ایران سومین کشور ناامن رانندگی در دنیا

مراقب ایرانی‌ها باشید

اگر به ایران سفر می‌کنید، مراقب راننده‌ها باشید. به نظر می‌رسد راننده‌های ایرانی از هیچ مسیری برای رفت‌وآمد حتی پیاده‌روها دریغ نمی‌کنند.» این هشداری است که در پاسپورت 80 کشور دنیا برای شهروندانی که قصد سفر به ایران را دارند نوشته می‌شود. سازمان ملل در سال 2014 اعلام کرد کشورهای دنیا از لحاظ محیط رانندگی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: خیلی ناامن، ناامن، امن، خیلی امن. در این رده بندی، محیط رانندگی ایران در حالت ناامن قرار گرفت و از نظر ناامنی در رانندگی سومین کشور دنیا محسوب می‌شود. 
روزانه سه هزار و 384 نفر در دنیا بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. یعنی هر ساعت 141 نفر که در این میان 500 نفر آنها کودک و از کل جمعیت کشته شده، 50 تا 80 نفر از کشته شدگان در ایران هستند. در ایران سالانه 17 هزار نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند، البته این میزان در سال 84 حدود 30 هزار نفر بود. 

کد : 395
تاریخ انتشار : يکشنبه 12 مهر 1394
print
نظرات : 0
مراقب ایرانی‌ها باشید

پگاه طوسی-اگر به ایران سفر می‌کنید، مراقب راننده‌ها باشید. به نظر می‌رسد راننده‌های ایرانی از هیچ مسیری برای رفت‌وآمد حتی پیاده‌روها دریغ نمی‌کنند.» این هشداری است که در پاسپورت 80 کشور دنیا برای شهروندانی که قصد سفر به ایران را دارند نوشته می‌شود. سازمان ملل در سال 2014 اعلام کرد کشورهای دنیا از لحاظ محیط رانندگی به چهار دسته تقسیم می‌شوند: خیلی ناامن، ناامن، امن، خیلی امن. در این رده بندی، محیط رانندگی ایران در حالت ناامن قرار گرفت و از نظر ناامنی در رانندگی سومین کشور دنیا محسوب می‌شود. 
روزانه سه هزار و 384 نفر در دنیا بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. یعنی هر ساعت 141 نفر که در این میان 500 نفر آنها کودک و از کل جمعیت کشته شده، 50 تا 80 نفر از کشته شدگان در ایران هستند. در ایران سالانه 17 هزار نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند، البته این میزان در سال 84 حدود 30 هزار نفر بود. 
پول‌هایی که پای تصادفات می‌سوزد
در ایران هر سال 10 هزار نفر به خاطر نداشتن دیه به زندان می‌روند. 7 درصد از رشد تولید ناخالص ملی صرف تصادفات می‌شود. در میان کشته شدگان ایرانی 75 درصد مرد و سرپرست خانوار و یک چهارم آنها موتور سوار هستند. این آمار تکان‌دهنده تنها به خاطر عدم آموزش مناسب است. شاید ایربگ شاسی یا موارد این چنینی کمک کند که اشتباهات تا حدودی جبران شود و میزان صدمات کمتر شود، اما اگر سرعت خودرو زیاد باشد، فرقی نمی‌کند اتفاق برای چه ماشینی رخ داده است. ضمن این که بسیاری از کشته شدگان نیز راننده نیستند، بلکه عابر پیاده‌ هستند و مهارت و نوع ماشین در سرنوشت آنها چندان موثر نخواهد بود. آماری وجود دارد که تنها یک درصد از اشخاصی که نسبت به علوم رانندگی در تصادفات آگاهی دارند، کشته می‌شوند که 90 درصد آنها در حادثه مقصر نبوده و باقی افراد از علوم رانندگی و تصادفات بی‌اطلاع بوده‌اند. آگاهی سرآغاز فرزانگی انسان است یا حتی درصد زنده بودن را افزایش می‌دهد.
پیچش اشتباه
واژگون شدن خودروها سر پیچ شاید طبیعی به نظر برسد، اما بدون تردید دلایلی دارد که برخی خودروها کمتر چپ می‌کنند و برخی بیشتر. حسین منوچهر پارسا مدرس رانندگی تدافعی در خصوص فرمول واژگون شدن خودروها در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو» می‌گوید: یکی از قوانین، سرعت بحرانی است. یک پژو 206 تیپ پنج را در نظر بگیرید که تقویت شده و قدرت موتور آن با قدرت موتور یک آزرا برابری می‌کند. سر پیچ آزرا می‌تواند با سرعت 140 کیلومتر بپیچد، اما پژو 206 نمی‌تواند. چرا که سرعت بحرانی وابستگی شدید به طول ماشین دارد. خودرویی که طول بیشتری دارد می‌تواند در پیچ با سرعت بیشتری بپیچد، اما خودرویی که طول کمتری دارد، باید با سرعت کمتری بپیچد. اگر سرعت 206 به 112 برسد، سر می‌خورد و واژگون می‌شود. درست است که قدرت موتور 206 برابر با آزرا است، ولی طول آن نصف آزراست.
وزن و سرعت 
متاسفانه در برخی تصادفات سرنشین خودروها به بیرون پرتاب می‌شوند. شاید یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از چنین حادثه و اتفاقی، بستن کمربند ایمنی باشد که بسیار بر آن تاکید می‌شود. اما آگاهی داشتن به چگونگی آن موجب می‌شود بتوان از رخ دادن این واقعه جلوگیری کرد. پارسا در توضیح به رابطه وزن سرنشین و سرعت خودرو در حواث می‌گوید: اگر راننده 75 کیلو وزن داشته باشد و با سرعت 60 کیلومتر در ساعت با مانعی برخورد کند که ظرف صفر ثانیه سرعت به صفر کیلومتر برسد، وزن راننده یک و نیم تن می‌شود. حالا اگر در چنین تصادفی سرعت دو برابر یعنی 120 کیلومتر باشد، وزن راننده از 75 کیلو به 6 تن می‌رسد و هیچ چیز نمی‌تواند او را نگه دارد و از ماشین به بیرون پرتاب می‌شود. یا راننده‌ای که 90 کیلو وزن دارد و با سرعت 80 کیلومتر طوری تصادف کند که سرعت او ظرف صفر ثانیه به صفر کیلومتر برسد، بدون تردید ظرف هفت دهم ثانیه جان خود را از دست می‌دهد.
خطاهای چشمی 
در رانندگی باید مغز و چشم خود را بیدار و هوشیار نگه دارید. اگر احساس خواب آلودگی داشتید، حتما در توقفگاهی امن پارک کنید و مدتی بخوابید تا خستگی شما رفع شود. پارسا محقق و نویسنده رانندگی در خصوص تاثیر خطاهای چشم در حوادث رانندگی می‌گوید: در یک مایل یا هزار و 600 متر، راننده 200 متر اطراف را نگاه می‌کند. چرا که چشم انسان ظرف یک ثانیه 800 هزار پیام را دریافت می‌کند و تا 10 میلیون رنگ را تشخیص می‌دهد و مغز او 20 تصویر را در خود نگه می‌دارد. البته دو درصد آنها اشتباه و ممکن است او را به کشتن دهد. توجه داشته باشید باران در شب دید را به علت درخشش چشم تا یک سوم کاهش می‌دهد و طبیعی است که احتمال تصادفات بیشتر شود.
جاده‌های پر خطر
شاید بسیاری بگویند در تمام دنیا جاده‌ها و ماشین‌ها بسیار ایمن هستند و در ایران این گونه نیست. اما این گفته صحت ندارد، چرا که علت 95 درصد از سوانح خودرویی در دنیا به اشتباه راننده سه ثانیه قبل از وقوع حادثه مربوط می‌شود. خوابیدن، چرت زدن، حواس پرتی، سیگار کشیدن و با موبایل حرف زدن از جمله مواردی است که موجب می‌شود تسلط راننده بر اتومبیل کمتر شود. حسین منوچهر پارسا درباره اشتباهات رانندگان می‌گوید: راننده آگاه اگر پشت فرمان بدترین ماشین در بدترین جاده بنشیند، تصادف نمی‌کند. در آمریکا ثابت شده است که هرچقدر خودرو ایمن‌‌تر و جاده پهن‌‌تر باشد، راننده با سرعت بیشتری رانندگی می‌کند و خطر را افزایش می‌دهد. در ایران نیز همین مورد صدق می‌کند. چراکه بیشترین تصادفات در جاده اصفهان و کمترین تصادفات در جاده چالوس روی می‌دهد، چراکه جاده‌ای خطرناک است و همه با سرعت کم رانندگی می‌کنند. درست است که هرچه تجربه راننده بیشتر شود، خطاهای کمتری خواهد داشت، اما تخلفات بیشتری را مرتکب می‌شود. مانند سرعت و سبقت‌های غیر مجاز، این‌ها موارد علمی هستند که در دنیا تایید شده است.
بدترین و پرخطرترین حرکت در رانندگی این است که به خودرو کناری یا جلویی استرس وارد کنید. بسیاری از ماشین‌ها سپر به سپر به ماشین جلویی می‌چسبند و چراغ و بوق می‌زنند. این شیوه رفتاری به تمام رانندگان استرس وارد می‌کند تا چند ماشین جلوتر بروند و متاسفانه این حرکت تبعات جبران‌ناپذیری در پی دارد.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید مراقب ایرانی‌ها باشید
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو