قطعات الکترونیکی خودرو؛

صنعت میلیارد دلاری آینده

قطعات الکترونیکی به دلیل تقاضای فزاینده مشتریان برای عملکرد خوب، ایمنی، راحتی و سرگرمی از اهمیت زیادی برخوردار شده‌اند. 
کد : 326
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 مهر 1394
print
نظرات : 0
صنعت میلیارد دلاری آینده علی منصوری-صنعت خودروسازی در هر اقتصاد رو‌به‌رشدی، نقشی کلیدی دارد و در توسعه‌ سریع اقتصادی و صنعتی یک کشور نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. به‌عنوان مثال صنعت خودروسازی هند، تا حد زیادی به درآمد ناخالص ملی این کشور کمک می‌کند و به‌علاوه موقعیت‌های تجاری و کاری چشمگیری را در این شبه‌قاره به‌وجود می‌آورد.روزنامه «دنیای خودرو» در این مقاله با در نظر گرفتن خودروسازی هند به عنوان یک نمونه موفق در سطح جهانی، به بررسی آینده صنعت قطعات الکترونیکی خواهیم پرداخت. 
خودروهای امروزی انباشته از قطعات الکترونیکی هستند و در قیاس با سایر لوازم از بیشترین تراکم اجزای الکترونیکی برخوردارند. خودروهای امروزی حرکت خود را مدیون مجموعه‌ عظیمی از این قطعات هستند که عمدتا به سه حوزه‌ تقسیم می‌شوند: ایمنی و امنیت، اطلاع‌رسانی و ارتباطات و سوخت‌رسانی مکانیزم رانشگر (یعنی موتور و سامانه‌‌ انتقال نیرو). فناوری‌های اطلاع‌رسانی قطعاتی را شامل می‌شوند که مدیریت هوشمند ترافیک، خدمات مربوط به مکان‌یابی، ارتباط بین خودروها و شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور راندن خودکار خودروها را بر عهده دارند. صنعت خودروسازی هند، شاهد یک مرحله‌ رشد و ‌گذار بسیار سریع است که عمدتا تحت‌تاثیر رشد اقتصادی ‌پایدار و توسعه زیرساخت‌ها در این کشور است. در کنار صنعت خودروسازی، صنعت قطعات خودرویی نیز با شتابی زیاد در تلاش برای تکمیل خودروسازی این کشور است. 
قطعات الکترونیکی به دلیل تقاضای فزاینده مشتریان برای عملکرد خوب، ایمنی، راحتی و سرگرمی از اهمیتی زیادی برخوردار شده‌اند. همچنین انتظار می‌رود خودروهای آینده مجهز به ویژگی‌های پیشرفته‌تری باشند که مانع از بروز تصادفات ‌شوند؛ سرنشینان را سرگرم می‌کنند و در عین‌حال به شدت دوستدار محیط‌زیست باشند. کمپانی‌های خودروسازی نیز با معرفی چنین ویژگی‌های بدیعی در پی گسترش بازارهای خود هستند. 
مدت‌هاست نوآوری در قطعات الکترونیکی خودرو در حال رشد و توسعه است و وقتی بحث ایمنی جاده‌ای مطرح می‌شود، این ویژگی نقشی کلیدی پیدا می‌کند. به‌طور کلی در بازار انگیزه‌های متعددی، مانند مصرف‌سوخت و سازگاری با محیط و ایمنی وجود دارد که برای بخش خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. بازار خودرو به شدت تحت‌تاثیر عوامل اقتصادی از جمله تولید ناخالص ملی در سطح جهانی، اطمینان مصرف‌کننده، سطح اشتغال، در دسترس بودن اعتبار و قیمت سوخت قرار دارد. به‌طور نوعی، عوامل اقتصادی که درآمد قابل تصرف را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد نیز به عنوان انگیزه‌ای در بازار خودرو محسوب می‌شود. علاوه‌بر انگیزه‌های اقتصادی، بازار خودرو تحت‌تاثیر عوامل محیط‌زیست، ایمنی و دغدغه‌هایی است که اغلب اوقات به سیاست‌های دولتی مربوط می‌شوند؛ از جمله مسائل مربوط به مصرف سوخت و سطح انتشار گاز CO2. پیشرفت‌ در تکنولوژی قطعات الکترونیک، خودروسازان را قادر ساخته است تا با ارائه ویژگی‌ها و اعتمادپذیری بیشتر، ارزش محصولات‌شان را افزایش دهند. فناوری‌های جدیدی که در بازار خودرو در حال رشد هستند، قطعات الکترونیک نیم‌رسانایی را شامل می‌شوند که می‌توانند سامانه‌های انتقال نیرو و تبدیل انرژی را با کارایی بیشتری ارائه دهند. این محصولات محرک‌های مهمی در زمینه‌ مصرف سوخت و آلایندگی خودرو به شمار می‌آیند. انتظار می‌رود صنعت قطعات خودرویی در سال مالی 2016-2015 به درآمد ناخالص 66 میلیارد دلار دست پیدا کند و براساس پیش‌بینی انجمن خودروسازان هند این احتمال می‌رود در صورت مطلوب بودن شرایط، این رقم تا سال مالی 2021-2020 به 115 میلیارد دلار برسد. علاوه‌براین، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، انتظار می‌رود صادرات این بخش در سال مالی جاری 12 میلیارد دلار باشد و تا سال مالی 2020 به 30 میلیارد دلار برسد. 
همچنین بازار سالانه برای خودروهای سواری که در حال حاضر 2 میلیون واحد است تا سال 2020 به 5 میلیون واحد افزایش یابد. امروزه خودروسازان در رقابتی تمام عیار برای ارائه ویژگی‌های هرچه پیشرفته‌تر در ارتباطات و سرگرمی، ایمنی و مصرف بهینه سوخت محصولات خود قرار دارند تا خریداران بیشتری را به سمت تولیدات خود جذب کنند. برای برطرف ساختن این فهرست تمام‌ناپذیر از نیازهای رو به افزایش مصرف‌کنندگان، پیشرفت‌های تکنولوژیک بیشتری صورت خواهد گرفت و قطعات الکترونیکی خودرو نقشی محوری در اقناع نیازهای مشتریان ایفا خواهند کرد. این امر مسیر را برای سیستم‌های پیچیده‌ الکترونیکی هموار می‌سازد و شکی نیست که رقابت در قیمت‌گذاری به یک چالش و فرصت برای کمپانی‌های خودروسازی هندی بدل می‌شود. تحلیل‌گران صنعت خودروسازی پیش‌بینی می‌کنند که 100 درصد از خودروهای جدید تا سال 2025 قابلیت متصل شدن به اینترنت را دارند. IT انقلابی صنعتی به شمار خواهد آمد که تجربه رانندگی را دگرگون می‌کند و فرصت‌های زیادی را برای رشد زیاد تجاری در اقصی نقاط جهان به وجود خواهد آورد. براساس نظر کارشناسان صنعت، کمپانی‌های بین‌المللی خودروسازی با دقت بازار هند را زیر نظر قرار داده‌اند تا برای ادامه کار از تجربه این شبه‌قاره به عنوان یک اهرم نیرو بهره بگیرند. 
تکنولوژی و قطعات الکترونیکی، با معرفی ویژگی‌های پیچیده‌ای مانند اتصال دائم با تجهیزات سیار، ایمنی پیشرفته سرنشینان و اطلاع‌رسانی و سرگرمی درون خودرو، بازار خودرو را دگرگون کرده‌اند. این ویژگی‌ها تنها محدود به خودروهای لوکس نمی‌شوند و به بخش‌های پایین‌تر بازار نیز نفوذ یافته‌اند و جایگاه خود را به‌عنوان عاملی جدید برای تنوع‌سازی محصولات اثبات کرده‌اند. در حالی‌که فرصت‌ها و پتانسیل‌های بازار گسترده و بیکران می‌ماند، صنعت خودروسازی با چالش‌ها و تنگناهایی مواجه می‌شود که برای بقای خود مجبور است به کارآمدترین شیوه و با کمترین هزینه آنها را برطرف کند. 

آمیزه بازاریابی جگوار
جگوار کمپانی خودروساز سرشناسی است که شهرت‌ خود را مدیون تکنولوژی بالا و طراحی‌های زیبای خودروهایش است و به‌خاطر کیفیت محصولات خود خوش‌نامی زیادی را در تمام جهان برای خود کسب کرده است. جگوار بخشی از برند کلی جگوار لندرور و یک خودروساز انگلیسی چندملیتی است. این کمپانی در گذشته از فرصت‌های زیادی برای طراحی و ساخت خودرو برای مقامات عالی انگلستان، از جمله ملکه و نخست وزیر این کشور، برخوردار بوده است. در سال 1989 این کمپانی توسط فورد خریداری و در معامله‌ای مالکیت آن در سال 2008 به تاتاموتورز هند داده شد. با این‌که مالکیت این برند دیگر انگلیسی نیست، اما طراحی و ساخت آن همچنان در این کشور صورت می‌گیرد. 

محصول
برند جگوار همواره مترادف با خودروهای لوکس شیک و تندرو بوده است. برخلاف ب‌ام‌و که دارای مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر هم است، جگوار همواره خودوریی مجلل بوده و هرگز رویکردی برای نزدیکی با توده مردم نداشته است. این برند تنها برای طبقه‌ای ساخته می‌شود که می‌توانند پول زیادی را صرف خرید خودرو کنند. در نظر داشته باشید که مصرف این خودروها نیز بسیار بالاست و در نتیجه تعمیر و نگه‌داری آنها نیز بسیار پرهزینه است. جگوار نخستین بار در دهه‌های 40 و 50 میلادی با ساخت مجموعه‌ای از خودروهای اسپرت چشمگیر بر سر زبان‌ها افتاد و از آن به بعد به عضوی لاینفک از این بازار بدل شد. 

توزیع
لندرور در سال 2009 وارد هند شد و تا پایان سال 2014 از 20 بنگاه فروش در این کشور برخوردار بود. این رقم نشان‌دهنده حجم انحصاری بودن جگوار است. درنتیجه توزیع گسترده‌ای ندارد. جگوار چه در هند و چه در سایر نقاط جهان تنها در نواحی شهری بسیار مجلل دارای نمایشگاه و بنگاه معامله است. توانمندی جگوار به‌جای وابسته بودن به توزیع، در فعالیت‌های پیشبردی و کیفیت محصولات آن نهفته است.  برخلاف برندهایی که خودروهای باکیفیتی را با قیمتی مناسب ارائه می‌کنند، ماشین‌های جگوار به‌لحاظ مالی دسترس‌پذیر نیستند و به‌عنوان نمادی برای موفقیت مالی بدل شده‌اند. این کمپانی به رشد خود در کشورهای آسیایی ادامه می‌دهد در حالی‌که همچنان عملکرد خود را در بازار داخلی تقویت می‌کند. با رشد بازارهای کوچک‌تر، جگوار با گشایش نمایشگاه‌ها و بنگاه‌های فروش، در تلاش است تا هرچه بیشتر خود را با این وضعیت وفق دهد. 

ترویج 
جگوار از ابتدای فعالیش مترداف با تجمل و کیفیت بوده و به‌عنوان گزینه‌ای برای چهره‌های سرشناس و سیاستمداران شناخته شده است. گروه مشتریان این برند حرف‌های زیادی از کیفیت خودروهای خود دارند. اگرچه این کمپانی گاهی از تبلیغات تلویزیونی بهره می‌گیرد، اما بیشتر بودجه تبلیغات خود را صرف بیلبوردها و مجلات می‌کند. 
هرچند وقتی پای تبلیغات تلویزیونی جگوار به میان می‌آید (که عمدتا برای معرفی محصولات جدید ساخته می‌شوند) قطعا چیزی سبک‌دار و با استیل از آب در خواهد آمد. تبلیغات جگوار شیک و تاثیرگذار هستند و این پیام را در خود دارند که جگوار هنوز در حال پرسه زدن در بازار و پذیرای مشتریانی است که می‌توانند در عمل خریدارش باشند. قراردادهای حمایت مالی (اسپانسرشیپ) به کمپانی جگوار این اجازه را می‌دهد تا آوازه برند خود را در بازارهای در حال توسعه افزایش دهد و شرکت در نمایشگاه‌های خودرو در سرتاسر جهان به جگوار فرصت نمایش جدیدترین خودروهایش می‌دهد. امسال جگوار دیوید بکهام، فوق ستاره انگلیسی را به‌عنوان سفیر کمپانی خود معرفی کرد. او در ماه‌های آتی از نزدیک وظیفه بازاریابی محصولات جدید جگوار را در چین و سایر نقاط جهان برعهده خواهد داشت. 

قیمت
خیال‌تان را راحت کنیم، اگر به فکر این هستید که در صورت خرید یک جگوار چقدر پول بنزین یا گازوئیل مصرفی‌تان می‌شود، این ماشین به دردتان نمی‌خورد. جگوار به معنای تمام کلمه از استراتژی قیمت‌گذاری بالا بهره می‌برد. خودروهای جگوار که در چنگ ثروتمندان و افراد مشهور است، بسیار گران هستند.  به‌عنوان مثال قیمت پایه XF حدود 30 هزار پوند است، در حالی‌که XK حدود 60 هزار پوند قیمت دارد. این قیمت‌ها بسته به سلایق و خواسته‌های مشتریان می‌تواند چندین هزار پوند افزایش بیابد. تمام محصولات جگوار همچنان در انگلستان تولید می‌شوند و از آنجا به بنگاه‌ها و مشتریان ارسال می‌شوند. اگرچه نقل‌وانتقال هزینه بالایی دارد، اما بیشترین هزینه‌ها به فناوری‌های موجود در خودروها مربوط می‌شوند. انحصاری بودن ماشین‌ها نیز به بالا رفتن قیمت‌های آنها کمک می‌کند، زیرا جگوار مجبور است در حالی‌که نسبت به سایر برندها واحدهای کمتری را به فروش می‌رساند، بقای خود را تضمین کند.  

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید صنعت میلیارد دلاری آینده
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو