هایلوکس،جیپ و لندکروز

کد : 320
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 شهريور 1394
print
نظرات : 0
هایلوکس،جیپ و لندکروز حسین دلاور-دیروز از میدان ولیعصر (عج) می‏گذشتیم که ماشینی توجه ما را جلب کرد. خودرویی که در اول خیابان کشاورز، داخل بلوار پارک شده بود و ظاهری گل‌آلود داشت. به مناسبت هفته دفاع مقدس کنار نمایشگاه آن منطقه، یک دستگاه جیپ قدیمی پارک شده بود که یادآور آن زمان بود.
ماشین‏ها همیشه در جنگ‏ها نقش موثری داشته‌اند. فناوری در کنار ایجاد ابزار دفاعی و کشتار، گاهی در همین جنگ‏ها خودروهایی هستند که به کمک آدم‏ها می‏آیند. جیپ یکی از آن ماشین‏ها بود که نقش مهمی در دفاع مقدس ما ایفا کرد. این خودرو که طراحی ساده و در عین حال کاربردی دارد، در ظاهری بسیار ساده طراحی شده است. سواری خشک و عذاب‌آور یکی از ویژگی‏های این ماشین است که اکثر رزمندگان با آن خاطره دارند. این سفتی ماشین در شرایط بحران اصلا حس نمی‏شده و قابلیت‏های عملیاتی جیپ بیشتر به چشم می‏آمده است. خودرویی که اکثرا با دو صندلی بوده و نهایتا در عقب خودرو هم دو صندلی به آن اضافه می‏شده است.
قصد اصلی برند جیپ برای طراحی این خودروها، بیشتر کاربرد نظامی بوده است. در دوران جنگ هم این خودرو در حمل نفرات با تعداد کم کاربرد داشت و برخی مواقع به عنوان سلاح جنگی استفاده می‏شد. نصب یک توپ روی جیپ باعث می‏شد این ماشین هر لحظه آماده نبرد باشد. البته این امکان بیشتر جنبه دفاعی داشت و گاهی با نصب کاتیوشا برای عبور از سد دشمن، جیپ یکه‌تازی می‏کرد.
کنار جیپ محصولات تویوتا هم بودند که به کمک جنگ ایران آمدند. وانت‏های هایلوکس که آن زمان هم به کارایی و قدرت مشهور بودند، برای حمل بار و ادوات جنگی استفاده می‏شدند. این خودرو گاهی در قالب نفربر ظاهر می‏شد که وظیفه حمل نیروها را داشت. در برخی مواقع هم این ماشین با نصب یک سلاح روی محفظه بار، کاربرد جنگی پیدا می‏کرد و در مواقع جنگ برای دفع قوای دشمن استفاده می‏شد.
لندکروزر هم در آن زمان جزو بهترین خودروهای ایران در 8 سال جنگ تحمیلی بود. این ماشین بیشتر در قالب یک آمبولانس مشاهده می‌شد که مجروحان را از خط‌مقدم به عقب می‏آورد تا مداوا شوند. در اصل لندکروزر ماشینی است که اکثر جانبازان و مجروحان جنگ با آن خاطره دارند. فضای بیمار این خودرو گاهی نقشی دیگر را ایفا می‏کرد و افرادی را به عقب می‏آورد که نام بسیاری از آنها بر تارک تاریخ ایثار و شهادت نقش بسته است. با توجه به فضای مناسب لندکروزر در موارد لزوم این ماشین کار حمل دارو و نیرو را هم بر عهده داشته است.
در دفاع مقدس محصولات تویوتا نشان دادند کیفیت را حتی در مواقع درگیری و جنگ از دست نمی‏دهند و حتی در بدترین شرایط آب و هوایی به عنوان یک ماشین خوب ظاهر می‏شوند.
کنار این ماشین‏ها، خودروهای تجاری مانند بنز هم کمکی برای رزمندگان ایرانی بود. نیسان هم در این جنگ ایفای نقش می‏کرد و بیشتر برای پشت خط‌مقدم استفاده می‏شد.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» با نگاهی به سابقه خودرویی جنگ در می‏یابیم ماشین‏های ژاپنی اصل کیفیت را رعایت کردند و شاید از همان دوران به کیفیت بین ایرانیان مشهور شده‏اند. برندهای انگلیسی و آلمانی هم عملکرد مناسبی داشتند.
در آن روزهای دفاع مقدس شاید انگلیس آرزو می‏کرد هیچ وقت خودروهایی با برند جیپ تولید نمی‏کرد که در جنگ مانع نفوذ نیروی‏های متحد خود بشود.

چاره‏ای در انتخاب نداریم...
روز دوشنبه در شرکت ایرتویا کنفرانس مطبوعاتی شکل گرفت تا درباره مسائل واردات خودرو و محصولات این شرکت، نشستی با مدیر عامل ایرتویا داشته باشیم. وقتی که سوالات اقتصادی خبرنگاران به پایان رسید، فهیمی، مدیر عامل ایرتویا، این سوال را پرسیدیم.
در بازار خودروی کشور محصولات تویوتا به کیفیت مشهور است. اما مردم می‏گویند محصولات تویوتا تنها کیفیت دارند و در آن خبری از امکانات و آپشن نیست. این در حالی است که محصولات تویوتا در اکثر نقاط جهان امکاناتی دارند که کمتر در خودروهای رقیب دیده می‏شوند. آیا سیاست شرکت باعث می‏شود خودروهای کم آپشن این شرکت مخصوصا در مدل کرولا و یاریس به این شکل عرضه شوند، یا اینکه شرکت از روی ناچاری این خودروها را وارد کشور می‏کند؟
فهیمی در پاسخ به این سوال پاسخ داد: «ما محصولات خود را از بین نسخه‏هایی انتخاب می‏کنیم که شرکت تویوتا ژاپن برای منطقه خلیج‌فارس در نظر گرفته است. در اصل انتخاب ما از بین خودروهایی است که شاید آپشن زیادی ندارند. اگرچه ما سعی می‏کنیم خودروهایی با امکانات بیشتر در منطقه را انتخاب کنیم تا به سلیقه مشتری ایرانی نزدیک شوند. ولی مسئله‏ای که مطرح است به این نکته اشاره دارد که برخی امکانات، به فرهنگ هر جامعه بر می‏گردد که شاید در جامعه‌ای دیگر درست و منطقی نباشد. مثلا در کشور امارات و هند، کرولا و یاریس با امکانات پایه مشتری بیشتری دارند و نسخه‏های فول آپشن زیاد طرفدار ندارند. شاید این اعتقاد هم درست باشد و بهتر است این فرهنگ هم برای ما ایرانیان جا بیفتد. به طور مثال مگر تهران چه آب و هوایی دارد که آپشنی مانند سانروف مهم باشد؟ یا برخی امکانات که شاید یک بار هم مورد استفاده نباشد. ما در عرضه محصولات برخی خودروها را در نسخه‏های امکاناتی مختلف هم عرضه می‏کنیم. برای خرید تویوتا راو4 شما می‏توانید نسخه کم آپشن را انتخاب کنید و در هزینه خود حدود 50 میلیون تومان صرفه‌جویی کنید. این ماشین‏ها در اصل با هم فرقی ندارند و در امکاناتی مثل صندلی چرم و سیستم صوتی و این طور امکانات با هم متفاوت هستند. در تویوتا کمری هیبرید هم همین مسئله مشهود است. خریدارن می‏توانند نسخه کم آپشن LE را انتخب کنند که نسبت به مدل XLE حدود 20 میلیون تومان ارزان‌تر است.
پاسخ مدیرعامل به طور قطع درست است و شاید بهتر باشد هر فردی با توجه به امکانات مورد نیاز، دست به خرید خودرو بزند. البته مسئله ایمنی در ماشین امری مهم و حیاتی است که باید در معرفی آن بیشتر استفاده شود. مثلا شرکت ایرتویا ایمنی خودروهای عرضه شده از این شرکت را در بالاترین سطح اعلام می‏کند. ولی به طور مثال تویوتا کرولا و یاریس که با دو ایربگ به مشتریان داده می‏شود و حتی سیستم پایدارای هم ندارند، در مقوله ایمنی مثل یک کرولا یا یاریس فول ایربگی که کیسه هوای زانو هم دارد، ظاهر نمی‏شود و هرگز نمی‏توان گفت این مدل‏های داخل کشور هم قابلیت اخذ پنج ستاره ایمنی را دارند و جایزه ایمنی را دریافت می‏کنند.
به طور قطع خیلی از خریداران این ماشین‏ها از این نکات آگاهی نسبی دارند و اصلی‌ترین دلیل انتخاب تویوتا را کیفیت بالای این ماشین‏ها می‏دانند. امیدواریم با لغو کامل تحریم‏ها و امکان خرید مستقیم ایرتویا از تویوتا ژاپن، قابلیت سفارش نسخه فول ایربگ و ایمن‏تر فراهم شود تا سفارش یک ایرانی با سایر مشتریان حاشیه خلیج فارس حداقل در بحث ایمنی تفاوتی داشته باشد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هایلوکس،جیپ و لندکروز
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو