گفت‌وگو «دنیای خودرو» با محمد ستوده مدیرعامل یزدتایر

تایرهای سبز در راهند

از لحاظ علمی،صنعت تایر یک تکنولوژی برتر است.هر کشوری نمی تواند به این میزان دانش برسد مگر اینکه به مهندسی بسیار بالایی برسد.اگر کشوری به این تکنولوژی دسترسی پیدا کند،موفقیت بزرگی کسب کرده است.
کد : 313
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 شهريور 1394
print
نظرات : 0
تایرهای سبز در راهند خشایار نظریان - مسلم تقوی
«صنعت تایر صنعتی استراتژیک است. چراکه بار صنعت حمل‌و‌نقل کشور بر دوش صنعت تایر است. یعنی اگر تایر نباشد هیچ‌گونه نقل و انتقالی انجام نمی‌شود و کل صنعت حمل‌و‌نقل به مخاطره می‌افتد بنابراین این صنعت را باید یک صنعت استراتژیک قلمداد کرد. وجود این صنعت، غنیمت و داشتن، دانش، تکنولوژی و کارخانه تایر برای هر کشوری یک اعتبار است. صنعت تایر در کشور ما قدمتی پنجاه ساله دارد و در منطقه خاورمیانه و حتی آسیا، ایران اولین کشوری بود که به این تکنولوژی دست پیدا کرد. قدیمی‌ترین شرکت تایر ایران کیان تایر است و پس از آن جنرال تایر، دنا، پارس تایر و پس از انقلاب یزدتایر، بارز، کویر و آرتاویل تایر به جمع تایرسازان پیوستند بنابراین صنعت تایر ایران تاریخچه بسیار خوبی دارد. صنعت تایر شروع بسیار خوبی داشت و پس از انقلاب هم شرکت‌های زیادی در این حیطه شروع به کار کردند.» این بخشی از حرف‌های اسکندر ستوده، مدیرعامل یزدتایر است که در مورد تاریخچه تایرسازی در ایران می‌گوید. شرایط کنونی تایرسازی ما البته جایگاه خیلی بدی ندارد. ستوده از مدیران کهنه‌کار و البته موفق در صنعت تایر است و برای شرح و نقد شرایط کنونی این صنعت با وی گفت‌وگو کرده‌ایم.

آیا تایرسازی ما توانایی تولید تایرهای باکیفیت برای خودروهای جدید را دارد؟
در حال حاضر صنعت خودروسازی ایران باید تکنولوژی خود را به‌روز کند. البته همه کارخانجات مشکل عقب‌ماندگی تکنولوژی را ندارند و برخی کارخانجات کاملا به‌روز هستند. به‌عنوان مثال یزدتایز به مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها دست پیدا کرده و برای اولین بار در کشور و خاورمیانه موفق به تولید تایرهای سری V شده است. ما جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا را داریم و در دو تا سه ماه آینده تایرهای رادیال وانتی را به بازار عرضه خواهیم کرد یعنی تقریبا تکنولوژی یزدتایر الان تا 70درصد رادیالیزه شده است و تا چندماه آینده 100درصد رادیالیزه خواهند شد.

تکنولوژی تایرسازی ما در چه درجه و مرحله‌ای است؟
دو نوع تکنولوژی در صنعت تایر وجود دارد. یکی تکنولوژی بایاس، که در واقع تایرهای نخی و بر پایه نخ نایلون هستند، دوم تکنولوژی تایرهای رادیال سیمی و تمام سیمی داریم. در کشور ما تمام کارخانه‌ها باید به سمت تولید تایرهای رادیال سیمی لاستیک‌های کامیون‌ها تمام سیمی بروند. نخی از دور خارج شده است. بعضی کارخانه‌ها همگام با تکنولوژی جهانی پیش رفته‌اند و بقیه که از تکنولوژی روز دنیا عقب هستند باید کمبود تکنولوژی خود را به زودی برطرف کنند تا بتوانند در مسیر رقابتی بمانند. الزام حیاتی هر کارخانه تایرسازی تکنولوژی آن است و اگر عقب باشد، نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.
آیا تکنولوژی روز تایر را می‌توان یک تکنولوژی برتر دانست؟
صنعت تایر به کلی صنعت‌های تک محسوب می‌شود. به عنوان مثال حرکت برای صعود و فرود هواپیما روی تایر است. همین قاعده راجع به خودرو هم وجود دارد. در ضمن اینکه تولید تایر ضوابط خاص خودش را دارد. تایر از ترکیب مواد زیادی به وجود می‌آید که ساخت هر کدام از این ترکیبات نیاز به علم بالایی دارد. تکنولوژی آمیزه و ترکیب تایر هم از این قاعده مثتثنی نیست. علم داشتن دانش از علوم‌ مهندسی مواد، مهندسی شیمی، فیزیک، مکانیک و مهندسی ساخت، پیش‌نیاز ساخت تایر است. پس از لحاظ علمی صنعت تایر یک تکنولوژی برتر است. هر کشوری نمی‌تواند به این میزان از دانش برسد مگر اینکه به مهندسی بسیار بالایی برسد. اگر کشوری به این تکنولوژی دسترسی پیدا کند، موفقیت بزرگی کسب کرده است.

در حال حاضر تکنولوژی روز دنیا در فناوری تایرهای سبز است. آیا ما به دانش تولید تایرهای سبز رسیده‌ایم؟
همین تایرهای سری V که به بازار عرضه کرده‌ایم، شروع تولید تایرهای سبز است. در این تایرها از میزان دوده کمتر و به‌جای آن از سیلیس استفاده می‌شود. علاوه بر این، در تایرهای موجود از موادی استفاده می‌شود که آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند. چه برای کارگری که در خط تولید این تایر فعالیت می‌کند و چه برای محیط‌زیست، مسئله دیگری که در مورد تایر سبز وجود دارد این است که صدای تولید شده از حرکت تایر نباید از حد استاندارد بیشتر باشد. پس تایر سبز صدایی بیش از یک دسی‌بل مجاز تولید نمی‌کند. مصرف سوخت این تایرها هم کمتر از حد مجاز است. نکته دیگر این که تایرهای سری V که در کشور تولید می‌شود 40درصد ارزان‌تر از محصولات مشابه خارجی آن است.

چند تولیدکننده تایر در ایران داریم و شما چقدر از بازار ایران را در اختیار دارید؟
9 تولیدکننده و حدود 12درصد از کل بازار ایران و 15 درصد از تولید کشور را در اختیار داریم.


با توجه به اینکه در ترکیه و کشورهای اطراف هم تایرهایی که ما تولید می‌کنیم تولید می‌شود، آیا قیمت تمام شده تایر برای ما به اندازه‌ای است که توانایی رقابت در منطقه را به ما بدهد یا نه؟
در مسئله محاسبه هزینه، دو فاکتور مورد توجه است. اول موضوع ماشین‌آلات و دوم مبحث مواد اولیه صنعت تایر امروز که ما هم از آن بهره می‌بریم از ماشین‌آلات تمام‌اتوماتیک بهره می‌برد و کارگر در تولید تایر دخالت بسیار کمی دارد و این امر در قیمت تمام شده کالا تاثیر می‌گذارد. مورد دوم مواد اولیه است همانطور که گفتیم به دلیل اینکه اکثر مواد اولیه صنعتمان در داخل تولید می‌شود و بقیه مواد موردنیاز آن هم می‌تواند در داخل تولید شود، بنابر تولیدات فعلی ما می‌توانیم با بازار جهانی رقابت کنیم. برای آن بخش از مواد اولیه تایرها که هنوز در داخل تولید نمی‌شوند، برنامه‌هایی از طرف چندکارآفرین در حال اجراست که اگر انجام شود صنعت تایر می‌تواند صنعتی صددرصد بومی شود.

اگر مثلا کشور رومانی از شما بخواهد تایر مگان را برایش تولید کنید آیا این امکان برای شما وجود خواهد داشت؟
یقینا. هدف ما از توسعه‌ای که در حال حاضر در کارخانه‌مان در حال انجام است، همین خواهد بود. ماشین‌آلات جدیدی که خریده‌ایم و برنامه تولید سایزهای جدید تایر، همه حرکت‌های صادرات محور است. اکثر تایرهای تولیدی ما دارای استانداردهای تایید شده اروپایی مانند E1 است. این استاندارد E1 که ما به آن دست یافته‌ایم، برای صادرات تایر به کشورهای اروپا مانند روسیه و اوکراین و کشورهای همسایه ضروری است.

گردش مالی سالانه این بازار چه در مورد وارداتی‌ها و چه در مورد تولید داخل چقدر است؟
چیزی حدود 5هزار میلیارد تومان گردش مالی صنعت تایر تولیدی در ایران است ولی اگر بخواهیم واردات را هم در نظر بگیریم به رقمی بیش از این خواهیم رسید البته گردش مالی وارداتی‌ها آماری نیست که به دست ما رسیده باشد. نیاز کشور 330 هزار تن تایر است و از این میزان 250هزار تن آن در داخل تولید می‌شود. پس 70 درصد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود و 30درصد باقی مانده باید وارد شود ولی در مسئله واردات ما بیشتر از اندازه نیاز خود وارد می‌کنیم و این موضوع هم به بازار و هم به صنعت تایر ضرر می‌زند.

اگر اعتقاد دارید که تایر تولیدی، قیمت پایین‌تری نسبت به تایر وارداتی دارد چرا حضور آنها شما را به خطر می‌اندازد؟
تایر‌ها از لحاظ کیفیت به سه دسته تقسیم می‌شوند. تایر بی‌کیفیت، تایر کم‌کیفیت و تایر باکیفیت. تایر کم‌کیفیت زیر استاندارد ملی ایران است، ما در ایران یک استاندارد اجباری برای تایر داریم که باید رعایت شود. واردکنندگان، تایرهایی وارد می‌کنند که فقط بتوانند استاندارد ایران را رد کند. تایرهای تولید ما 50تا 100 درصد بالای استاندارد ایران هستند. بنابراین آنها از چین تایری را وارد می‌کنند که بسیار ارزان و فقط در حد گذشتن از سد استاندارد است. اگر قرار است حتی از چین تایر وارد شود حداقل باید از تولیدکنندگان معروف چینی تایر وارد کنند.

گردش مالی 100هزارتن تایر وارداتی چقدر است؟
اگر 100هزار را در 5دلار هم ضرب کنید 1500میلیون دلار می‌شود ولی همانطور که گفتم آنها بسیار بیشتر از میزان تقاضای بازار وارد می‌کنند و به همین دلیل است که نمی‌توان گردش مالی آنها را حساب کرد. در ضمن اینکه این شرکت‌ها از ارز ارزان مبادله‌ای استفاده می‌کردند. علاوه بر این کشور چین تولیدکنندگانی دارد که هم محصول کم‌کیفیت تولید می‌کنند و هم در کشور ما دست به دامپینگ می‌زنند.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تایرهای سبز در راهند
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو