متمایز اما دوست‌داشتنی

بررسی هیوندای ولوستر گذرموقت در پایتخت

چندی پیش هنگامی که در یکی از خیابان‌های شمال شهر تهران در حال تردد بودم، خودرویی توجه‌ام را به خود جلب کرد. پلاک گذرموقت این خودرو بیشتر از خودش جلب توجه می‌کرد، زیرا خودرویی که از آن سخن می‌گویم، به صورت رسمی و با پلاک ملی در کشور به فروش می‌رسد. از آنجایی‌که تاکنون بیشتر گذرموقت‌هایی که به کشور آمده‌اند خودروهایی خاص بوده‌اند، دیدن خودرویی با پلاک گذر موقت که از نظر حجم موتور یا حتی خدمات پس از فروش، مغایرتی با قوانین کشور ندارد کمی جالب به نظر می‌سد. 

کد : 394
تاریخ انتشار : يکشنبه 12 مهر 1394
print
نظرات : 0
بررسی هیوندای ولوستر گذرموقت در پایتخت

آرمین محسنی-چندی پیش هنگامی که در یکی از خیابان‌های شمال شهر تهران در حال تردد بودم، خودرویی توجه‌ام را به خود جلب کرد. پلاک گذرموقت این خودرو بیشتر از خودش جلب توجه می‌کرد، زیرا خودرویی که از آن سخن می‌گویم، به صورت رسمی و با پلاک ملی در کشور به فروش می‌رسد. از آنجایی‌که تاکنون بیشتر گذرموقت‌هایی که به کشور آمده‌اند خودروهایی خاص بوده‌اند، دیدن خودرویی با پلاک گذر موقت که از نظر حجم موتور یا حتی خدمات پس از فروش، مغایرتی با قوانین کشور ندارد کمی جالب به نظر می‌سد. خودرویی که در این مطلب قرار است به بررسی آن بپردازیم، یک دستگاه هیوندای ولوستر نارنجی رنگ است که چند روزی میهمان شهر تهران خواهد‌ بود. باتوجه به اینکه مرخصی برخی از مناطق آزاد کشور پابرجاست، احتمال می‌رود این خودرو نیز از یکی از مناطق آزاد راهی تهران شده است. هیوندای ولوستر در کشور با قیمتی زیر 120 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
در سال ۲۰۱۱ هیوندای به دنبال خلا ناشی از خروج مدل کوپه، ولوستر را معرفی کرد که مستقیما قشر جوان و از طرفی کوپه‌های اسپرت میان‌قیمت را نشانه رفته بود. این مدل توسط شرکت آسان موتور به کشور وارد شد و توانست در مدت نسبتا کوتاهی جایگاه خود را در میان جوانان علاقه‌مند به خودروهای اسپرت و کوپه ثابت کند. ریشه نام این هاچ‌بک هیوندای از واژه لاتین velox  به مفهوم سرعت یا تردستی گرفته شده است. شاید با دانستن این موضوع توقع از این خودرو بالا رود. حال سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این که آیا ولوستر همانطور که از اسمش پیداست تند و تیز است؟ جواب این سوال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، زیرا اعداد و ارقامی که از عملکرد این خودرو ثبت شده است، برخلاف انتظار بوده و حتی می‌توان گفت ناامیدکننده است زیرا خودرویی که به آن لقب تند و تیز داده می‌شود باید فراتر از انتظارات عمل کند. هیوندای ولوستر از نظر طراحی خارجی بدنه بسیار متمایز است. تجربه نشان داده است که طراحی‌های اغراق‌آمیز و متفاوت خیلی زود از نظر افتاده و عادی می‌شوند، اما ولوستر با وجود اینکه تا حدودی این موضوع گریبان‌گیرش شده، باز هم پس از گذشت چندسال، خودرویی زیبا و دوست‌‌داشتنی محسوب می‌شود. ولوستر در همه جهات بدنه حرف‌هایی برای گفتن دارد. از چهره جذاب با چراغ‌هایی برجسته گرفته تا نمای نامتقارن طرفین و بخش انتهایی عضلانی و برجسته‌اش اما بارزترین و جالب‌ترین قسمت آن‌، وجود دو در در سمت راست و یک در بزرگ‌تر برای راننده در سمت چپ خودرو است. نمای جلویی خودرو با جلوپنجره‌ای آشنا از خانواده هیوندای و چراغ‌هایی با لبه خالی در زیر خود و مه‌شکن‌های بزرگ، چهره قابل قبولی از ولوستر به تصویر کشیده‌است، همچنین دو بخش هودمانند روی کاپوت قرار گرفته که حال و هوای اسپرت خودرو را دوچندان کرده است و فقط جنبه تزئینی دارند. ستون‌های A و B با رنگ مشکی پیانویی خود در نمای شیشه‌های جلو و طرفین جذب شده به طوری که خط سقف به همراه ستون خوابیده C، بخشی حلقه مانند را به دور بالاتنه ولوستر تشکیل داده‌اند. رینگ‌های پنج پره ۱۷ اینچی دارای خطوطی همرنگ با بدنه هر خودرو هستند که زیبا از کار در آمده است و یقینا از نزدیک تحسین هر رهگذر ریزبین را برمی‌انگیزند. گلگیرهای متورم مانند سپر عقب با بخش بزرگ تیره خود و اگزوز دوقلو در وسط تاکیدی بر اسپرت بودن خودرو دارند. در این قسمت شیشه کوچک عقب، فرورفتگی‌های امتداد چراغ‌ها و شب‌نماهای عمودی قرار گرفته روی لبه گلگیرها از دیگر نکات قابل توجه ولوستر هستند. همانند بیرون خودرو، داخل کابین ولوستر زیبا و در بخش عقب اندکی متفاوت است. با ورود به کابین نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند منتهی شدن همه خطوط به دکمه استارت است که درست در بالای اهرم دنده و وسط داشبورد قرار گرفته است. به نظر می‌رسد هیوندای سعی کرده در این خودرو تا حد ممکن کیفیت مونتاژ قطعات داخلی را بالا ببرد تا خاطره‌ای خوش از این خودرو در ذهن مالکان آن باقی بگذارد. پیشرانه پایه‌ای که هیوندای برای این مدل درنظر‌گرفته است، یک موتور چهار سیلندر 1591 سی‌سی است. بیشترین توان آن ۱۳۸ اسب‌بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه است که توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک اکوشیفت مجهز به دو کلاچ به محور جلو منتقل می‌شود. با توجه به انتظاراتی که از یک خودروی کوپه اسپرت می‌رود، شرایط می‌توانست به مراتب بهتر از این‌ها باشد البته هیوندای برای جلب رضایت مشتریان خود، یک نمونه مجهز به توربوشارژر را نیز ارائه کرده است که ‌روی همین موتور پایه نصب می‌شود و 66 اسب بخار به قدرتش می‌افزاید. در این مدل حس و حال یک خودروی اسپرت را بهتر می‌توان لمس کرد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید بررسی هیوندای ولوستر گذرموقت در پایتخت
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام
تبلیغ دی اس

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو