بعد از رسوایی فولکس‌‌واگن

پنهان‌کاری صنعت خودروسازی آمریکا

در سایه رسوایی فولکس‌واگن در هفته گذشته، جوش و خروش بی‌سابقه‌ای در بازار جهانی خودرو به راه افتاده است. حالا صنعت خودروی آمریکا با این یک اتهام رو‌به‌رو شده است.

کد : 369
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مهر 1394
print
نظرات : 0
پنهان‌کاری صنعت خودروسازی آمریکا

علی منصوری-در سایه رسوایی فولکس‌واگن در هفته گذشته، جوش و خروش بی‌سابقه‌ای در بازار جهانی خودرو به راه افتاده است. حالا صنعت خودروی آمریکا با این یک اتهام رو‌به‌رو شده است. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» افشای گزارشی نشان می‌دهد ماشین‌های آمریکایی به نحو قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به خودروهای اروپایی از ایمنی کمتری برخوردارند. چنان‌که از شواهد پیداست این پنهان‌کاری به خاطر ناهماهنگی با استانداردهای ایمنی مصوب در پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس‌-آتلانتیک (TTIP) بوده است. بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده آن است که استانداردهای ایمنی موجود در آمریکا و اروپا اساسا مشابه و یکسان هستند اما تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن هستند که مدل‌های آمریکایی در تصادف‌ از جلو که از شایع‌ترین تصادفاتی هستند که اغلب منجر به آسیب‌های جدی و تلفات می‌شوند، ایمنی بسیار کمتری دارند. اما این نتایج هرگز توسط مسئولان صنعت خودروی آمریکا که بودجه تحقیقات مزبور را تامین کرده بودند، ارائه نشده و در دسترس عموم قرار نگرفته است. 
فعالان حوزه ایمنی خودرو اعلام داشته‌اند که این تحقیقات نشان می‌دهد سوداگران، با اجازه دادن به فروش خودروهای آمریکایی در بازار این کشور و اروپا، به طور بالقوه جان افراد را به خطر انداخته‌اند. این خبر، بازار جهانی خودرو را که هنوز از شوک رسوایی فولکس‌واگن بهبود نیافته، بار دیگر دچار بهت و حیرت کرده است.  
سال گذشته در یک نشست مطبوعاتی مشترک اعلام شد که اتحادیه سازندگان خودرو آمریکا (AAM) در کنار نمایندگان انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) و شورای سیاست‌گذاری خودروسازی آمریکا، حامی مالی این تحقیق خواهند بود.  اعضای این مجموعه عظیم را غول‌هایی تشکیل می‌دهند که پشت بزرگ‌ترین نام‌های صنعت خودرو، از کرایسلر و تویوتا گرفته تا جگوار لندرور و فولکس‌واگن، قرار دارند. 
وظیفه انجام این تحقیق بر عهده کارشناسانی مستقل از انستیتوی تحقیقات ترابری دانشگاه میشیگان و مرکز تحقیقات ترابری (SAFER) در دانشگاه فناوری چالمرز در گوتنبرگ سوئد قرار داشت.  این دو، از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی جهان در زمینه ترابری هستند. در انجام این تحقیق کارشناسانی در فرانسه و آزمایشگاه تحقیقات ترابری انگلستان نیز شرکت داشتند. سخنگوی انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد: «ما مطمئن هستیم در حالی‌که سطح بالای ایمنی کنونی در آمریکا و اروپا ادامه خواهد یافت، همگرایی قوانین می‌تواند در راستای پیمان ترنس‌-آتلانتیک شکل بگیرد.»
انجام تحقیقات در سال گذشته با سروصدای زیادی همراه بود: رابرت استراسبرگر، مدیرارشد ایمنی خودرو در اتحادیه خودروسازان آمریکا اعلام کرد که این تحقیقات احتمالا جاه‌طلبانه‌ترین و پیچیده‌ترین نوع از تحقیقات انجام‌شده در زمینه ایمنی خودرو است که این گروه تجاری قصد انجام آن را دارند. صنعت خودروسازی آمریکا قصد داشت از نتایج این تحقیق در مذاکراتی استفاده کند که TTIP به منظور هماهنگ‌سازی استانداردهای ایمنی خودرو در هر دو سوی اقیانوس اطلس (آمریکا و اروپا)‌ برگزار می‌کرد. خودروهایی که تحت قوانین موجود، در سطح جهانی به فروش می‌رسیدند، مانند فورد فوکوس یا گلف فولکس‌واگن، باید با صرف هزینه قابل ملاحظه‌ای توسط سازندگان‌شان، تحت مهندسی مجدد قرار می‌گرفتند تا با استانداردهای جهانی ایمنی تصادف مطابقت پیدا کنند.  
گروه‌ برگزارکننده تحقیقات با پیش‌بینی نتایج احتمالی اعلام کرد: «اگرچه ممکن است استانداردها تفاوت‌هایی جزئی داشته باشند، اما اساسا آن دسته از معیارهایی که ما به دنبال هماهنگ‌سازی‌شان هستیم،  مشابه و یکسان هستند.» هرچند نتایج درج شده در گزارش محققان، نشان‌دهنده تفاوت‌های اساسی در عملکرد بود. یکی از مهم‌ترین نتایج موجود در تحقیق مزبور حاکی از آن است که سرنشینان خودروهای معمولی ساخت اروپا در تصادفات رو‌به‌رو از 33 درصد ایمنی بیشتر نسبت به سرنشینان مدل‌های مشابه آمریکایی برخوردارند. با این حال هیچ‌یک از غول‌های خودروسازی تاکنون واکنشی به نتایج این تحقیقات نشان‌ نداده‌اند و این خبر در سکوت عجیب خبری در وبسایت دانشگاه میشیگان منتشر شده است.  
آندراس بالینت، تحلیل‌گر ایمنی ترابری در دانشگاه چالمرز و یکی از نویسندگان گزارش به خبرگزاری ایندیپندنت گفت: «نتایج بررسی ما حاکی از آن است که در حال‌حاضر تفاوت خطرناکی بین مدل‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص ایمنی تصادفات وجود دارد. درنتیجه، براساس این نتایج، تایید حضور خودروهای آمریکایی در اروپا به افزایش قطعی تلفات یا آسیب‌های جدی در تصادفات جاده‌ای منجر خواهد شد.» 
شورای ایمنی ترابری اروپا (ETSC) - سازمان مستقلی که در خصوص ایمنی جاده‌ای به کمیسیون اروپا و پارلمان اروپا، مشاوره می‌دهد - اعلام کرده که این تحقیق هشدار مهمی دراین خصوص است که در حال حاضر استانداردهای ایمنی خودرو نمی‌تواند در پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس‌-آتلانتیک منظور شود. آنتونیو آونوسو، مدیر اجرایی این شورا گفته: «این تحقیق نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان تجاری آمریکایی و اروپایی، با اجازه دادن به فروش خودروهای آمریکایی، به‌طور بالقوه جان افراد را به خطر می‌اندازند. چیزی‌که در حال حاضر به آن نیاز داریم، فرایندی شفاف است که هر دو طرف را به بالاترین سطح از ایمنی خودرو برساند. واضح است بدون انجام تحقیقات و تحلیل‌های بیشتر ادامه این مبادلات غیرمسئولانه خواهد بود.» 
دور بعدی مذاکرات TTIP ماه دیگر آغاز می‌شود و معامله‌ تجاری آزاد مطرح‌شده، بزرگ‌ترین از نوع خود خواهد بود. بخش خودرو احتمالا بزرگ‌ترین ذی‌نفع این معاهده است. براساس تحقیق صورت‌گرفته توسط انستیتوی اقتصاد بین‌المللی پیترسون، هماهنگ‌سازی ضوابط خودرویی می‌تواند در دو سوی اقیانوس اطلس سالانه 18 میلیارد پوند برای اقتصادهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا درآمدزایی داشته باشد. 
سه روز پیش سخنگوی اتحادیه خودروسازان آمریکا، که سرپرستی تحقیق درباره ایمنی خودرو را برعهده داشت، اعلام کرد: «این تحقیق از اعتبار لازم و کافی برخوردار است و ما کاملا از روش‌شناسی آن برای مقایسه و تحلیل زمینه‌های تصادف در آمریکا و اروپا و عملکردهای خودرو حمایت می‌کنیم. وقتی این بررسی را آغاز کردیم، مشخص بود که هماهنگ‌سازی و مطابقت‌دادن تفاوت‌های موجود در پایگاه داده‌‌های مربوط به تصادف‌ها کاری چالش‌برانگیز خواهد بود. پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای صورت گرفته، اما نتایج حاکی از آن است که به تحلیل‌های بیشتری احتیاج داریم.» 
سخنگوی انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد: «بررسی نتایج تحقیق، نقاطی را آشکار کرده است که پیش از پذیرفتن بی‌چون‌وچرای نتایج به تحقیقات بیشتری نیاز خواهیم داشت.» 
از اعضای مجمع خودروسازان اروپایی و آمریکایی خواسته شده است تا تلاش بیشتری را برای هماهنگ‌سازی پایگاه‌‌‌داده‌های آمریکا و اروپا به کار گیرند تا اطمینان‌پذیری تحقیقات به عمل آمده را افزایش دهند. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید پنهان‌کاری صنعت خودروسازی آمریکا
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو