هیاهو برای هیچ

دیدار وزیر صنعت،معدن و تجارت وسخنگوی دولت از ایران‌خودرو در روز دوشنبه و خبر اعطای تسهیلات 200 میلیاردی به دو خودروساز بزرگ کشور حرف‌وحدیث‌های فراوانی را به وجود آورده است. هرچند روز بعد (سه‌شنبه) این خبر اصلاح و اعلام شد قرار است این مبلغ تا پایان سال (200 میلیارد تومان) از محل یارانه‌ها به صنعت پرداخت شود و منظور از صنعت فقط خودرو نیست.
کد : 376
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مهر 1394
print
نظرات : 0
هیاهو برای هیچ

علی طجوزی-دیدار وزیر صنعت،معدن و تجارت وسخنگوی دولت از ایران‌خودرو در روز دوشنبه و خبر اعطای تسهیلات 200 میلیاردی به دو خودروساز بزرگ کشور حرف‌وحدیث‌های فراوانی را به وجود آورده است. هرچند روز بعد (سه‌شنبه) این خبر اصلاح و اعلام شد قرار است این مبلغ تا پایان سال (200 میلیارد تومان) از محل یارانه‌ها به صنعت پرداخت شود و منظور از صنعت فقط خودرو نیست. اما اگر فرض کنیم تمام این مبلغ قرار است به خودروسازان پرداخت شود، آیا گره‌ای از گره‌های موجود آنان باز خواهد شد. البته هر چند تاکید شده است منظور کل صنعت است، اما فرض محال که محال نیست. بنابراین باید دید اگر این مبلغ در اختیار خودروسازان قرار بگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به‌طور خیلی قاطع می‌توان گفت هیچ. بله، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. چرا؟ به‌خاطر اینکه کمبود نقدینگی در خودروسازی آن قدر بحرانی است و این بحران هم آن‌قدر عمیق است که می‌توان نام «چاه ویل» بر آن گذاشت. حالا با این بحران این میزان نقدینگی می‌خواهد چه تحرکی در خودروسازی کشور ایجاد کند؟ وقتی گردش مالی سایپا و ایران‌خودرو به‌ترتیب  11و12 هزار میلیارد تومان در سال است و روزانه بین 30 تا 40 میلیارد تومان در زنجیره تامینشان به قطعه‌سازان پرداخت می‌کنند و همچنین 100میلیارد تومان هزینه حقوق و دستمزد آنهاست، آیا 200 میلیارد تومان در گردش مالی این شرکت‌ها رقمی به‌شمار می‌رود؟ این در حالی است که به گفته کارشناسان، خودروسازان برای تولید یك میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال به 10 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند. این رقم‌ها به چه می‌آید؟ در این شرایط پرسش‌های دیگری هم مطرح می‌شود که آیا واقعا کسانی که با این ارقام بازی می‌کنند، واقعا از نیاز امروز صنعت خودروی کشور آگاه هستند؟ یا آنها هم تحت‌تاثیر جوی که ایجاد شده است تنها سعی دارند آرامش را به این محیط برگردانند. هرچند تمام مشکلات صنعت خودروی کشور بیشتر ناشی از دولتی بودن آن است، اما هر چه هست، حالا که قرار است کمکی صورت بگیرد، بهتر است بر اساس واقعیت‌های موجود و نیازهای آن باشد؛ وگرنه این‌گونه حمایت‌ها و این‌گونه مبالغ گره‌ای از خودروسازان باز نخواهد کرد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هیاهو برای هیچ
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو