رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» مطرح کرد :

قیمتها را بالا نبرید، رکود تشدید می شود

توصیه ما به خودروسازان این است که از افزایش قیمت برای حفظ مشتریان خود چشم‌پوشی کنند و افزایش قیمت را به بعد از رونق بازار خودرو موکول کنند.
همچنین آن‌ها باید در پیش‌فروش‌هایی که انجام می‌دهند یک امتیازاتی بدهند و با درصد سود کم خودروها را به مشتریان خود تحویل بدهند.

کد : 350
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 مهر 1394
print
نظرات : 0
قیمتها را بالا نبرید، رکود تشدید می شود رامین بیات- زمان زیادی است که بازار خودرو در رکود به‌سر می‌برد و حصول توافق هسته‌ای نیز بر شدت رکود بازار افزوده است. در حال حاضر برای مشتریان این تلقی و استنباط به وجود آمده است که با وجود توافق هسته‌ای، باید قیمت خودرو کاهش یابد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که کاهش قیمت خودرو امکان پذبر نیست.
برخی از صاحب‌نظران نیز اعتقاد دارند خودرو‌سازان برای خروج از رکود، باید خود دست به کار شده و مشتریان را دوباره برای خرید ترغیب کنند.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به راهکارهایی برای خروج بازار خودرو از رکود، گفت: خودروسازان باید با ارائه امتیازات ویژه به مشتریان دوباره اعتماد از دست رفته آن‌ها را نسبت به خودشان به دست آورند.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان باید هزینه‌های خود را به شدت کاهش دهند تا بتوانند بر توان رقابتی خود بیفزایند.
به گفته شیوا، شرکت‌های خودروسازی باید هزینه‌های ثابت خود را مدیریت کنند تا بتوانند، محصولات خود را با قیمت پایین‌تری در بازار به فروش برسانند.
با توجه به رکود حاکم بر بازار خودرو، پیشنهاد شما به خودروسازان در مورد رونق بخشیدن دوباره به بازار خودرو چیست؟
شرکت‌های خودروسازی می‌توانند با کاهش هزینه‌های ثابت خود، هزینه‌های تولید خود را نیز پایین بیاورند. از سوی دیگر در وضعیت رکود، خودروسازان باید برای تبدیل این موضوع به وضعیت رونق، به متقاضیان محصولات خود انگیزه دهند و شرایط را برای خرید آسان‌تر کنند و امتیازات ویژه‌ای قائل شوند و کیفیت را ارتقا بخشند، اما اگر برعکس این موضوع عمل شود و بیایند قیمت‌ها را افزایش دهند، رکود بازار خودرو تشدید خواهد شد.
همچنین توصیه ما به خودروسازان این است که از افزایش قیمت برای حفظ مشتریان خود چشم‌پوشی کنند و افزایش قیمت را به بعد از رونق بازار خودرو موکول کنند.
همچنین آن‌ها باید در پیش‌فروش‌هایی که انجام می‌دهند یک امتیازاتی بدهند و با درصد سود کم خودروها را به مشتریان خود تحویل بدهند.
شما به کاهش هزینه‌های ثابت خودروسازان اشاره کردید. مهم‌ترین هزینه‌های ثابت، شامل چه مواردی می‌شود؟
دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا طی سالیان متمادی شرکت‌های اقماری و وابسته زیادی برای خود ایجاد کرده‌اند. این در حالی است که این شرکت‌ها به شدت زیان‌ده هستند و باید هرچه سریع‌تر خودروسازان آن‌ها را واگذار کنند. در حال حاضر این زیان‌ها را دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا متحمل می‌شوند که آن‌ها هرچه زودتر باید به این وضعیت سروسامانی بدهند. ایران‌خودرو بعد از اینکه مدیریتش تغییر یافت، قدری در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داد و زیان انباشته خود را کاهش داد. در هر صورت این دو خودرو‌ساز باید متعلقات خود را هرچه سریع‌تر واگذار کنند و به اصطلاح چابک شوند تا بتوانند توان رقابتی از دست رفته خود را به‌دست بیاورند. همچنین با این کوچک‌سازی خودروسازان، قدرت نقدینگی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و می‌توانند در زمینه افزایش تولید و همچنین تنوع بخشی محصولات خود اقدام کنند.
همچنین اگر آن‌ها هزینه‌های جانبی خود را نیز پایین بیاورند و هزینه‌های مالی خود را هم کاهش دهند، می‌توانند به کاهش قیمت محصولات خود یا حداقل عدم گران شدن خودروها مبادرت ورزند.
افزایش تولید خودروسازان چگونه می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های آن‌ها شود؟
اگر تولید زیاد شود، هزینه‌های ثابت سر شکن می‌شود. این در حالی است که هزینه‌های ثابت خودروسازان بسیار زیاد است و باید در این زمینه گام‌های اساسی بردارند. با افزایش تولید خودروسازان می‌توانند هزینه تولید را پایین بیاورند و از این طریق می‌توانند محصولات خود را با یک قیمت مناسب و رقابتی به بازار عرضه کنند.
شما به ارائه امتیازات ویژه از سوی خودروسازان به مشتریان اشاره کردید. کمی در این زمینه توضیح دهید؟
در این زمینه خودروسازان باید در فروش اقساطی خود سود نگیرند یا سود کمی دریافت کنند و تضمین و گارانتی‌هایی نیز روی کیفیت محصولات خود ارائه دهند. آن‌ها باید بگویند از نظر کیفیت فلان قطعه اساسی 5 سال گارانتی دارد و از این طریق می‌توانند آن اعتماد از دست رفته را دوباره به مردم برگردانند. به طور کلی خودروسازان هرچه روی کیفیت امتیاز بدهند، مردم نیز می‌فهمند کیفیت خودرو بالا رفته است. آن زمان است که می‌توان به خروج بازار خودرو از رکود امیدوار بود.
باید به این نکته اشاره کرد، بعضی از مواقع است که تولیدکننده هیچ سودی نمی‌برد اما برای جذب مشتری باید برخی از اقدامات را صورت دهد و برای فروش محصولات خود جذابیت ایجاد کند.
طی ماه‌های گذشته خودروسازان از این موضوع گله‌مند بودند که دولت از آن‌ها هیچ‌گونه حمایتی نمی‌کند، به نظر شما دولت باید در این زمینه چه اقدامی را صورت دهد؟
بنده مطمئن هستم که دولت به خودروسازان پول نمی‌دهد و اصلا چرا باید این کار را انجام دهد. خودروسازان به اصطلاح یک مجموعه خصوصی هستند که خود باید نیازهای مالی خود را تامین کنند.
بزرگ‌ترین حمایت دولت از خودروسازان بحث تعرفه است و تعرفه 45 درصد تعرفه بالایی است و این کار حمایت از تولید داخل قلمداد می‌شود.
برخی می‌گویند به دلیل اینکه دولت مدیریت خودروسازان را تعیین می‌کند، باید به آن‌ها نیز کمک کند؟
اصولا دولت نباید در تعیین مدیریت خودروسازان دخالت کند و بر آن‌ها نیز مدیریت اعمال کند. در حال حاضر اکثر سهام خودروسازان به بخش خصوصی واگذار شده است و از لحاظ قانونی آن‌ها خصوصی محسوب می‌شوند و دولتی نیستند.
دولتی بودن زمانی معنا پیدا می‌کند که سازمانی در بودجه سالانه سرفصل داشته باشد و خودروسازان چنین سر فصلی ندارد. دولت تا به حال به اندازه کافی خودروسازان را حمایت کرده است و اصلا دیگر کمک کردن بیشتر به خودروسازان معنا ندارد. کمک دولت به خودروسازان باید در چارچوب کلی تولید کشور باشد.
اگر وام ارزان قیمت در مجلس تصویب شد، به خاطر رونق تولید، خودروسازان نیز می‌توانند از این وام استفاده کنند.
خودروسازان می‌گویند تعرفه بالا نمی‌خواهند و در مقابل آن دولت به آن‌ها وام ارزان قیمت بدهد. نظر شما در این باره چیست؟
در حال حاضر در کشور ما به دلیل تورمی که وجود دارد، نرخ بهره بالاست و این یک مطلب عادی است. اما در کشورهای پیشرفته نرخ تورم آن‌ها یکی، دو درصد است و به همین خاطر نرخ بهره آن‌ها نیز خیلی پایین است و به اندازه نرخ تورم آن‌هاست.
ولی در کشور ما به دلیل تورم، نرخ سودهای بانکی نیز بالاست. از طرف دیگر دست دولت نیست که بخواهد نرخ بهره را پایین بیاورد و این موضوع در بازار تعیین می‌شود. در حال حاضر دولت نمی‌تواند نرخ سود را پایین بیاورد. اکنون تلاش دولت در این راستاست که وام ارزان قیمت در اختیار تمام تولیدکنندگان قرار دهد.
ذکر این نکته ضروری است که در گذشته اغلب خودروسازان محصولات خود را پیش‌فروش می‌کردند و مبلغ آن را نیز از قبل از مشتری دریافت می‌کردند که این نیز دریافت سود از مشتری است. اما الان در وضعیت رکودی، شرایط تحویل قدری به نفع مشتری است، ولی در گذشته مشتری پول خودروی خود را می‌داد، اما برای تحویل محصول دردسر‌های فروانی را متحمل می‌شد.
برخی معتقدند خودروسازی پیشران صنعت کشور است و دولت باید از این صنعت حمایت همه جانبه‌ای را انجام دهد. تحلیل شما در این باره چیست؟
در حال حاضر پتروشیمی پیشران صنعت است نه خودروسازی، این در حالی است که خودروسازان انتظارات را از خود برآورده نکرده‌اند. به طور کلی صنعت خودروسازی ما از مشکلات ساختاری رنج می‌برد و تا این مشکلات ساختاری حل نشود، نمی‌توان اقدام مثبتی ترتیب داد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید قیمتها را بالا نبرید، رکود تشدید می شود
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو