ابلاغ بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک

انجمن باید اصالت اوراق وارد کنندگان خودرو را تایید کند

نظارت بر ورود خودروهای وارداتی تاکنون تنها برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت بوده است اما طبق اطلاعاتی که به روزنامه «دنیای خودرو» رسیده وزیر صمت بخشنامه‌ای را به گمرک ایران ابلاغ کرده که براساس آن بحث نظارت بر واردات خودرو را به انجمن واردکنندگان خودرو داده است. تاکنون یکی از وظایف این انجمن نظارت بر این بوده است که چه برندی به کشور ورود کند. روزنامه «دنیای خودرو» با کوروش مرشد سلوک، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت‌وگویی انجام داده است که در پی می‌خوانید:

کد : 353
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 مهر 1394
print
نظرات : 0
انجمن باید اصالت اوراق وارد کنندگان خودرو را تایید کند

سارا غضنفری-نظارت بر ورود خودروهای وارداتی تاکنون تنها برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت بوده است اما طبق اطلاعاتی که به روزنامه «دنیای خودرو» رسیده وزیر صمت بخشنامه‌ای را به گمرک ایران ابلاغ کرده که براساس آن بحث نظارت بر واردات خودرو را به انجمن واردکنندگان خودرو داده است. تاکنون یکی از وظایف این انجمن نظارت بر این بوده است که چه برندی به کشور ورود کند. روزنامه «دنیای خودرو» با کوروش مرشد سلوک، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت‌وگویی انجام داده است که در پی می‌خوانید:
بحث نظارت بر روند واردات خودرو که به انجمن واردکنندگان خودرو سپرده شده، برای اولین‌بار است که به بخش یا یک تشکل خصوصی محول می‌شود؟
معمولا اصناف این کار را انجام می‌دهند، بخش اعظم نظارت و فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی بر عهده اصناف است ولی معمولا چون انجمن‌ها تشکل هستند وارد این مقوله نمی‌شوند ولی در راستای تسهیل امور، انجمن واردکنندگان خودرو به این قضیه ورود کرده است و بحث نظارت اصلی بر این موضوع با سازمان حمایت است و به این شکل نیست که انجمن ناظر بر این فعالیت باشد. انجمن در واقع روند واردات را تسهیل می‌کند و قصد نظارت ندارد.
یعنی صفر تا صد کار نظارت برعهده انجمن نیست؟
تا قبل از دستورالعمل انجمن تمام کسانی که می‌خواستند خودرو وارد کنند مستقیم سراغ برند می‌رفتند. برخی کنترل‌ها توسط برند انجام می‌شد و بعد قرارداد منعقد می‌شد. در حال حاضر یک مرحله به این روند اضافه شده است. در واقع اگر کسی بخواهد خودرویی را وارد کند مستقیم به انجمن می‌رود. انجمن چارچوب‌های شرکت را کنترل می‌کند که در واقع کنترل اولیه است و بعد به برند معرفی‌اش می‌کند. در واقع انجمن ناظر بر این قضیه است. عملا انجمن کار را تسهیل کرده و به کمک برندها آمده است و در واقع ناظر بر این فعالیت‌ها و نظارتش اطلاعاتی است و جنبه برخوردی ندارد.
این اقدام چه نفعی برای بازار خودروی وارداتی دارد؟آیا پروسه واردات کوتاه‌تر خواهد شد؟
خیر، روند شاید طولانی‌تر باشد ولی دقیق‌تر می‌شود. یعنی اگر برندی بخواهد تخطی بکند انجمن ورود و سعی می‌کند موضوع را تعدیل کند و عملا در خود انجمن و با برند مسئله حل می‌شود و دیگر کار به دولت و ارگان‌های نظارتی کشیده نمی‌شود. در نتیجه همان موقع انجمن ورود می‌کند و مسئله حل و فصل می‌شود. اگر برند با انجمن به توافق نرسید در مرحله بعدی سازمان حمایت ورود می‌کند. این اقدام نظارتی بسیاری از مشکلات را حل می کند و از لحاظ آمار و اطلاعات، انجمن می‌تواند با سازمان‌ها در ارتباط باشد و اطلاعات خوبی درباره قراردادها و مشکلات موجود در قراردادها در اختیار وزارت صنعت و معدن قرار دهد. از دیگر سو، وزارت صنعت و معدن می‌تواند با سازمان حمایت برای حل و فصل مشکلات مذاکره کند. اگر خود فرد به‌طور مستقیم به سازمان حمایت یا وزارتخانه مراجعه کند انجمن متوجه مشکلات نخواهد بود و اگر بخواهد مشکلات را متوجه بشود زمان طولانی صرف می‌شود یا متاسفانه مشکلات را به انجمن منعکس نمی‌کنند و مستقیم مراجعه می‌کنند و یکسری مطالب را خلاف واقعیت منعکس می‌کنند. مانند این‌که واردات انحصاری شده است. در واقع شرکتی که با آن قرارداد نبسته‌اند به همین دلیل چنین مسایلی را می‌گوید. اگر انجمن نظارت اطلاعاتی کند به عنوان یک ارگان تخصصی در این قضیه ورود می‌کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد مستقیم به سازمان مربوطه منعکس می‌شود.
این روند در نهایت به نفع چه کسی است؟ دولت؟ واردکنندگان یا مصرف‌کنندگان؟
- به نظر من در نهایت به‌نفع مصرف‌کنندگان است زیرا با سخت‌گیری‌ها مصرف‌کننده برای خودرویی که می‌خرد در سراسر کشور از خدمات بهره‌مند می‌شود.
از طرفی واردکنندگان متفرقه کم و واردکنندگان معتبر و اصلی معرفی و رقابت در بازار وارداتی‌ها سالم‌تر می‌شود. واردکننده ملزم به ارائه کارت بازرگانی، کد اقتصادی و ارائه اسناد ثبتی و قانونی می‌شود و در نهایت مالیات‌های مربوط را نیز خواهد پرداخت بنابراین حقوق دولت هم کامل پرداخت خواهد شد. خود پروفرما نیز که شامل بیش از 10 آیتم است که باید از جانب واردکنندگان ارائه شود و همین مساله به شفافیت کار کمک می‌کند.
در نهایت یکی از الزامات گمرک برای واردات، مهر تایید انجمن واردکنندگان خودرو خواهد بود.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید انجمن باید اصالت اوراق وارد کنندگان خودرو را تایید کند
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو