داود میرخانی رشتی با حضور در روزنامه دنیای خودرو مطرح کرد:

صنعت خودرو باید هرچه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد

این روزها خودروسازان تحت هجمه‌های فراوانی قرار دارند. از یک طرف برخی معتقدند دیگر نباید به خودروسازان کمک شود و آن‌ها باید خود به فکر باشند تا از این وضعیت خارج شوند اما در طرف دیگر برخی نیز بر این باور هستند که باید به خودروسازان کمک کرد، چراکه این صنعت لوکوموتیو صنعت کشور است و بیش از 60صنعت به خودروسازی متصل هستند و باید دولت حمایت تمام قد از این صنعت به عمل آورد. 

کد : 362
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مهر 1394
print
نظرات : 0
صنعت خودرو باید هرچه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد

رامین بیات- این روزها خودروسازان تحت هجمه‌های فراوانی قرار دارند. از یک طرف برخی معتقدند دیگر نباید به خودروسازان کمک شود و آن‌ها باید خود به فکر باشند تا از این وضعیت خارج شوند اما در طرف دیگر برخی نیز بر این باور هستند که باید به خودروسازان کمک کرد، چراکه این صنعت لوکوموتیو صنعت کشور است و بیش از 60صنعت به خودروسازی متصل هستند و باید دولت حمایت تمام قد از این صنعت به عمل آورد. 
داود میرخانی رشتی، مدیر عامل اسبق ایران خودرو، دبیر سابق انجمن خودروسازان و مشاور فعلی این انجمن با حضور در روزنامه دنیای خودرو از مصائب و مشکلات صنعت خودروسازی صحبت کرد و در عین حال راهکار‌های خود برای خروج صنعت خودروسازی از وضعیت موجود را ارائه کرد. 
میرخانی با بیان اینکه در زمان دولت‌های نهم و دهم خسارت‌های فراوانی به صنعت خودرو وارد شد، گفت: صنعت خودروسازی در حال حاضر وضعیت بیماری دارد که در اتاق سی‌سی‌یو حضور دارد و سریعا باید مورد عمل جراحی قرار بگیرد. 
به گفته این فعال صنعت خودروسازی، این بیمار به خون نیاز دارد که این خون برای صنعت خودرو در حال حاضر نقدینگی و سرمایه در گردش است که دولت و سیستم بانکی باید هرچه سریع‌تر این موضوع را محقق سازند. 
میرخانی می‌گوید با سیستم فعلی قیمت‌گذاری، خودروسازان طی سال‌های گذشته دچار زیان 6 هزار و 500 میلیارد تومانی شده‌اند، که این رقم برای صنعت خودروسازی بسیار گران تمام شد و ما عوارض این زیان را در حال حاضر لمس می‌کنیم. 
میرخانی برای خروج صنعت خودرو از وضعیت حاضر سه راهکار تزریق فوری نقدینگی، اصلاح ساختار قطعه‌سازی کشور و خرید دانش فنی روز صنعت خودرو از شرکت‌های بنام و مشهور را ارائه کرد. 
 طی سال‌های گذشته چه اتفاقاتی بر سر صنعت خودروسازی آمد که این روزها هجمه‌های زیادی علیه این صنعت به راه افتاده است؟ 
در زمان فعالیت دولت‌های نهم و دهم چرخه‌ای به وجود آمد که صنعت خودروسازی ایران از یک تولید‌کننده به یک واردکننده تبدیل شد. اگر بخواهم این چرخه را توضیح دهم، باید بگویم عواملی چون ثابت ماندن قيمت‌هاي فروش، تورم مستمر که موجب گران‌سازي توليد شد، تثبيت قيمت دلار که ارزان‌سازي واردات را رقم زد و وضع مقررات ضدتوليد باعث كاهش سودآوري خودروساز و قطعه‌ساز شد که در پی آن ساخت داخل توجيه پیدا نکرد و شرکت‌ها به واردات ترغیب شدند. 
شما و انجمن خودرو‌سازان معتقد هستید، با وضعیت فعلی صنعت خودرو امکان ادامه فعالیت ندارد، از دیدگاه شما چالش‌های حال حاضر صنعت خودروسازی ایران چیست؟
عدم اجراي کامل اصل 44 قانون اساسي خصوصي‌سازي واقعی، دولتي بودن صنعت خودرو، قيمت‌گذاري تحميلي، محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها، نبود اقتدار متولي صنعت و انفعال به‌جاي تعامل سازنده با ساير نهادها، محدود بودن اعطاي تسهيلات بانکي، کاهش شديد قدرت خريد مردم و افت تقاضا، نوسان در کيفيت قطعات و مجموعه‌ها، کاهش بهره‌وري در نتيجه کمبود دانش فني توليد، تداوم روش كپي‌كاري، فرسوده بودن ماشين‌آلات و طولاني بودن زمان به ظرفيت رساندن محصول، چالش‌های اصلی صنعت خودروسازی هستند. 
شما دولتی بودن صنعت خودرو را به عنوان یکی از بزرگت‌رین مشکلات این صنعت عنوان کردید، این امر چه تبعاتی به دنبال دارد؟
 وقتی صنعت خودروسازی دولتی است مسائل و مشکلاتی از قبیل توقع اطاعت از تصميمات غيركارشناسي و غيراقتصادي، تحميل برخي قطعه‌سازان ناکارآمد به خودروسازان، تغييرسياست‌ها با تغيير مديران و عدم پايداري استراتژي توسعه صنعتي، تحميل سرمايه‌گذاري‌هاي غيراقتصادي در تاسیس سايت‌هاي تولیدی داخل کشور و خارج کشور، به بازي نگرفتن تشكل‌هاي تخصصي در تصميم‌سازي‌ها، حاكميت فضاي اقتصاد غيررقابتي و عدم حاکميت قانون تجارت و حاکميت شرکتي به وجود می‌آید. 
خودروسازان طی سال‌های گذشته همواره از تعیین قیمت خودرو به وسیله شورای رقابت اعلام نارضایتی کرده‌اند، از نظر شما این قیمت‌گذاری چه مشکلاتی برای خودروسازان به وجود آورده است؟
طی سال‌های گذشته به دلیل قیمت‌گذاری خودرو به وسیله شورای رقابت خودروسازان به شدت سرکوب مالی شده‌اند و حاشیه سود آن‌ها به شدت کاهش یافته است. همچنین این قیمت‌گذاری تحمیلی موجب زیان 6 هزار و 500 میلیارد تومانی خودروسازان شده است. از سوی دیگر مواردی همچون عدم توان سرمايه‌گذاري براي 30 حلقه مفقوده صنعت خودروسازی، عدم تولید خودروهاي جديد، عدم نوسازي ماشين‌آلات، سودآور نبودن و در نتيجه عدم امكان فروش شركت‌هاي تابعه و دارایي‌ها، آزاد بودن افسارگسيخته قيمت مواد اوليه به بهانه بورسي بودن در مقابل تکليفي بودن قيمت خودرو و چند برابر شدن سود آن‌ها در مقابل زيان خودروسازان نیز از اثرات منفی قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت قلمداد می‌شود. 
برخی از کارشناسان معتقد هستند تحریم‌ها خسارات فراوانی بر پیکره صنعت خودروسازی کشور وارد کرد، از دیدگاه شما تحریم‌ها چه صدماتی بر صنعت خودروسازی کشور زد؟
بحث تاثیر تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی کشور مثنوی هفتاد من است که نیاز به یک زمان جداگانه دارد اما اگر بخواهیم تیتر وار این تاثیرات را مرور کنیم، باید بگوییم عدم تخصيص ارز مبادله‌اي، عدم امكان نقل و انتقال ارز، هفت برابر شدن حجم نياز به سرمايه در گردش، عدم امكان جذب سرمايه‌گذاري خارجي در زمینه‌های انتقال دانش فني و فناوري‌هاي نوين براي داخلي‌سازي و کاهش شدید حجم صادرات خودرو از جمله تاثیرات مخرب تحریم‌ها روی صنعت خودروسازی است. 
شما به چالش‌های صنعت خودروسازی اشاره کردید، راهکار‌های جنابعالی برای برطرف شدن این چالش‌ها چیست؟ 
برای برون‌رفت صنعت خودروسازی از وضعیت فعلی مواردی نظیر انتخاب اقتصاد بازار به عنوان زيربناي توليد رقابتي، تعيين تكليف استراتژي توسعه صنعتي كشور، خصوصي‌سازي واقعي، حمايت و نظارت و عدم دخالت دولت در امر توليد، احياي اقتدار متولي صنعت، احياي نقش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران( ایدرو)، تامين فوري تسهيلات بانكي مصوب معوقه که بالغ بر دوهزار میلیارد تومان است، افزايش سقف تسهيلات بانكي، هدايت نقدينگي به سمت توليد، تخصيص ارز مورد نياز با نرخ ‌مبادله‌اي، قيمت‌گذاري خودرو در حاشيه قيمت بازار در مقابل وضع تعرفه موثر 28 درصدي، لغو کليه آیين‌نامه‌ها و مقررات دست‌و‌پاگير ضد توليد و احياي ليزينگ با منابع بیشتر، باید مدنظر تصمیم‌گیران صنعت خودروسازی کشور قرار گیرد. 
یکی از خودروسازان اعلام کرده است، همانطور که شورای رقابت قیمت خودرو را مشخص می‌کند، باید مواد اولیه تولید را نیز قیمت‌گذاری کند، آیا با این نظر موافقید؟
صد البته، همانطورکه شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو وارد عمل می‌شود، باید مواد اولیه نیز خارج از قيمت‌هاي بورسي و به قيمت مناسب به خودروسازان داده شود. در همین‌باره وزارت صنایع و دولت باید اقدامات جدی و فوری را ترتیب دهند. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید صنعت خودرو باید هرچه زودتر تحت عمل جراحی قرار گیرد
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو