«دنیای خودرو» مزایا و معایب فروش اقساطی خودرو در دنیا را بررسی کرد

لیزینگ؛ تسکین بازار و تخریب تولید

چه کسی نمی‌خواهد خودروی شخصی خود را داشته باشد؟ به طور قطع که نه، ولی به احتمال زیاد هر کسی زندگی‌اش با داشتن اتومبیل شخصی راحت‌تر می‌‌شود و احتمالا درصد زیادی از مردم قصد خرید خودرو یا تعویض ماشین خود با خودروی بهتری را در سر دارند. ولی خرید نقدی با این سرمایه؟ فروش اقساطی خودرو چندسالی است که در دنیا باب شده و سال گذشته با سرعت زیادی رشد داشت. به گزارش روزنامه "دنیای خودرو"
کد : 300
تاریخ انتشار : يکشنبه 29 شهريور 1394
print
نظرات : 0
لیزینگ؛ تسکین بازار و تخریب تولید چه کسی نمی‌خواهد خودروی شخصی خود را داشته باشد؟ به طور قطع که نه، ولی به احتمال زیاد هر کسی زندگی‌اش با داشتن اتومبیل شخصی راحت‌تر می‌‌شود و احتمالا درصد زیادی از مردم قصد خرید خودرو یا تعویض ماشین خود با خودروی بهتری را در سر دارند. ولی خرید نقدی با این سرمایه؟ فروش اقساطی خودرو چندسالی است که در دنیا باب شده و سال گذشته با سرعت زیادی رشد داشت. به گزارش روزنامه "دنیای خودرو" اگر ناتوانی مالی برای خرید خودرو مطلوب با خوشبینی نسبت به شرایط اقتصادی ترکیب شود، فروش لیزینگ هم افزایش پیدا می‌کند. اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داده است. لیزینگ هم مانند آن چشمه جوشانی است که باعث طراوت همیشگی بازار فروش خودروهای صفر می‌شود. ولی وقتی دوره اقساط تمام شود همین خودروها می‌توانند خطری برای بازار خودروهای صفر شوند. به همین دلیل کارشناسان می‌گویند برای استفاده از لیزینگ باید ناظران چهارچشمی اتفاقات این بازار را در نظر بگیرند و نگذارند افسار ماجرا از دستشان خارج شود. از طرفی قرارداد این وام‌ها باید با شفافیت، انضباط عملی و دیسیپلین همراه باشد.
فروش خودرو لیزینگ در سال گذشته یک چهارم فروش خودروهای صفر را در بر می‌گرفت. این ممکن است به نظر ثبات لیزینگ بازار در نظر گرفته شود، ولی کارشناسان خودرو می‌گویند برای رسیدن به ثبات باید مدت زیادی از نزدیک بر این بازار نظارت کرد.
با افزایش قیمت خودروهای صفر، بسیاری از خریداران به خرید لیزینگی روی می‌‌آورند، چرا که نمی‌توانند به صورت نقدی هزینه خودرو را بپردازند. در حالی‌که فروش لیزینگ جنبه‌های مثبت زیادی دارد، ولی کارشناسان نگران هستند که بالارفتن درخواست لیزینگ ممکن است به کل بازار لطمه بزند. تولیدکنندگان، فروشندگان و وام‌دهندگان همگی باید نقش تعادلی خود را برای ایجاد بازار سالم ایفا کنند.
بروس کلارک قائم مقام شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مودی می‌گوید: ما باید به جای اینکه تقاضای مصنوعی ایجاد کنیم، باید به نقش تعادلی خود در بازار بپردازیم.

رشد خطرناک
نفوذ فروش اقساطی در بازار خودروهای صفر در 3ماه ابتدایی سال نسبت به سال پیش حداقل 25درصد افزایش داشت. آمارها نشان می‌دهد این نرخ در ماه جولای به 27درصد رسید.
کلارک اضافه می‌کند: با اتمام دوره پرداخت خودروهای لیزینگی در 3تا 4 سال آینده، ممکن است تاثیر منفی در قیمت خودروهای صفر بگذارد. با بیشتر شدن خودروهای دست دوم کم کارکرد لیزینگی در بازار، قیمت خودروهای دست دوم پایین خواهد آمد و خودروهای صفر برای ادامه رقابت مجبور به کاهش قیمت خود خواهند شد. در غیر این‌صورت خریداران خودروهای جدید ممکن است به خودروهای لیزینگی دست دومی روی بیاورند که عمری از کارکرد آنها نگذشته ولی اقساطشان تمام شده است.
تحلیلگران می‌گویند لیزینگ رشد کرده است. توماس کینگ مدیرعامل جی.دی پاور می‌گوید: این اتفاق حداقل به ثبات بازار کمک می‌کند. برای مثال، در سه ماهه دوم سال گذشته متوسط اقساط لیزینگ 36ماه بوده است. ولی متوسط اقساط وام در همین دوره 67 ماه است. کینگ ادامه می‌دهد: لیزینگ و وام کامل کننده روند فروش اقساطی و متعادل کننده حضور مشتریان در بازار هستند. لیزینگ، جریانی جاری از حضور خریداران در نمایشگاه‌های فروش خودرو است.

ارزش فرسوده
مریندا زبریتسکی، کارشناس ارشد موسسه «اکسپریان» می‌گوید: نکته مثبت دیگر درمورد لیزینگ این است که با اتمام دوره پرداخت یک خودروی آخرین مدل با قیمت دست دوم در بازار وجود خواهد داشت.
اما لیزینگ خطراتی هم خواهد داشت. کینگ می‌گوید: بزرگ‌ترین خطر این است که اگر ارزش واقعی خودرو در پایان دوره اقساط تا ارزش فرسوده خودرو پایین بیاید، خسارتی بالقوه به سرمایه خودروساز یا وام دهنده وارد می‌شود. پیش‌بینی مقدار ارزش فرسوده کاری سخت است، چرا که ارزش در معرض عواملی مانند شرایط اقتصادی و ارزش سوخت است که صنعت نمی‌تواند آن را کنترل کند.
تام لیبی از مدیران خودرویی IHS می‌گوید: بعضی شرکت‌ها و وام‌دهندگان رشد ارزش فرسوده را به‌صورت مصنوعی در حد پرداخت‌های ماهیانه نگه می‌دارند. با اتمام پرداخت اقساط ارزش واقعی ممکن است کمتر از ارزش فرسوده ثبت شده در دفاتر باشد. اگر خودروها به ارزش پایین تر از ثبت شده در دفاتر برسند، خودروسازان ضرر می‌کنند.
آیا جایی که نفوذ لیزینگ به سیکل منفی خود می‌رسد، ممکن است ممکن است منجر به زوال بازار شود؟ پاسخ دادن به این سوال سخت است. روش‌هایی وجود دارد که صنعت مربوطه می‌تواند خطر لیزینگ را بسنجد. وام دهندگان خودرو و تولیدکنندگان باید انضباط خود را عملی کنند و فروشندگان هم باید پروسه تسویه خودرو در پایان بازپرداخت را شفاف سازی کنند.

انضباط ضروری است
بروس کلارک می‌گوید: سرمایه گذاران، چه بانک باشد چه موسسات وام دهنده، باید هنگام موافقت این نوع تسهیلات در کمال انضباط عمل کنند. تهیه کنندگان هم باید به همین صورت روی شروط و نظم خود اصرار داشته باشند. هنگام هم تراز کردن تولید با تقاضا، تولیدکنندگان باید از هر نوع کاری که به ارزش فرسوده آنها لطمه بزند، جلوگیری کنند.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید لیزینگ؛ تسکین بازار و تخریب تولید
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو