مرحله چهاردهم مسابقات فرمول‌یک 2015 در پیست سوزوکای ژاپن برگزار شد

همیلتون رکورد سنا را شکست

لوئیس همیلتون امیدوار بود در سنگاپور بتواند به رکورد فوق‌العاده قهرمانش، آیرتون سنا، یعنی 41 پیروزی دست یابد. اما در نهایت توانست این کار را سوزوکا انجام دهد؛ یعنی جایی که قهرمان بزرگ برزیلی‌اش هم هر سه قهرمانی فرمول یک به‌دست آورده بود.

کد : 371
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مهر 1394
print
نظرات : 0
همیلتون رکورد سنا را شکست

علی اکبر رضوی-لوئیس همیلتون امیدوار بود در سنگاپور بتواند به رکورد فوق‌العاده قهرمانش، آیرتون سنا، یعنی 41 پیروزی دست یابد. اما در نهایت توانست این کار را سوزوکا انجام دهد؛ یعنی جایی که قهرمان بزرگ برزیلی‌اش هم هر سه قهرمانی فرمول یک به‌دست آورده بود. 
پیروزی یکشنبه این قهرمان انگلیسی، پیروزی‌های سه‌گانه او در ژاپن را تکمیل کرد و باعث شد تنها کسی باشد که توانسته در کنار سنا به افتخار سه پیروزی در سوزوکا دست پیدا کند. 
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» همیلتون که در این دور، رقابت بسیار نزدیکی با هم‌تیمی دیگرش در تیم مرسدس یعنی نیکو روزبرگ داشت، حالا در این فصل مسابقات هشت پیروزی کسب کرده و فقط کافی است از پنج مسابقه باقی‌مانده، در سه مسابقه دیگر پیروز شود تا به بهترین رکورد خود که 11 پیروزی در یک فصل را در سال گذشته تجربه کرده بود، برسد. 
همیلتون بعد اینکه در دور قبل رتبه اول مسابقات سنگاپور را به سباستین وتل واگذار کرده بود، در ژاپن توانست مقام از دست رفته خود را دوباره بازگرداند. همیلتون در مورد پیروزی‌اش می‌گوید: «من برای شرکت و موفقیت در پیست سوزوکای ژاپن فیلم رقابت‌های آیرتون را نگاه کردم و دیدم با چه تکنیک‌هایی و در چه بزنگاه‌هایی توانست به این پیروزی رویایی دست یابد. ما یک فرصت مهم را در سنگاپور از دست داده بودیم و مهم بود در این یکشنبه، بتوانیم فرصت از دست رفته را احیا کنیم.»
تیم مرسدس که همیلتون برای آنها در مسابقات شرکت می‌کند، رکورد دیگری را هم در کارنامه دارد که مربوط می‌شود به برتری نیکو روزبرگ، راننده آلمانی که در 48 نقطه به‌دست آورده است. از سال 2010 که سبک جدید امتیازدهی در مسابقات فرمول یک پایه‌ریزی شد، هیچ راننده‌ای نتوانسته بود در پنج دور گرندپریکس، عددی بهتر از 24 کسب کند. 
روزبرگ برای ششمین‌بار در این فصل و برای شانزدهمین بار در دو سال گذشته رتبه دوم را کسب کرد. این راننده مرسدس تاکنون 1033 لپ از 9697 لپ گرندپریکس را گذرانده و بیش از هر رتبه دیگری، تاکنون به مقام دوم رسیده است. او پس از کسب رتبه دوم می‌گوید: «فکر کنم یک جای کار را اشتباه محاسبه کردم، امروز من باید اول می‌شدم.» سال گذشته روزبرگ در شرایطی که پیست به خاطر بارندگی خیس بود، توانسته بود رتبه اول را کسب کند، اما در این یکشنبه، از چند روز قبل هیچ ابری به آسمان سوزوکا سرکشی نکرد! شاید جایی که این راننده آلمانی اشتباه محاسباتی داشته و نتیجه را به هم‌تیمی انگلیسی‌اش واگذار کرده، همین بوده است. 
از اولین لحظاتی که مسابقه شروع شد، هرچند رقابت دو هم‌تیمی شانه به شانه بود، اما همواره همیلتون با چند صدم ثانیه نسبت به روزبرگ برتری داشت و به‌خصوص در پیچ دوم پیست توانست به‌خوبی پیشی بگیرد. در فاصله پیچ‌های سوم تا پنجم، که تاثیر شتاب جانبی خودرو و مهارت راننده همزمان به چالش کشیده می‌شود، روزبرگ تقریبا همپای همیلتون حرکت می‌کرد و شاید اگر عقب‌ماندگی پیچ دوم نبود، از او پیشی می‌گرفت. در لحظاتی از مسابقه، پشت سر رانندگان مرسدی اتفاقاتی هم می‌افتاد. فلیپ ماسا و دانیل ریکاردو با هم برخورد کردند و برای لحظاتی از مسیرشان منحرف شدند و سرجیو پرز هم روی شن‌های کنار پیست سر خورد و عقب ماند. 
در دورهای بعد، روزبرگ نتوانست به رقابت نزدیکش با همیلتون ادامه دهد و حتی در بخش‌هایی پس از سباستین وتل و والتری بوتاس که دوم و سوم بودند، به رتبه چهارم هم تنزل کرد. اما در تمام این مسیر، تنها مقام بدون تغییر برای نفر اول یعنی لوئیس همیلتون انگلیسی بود. هرچند روزبرگ با تجربه و مهارت بالایش توانست رتبه دوم خود را پس بگیرد. در پایان هم این همیلتون بود که توانست در رتبه اول قرار بگیرد و پس از او روزبرگ، وتل و کیمی رایکونن به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم قرار گرفتند. پس از آنها هم بوتاس از تیم ویلیامز و نیکو هالکنبرگ از تیم فروس ایندیا قرار گرفتند. 
در این دور گرندپریکس در سوزوکا، بیشترین اندوه برای تیم مک‌لارن رقم خورد، جایی که جنسون باتن و فرناندو آلونسو نتوانستند مقام‌های خوب سال گذشته خود را تکرار کنند و مک لارن هیچ رتبه ممتازی کسب نکرد. آلونسو در آوردگاه سوزوکا به رتبه‌ای بهتر از 11 و باتون چیزی بیشتر از رتبه 16 دست نیافتند. آلونسو، در حالی‌که وضعیتی به این بدی نداشت، در میانه‌های مسیر پس از اینکه از مارکوس اریکسون از تیم سوابر جا ماند، دچار لغزش شد و زمان زیادی را از دست داد. او پس از مسابقه، وقتی برای اولین بار حتی پایین‌تر از تورو روسو قرار گرفت، گفت: «باید به فکر یک موتور به حسابی برای گرندپریکس بعدی باشم».
در شرایطی مشابه روزبرگ، سباستیان وتل، راننده فراری هم بیش از هر رتبه دیگری، بیشترین مقام‌های خود را به رتبه سوم اختصاص داده است (در 289 لپ) و احتمالا برای پنجمین بار، در پایان مسابقات سوزوکا، به رتبه سوم دست خواهد یافت. 
در جای دیگر، نیکو هولکنبرگ توانست در پایان مسابقه سوزوکا، به مقام ششم، یعنی یک پله پایین‌تر از سرژیو پرز دست پیدا کند. پرز مکزیکی توانسته بود برای اولین بار در چهار رقابت متوالی جزو 10 راننده برتر قرار بگیرد. 
پشت سر هولکنبرگ، لوتوس توانست با رانندگی رومیان گروسژین به رتبه هفتم و با پاستور مالدونادو به رتبه هشتم برسد. تورو روسو هم توانسته بود با ماشینش در رقابتی که در ایتالیا برگزار شد رتبه دوم و سوم را به‌دست بیاورد و ضمنا برای سومین بار در سال جاری جزو 10 راننده برتر قرار بگیرد. تورو روسو با ردبول که نتوانسته بود در 32 مرحله اخیر و از مسابقات سال گذشته استرالیا به بعد، رتبه برتری را کسب کند، رقابت شانه به شانه‌ای داشت. 
اتفاق جالب دیگری هم که در این دور مسابقات فرمول یک در پیست سوزوکا افتاد، مربوط به چیزی است که از سال 2011 گرندپریکس اورپا تاکنون سابقه نداشته است. فلیپ نصر راننده تیم ساوبر، با وجود اینکه در 90درصد فواصل مسابقه جزو راننده‌های برتر بود، اما در پایان نتوانست پرچم شطرنجی پایان را به خاطر خودرویش بالا ببرد. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید همیلتون رکورد سنا را شکست
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو