آیا بحران فولکس‌واگن می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاران باشد؟

ماهی گیری از آب گل آلود

کد : 370
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مهر 1394
print
نظرات : 0
ماهی گیری از آب گل آلود علی منصوری-با این‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ جهان به دلایل مختلف از جمله مسایل نظارتی و مالیاتی، تمایلی به سرمایه‌گذاری روی کمپانی‌های خارجی ندارند، اما هر از گاهی اتفاقی رخ می‌دهد که این سرمایه‌گزاران را به تجدیدنظر در این‌باره ترغیب می‌کند. رسوایی اخیر فولکس‌واگن علاوه‌بر میلیاردها یورو ضرر برای این کمپانی سرنگونی بعضی از سران ارشد آن از جمله مارتین وینترکورن، مدیرعامل را به دنبال داشت. این رسوایی بسیار بزرگی است و سهام فولکس‌واگن در واکنش به آن افت شدیدی داشته است. اما شکی نیست که این رویداد توجه سرمایه‌گزاران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. چهارشنبه گذشته، هنگامی که هیات مدیره این گروه خودروسازی جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل داده بودند، قیمت هر واحد از سهام فولکس‌واگن که در بهار امسال به 250 یورو رسیده بود، برای اولین بار بعد از سال 2011 به زیر 100 یورو رسید. پیش‌ از رسوایی هر سهم فولکس‌واگن در بازار بورس 162 یورو ارزش داشت. در حال حاضر برآورد دقیق ضرری که بر سودآوری و فروش فولکس‌واگن وارد شده، ممکن نیست. این کمپانی که مالک کمپانی‌های آئودی، سیت، اسکودا، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی و پورشه نیز است، فعلا گفته که مبلغ 5/6 میلیون یورو را به هزینه‌های محتمل این ماجرا اختصاص داده، اما برآوردهای اولیه توسط کارشناسان صنعت خودرو احتمال پرداخت جریمه‌ای تا مبلغ 18 میلیارد دلار را نیز مطرح کرده است. جریمه‌های قانونی می‌تواند از مرز 5 میلیارد یورو بگذرد. در نظر داشته باشید که سال گذشته این کمپانی با رسیدن به رکورد فروش 202 میلیارد یورو به سود ناخالص 8/14 میلیارد دست پیدا کرد. 
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» فولکس‌واگن بعد از سال‌ها ضرر در آمریکا تازه در حال یافتن جایگاه خود در بازار این کشور بود، اما این ماجرا بدشانسی بزرگی را برای این کمپانی رقم زد. هرچند نگرانی عمده این کمپانی، از پس‌لرزه‌های این رسوایی در اروپا است که بزرگ‌ترین بخش درآمد فولکس‌واگن را تشکیل می‌دهد. فولکس‌واگن در سال 2014 بیش از 2/10 میلیون واحد خودرو تولید کرد که 4/4 میلیون واحد از آن در اروپا به فروش رسید. این کمپانی اعتراف کرده که 11 میلیون خودرو را با موتورهای دیزل مدل EA 189 به بازار جهانی عرضه کرده است که همگی مجهز به نرم‌افزاری برای دورزدن آزمایش آلایندگی بوده‌اند و در نتیجه تحقیقات گسترده در سطح اروپا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. البته همگی می‌دانیم که اعترافات اولیه هیچ‌وقت همه ماجرا نبوده و نیست!
مورد سرمایه‌گذاری
واضح است که به‌رغم پایین آمدن بی‌سابقه قیمت سهام، فقدان شفافیت سرمایه‌گزاری بر فولکس‌واگن را بسیار خطرناک می‌کند. بسیاری از تحلیل‌گران سطح پیش‌بینی‌ها و برآورد درآمد خود را تنزل داده‌اند. موسسه دویچه بانک اعلام کرده: «ما معتقدیم که فقدان اطمینان عملیاتی و قانونی همچنان بر ارزش سهام فولکس‌واگن سایه خواهد افکند و این امر دست‌یافتن به یک سطح مطلوب را ناممکن می‌سازد و ریسک نامشخص بسیاری از سرمایه‌گزاران را فراری خواهد داد.»
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کاهش سود عملیاتی فولکس‌واگن در سال 2016 تا 35 درصد و در سال 2017، 28 درصد خواهد بود و ارزش سهام آن در سطح 130 یورو تثبیت خواهد شد. هرچند می‌دانیم با نقدینگی 5/12 میلیارد یورویی در سال 2016، در کنار 3 میلیارد یورویی که انتظار می‌رود از فروش 20 درصد سهام به سوزوکی عاید این کمپانی شود، می‌توان به یک چتر نجات نصفه‌و نیمه امیدوار بود. موسسه بانکداری و سرمایه‌گزاری آمریکایی «جی‌پی مورگان» هم تغییرات عمده‌ای را در پیش‌بینی‌های خود ایجاد کرده است و علاوه بر کاهش سود پیش‌بینی شده، ارزش هر واحد از سهام فولکس‌واگن را برای دسامبر 2016 از 253 یورو به 179 یورو کاهش داده و اعلام کرده است «معادله بلندمدت این کمپانی همچنان دست‌نخورده باقی می‌ماند و تنها هنگام شفاف شدن وضعیت موتورها می‌توانیم در مورد آن تجدیدنظر کنیم.»
از سوی دیگر «یو‌بی‌اس» موسسه مالی سوئیسی تنها 10 یورو از میزان پیش‌بینی‌شده قبلی خود را کاهش داد و رقم چشمگیر 290 یورو را برای هر واحد از سهام فولکس‌واگن پیش‌بینی کرده است. «باوجود نگرانی‌های کوتاه‌مدت، ما همچنان در مورد فولکس‌واگن خوش‌بین هستیم چراکه این کمپانی یکی از معدود خودروسازانی است که عایدی‌هایش هنوز به طرز چشمگیری پایین‌تر از پتانسیل آن است و ما اهرم‌های قابل‌توجهی را برای بهبود عملکرد فعلی و همچنین افزایش سهام و تخصیص سرمایه این کمپانی می‌بینیم.» 
واضح است این دیدگاه وجود دارد که ارزش سهام فولکس‌واگن پایین‌تر از میزان واقعی تخمین زده شده است و در حقیقت جار و جنجال اولیه هر رسوایی اغلب منجر به پایین آمدن بیش از حد ارزش سهام می‌شود. سهام فولکس‌واگن در حال حاضر با قیمتی حدود 110 یورو مبادله می‌شود و احتمال آن می‌رود که دوازده ماه بعد این قیمت، عجیب و دست‌نیافتنی به نظر برسد. هرچند در حال حاضر با بیشتر بودن سوال‌ها از جواب‌ها نمی‌توان گفت که این هیاهو کی به آخر می‌رسد. چیزی که مشخص است این که ارزش سهام فولکس‌واگن فعلا متغیر باقی خواهد ماند و می‌تواند به چشم برخی از سوداگران فرصتی تاریخی بیاید. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید ماهی گیری از آب گل آلود
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو