رسوایی فولکس‌واگن

تهدیدی بزرگ‌تر از بحران یونان برای اقتصاد آلمان

رسوایی فولکس‌‌واگن تجارت آلمان را زیر‌و‌رو کرده است و مقامات سیاسی و تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که این بحران می‌تواند به بزرگ‌ترین تهدید برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بدل شود. فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز آلمان است و با 270 هزار موقعیت شغلی در داخل کشور یکی از بزرگترین کارفرمایان آلمان است.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس‌واگن بهای این رسوایی را در روز چهارشنبه با استعفای خود پرداخت کرد و حالا اقتصاددانان در حال برآورد تاثیر این افتضاح روی اقتصاد سابقا سالم آلمان هستند.
کد : 345
تاریخ انتشار : يکشنبه 5 مهر 1394
print
نظرات : 0
تهدیدی بزرگ‌تر از بحران یونان برای اقتصاد آلمان علی منصوری-رسوایی فولکس‌‌واگن تجارت آلمان را زیر‌و‌رو کرده است و مقامات سیاسی و تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که این بحران می‌تواند به بزرگ‌ترین تهدید برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بدل شود. فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز آلمان است و با 270 هزار موقعیت شغلی در داخل کشور یکی از بزرگترین کارفرمایان آلمان است.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس‌واگن بهای این رسوایی را در روز چهارشنبه با استعفای خود پرداخت کرد و حالا اقتصاددانان در حال برآورد تاثیر این افتضاح روی اقتصاد سابقا سالم آلمان هستند.
کارستن برژسکی کارشناس‌ارشد اقتصادی گروه بانکی ING در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: «ناگهان فولکس‌واگن به خطری بزرگ‌تر از بحران بدهی یونان برای اقتصاد آلمان بدل شده است.» وی در ادامه افزود: «اگر فروش فولکس‌واگن در آمریکای شمالی، در ماه‌های آتی با افت روبه‌رو شود، این امر نه‌تنها بر کمپانی بلکه بر اقتصاد کل آلمان تاثیرگذار خواهد بود.»
فولکس‌واگن در سال گذشته تقریبا 600 هزار خودرو در ایالات‌متحده به فروش رساند که حدود 6 درصد از فروش 5/9 میلیون واحدی‌اش در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرده است که این کمپانی را 18 میلیون دلار جریمه خواهد کرد که بیشتر از سود خالص این شرکت در سال گذشته است.
اگرچه این جریمه‌ بیشتر از محل نقدینگی 24 میلیارد دلاری این کمپانی تامین خواهد شد، اما کل این ماجرا ترس تعدیل نیرویی اساسی را در دل بسیاری انداخته است.
نگرانی عمده‌تر دولت آلمان این است که بحران فولکس‌واگن به سایر خودروسازان مانند دایلمر و ب‌ام‌و نیز سرایت پیدا کند. هیچ نشانه‌ای مبنی بر تخلف هیچ یک از این کمپانی‌ها وجود ندارد و به باور برخی از تحلیل‌گران تاثیرات بعدی این ماجرا محدود خواهد بود.
دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد علیرغم بحران شدید به وجود آمده توسط فولکس‌واگن، صنعت خودروسازی همچنان یکی از «ارکان مهم» اقتصاد این کشور باقی خواهد ماند.
سخنگوی وزارت اقتصاد این کشور گفت: «این صنعتی مبتکرانه و بسیار موفق برای آلمان است که مشاغل بسیاری ایجاد کرده است.» اما تحلیل‌گران هشدار داده‌اند برای اقتصادی که رشدی 8/1 درصدی را برای سال جاری‌ خود پیش‌بینی کرده است، دقیقا همین وابستگی به بخش خودرو یک تهدید محسوب می‌شود.
مارتین گورنینگ، کارشناس صنعت خودرو در موسسه DIW به رویترز گفت: «در صورتی‌که فروش خودرو افت پیدا کند، می‌تواند به عرضه‌کنندگان و در نتیجه کل اقتصاد آسیب برساند.»
در سال 2014 به‌طور تقریبی 775 هزار نفر در آلمان در بخش خودرو مشغول به کار بودند که تقریبا دو درصد از کل جمعیت کار این کشور را تشکیل می‌دهد. به‌علاوه، خودرو و قطعات خودرویی موفق‌ترین صادرات آلمان را تشکیل می‌دهند. در سال 2014 این بخش بیش از 225 میلیارد دلار کالا به مشتریان خارجی خود فروخت که این رقم تقریبا یک‌پنجم از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. میکل هوتر، رئیس انستیتوی اقتصادی IW در آلمان اعلام کرد: «به همین خاطر است که این رسوایی چیز کوچکی نیست که آن را سرسری بگیریم. به هسته اصلی اقتصاد آلمان ضربه وارد شده است.»

ساخت آلمان
اگرچه از سوی دیگر صداهایی مبنی بر این شنیده می‌شود که نباید در مورد تاثیر این ماجرا بر اقتصاد آلمان اغراق کرد. یورگ کرامر، کارشناس‌ارشد اقتصادی کومرزبانک در گفت‌وگویی با رویترز اعلام داشت: «فکر نمی‌کنم کار درستی باشد که تمام صنعت خودروی آلمان را با یک چوب راند. امکان ندارد به‌خاطر ندانم‌کاری یک کمپانی کل اقتصاد دچار بحران شود.»
انجمن تجاری بریتانیا-آلمان نیز با اعلام این‌که هیچ نشانه‌ای دال بر این امر وجود ندارد که مشتریان خارجی به کیفیت و اعتبار کمپانی‌های آلمانی شک کرده باشند، تلاش کرده است تا جو عمومی را آرام کند. آندره شواتز، مدیر این انجمن، به خبرگزاری رویترز چنین گفت: «چیزی به اسم تردید عمومی درباره کالاهایی که برچسب «ساخت آلمان» را بر خود دارند، به وجود نیامده است.» اما او پذیرفت که کمپانی‌های آلمانی تاحدی دچار این نگرانی هستند که تقلب‌کاری فولکس‌واگن اثری دومینویی بر کسب‌وکار آن‌ها داشته باشد و در نهایت برچسب گرامی «ساخت آلمان» لکه‌دار شود.
برخی از ناظران همچنین از کنایه‌آمیز بودن این رسوایی سخن می‌گویند. در حالی‌که اقتصاد آلمان توانسته در برابر بحران بدهی حوزه‌ یورو و افت اقتصادی چین دوام بیاورد، حالا یک کمپانی آلمانی است که بزرگترین خطر را متوجه این کشور کرده است. برژسکی در این باره گفت: «کنایه‌آمیزترین بخش ماجرا این است که حالا به جای این که از بیرون کشور تهدید شویم، خطری بزرگ از داخل کشور متوجه ما شده است.»

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
یک موافق
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید تهدیدی بزرگ‌تر از بحران یونان برای اقتصاد آلمان
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو