افزایش قیمت تویوتا، کیا و هیوندا در آینده نزدیک

سرنوشت خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی چه می‌شود؟

کد : 295
تاریخ انتشار : شنبه 28 شهريور 1394
print
نظرات : 0
سرنوشت خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی چه می‌شود؟

در صورت افزایش تعرفه واردات چه اتفاقی برای خودروهای بالای 2000 سی‌سی می‌افتد؟ آنچه مسلم است‌ دیگر معیار تعرفه فقط حجم موتور نخواهد بود و قیمت‌ها قطعا افزایش می‌یابد‌.
به گزارش روزنامه "دنیای خودرو" در دو شماره قبل به بررسی تاثیر طرح پیشنهادی گمرک در صورت تصویب روی خودرو‌های وارداتی با حجم موتور تا 1500 سی‌سی و 1500 تا 2000 سی‌سی به طور جداگانه پرداختیم. در این شماره به بررسی آثار طرح پیشنهادی گمرک روی خودروهای 2000 تا 2500 سی‌سی می‌پردازیم، هر چند بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها طرح فوق در نهایت رد شده است و وزارتخانه اجرای آن را قبول نکرده است. در نهایت تصمیم بر آن شده است که گمرک کشور به ‌کمک انجمن وارد‌کنندگان خودرو طرحی نو را ارائه کنند تا به جای طرح اولیه گمرک به دولت ارائه شود. البته آنچه ‌قطعی است آن ا‌ست که دیگر معیار تعیین تعرفه قطعا فقط حجم موتور نخواهد بود و همچنین دیدگاه دولت افزایش تعرفه‌هاست‌! البته با توجه به شرایط بازار و آماده بودن آن زمان اجرای طرح جدید، زمان دقیق اجرای آن قطعی و به زودی اعلام خواهد شد.
حال با این مقدمه به بررسی اثر طرح اولیه گمرک بر قیمت نهایی خودرو‌های 2000 تا 2500 سی‌سی می‌پردازیم تا ببینیم اگر این طرح، قانون و اجرا می‌‌شد چه اثراتی بر بازار این خودروها داشت؟

در صورت اجرای طرح پیشنهادی گمرک، در گروه خودرو‌های هیوندا تعرفه سوناتا، توسان و سانتافه به 90 درصد افزایش می‌یابد. بدین نحو این افزایش 35 ‌درصدی (‌تعرفه فعلی 55 درصد است‌) باعث افزایش قیمت حداقل 15 تا 20درصدی خودرو‌های فوق می‌شود.

در گروه کیا نیز همین اتفاق برای اپتیما و سورنتو اسپورتیج 2400 خواهد افتاد، مگر آنکه گروه اطلس خودرو و آسان‌موتور تصمیم بگیرد و ‌شاسی‌بلند‌هایش را به جای موتور 2400 سی‌سی فعلی با موتور 2000 توربو وارد کند. در آن صورت مبنای محاسبه‌ تعرفه 75 درصد خواهد بود. زیرا خودرو‌های تا 2000 سی‌سی و زیر‌قیمت 30000 دلار تعرفه‌ای 75 درصدی به ‌آنها تعلق می‌گیرد. در مورد تویوتا کمری و تویوتا راو 4 نیز همین اتفاق می‌افتد و تعرفه آنها به 90 درصد افزایش می‌یابد.

در‌ خودروهای میتسوبیشی اوتلندر و رنو سافران 2500 سی‌سی و کلئوس نیز عینا این اتفاق رخ می‌دهد. بنابراین قیمت نهایی آنها حداقل 15 درصد افزایش می‌یابد. در مورد خودروهای مرسدس و بی‌ام دبلیو که همگی موتورهای 2000 سی‌‌سی دارند در شماره دیروز روزنامه صحبت کردیم. اما در مورد خودرو‌های لکسوس جی‌اس250، ای اس250 و آی‌اس 250 نیز تعرفه‌ها به 110 درصد افزایش می‌یابند. یعنی دقیقا دو برابر میزان فعلی!

لذا ایرتویا باید قید واردات آنها را بزند یا مانند لکسوس ان‌ایکس با موتور 2000 توربو جدید بقیه لکسوس‌ها را نیز با این موتور عرضه کند. در آن‌صورت شرایط برای لکسوس مانند آلمانی‌ها خواهد شد. بدین نحو تعرفه 90 درصد برای لکسوس‌های 2000 توربو اخذ می‌شود. در مورد تک‌ستاره هایبریدی این دسته یعنی کمری هایبرید نیز تعرفه از 4 درصد فعلی به 32 درصد افزایش می‌یابد و 8 برابر می‌شود.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید سرنوشت خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی چه می‌شود؟
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو