گزارش جدید رسوایی خودروسازان منتشر شد

آلایندگی واقعی خودروها 40درصد بیشتر از ادعای سازنده است

براساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن CO2 در سال 2014 به‌طور متوسط حدود 40درصد بیش از مقداری بود که سازندگان خودرو اعلام کرده بودند. «شورای بین‌المللی حمل‌و‌نقل پاک» ICCT که یک سازمان مستقل تحقیقاتی با شعبه‌هایی در سراسر جهان است عنوان کرد: «اختلاف میزان آلودگی واقعی در جهان با آمارهای ادعا شده توسط آزمایشگاه‌های شرکت‌های صنعتی از سال 2001 تاکنون 30درصد رشد کرده است.» به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» طبق گزارش منتشر شده توسط ICCT مشخص شده است که بعضی خودروها، مانند مدل‌های رده متوسط «مرسدس»، «بی‌ام‌و» و «پژو» تا 50درصد از محدوده مجاز آلاینگی تجاوز کرده‌اند. 

کد : 396
تاریخ انتشار : يکشنبه 12 مهر 1394
print
نظرات : 0
آلایندگی واقعی خودروها 40درصد بیشتر از ادعای سازنده است

مسلم تقوی-براساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن CO2 در سال 2014 به‌طور متوسط حدود 40درصد بیش از مقداری بود که سازندگان خودرو اعلام کرده بودند. «شورای بین‌المللی حمل‌و‌نقل پاک» ICCT که یک سازمان مستقل تحقیقاتی با شعبه‌هایی در سراسر جهان است عنوان کرد: «اختلاف میزان آلودگی واقعی در جهان با آمارهای ادعا شده توسط آزمایشگاه‌های شرکت‌های صنعتی از سال 2001 تاکنون 30درصد رشد کرده است.» به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» طبق گزارش منتشر شده توسط ICCT مشخص شده است که بعضی خودروها، مانند مدل‌های رده متوسط «مرسدس»، «بی‌ام‌و» و «پژو» تا 50درصد از محدوده مجاز آلاینگی تجاوز کرده‌اند. 

همزمانی با یک رسوایی بزرگ 
این گزارش به سرعت پس از رسوایی فولکس واگن منتشر شد. همین هفته پیش بود که مشخص شد شرکت «فولکس واگن» با نصب دستگاهی روی خودروهای دیزلی خود در میزان آلایندگی اکسید نیتروژن تقلب می‌کرد. این خودروها به دستگاهی مجهز شده بودند که می‌توانست در زمان تست میزان آلایندگی را در حد مجاز نشان دهد و پس از آن سیستم به روال عادی خود برگردد که باعث می‌شد بین 30تا 40 برابر یعنی 3تا 4هزار درصد بیش از حد مجاز گاز اکسید نیتروژن تولید کند. این شرکت توانست 11 میلیون خودرو را که چنین دستگاهی روی آن نصب شده بود در سراسر جهان به فروش برساند. رسوایی این موضوع از آمریکا شروع شد و یک موسسه آمریکایی این مساله را کشف کرد و تقریبا یک هفته پیش آن‌را اعلام کرد. این خبر از زمان نشر تاکنون در صدر اخبار خودرویی جهان بوده است. 

این فقط تکه‌ای از کوه یخ است
«گرگ آرچر» مسئول بخش خودروهای پاک شرکت غیرانتفاعی «ترنسپورت‌اند انرژی» در رابطه با این موضوع اظهارنظر کرده است: «سیستم اروپایی در زمینه سنجش مصرف سوخت و آلایندگی دی‌اکسید‌کربن کاملا بی‌اعتبار شده است. رسوایی «فولکس واگن» فقط مانند تکه‌ای از کوه یخی است و آنچه در زیر این ماجرا نهفته، سوء‌استفاده‌ عظیم خودروسازان از قواعد آزمایشی است.
علاوه بر تقلب شرکت‌هایی مانند «فولکس واگن»، چنین عوامل واضحی مثل اختلاف 40 درصدی انتشار واقعی دی‌اکسید‌کربن با ادعای خودروسازان، می‌تواند ثابت‌کننده امری باشد که چندان هم دور از ذهن نیست. در اروپا فاصله میان میزان واقعی آلایندگی و به‌اصطلاح تصدیق‌های آزمایشی در حال زیاد شدن است. این تفاوت فاحش میان واقعیت و آمار و ارقام شرکتی باید جدی گرفته شود.
جولیا پولیسکوناوا، از کارمندان کمیسیون «انرژی و حمل‌و‌نقل» به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای بعضی مدل‌ها این اختلاف آنقدر بزرگ است که نمی‌توان با دستکاری آزمایش‌ها توجیه شود.»
معمولا تست آلایندگی در حالت ایستا انجام می‌شود و این امر به خودروسازان اجازه می‌دهد که شرایط جاده‌ها، عمر تایر، جهت وزش باد، شیب جاده‌ها و بقیه عوامل طبیعی هنگام رانندگی را به‌عنوان دلیل برخی تفاوت‌ها اعلام کنند. 
این‌ها و معیارهای دیگر به خودروسازان اجازه می‌دهد به صورت قانونی تست‌های اتحادیه اروپا را دور بزنند. 
البته «40درصد تفاوت به‌طور متوسط» و افزایش 30درصدی همین معیار نسبت به سال 2001 به قدری زیاد است که چنین توجیهاتی پذیرفتنی نخواهد بود.

واکنش خودروسازان به گزارش
به گزارش خبرگزاری فرانسه AFP سخنگوی «پژو-سیتروئن» نپذیرفت که در رابطه با این گزارش اظهارنظر کند ولی سخنگوی این خودروساز فرانسوی گفت: ما مسئولیم مصرف سوخت را کاهش دهیم. به این معنی که قدم به قدم و نسل به نسل در خودروهای خود ضریب مصرف سوخت را کاهش خواهیم داد. 
البته «دایملر»، شرکت آلمانی سازنده «مرسدس» این موضوع را به چالش کشید. «ماتیاس بروک» سخنگوی این شرکت به AFP گفت: نویسندگان این تحقیق فراموش کرده‌اند، بگویند چند خودروی مرسدس را مورد آزمایش قرار داده اند.  

برجسب ها :

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آلایندگی واقعی خودروها 40درصد بیشتر از ادعای سازنده است
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو