توافق ایران غرب، نبرد خریدار و خودروساز

نسبت معکوس مذاکرات هسته‌ای با واردات

در روزهای آغازین سال 94 خبرهای خوشی در مورد به نتیجه رسیدن توافق به گوش رسید. همه می‌دانستند این بار، وقتی می‌گویند توافق انجام خواهد شد، با دفعات قبل تفاوت دارد. مشخص بود قرار است اتفاقی بیفتد. یکی از نتایج این آسایش خاطر، رفع تعجیل در خرید یا به عبارتی حبس خرید بود. یعنی بیشتر مردم دست نگه داشتند و چیزی نخریدند. واردکنندگان هم می‌دانستند با انجام توافق قیمت ارز پایین خواهد آمد، پس آنها هم دست نگه داشتند. به‌ویژه خودروهایی که از اروپا می‌آمدند. خرید این خودرو‌ها با ارز یورو انجام می‌شد و یورو نسبت به درهم نوسان بیشتری داشت. نتیجه که واردات خودرو در 5ماهه ابتدایی سال، یعنی دقیقا از ابتدای سال تا انجام توافق، کاهش 45درصدی را به چشم ببیند. ولی بازار با حبس خرید مردم مواجه شد. از میان اعضای چرخه تولید تا مصرف، صبر کردن برای خریدار از همه آسان‌تر است. پس طبیعی‌است که در این دوران با کاهش فروش و به تبع آن کاهش قیمت، حتی در بعضی مدل‌ها تا 26 میلیون تومان، مواجه شویم.
کد : 309
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 شهريور 1394
print
نظرات : 0
نسبت معکوس مذاکرات هسته‌ای با واردات در روزهای آغازین سال 94 خبرهای خوشی در مورد به نتیجه رسیدن توافق به گوش رسید. همه می‌دانستند این بار، وقتی می‌گویند توافق انجام خواهد شد، با دفعات قبل تفاوت دارد. مشخص بود قرار است اتفاقی بیفتد. یکی از نتایج این آسایش خاطر، رفع تعجیل در خرید یا به عبارتی حبس خرید بود. یعنی بیشتر مردم دست نگه داشتند و چیزی نخریدند. واردکنندگان هم می‌دانستند با انجام توافق قیمت ارز پایین خواهد آمد، پس آنها هم دست نگه داشتند. به‌ویژه خودروهایی که از اروپا می‌آمدند. خرید این خودرو‌ها با ارز یورو انجام می‌شد و یورو نسبت به درهم نوسان بیشتری داشت. نتیجه که واردات خودرو در 5ماهه ابتدایی سال، یعنی دقیقا از ابتدای سال تا انجام توافق، کاهش 45درصدی را به چشم ببیند. ولی بازار با حبس خرید مردم مواجه شد. از میان اعضای چرخه تولید تا مصرف، صبر کردن برای خریدار از همه آسان‌تر است. پس طبیعی‌است که در این دوران با کاهش فروش و به تبع آن کاهش قیمت، حتی در بعضی مدل‌ها تا 26 میلیون تومان، مواجه شویم.

صبر مشتری به ضرر بازار
یکی از ملاک‌های خریداران هنگام خرید کالاهای با دوام مانند خودرو، مسکن و لوازم خانه، ملاک قیمتی است. یعنی اگر خریداران فکر کنند قرار است در چند ماه آینده قیمت آن کالا پاین بیاید، خرید خود را به تعویق می‌اندازند، چون می‌توانند با محصول قبلی خود مدت بیشتری را سپری کنند و دست نگاه دارند تا قیمت خودرو پایین بیاید. این توضیحات را جعفر خیرخواهان، اقتصاددان، می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این ملاحظه‌کاری مردم عاملی مهم در کاهش تقاضاست. مردم در پیش‌بینی‌های خود می‌گویند یک کالا قرار است ارزان شود و برای خرید صبر می‌کنند. اگر امثال این تصورات، مانند کاهش قیمت دلار و ورود کالاهای متنوع، برای گروه زیادی از مردم شکل بگیرد، منجر به کاهش تقاضا و حبس خرید می‌شود.»
خیرخواهان، این شرایط را عکس شرایطی که چند سال گذشته در جریان بود می‌داند و یان می‌کند: «در آن دوره، یک موج تورمی وجود داشت و با افزایش روزانه قیمت‌ها، حتی ممکن بود مردم چیزهایی بخرند که نیازی به آن نداشتند. با این تفاسیر در آن دوره تقاضای کاذب به وجود آمد. در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که دقیقا عکس شرایط پیشین است. مردم منتظرند قیمت‌ها کاهش پیدا کند و خودروهای متنوعی به بازار بیاید. برعکس شرایط چندسال پیش که مردم با ریسک بالا دست به خرید می‌زدندبه این امید که قیمت‌ها بالا برود، در حال حاضر در شرایط کاملا متضاد با آن دوره، با احتیاط و محافظه کاری تمام خرید خواهند کرد.»
از دیگر سو، این اقتصاددان می‌گوید: «هیچ کدام از این شوک‌ها برای بازار مساعد نیست. همان‌طور که می‌بینیم هر دوی این رفتار‌ها باعث نوساناتی غیرواقعی در قیمت‌ها می‌شود که هم بازار و هم صنعت را به مخاطره می‌اندازد، ولی با شکل گرفتن انواع حدس و گمان‌ها برای افزایش یا کاهش قیمت، طبیعی است خرید و فروش بر اساس نیاز واقعی جامعه صورت نگیرد.»

کاهش45درصدی واردات خودرو
بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در 5 ماهه ابتدایی امسال، واردات خودرو کاهش شدیدی داشته است. کل واردات خودرو در این بازه زمانی 17 هزار و 778 دستگاه بوده که نسبت به سال قبل، کاهش 45 درصدی داشته است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 93 در همین بازه زمانی، 36 هزار و 422 خودرو وارد کشور شده بود. همچنین ارزش واردات خودرو طی پنج ماهه نخست امسال معادل 420 میلیون و 325 هزار دلار بود. در حالی که در همین مدت زمان و در سال گذشته ارزش دلاری خودروهای وارداتی 747 میلیون و 307 هزار دلار بود.
طبق آمار موجود واردات خودرو در چهارماهه ابتدایی سال هم به‌ لحاظ وزنی 51 درصد کاهش داشته است، درحالی که در مجموع پنج ماهه سال جاری این میزان 48 درصد کاهش داشته است. با توجه به کاهش وزنی مشخص می‌شود سهم خودروهای شاسی‌بلند در واردات امسال کاهش داشته است.
شبیه این آمار در ماه گذشته هم ارائه شده بود که گمرک ایران از کاهش ۵۵ درصدی واردات خودروی سواری در ۴ ماهه ابتدای سال 94 از لحاظ تعداد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده بود؛ با بررسی این تفاوت متوجه می‌شویم کاهش 55درصدی نسبت به کاهش 45درصدی حدود 10 درصد تفاوت دارد و این نشان می‌دهد ماه پنجم کمی از شدت نزول واردات کاسته شده است.
جعفری فعال بازار خودرو، علت اصلی کاهش واردات را رکود حاکم بر اقتصاد کشور و نبود نقدینگی در بازار می‌داند. او با بیان اینکه علت دیگر این امر توافق هسته‌ای است، گفت:«پس از توافق وین مشتریان خودروهای خارجی به امید کاهش قیمت ارز و ارزان شدن قیمت خودرو و زمزمه حضور کمپانی‌های خارجی یا مستقر شدن نمایندگی آنها در ایران، به این رکود در بخش خودرو کمک کردند.»

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نسبت معکوس مذاکرات هسته‌ای با واردات
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو