعه‌سازان داخلی خواهد گشود.»
وی در ادامه به نقش شرکای خارجی در ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران اشاره کرد و افزود: «دولت باید در این جریان تلاش کند محیط کسب‌وکار رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شود.» تاکید بر لزوم تلاش دولت برای دست یافتن به محیط کسب‌وکار رقابتی برای تولیدکنندگان، مساله‌ای است که صاحب‌نظران دیگر در این حوزه نیز بر آن تاکید دارند. آنها معتقدند این اتفاق با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با این صنعت میسر خواهد شد.
به گفته بهرام شهریاری، در سایه همکاری‌ها و مشارکت با بخش خصوصی، رشد صنعت قطعه‌سازی ایران نیز حاصل خواهد شد و قطعه‌سازان داخلی باید در شرایط موجود تلاش کنند قطعات ارزان‌تر و رقابت‌‌تری را در مقایسه با همتایان فرانسوی، چینی یا هندی تولید کنند.  در پایان توجه به این نکته ضروری است، توسعه‌ای که مسئولان و مدیران صنعت قطعه‌سازی انتظار دارند، در واقع پیشرفتی است که کشورهای دیگر با وجود زیرساخت‌های اصولی به آن دست یافته‌اند. اما همان‌طور که دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو مدتی قبل در یکی از اظهارات خود اشاره کرد، شرايط توليد در کشورهای ژاپن و آمريكا با ايران متفاوت است، چرا که در اين كشورها طراحی همزمان صورت می‌گيرد. این در شرایطی است که به گفته ساسان قربانی، قطعه‌سازان کشور توان طراحی و توسعه ندارند. محيط كسب‌وكار ما با اين دو كشور متفاوت است، ضمن اینکه قيمت خودرو در کشور ما، در جای ديگری تعيين می‌شود. بنابراین در چنین شرایطی، به وجود آمدن فضای رقابتی، کاری بسیار دشوار و مسیری طولانی به نظر می‌رسد.

برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید قیمت قطعات خودرو هم دستوری تعیین می‌شود
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو