چرا خارجی ها باید انحصار کار با جرثقیل در بنادر ایران را داشته باشند

تخلیه بار از گشتی ها را خودمان هم میتوانیم انجام دهیم

تحریم‌ها در چند سال گذشته باعث شد بخش‌های مهمی از کشور ضمن فعال‌تر شدن، پتانسیل‌های فراوان خود را به رخ جهانیان بکشند. ایجاد و توسعه موسسات رده‌بندی دریایی را هم به عنوان یکی از شاخص‌ترین اقدامات می‌توان در این دسته‌بندی جای داد. اما با وجود این ها، بسیاری از کارشناسان همچنان معتقدند سازمان بنادر جلوی توسعه داخلی را گرفته و به دنبال سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.
کد : 308
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 شهريور 1394
print
نظرات : 0
تخلیه بار از گشتی ها را  خودمان هم میتوانیم انجام دهیم تحریم‌ها در چند سال گذشته باعث شد بخش‌های مهمی از کشور ضمن فعال‌تر شدن، پتانسیل‌های فراوان خود را به رخ جهانیان بکشند. ایجاد و توسعه موسسات رده‌بندی دریایی را هم به عنوان یکی از شاخص‌ترین اقدامات می‌توان در این دسته‌بندی جای داد. اما با وجود این ها، بسیاری از کارشناسان همچنان معتقدند سازمان بنادر جلوی توسعه داخلی را گرفته و به دنبال سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.
یک مدیر شرکت دریایی و کارشناس این حوزه که نخواست نامش فاش شود، در این زمینه به خبرنگار «دنیای خودرو» می‌گوید: چند شرکت برای توسعه ترمینال شهید رجایی با منابع مالی و پتانسیل‌های خود، برای سرمایه‌گذاری قدم برداشته بودند تا برای سرویس دهی به شرکت‌های خارجی با استفاده از امکانات سازمان بنادر آمادگی لازم را داشته باشیم. همچنین قصد داشتیم با به کار گرفتن نیروهای داخلی باعث عدم دخالت خارجی‌ها در زمینه‌هایی شویم که توان داخلی از عهده آنها بر می‌آید. به طور مثال در صدد ورود دو دستگاه گنتری کرین (جرثقیل‌های دروازه‌ای)* بودیم که قرار بود پس از ورود آنها، چهار دستگاه دیگر هم وارد شود که علی‌رغم تمام پیگیری‌ها و مکاتبات با سازمان بنادر، متاسفانه جلوی این سرمایه‌گذاری گرفته شد. این در حالی است که مدیران حاکمیتی باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به طور جدی‌تر سرلوحه کار خود قرار می‌دادند.
یکی دیگر از مباحثی که باید تغییراتی در آن صورت بگیرد بحث سرمایه‌گذاری است. پیشنهاد ما روش «پرچم‌های آزاد» است که دولت‌های غربی از سال 1920 آن را در پیش گرفته‌اند. در این روش معافیت‌های مالیاتی و سایر تسهیلات کارگری و قانون کار برای کشتی‌هایی که در مناطق آزاد ثبت شده‌اند در نظر گرفته می‌شود. در این روش بسیار منطقی برای کار در مناطق آزاد و درآمد حاصله معافیت مالیاتی اعطا می‌شود. اجرای این روش برای صنعت کشتیرانی که یکی از صنایع استراتژیک و سرمایه محور است یک امر حیاتی محسوب می‌شود. صنعت کشتیرانی، صنعتی پرهزینه و پر ریسک است. به همین دلیل است که غربی‌ها چنین تسهیلاتی را برای تشویق به سرمایه‌گذاری در کشتیرانی و کشتی‌داری در نظر گرفته‌اند. اما متاسفانه در داخل به چنین مسائلی اهمیت داده نمی‌شود. این در حالی است که در شرایطی که در زمان تحریم بسیاری از شرکت‌ها حفظ منافع خود را در اولویت قرار داده بودند، شرکت‌هایی چون کشتیرانی جمهوری اسلامی و همچنین کشتیرانی خزر و... منافع ملی را سرلوحه کار خود قرار داده بودند. واقعا جای تعجب است که چرا سازمان بنادر به رغم اینکه شاهد تمام سختی‌ها و تلاش‌های این شرکت‌ها تاکنون برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر نگرفته است.

*Gantry Crane سازه جرثقیلی است که ویژه تخلیه و بارگیری کانتینر روی شناور است. این دستگاه انواع مختلفی دارد که معروفترین آن zpmc است که در ایران نیز از آن استفاده می‌کنند. برای نمونه ۱۸ دستگاه از این جرثقیل در بندر شهید رجایی موجود است که شرکت تایدواتر خاورمیانه از آنها بهره‌برداری می‌کند. نوع دیگر گنتری کرین در صنعت پل‌سازی کاربرد دارد که به صورت خرپای جلو رونده و نصب قطعات پیش ساخته بین دهانه‌های پل کاربرد دارد. این نوع دستگاه برای اولین بار در ایران سال ۱۳۹۱ در پروژه بزرگراه طبقاتی صدر مورد استفاده قرار گرفت.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تخلیه بار از گشتی ها را خودمان هم میتوانیم انجام دهیم
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو