در صورت تصویب قانون جدید واردات

پرادوها، پورشه ها و مازراتی ها می آیند

امروز خودرو‌های با حجم موتور 2500 تا 3000 سی‌سی به‌طور مشخص هدف گزارش ما هستند: در حال حاضر هیچ خودرویی با این حجم وارد ایران نمی‌شود و خودروهای صفر کیلومتر موجود مربوط به مدل‌های 2013 یا 2014 هستند. تنها استثنا در این زمینه، وانت تویوتا‌ هایلوکس است که با کمک تبصره خودروهای امداد و نجات مجوز واردات پیدا کرده است. به گزارش روزنامه دنیای خودرو طبق طرح پیشنهادی گمرک، تعرفه واردات هایلوکس از 55 درصد فعلی به 110 درصد افزایش می‌یابد، یعنی دوبرابر و این به آن معناست که قیمت هایلوکس حداقل 25 درصد افزایش خواهد داشت.
کد : 303
تاریخ انتشار : يکشنبه 29 شهريور 1394
print
نظرات : 0
پرادوها، پورشه ها و مازراتی ها می آیند امروز خودرو‌های با حجم موتور 2500 تا 3000 سی‌سی به‌طور مشخص هدف گزارش ما هستند: در حال حاضر هیچ خودرویی با این حجم وارد ایران نمی‌شود و خودروهای صفر کیلومتر موجود مربوط به مدل‌های 2013 یا 2014 هستند. تنها استثنا در این زمینه، وانت تویوتا‌ هایلوکس است که با کمک تبصره خودروهای امداد و نجات مجوز واردات پیدا کرده است. به گزارش روزنامه دنیای خودرو طبق طرح پیشنهادی گمرک، تعرفه واردات هایلوکس از 55 درصد فعلی به 110 درصد افزایش می‌یابد، یعنی دوبرابر و این به آن معناست که قیمت هایلوکس حداقل 25 درصد افزایش خواهد داشت.
در گروه هیوندای تنها هیوندای گرنجور (آزرا) مجوز واردات با تعرفه 130 درصدی را پیدا خواهد کرد. این خودرو با موتور 3000 سی‌سی در بازار خارمیانه در دسترس است البته با این تعرفه واردات آن توجیهی نخواهد داشت! هم‌اکنون در گروه کیا هیچ خودرویی در حدفاصل 2500 تا 3000 سی سی موجود نیست.
در گروه تویوتا به‌غیر از تویوتا هایلوکس، همزاد آن یعنی فورچونر که یک SUV هم‌اندازه پرادو است امکان واردات را پیدا می‌کند. این خودرو همانند هایلوکس از موتور 2700 سی‌سی استفاده می‌کند. همچنین پرادو در دو مدل سه در و پنج در مجددا امکان واردات می‌یابد. مدل سه در آن از خودروهای محبوب بازار است. تعرفه فورچونور و پرداو نیز 110 درصد خواهد بود.
در میان خودروها میتسوبیشی، اوتلندر 3000 سی‌سی 6 سیلندر امکان واردات را می‌یابد با توجه به عدم امکان حضور رقبای کره‌ای 6 سیلندر آن و همچنین این مطلب که ژاپنی‌های دیگر یعنی تویوتا RAV4 و هوندا CRV در تمامی بازارها فقط با موتور 4 سیلندر عرضه می‌شوند، اوتلندر در این کلاس می‌تواند یکه‌تازی کند و به عنوان تنها شش سیلندر پر توان در میان رقبای چهار سیلندر بی‌رمقش عرضه شود. به خودروهای رنو و سنگ یانگ هیچ محصولی امکان اضافه شدن ندارد.
در مورد خودرو‌های بنز نیز مدل‌های جدید C250 و شاسی‌بلندهای GLA و GLC کلاس با موتور‌های 2000 توربو امکان واردات با همین قوانین فعلی را دارند اما با طرح جدید، تعرفه آنها از 40 درصد به 90 درصد افزایش می‌یابد. همچنین مرسدس اس 400 نیز امکان واردات را پیدا خواهد کرد اما با تعرفه 150 درصدی!
در مورد بی‌ام‌دبلیو نیز علاوه بر 320 و 330 ( جایگزین 328 ) با تعرفه 90 درصدی، حال امکان واردات مدل 335 نیز وجود خواهد داشت البته آن هم با تعرفه 150 درصدی! مشابه همین داستان برای 435 گرند کوپه و کروک نیز وجود دارد و البته 535 نیز امکان واردات با همین تعرفه 150 درصدی را خواهد داشت. اما خبر خوب این است که مدل 640 کوپه، کابریولت و گرند کوپه امکان واردات با موتور 3000 سی‌سی را خواهند داشت و مدل‌های محبوب X5 وX6 نیز با موتور 3000 سی‌سی امکان واردات می‌یابد. در نهایت دوقلوهای X3 و X4 نیز امکان واردات با موتور 3000 توربو را پیدا می‌کنند.
در مورد خودروهای لکسوس نیز ایرتویا باید دو مدل آی‌اس 250 و جی‌اس 250 را با موتور 2000 توربو جدید به‌جای موتور ضعیف 2500 سی‌سی قبلی به بازار عرضه کند البته با تعرفه 90 درصدی به جای 55 درصدی سابق! همچنین مازراتی گیبلی و کواترو پورته نیز امکان واردات را پیدا می‌کنند آن هم با موتور 3000 سی‌سی توربو و تعرفه 150 درصدی! و در نهایت در میان محصولات پورشه مدل باکستر و کایمن با موتور 2700 سی‌سی، کاین با موتور 3000 سی‌سی سوپر شارژ، ماکان با موتور 3000 توربوشارژ و درنهایت پانامرا با موتور 3000 سوپرشارژ و یا 3000 توربو شارژ امکان واردات با تعرفه 150 درصدی را می‌یابند.
حال که بررسی تاثیر طرح مذکور بر خودروهای وارداتی را به انتها رساندیم. بهتر است با کمی تعمق ببینیم هدف طرح فوق چه بوده است؟ آیا به‌راستی به گفته ریس کل گمرک هدف رفع ممنوعیت واردات خودرو‌های 2500 تا 3000 سی‌سی بوده و پیشنهاد مناسب در جهت جلوگیری از واردات خودروهای لوکس و همچنین افزایش درآمد دولت از محل واردات یا اینکه این مسائل مطرح شده فقط ظاهر ماجراست یا تاثیرات دیگری هم دارد؟
با بررسی عمیق طرح درمی‌یابیم که تمامی خودروهای وارداتی موجود به‌جز گروه خودروهای تا 1500 سی‌سی به‌موجب این طرح مشمول افزایش تعرفه خواهند شد. بدین نحو به‌جز چند هاچ‌بک کوچک بقیه خودروهای سدان خانوادگی همگی شامل افزایش تعرفه و در نتیجه افزایش قیمت خواهند شد این افزایش حداقل 20 درصد خواهد بود که به موجب آن قیمت خودروها
حدود 10 درصد حداقل افزایش می‌یابد و البته این افزایش تا حداکثر 90 درصد هم در مورد خودروهای لوکس 2500 سی‌سی می‌رسد. آیا به‌راستی با افزایش تعرفه، درآمد دولت از محل درآمد‌های گمرکی افزایش می‌یابد؟ جواب این سوال منفی است زیرا کاملا واضح است که افزایش تعرفه باعث افزایش قیمت خواهد شد و در شرایط رکود فعلی و انتظار روانی بازار در مورد کاهش قیمت‌ها باعث تشدید رکود می‌شود، لذا با افزایش رکود و در نتیجه کاهش واردات درآمد دولت به جای افزایش، کاهش بیشتری هم خواهد داشت! در مورد جلوگیری از واردات خودرو‌های لوکس، باید یادآور شد که طرح گمرک به هیچ عنوان جلوی واردات لوکس‌ها را نمی‌گیرد بلکه باعث وارد شدن لوکس‌های گرانتری هم خواهد شد! خودروهایی همچون سری 6 و X5 و X5بی ام دبیلو یا مرسدس اس 500 ومازراتی کواتروپورته و گیبلی و تمامی مدل‌های پورشه امکان واردات را پیدا می‌کنند. اتفاقا این طرح کاملا برعکس، واردات خودرو‌های لوکس ارزبری را تشدید هم می‌کند! و در نهایت در کمال ناباوری این طرح تعرفه خودروهای هایبریدی را تا 10 برابر نیز افزایش می‌دهد و عملا دیگر واردات مدل‌های کم‌آلاینده و پربازده هایبریدی هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
در واقع در طرح مذکور محل افزایش درآمد دولت همین خودروهای لوکس 2500 تا 3000 سی‌سی خواهند بود و گمرک امیدوار است که با آزاد کردن واردات مدل‌های لوکس و گران‌قیمت بنز و بی‌ام‌دبلیو و پورشه و مازراتی و برند‌های دیگر همچون جگوار، رنجرور، آئودی و... و اخذ تعرفه 150 درصدی از آنها، درآمد دولت از محل تعرفه گمرکی خودرو افزایش یابد.
البته این تمام داستان نیست و روی دیگر سکه آن است که با افزایش تعرفه خودرو‌های 1500 سی‌سی به بالا، واردات این نوع خودرو‌ها برای واردکنندگان غیرجذاب می‌شود و سرمایه‌های واردات به سمت واردات مدل‌های گرانتر که اتفاقا راحت‌تر هم فروش می‌روند، سوق داده می‌شود. بدین نحو در نهایت بازار تا 120 میلیون تومان تقریبا برای خودروسازان داخلی خالی می‌شود و جاده مخصوصی‌ها می‌توانند با خیال راحت مدل‌های جدید رنو، پژو و احتمالا فولکس واگن را در این بازه قیمتی (60 تا 120 میلیون) به‌فروش برسانند و از رقابت با کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها در امان باشند. اصولا طبقه متوسط خودرو‌های وارداتی یعنی خودروهای تا 2500 سی‌سی بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند زیرا افزایش تعرفه 20 تا 35 درصدی حداقل گریبانگیرشان می‌شود و این امر باعث افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت‌های این دسته از خودروها می‌شود. بدین ترتیب شما دوباره مجبور خواهید بود کیا اپتیما 148 میلیونی فعلی را حداقل حدود 170 میلیون خریداری کنید یا کیا سراتو 112 میلیونی فعلی را حداقل 125 میلیون بخرید. مشابه همین اتفاق در صورت تصویب طرح فوق یا طرحی مشابه در مورد تمامی خودروهای ژاپنی و کره‌ای کلاس متوسط رخ خواهد داد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید پرادوها، پورشه ها و مازراتی ها می آیند
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو