تفاوت شرق و غرب در مواجهه با بحران خودرو

ناامنی شغلی کارگران خودروسازی جهان

چندی پیش در آمریکا روز کارگر بود. اولین دوشنبه سپتامبر، یعنی هفتم. قبل و بعد از این روز اعتصاب‌های زیادی در سراسر دنیا صورت گرفت. خصوصا کارگران صنعت خودرو. البته نه در آمریکا که بیشتر در آمریکای جنوبی. آمریکایی‌ها از آنجایی که خود را مردم لیبرالی می‌دانند و مطبوعات آنها هیچ علاقه‌ای به نشان‌دادن اعتصاب‌های خیابانی، آن‌هم از نوع کارگری ندارند، بیشتر وقت خود را صرف مذاکره میان اتحادیه کارگران خودرو و به اصطلاح سه غول خودروساز دیترویت می‌کنند. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»...
کد : 329
تاریخ انتشار : شنبه 4 مهر 1394
print
نظرات : 0
ناامنی شغلی کارگران خودروسازی جهان مسلم تقوی-چندی پیش در آمریکا روز کارگر بود. اولین دوشنبه سپتامبر، یعنی هفتم. قبل و بعد از این روز اعتصاب‌های زیادی در سراسر دنیا صورت گرفت. خصوصا کارگران صنعت خودرو. البته نه در آمریکا که بیشتر در آمریکای جنوبی. آمریکایی‌ها از آنجایی که خود را مردم لیبرالی می‌دانند و مطبوعات آنها هیچ علاقه‌ای به نشان‌دادن اعتصاب‌های خیابانی، آن‌هم از نوع کارگری ندارند، بیشتر وقت خود را صرف مذاکره میان اتحادیه کارگران خودرو و به اصطلاح سه غول خودروساز دیترویت می‌کنند. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» تا اینجای کار که نتیجه داده است. مارشیونه مدیرعامل فیات-کرایسلر که با اهالی UWA بازی موش و گربه راه انداخته بود، حالا مجبور شده است که قبول کند فیات-کرایسلر مبلغ 5. 3 میلیارد در خودروسازی آمریکا سرمایه‌گذاری کند. این ماجرا در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت هم سر و صداهای زیادی به پا کرد و اعضای اتحادیه به دنبال مدیران، غرفه به غرفه می‌رفتند تا به اصطلاح مذاکره کنند.
در حالی که مذاکره‌کنندگان اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا در حال چانه‌زنی برای یک قرارداد 4ساله با سه غول خودروسازی دیترویت، یعنی جنرال موتورز، فورد و کرایسلر هستند، اتحادیه با تصمیم سختی روبه‌رو است. اینکه برای اعتصاب فراخوان بدهد یا نه؟ 17 سال از بزرگ‌ترین اعتصاب خودروسازی در سه دهه اخیر می‌گذرد. اعتصابی که نزدیک به دو ماه طول کشید و صنعت خودروسازی آمریکا را تقریبا فلج کرد. برای دو ماه 180هزار کارمند خانه‌نشین شدند و 27 کارخانه به حالت تعطیل درآمد.
در مارس 1996 اتحادیه کارگران خودروسازان دست به اعتصابی 17روزه در شهر دیتون اوهایو زدند. این اعتصاب منجر به این شد که جنرال موتورز عملیات ساخت کارخانه‌های شمالی آمریکا را تعطیل کند. بار دوم ژوئن سال 1998 بود. حدود 9200کارگر جنرال موتورز در فلینت، شهری نزدیک به دیترویت، دست به اعتصاب 54 روزه زدند. این بار هم جنرال موتورز مجبور شد از 29 کارخانه مونتاژکاری آمریکای شمالی، 27 کارخانه آن را تعطیل کند و به تبع آن، صدها شرکت پشتیبانی تعطیل شدند. یک بار دیگر در سال 2007 هزاران کارگر از اتحادیه کارگران آمریکا UAW از کار خود در 82 تاسیسات GM در سرتاسر آمریکا دست کشیدند. تنها پس از دو روز جنرال موتورز و اتحادیه کاگران آمریکا به توافق رسیدند. مدتی پس از آن همین مسئله گریبان کرایسلر را هم گرفت که تنها پس از گذشت 6 ساعت قائله ختم به خیر شد.
این آمارها نشان می‌دهد اعتصاب‌ها با گذشت تاریخ کوچک‌تر و کوتاه‌تر شده‌اند. شاید به گمان بعضی اهرم قدرتشان کم جان‌تر شده است، ولی طبیعتا خودروسازان از این همه تجربه چیزهای زیادی آموخته‌اند.

اعتصاب کارگران جنرال موتورز
پیش از این در روزهای پایانی آگوست، ماه پیشین میلادی هزاران کارگر کارخانه «جنرال موتورز» برزیل دست به اعتصاب زده بودند. با وجود این اعتصاب، آن‌طور که مشخص است، مشکل صنعت خودروسازی برزیل یا به عبارتی جنرال موتورز کماکان پابرجاست. این اعتصاب به دلیل تعدیل نیرو در کارخانه وانت‌سازی جنرال موتورز رخ داده بود. بنا بر اطلاع سایت «رویترز»، در پایان کارخانه جنرال موتورز پذیرفت که تعدیل نیروی 800کارگر را تعلیق کند و با این تصمیم اعتصاب 2هفته‌ای شکسته شد.
گزارش شده است که با وجود اینکه در 19ماه گذشته «بی‌ام‌و»، «چری» و «جیپ» کارخانه‌های مونتاژ در برزیل احداث کرده‌اند، ولی در این مدت نزدیک به 20هزار فرصت شغلی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی نابود شده است. تعداد کارکنان این صنعت در ماه گذشته 134. 312نفر بود که نسبت به 12ماه پیش 9. 8درصد سقوط داشته است.

آیا اعتصاب‌ها ضربه‌ای به غول‌های خودروسازی می‌زند؟
صنعت خودروی جهان روزهای حساسی را می‌گذراند. سپتامبر یا شهریور فرقی ندارد. همیشه این وقت سال بازار کساد است. غول‌های خودروسازی سال‌هاست این ماجرا را می‌دانند. البته چیزهایی که آنها می‌دانند به همین یک مسئله ختم نمی‌شود. یک غول خودروسازی مجموعه‌ای فرامرزی و آن‌قدر عظیم است که در چهار گوشه دنیا کارخانه تاسیس کرده است. یک چهارم خودروهای دنیا در سال گذشته در چین به فروش رفت. ولی با وجود سقوط اقتصادی چین، باز هم فروش خودرو(که بیش از 90درصد آن دست همین غول‌هاست) در دنیا رشد کرد. به عبارتی اگر چین و آمریکای جنوبی کاهش رشد فروش را تجربه کرد، در عوض فروش در آمریکای شمالی و اروپا شدت گرفت. با این الگوریتم، اگر کارخانه‌ای در برزیل تعطیل شود، ضرر آن به مراتب کمتر از کار کردن در رکود اقتصادی است. نزدیک به 40 میلیون یعنی بیش از 45درصد از خودروهایی که سالانه در دنیا تولید می‌شود، محصول کشورهایی است که با رکود صنعت خودرو مواجه هستند. مانند برزیل، هند، چین، مالزی و اندونزی. در حالی که خودروسازان محلی کشورهای در حال توسعه تلاش می‌کنند سالانه صد تا 900هزار دستگاه تولید خودروی خود را بالا ببرند نزدیک به 70 میلیون خودروهایی که در سال تولید می‌شود در دست غول‌های اروپایی، آمریکایی و ژاپنی است و چه خرید و فروش در بازار چین و برزیل خوب باشد یا نباشد، آنها فقط سهم خود را روز به روز بیشتر می‌کنند. در 20 ماه گذشته 20 هزار کارگر خودرویی در برزیل از کار بیکار شده‌اند، ولی فروش خودرو در موارد مختلف در سال 2014 نسبت به سال 2013 رکورد زد و آنطور که از آمارها بر می‌آید، امسال شاهد رقم فروش بهتری خواهیم بود.

اعتصاب کارگران جنرال موتورز
پیش از این در روزهای پایانی آگوست، ماه پیشین میلادی، هزاران کارگر کارخانه «جنرال‌موتورز» برزیل دست به اعتصاب زده بودند. ولی آن‌طور که مشخص است مشکل صنعت خودروسازی برزیل یا به عبارتی جنرال موتورز کماکان پابرجاست. این اعتصاب به دلیل تعدیل نیرو در کارخانه وانت‌سازی «جنرال موتورز» رخ داده بود. بنا بر اطلاع سایت «رویترز»، در پایان، کارخانه «جنرال موتورز» پذیرفت تعدیل نیروی 800کارگر را تعلیق کند و با این تصمیم اعتصاب 2هفته‌ای شکسته شد. هر دو طرف ماجرا، یعنی شرکت «جنرال موتورز» و «اتحادیه فلزکاران» برزیل که از طرف اعتصاب‌کنندگان سخن می‌گوید، اعلام کرده‌اند «جی‌ام» پذیرفته است در پنج ماه آتی برای کارگرانِ فسخ قرارداد شده، مرخصی با حقوق در نظر بگیرد و اگر در سال آینده مجبور به اخراج کردن این کارگران شد، به آنان مبلغ اضافه‌ای پرداخت کند. این غول آمریکایی همچنین به صورت داوطلبانه سهامش را برای فروش به کارگران و کارمندان خود باز کرد و به گفته «اتحادیه فلزکاران»، آماده گفت‌و‌گو در مورد طرح‌های بازنشستگی است. گزارش شده است که با وجود اینکه در 19ماه گذشته «بی‌ام‌و»، «چری» و «جیپ» کارخانه‌های مونتاژ در برزیل احداث کرده‌اند، ولی در این مدت نزدیک به 20هزار فرصت شغلی در صنعت خودرو و قطعه سازی نابود شده است. تعداد کارکنان این صنعت در ماه گذشته 134312نفر بود که نسبت به 12ماه پیش 8/9درصد سقوط داشته است.
برجسب ها :

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ناامنی شغلی کارگران خودروسازی جهان
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو