بررسی عواملی که روی قیمت تمام شده خودرو تاثیرگذار است

مقایسه پراید با خودروهای ارزان خارجی

کد : 2802
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1395
print
نظرات : 4
مقایسه پراید با خودروهای ارزان خارجی
ADMIN

خبرنگار

relations@autoworld.ir

بررسی عواملی که روی قیمت تمام شده خودرو تاثیرگذار است
مقایسه پراید با خودروهای ارزان خارجی
فرشید سلگی-دنیای خودرو:  مدتي است مباحثي در مورد ارزان‌ترين خودروی داخلي يعني خودروهاي خانواده «ایکس100»(پرايد) در جامعه مطرح می‌شود و مقايسه‌هايي صورت مي‌گيرد اما در این مقایسه تمام جوانب مورد بررسي قرار نگرفته ‌است. 

 در اين گفتار به بررسي خودروهاي توليدي در كشور هند مي‌پردازيم. با توجه به اينكه در ايران وجود دو كيسه هوا و ترمز «ای بی اس»از الزامات قانوني و استانداردهاي اوليه برای شماره‌گذاري خودروهاست، بنابراین از میان خودروهاي ارزان قيمت هندي، خودروهايي را انتخاب کرديم که دارای اين قابليت باشند.
همچنين با توجه به اينكه امكانات رفاهی در خودروهاي ارزان‌قيمت هندي از ارزان‌ترين محصول در ايران یعنی سایپا كمتر است، حتي‌المقدور ارزان‌ترين خودروهايي كه از امكانات مشابه با محصولات خانواده «ایکس100»، ازجمله داشتن سيستم تهويه مطبوع و فرمان هيدروليك انتخاب شده‌اند.
با توجه به موارد ذكرشده، 21 خودرو در رده قيمتي کمتر 10هزار دلار در بازار هند شناسايي شدند كه تنها 7 خودرو قابليت تردد در ايران را داشته‌اند و براي مقايسه با محصولات خانواده «ایکس100»انتخاب شده‌اند. به‌عنوان مثال خودروهايي مانند « داتسون  1.2گو»كه از ارزان‌ترين خودروهاي هندي به‌شمار مي‌رود، به‌دليل نداشتن ايربگ و ترمز «ای بی اس»از گروه محصولات قابل مقايسه حذف شده‌اند. 
البته به‌رغم اينكه استاندارد آلايندگي در ايران بالاتر از هند است، از نظر گرفتن اين موضوع در بررسي انجام‌شده صرف‌نظر و تنها به اين بسنده مي‌كنيم اگر قرار باشد خودروهاي هندي در ايران تردد کنند، باید  در اين بخش نيز ارتقا يابند كه این امر منجر به افزايش هزينه‌هاي توليد و قيمت محصول 
خواهد شد. 
 براي مقايسه خودروها مشخصات فني اصلي آنها در سه گروه عملكرد، ظرفيت  و ايمني مورد بررسي قرار گرفته‌اند.  سپس برای همسان‌سازي قابليت‌هاي خودروهاي انتخاب‌شده با محصول سایپا131، براي افزايش يك واحد گشتاور موتور 10 دلار، افزايش يك واحد قدرت موتور بر تن 14 دلار به قيمت افزوده يا كاسته شده است. 
بدين مفهوم كه براساس اختلاف گشتاور موتور يا شاخص قدرت موتور، به وزن سایپا131 كه موجب شتاب و قدرت حركت خودرو مي‌شود، قيمت خودروهاي هندي افزايش يا كاهش يافته است. همچنين در صورتي كه خودروهاي انتخاب‌شده داراي سيستم تهويه مطبوع نباشند، مبلغ 300 دلار به قیمت محصول اضافه می‌شود و نيز براي اضافه کردن سيستم صوتي با امكان خواندن سی‌دی 30 دلار افزايش قيمت در محصولات لحاظ شده است.
    حال با توجه به نحوه همسان‌سازي كه پيش‌تر به آن پرداختيم،‌ سعی می‌کنیم اين خودروها را از نظر قيمتي با هم همسان کنیم كه نتیجه آن در جدول زير  گنجانده شده است.  قيمت مصرف كننده مجموع قيمت كارخانه با  ماليات و بيمه‌هاي اجباري است كه در اغلب كشورها به صورت جداگانه اعلام می‌شود.
همانگونه كه دیده مي‌شود نزديك‌ترين خودرو به سایپا131، خودروی نیسان میکرا اکتیو «آی سی سی»«دبل یو تی 20 ادیتون»است و در صورت همسان‌سازي 29ميليون تومان قيمت آن خواهد بود.  
اما بازهم اين مقايسه كامل نيست، زيرا براي انجام يك مقايسه كامل و با كمترين خطا بايد شرايط دو جامعه‌اي را كه خودروها در آنها تولید می‌شود نيز در نظرگرفت. در جدول زير اطلاعات برخي كشورهايي كه براي مقايسه‌ها مورد‌مثال قرار مي‌گيرند، آورده 
شده است. 
همانگونه كه در جدول ملاحظه مي‌شود،‌ وضعيت كسب و كار در كشور هند نسبت به كشور ما، شرايط بهتري دارد. به اين موضوع بايد اين نكته را اضافه کرد كه هزينه مالي محصول «ایکس100»در ايران به ازاي هر خودرو 2 ميليون تومان است. 
با توجه به اختلاف نرخ بهره بانكي بين كشورهاي چين و هند با ايران در صورتي كه اين محصولات در ايران توليد شوند، قيمت آنها حداقل 1.7 ميليون تومان  نسبت به توليد در كشورهاي ياد شده بيشتر خواهد بود. با توجه به مطلب فوق، قيمت خودروی نیسان میکرا اکتیو در صورت همسان‌سازي با سایپا 131و لحاظ کردن نرخ بهره بانكي، 30.7 ميليون خواهد بود. 
پس مشابه‌ترين خودرو از نظر وضعيت موتور و امكانات،‌ 10.7 ميليون تومان از خودروی سایپا131 گران‌تر است. 
همچنين نبايد فراموش كرد اين مبلغ، قيمت خودرو در كارخانه است و با فرض تعرفه صفر براي واردات و لحاظ ساير حقوق و عوارض قانوني، در صورت واردات اين خودرو به ايران، قيمت آن بازهم بالاتر 
خواهد رفت. 
همچنين در صورت ساخت داخل آن، با ميزان ساخت داخلي معادل خودروهاي خانواده«ایکس100»، بازهم قيمت آن بالاتر از سایپا 131 خواهد بود.



برجسب ها : خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
موافق
و 2 نفر مخالفت کرده اند.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 4 نظر
مرتب سازی براساس

profileimage
احسان
ارسال شده در در 12/10/2016 14:41:26

میشه بگین چه فکری کردین که محصولات سوزوکی و نیسان و حتی ماهیندرا( که مالک سانگ یانگ) است رو با سایپا 131 آشغالی مقایسه کرده اید؟این خودروها همه دانش فنی رو دارند اما سایپا مربوط به 30 سال پیش است!

profileimage
amin.mis
ارسال شده در در 12/06/2016 18:54:45

حقیقتش ارزش پول ما پایینه وگرنه حدود 7هزار دلار برا پراید خیلی هم زیاد نیست

profileimage
میلاد
ارسال شده در در 12/06/2016 18:18:28

یه سوال چرا کشورهای دیگه خودروهای ارزان قیمت دارن و قشر زیر متوسط جامعه هم ازش استفاده میکنن و کیفیت خودروها هم بسیار بالاست مثل خودروهای چینی .من روزنامه شمارو موقعی که یه هفته نامه بود و از شماره ۵ به بعد میخوندم به این نتیجه رسیدم که هیچ وقت خودروهای داخلی مورد انتقاد قرار ندادید و همیشه به طور غیر مستقیم از محصولاتشون طرفاری میکنید . به هر حال اینو بدونید که لنت ترمز پراید از یه شامی کوچیکتره یه لحظه تصور کنید شما با این خودرو دارید با سرعت ۱۰۰ کیلومتر رانندگی میکنید و مانعی جلویه شماست اون لحظه هستش که میفهمید چی سوارید یا چی سوارن . متاسفانه بعضیا جون انسانهایی که پول کافی برای خودرو خوب ندارم به اونجاشون میگیرن

profileimage
سعید
ارسال شده در در 12/06/2016 14:22:20

با این تفاسیر پس چرا نمیذارن این خودروها وارد کشور بشن.
از چی دیگه می ترسن

تلگرام
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو