دنیای خودرو بازتاب حمایت نقدی از خودروسازی را بررسی کرد

حمایت نقدی از صنعت خودرو چاره کار نیست

خودروسازان بعد از مدتها رایزنی توانستند نظر مثبت دولت را برای اعطای وام جلب کنند اما...

کد : 374
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مهر 1394
print
نظرات : 0
حمایت نقدی از صنعت خودرو چاره کار نیست

دنیای خودرو - خبر حمایت مالی از خودروسازان که دوشنبه در بازدید وزیر صنعت و سخنگوی دولت از خودروسازان اعلام شد با واکنش‌های متفاوتی در میان کارشناسان مواجه شده است. عده‌ای معتقدند که این رویه‌ای اشتباه است و برخی نیز معتقد به حمایت در شرایط فعلی هستند.  روز گذشته سخنگوی دولت دوباره  برلزوم حمایت از صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: «صنعت خودرو، صنعت بزرگ کشور است که 100 هزار میلیارد تومان دارایی  دارد و فعالیت این صنعت در اشتغال و رشد اقتصادی موثر است. از طرفی مردم و مصرف‌کنندگان از خودروسازان داخلی محصولات باکیفیت و قیمت مناسب را انتظار دارند.»
نوبخت افزود: «دولت همان‌طور که پای صحبت مردم می‌نشیند، موظف است پای صحبت خودروسازان نیز بنشیند و باید به آنها کمک کنیم تا بتوانند محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب ارائه بدهند. بر اساس اقتصاد مقاومتی نیز تقویت صنعت داخلی اولویت دارد.» او با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صنعت خودرو کشور گفت: «نباید تولید داخل را کنار بگذاریم زیرا حذف تولید داخلی به معنای واردات بی‌رویه محصولات خارجی است که دولت با آن مخالف است و سیاست اقتصاد مقاومتی هم بر تولید داخل تاکید دارد.»
 پور ابراهیمی: با حمایت غیرمنطقی کیفیت خودرو افزایش نمی‌یابد
با وجود گفته‌های معاون اول رئیس جمهوری اما نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نظر دیگری دارد و می‌گوید: «کیفیت خودروی داخلی برای مردم از قیمت آن مهم‌تر است به طوری که بابت خودرو خوب هر قیمتی را می‌پردازند.»
محمدرضا پورابراهیمی، در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه مردم قیمت خودرو را مبنای خرید خود قرار نمی‌دهند کما اینکه خودروهای وارداتی را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند، افزود: «کیفیت مهم‌ترین عاملی است که مورد توجه مردم قرار گرفته و کیفی نبودن خودرو داخلی عاملی شده است تا قیمت نیز مبنای خرید مردم شود و آنها از افزایش قیمت‌ها ابراز نارضایتی کنند.»
او توجه به افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل را در شرایط فعلی مهم ارزیابی کرد و گفت: «خودرو‌سازان داخلی باید به سمت کیفی‌سازی خودرو حرکت کنند تا در بازار رقابتی بتوانند باقی بمانند.  خودروسازان داخلی باید بتوانند در عرصه رقابت با خودروسازان خارجی بعد از 30 سال که از انقلاب می‌گذرد و همه نوع حمایت از آنها شده است، رقابت کنند.  اگر نتوانند رقابت کنند و قیمت تمام شده‌شان به شدت بالا باشد و از آن طرف هم کیفیت قابل قبولی نداشته باشند، مورد قبول مردم نخواهد بود.»
به گفته پورابراهیمی،  تغییرات مدیریتی مداوم، عدم وجود یک برنامه راهبردی، دولتی بودن و تبدیل شدن به شرکتی شبه‌دولتی باعث بدتر اداره شدن آنها بوده است. از دیگر عوامل می‌توان به  نگاه متفاوت، حجم نیروی انسانی مازاد و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.  ازجمله نپرداختن به کیفی‌سازی در خودروسازی‌ها و همچنین برخورداری از بازاری انحصاری و اینکه بخش خصوصی به مفهوم فعال اقتصادی در عرصه خودروسازی وارد نشده و مشارکت با خارجی‌ها هم انجام نشده؛ عواملی است که باعث شده به عامل کیفیت در خودروها چندان توجه نشود. 
 قاضی‌پور: صنعت خودرو باید حمایت شود
نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در خانه ملت نیز که از طرفداران حمایت از صنعت خودروی داخلی  است به «دنیای خودرو» می‌گوید: «موافق حمایت دولت به این شکل از تولید ملی هستم ولی به شرط این‌که باعث شود کیفیت بالا برود و قیمت پایین بیاید. البته این حمایت باید به صورت کنترل شده باشد چراکه تا به حال کمک‌هایی که به خودروسازی شده، سودمند نبوده است.»
علی‌لو، عضو کمیسیون صنایع مجلس:حمایت اشتباه است
پرداخت تسهیلات به خودروسازان کاری اشتباه است و نباید به شرکت‌هایی که زیان‌ده هستند، تسهیلات پرداخت شود. ضمن اینکه خودروسازان هنوز نتوانسته‌اند تسهیلات قبلی دریافت شده را پرداخت کنند و در این شرایط، پرداخت دوباره تسهیلات به آنها یک دور باطل خواهد بود. 
 نعمتی: تزریق نقدینگی، مسکن  است 
در همین زمینه سخنگوی هیات رئیسه مجلس معتقد است که تزریق نقدینگی به مجموعه‌های خودروسازی راهکار قطعی مسائل کنونی نیست چراکه  نقدینگی تنها به عنوان مسکنی می‌تواند بخشی از مشکلات این صنعت را حل کند. 
بهروز نعمتی می‌گوید: «کماکان معتقدم که باید مجموعه‌های خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود و صرفا بخش خصوصی اداره صنعت خودرو را در دست بگیرد. در چنین شرایطی قطعا زمینه موفقیت صنعت خودرو نیز فراهم خواهد شد. همچنین اختصاص تسهیلات به خودروسازان بیشتر جنبه واکسیناسیون دارد و مسلما حرکت ادامه‌داری نخواهد بود». 
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که همچنان پس از سال‌ها حمایت هنوز صنعت خودروی ایران نتوانسته است به جایگاه مهمی در عرصه جهانی این صنعت دست پیدا کند. از سوی دیگر با توجه به حجم بالای گردش مالی و نیاز بسیار شدید خودروسازان به نقدینگی و همچنین حجم بالای بدهی آنها به بانک‌ها و قطعه‌سازان بسیار بعید است که با این مبالغ بتوان دردی از دردهای آن‌ها دوا کرد. 
برخی کارشناسان معتقدند که در حال حاضر خودروسازان ایرانی بیش از نقدینگی نیازمند هستند تا از لحاظ مدیریتی با شرکت‌های جهانی همکاری کنند و صنعت تولید مسیر درستش را پیدا کند. نیروی کار اضافی تعدیل شود. محلی برای ایجاد شغل افراد سفارشی که علم ندارند یا مدیران سفارشی وجود نداشته باشد. دخالت‌ها و اعمال سلیقه‌های شخصی حذف شود تا یک بنگاه با مدیریت کارا تصمیم بگیرد. ما با این جمعیت زیاد اگر مشکلات را حل کنیم می‌توانیم به صنعت خودرو هم ورود پیدا کنیم. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید حمایت نقدی از صنعت خودرو چاره کار نیست
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو