مصاحبه اختصاصی «دنیای خودرو» با مدیرعامل آرتاویل تایر

جانتان در خطر است!

در شرایط فعلی نیاز بازار و ظرفیت تولید، 320 تا 340 هزار تن است، ولی تولید داخلی نزدیک به 250 تا 260 هزار تن است. 

کد : 377
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مهر 1394
print
نظرات : 0
جانتان در خطر است!

مسلم تقوی-گلدستون یکی از هشت تولیدکننده اصلی تایر ایران است که با سهم 11 درصدی از بازار تایر جایگاه خود را این صنعت تثبیت کرده است.علیرضا انصاری مدیرعامل شرکت «آرتاویل تایر» است که محصولات خود را با برند گلدستون وارد می‌کند. مدیر عامل این شرکت، تایرسازی را جزئی از قطعه سازی می‌داند و اعتقاد دارد اگر مشکلی در صنعت خودرو به وجود بیاید، گریبان صنعت تایر را هم خواهد گرفت. در عین حال او معتقد است ارتباط و هماهنگی بین خودروساز و تایرساز عنصری حیاتی است که تا قبل از این به دلیل محدود بودن مدل‌های خودروهای ایران بحث پیچیده‌ای نبود. به همین دلیل تایرسازی توانست پا به پای صنعت خودرو پیش برود. ولی بالا رفتن تعداد مدل‌های تولید شده در ایران نیاز به رابطه‌ای عمیق و قوی بین صنعت خودرو و بخش تایرسازی دارد. در حالی که مشکل واردات بی‌رویه تایرهای بی‌کیفیت از برخی کشورهای خاص به حدی زیاد شده است که هم جان مردم و هم جان این صنعت را به خطر انداخته است. صنعتی که گردش مالی آن به سالی 1میلیارد دلار هم می‌رسد.
هر صنعت در طول سال گردش مالی مشخصی دارد. نیاز بازار ایران به لاستیک در حوزه سواری چقدر است و در صنعت تایر داخلی چقدر از این نیاز را می‌توانیم پاسخ دهیم؟
بر‌اساس سند چشم‌انداز 1404، سندی راهبردی تنظیم و به وزارت صنایع ارائه کردیم، برای اینکه با صنعت خودرو همگام باشیم. بر‌اساس رشد صنعت خودرو و میزان اسقاط آن برآورد کرده‌ایم سالانه بر‌اساس روند فعلی در سال  1404 چیزی نزدیک به 800 هزار تن نیاز به انواع لاستیک‌های باری، سواری، کامیونی و غیره داریم. 
در شرایط فعلی نیاز بازار و ظرفیت منصوب، 320 تا 340 هزار تن است، ولی تولید داخلی نزدیک به 250 تا 260 هزار تن است. 
یعنی حدود صد هزار تن ظرفیت خالی داریم که از طریق واردات تامین می‌شود؟ 
بله، همین‌طور است. بخشی از نیاز ما باید از طریق واردات تامین شود. اما در یکی دو سال اخیر با توجه به نبود کنترل‌های لازم و واردات بی‌رویه تایرهای کم‌کیفیت، معضل‌هایی برای صنعت تایرسازی کشور به وجود آمده است.
راه حلی برای رفع این معضل‌ها دارید؟
مکاتبات و مذاکراتی که از طریق انجمن صنفی صنعت تایر ایران با مسئولان داشتیم، اخیرا تمهیداتی ایجاد شده است که جلوی یک سری از این مشکلات و واردات بی‌رویه را خواهد گرفت. 
وقتی نمی‌توانیم نیاز بازار را خودمان برطرف کنیم، چرا جلوی واردات را بگیریم؟
ما با اصل واردات مشکلی نداریم. عمده مشکلات ما واردات بی‌رویه تایر است. مسئله این است که حدود 350هزار تن نیاز تایر در بازار داریم و حدود 260هزار تن آن را خودمان تولید می‌کنیم. مابه‌التفاوت این ارقام چیزی نزدیک به 80 تا 90 هزار تن است. سال‌های پیش هم مشکلی از این نظر نداشتیم و مثلا وارداتمان حدود همان 60 تا 70 هزار تنی بود که به آن نیاز داشتیم، ولی در چند ماه اخیر میزان واردات با میزان تولید هر 8 کارخانه برابری می‌کند. 
از لحاظ فنی چه لاستیک‌هایی را نمی‌توانیم تولید کنیم و مجبور به وارد کردن هستیم؟
با توجه به نسل جدید خودروها که دائما در حال تغییر هستند و بر‌اساس نوع خودروها طراحی تایرشان هم به روز می‌شود، مجبوریم همگام با صنعت خودرو پیش برویم. دوست داشتیم کنار شرکت‌های خودروساز خودمان همکاری داشته باشیم. اگر برنامه آینده خودروسازان را بدانیم و از طرح خودروی جدید آنها از نزدیک مطلع باشیم، می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که دستگاه و دانش و فناوری جدید را تهیه کنیم تا بتوانیم با آنها همگام جلو برویم. 
هماهنگی شما با شرکت‌های خودرویی در چه حد است؟
تا چند سال گذشته که شرکت‌هایی مانند سایپا و ایران‌خودرو مدل‌هایی مانند پارس و پژو و پراید تولید می‌کردند نیاز به هماهنگی بالایی نبود. ولی در سال‌های گذشته تغییراتی در برنامه خودروسازان به وجود آمده و محصولاتشان متنوع‌‌تر شده است. با آمدن محصولات متنوع، تایرها هم متنوع می‌شوند. پس نیاز به هماهنگی بیشتری است. اگر ما بخواهیم خودمان را با صنعت خودروسازی‌مان همگام کنیم، نیاز به هماهنگی میان مدت و دراز مدت وجود دارد که بتوانیم چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، خودمان را تطبیق دهیم. این فاصله در چند سال گذشته همواره وجود داشته است. 
این هماهنگی به‌صورت عملی چطور می‌تواند باشد؟
فکر می‌کنم باید سیاستگذاری‌ای وجود داشته باشد که وقتی خودرویی می‌خواهد وارد شود، یا نسل جدیدی از خودروها قرار است تولید شود، در واقع امکانات ما را هم در نظر داشته باشند. بالاخره برای تولید یک محصول برنامه‌ریزی‌هایی می‌کنیم و سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌دهیم. فرض کنید برای پنج سال آینده سرمایه‌گذاری کنیم و آنها فقط برای  سال سرمایه‌گذاری کنند. چه خواهد شد؟ فرض کنید تیراژ آنها صدهزار دستگاه در سال باشد و تیراژ ما 50هزار. باید برنامه‌ریزی باشد  تا نه مجبور باشند تایر را از خارج وارد کنند، نه با کمبود مواجه شوند. 
با توجه به شرایطی که وجود دارد، منطقی است خودروسازها باید بیایند و با یک شرکت خوشنام قرارداد ببندند و مشخص کنند چه نوع خودرویی را در چه تیراژی و تا چه زمانی می‌خواهند تولید کنند. با این‌کار ما هم به عنوان قطعه‌ساز توسعه خودمان را انجام می‌دهیم. اگر این هماهنگی انجام نشود قطعه‌سازها از بین می‌رود. 
چندماه نیاز دارید تا پس از سفارش، لاستیک مورد نیاز را طراحی و تولید کنید؟
قبلا مدیرعامل شرکت کویرتایر بوده‌ام. به یاد دارم 5، 6 سال پیش نشست‌های تخصصی با شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا داشتیم که نوع خودروهای تولیدی‌شان را مشخص می‌کردند. مثلا می‌گفتند در سال نیاز داریم 100هزار خودرو پراید تولید کنیم. آن موقع بحث واردات ماشین‌های چینی تا این اندازه مطرح نبود. در حال حاضر تعداد خودروهای موجود در بازار آنقدر زیاد شده است که نمی‌توان به راحتی هر خودرویی که وارد شد، تایر آن‌را تولید کنیم. در ضمن برای تولید تایر جدید نیاز به تکنولوژی یا مواد جدیدی نیست. ولی ابزارآلات و قالب و یک سری دستگاه باید سفارش داده شود و مهندسی معکوس و تست‌های مورد نیاز انجام گیرد. این کار زمانی بین 3 تا 4 ماه تولید می‌شد. 
آیا خودروهای متفاوت لاستیک‌های متفاوت دارند؟
بله. چون تایرها با توجه به وزن خودرو، تکنولوژی خودرو، سرعت خودرو و بقیه عوامل طراحی می‌شوند. پس به راحتی نمی‌توان به محض اینکه خودرویی آمد تایر آن را ما طراحی و وارد بازار کنیم. 
گردش مالی سالیانه صنعت و بازار تایر چقدر است؟
اگر در مجموع مواد اولیه تولید تایر را 250 هزار تن در نظر بگیریم و این مواد را به‌طور متوسط کیلویی 3 دلار محاسبه کنیم، نزدیک به قیمت 750میلیون دلار می‌رسیم. ولی در مورد فروش شرکت «گلدستون» می‌توانم به شما بگویم فروش سالیانه ما چیزی نزدیک به 350میلیارد تومان در سال است. 
سهم شرکت شما از بازار ایران چقدر است؟
حدود 11 درصد.
یعنی گردش سرمایه کل بازار تقریبا 10برابر شماست؟
تقریبا خیر. ترکیب محصولات شرکت‌های مختلف فرق دارد. یعنی بعضی‌ها تایر موتورسیکلت و تایر دوچرخه می‌فروشند، پس قیمت‌ها هم فرق می‌کند. 

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید جانتان در خطر است!
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو