شرایط صنعت خودرو ایران هنوز بحرانی نیست

نقش مدیران خودروسازی در شرایط بحران

یكی از مباحث همواره مورد توجه در دانش مدیریت موضوع بحران است. سازمان‌ها به‌طور مداوم با بحران‌های مختلف روبه‌رو هستند. موضوع بحران به حدی فراگیر است كه حتی شركت‌هایی كه در بازارهای با تكنولوژی بالا و تقریبا بدون رقیب (مانند هواپیماسازی و صنعت نرم‌افزار) نیز فعالند، با آن روبه‌رو هستند. بحران‌های مالی، انسانی، اخلاقی و فروش می‌تواند دامنگیر هر صنعت و سازمانی شود. بحران مالی شركت‌های ایرباس و بوئینگ و اخراج هزاران كارمند در سال‌های 2008 و 2009، بحران محصول در شركت جانسون و جانسون در سال 1981 (قرص‌های مسكن) و آخرین نمونه آن یعنی بحران اخلاقی شركت فولكس واگن كه اعتبار و شهرت برند این كمپانی را خدشه‌دار و این شركت را با زیان 28 میلیاردی مواجه کرد، همگی مثال‌هایی از این دست هستند.

کد : 400
تاریخ انتشار : يکشنبه 12 مهر 1394
print
نظرات : 0
نقش مدیران خودروسازی در شرایط بحران

رحیم علی شاهی-یكی از مباحث همواره مورد توجه در دانش مدیریت موضوع بحران است. سازمان‌ها به‌طور مداوم با بحران‌های مختلف روبه‌رو هستند. موضوع بحران به حدی فراگیر است كه حتی شركت‌هایی كه در بازارهای با تكنولوژی بالا و تقریبا بدون رقیب (مانند هواپیماسازی و صنعت نرم‌افزار) نیز فعالند، با آن روبه‌رو هستند. بحران‌های مالی، انسانی، اخلاقی و فروش می‌تواند دامنگیر هر صنعت و سازمانی شود. بحران مالی شركت‌های ایرباس و بوئینگ و اخراج هزاران كارمند در سال‌های 2008 و 2009، بحران محصول در شركت جانسون و جانسون در سال 1981 (قرص‌های مسكن) و آخرین نمونه آن یعنی بحران اخلاقی شركت فولكس واگن كه اعتبار و شهرت برند این كمپانی را خدشه‌دار و این شركت را با زیان 28 میلیاردی مواجه کرد، همگی مثال‌هایی از این دست هستند.
در بحث مدیریت بحران 3 موضوع در كانون اصلی توجه قرار دارد:
1- بحران چیست 2- یك موقعیت بحرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟ 3- چه افرادی چگونه باید با بحران برخورد كنند؟

بحران چیست؟
برای مدیریت خوب ابتدا باید درباره تعریف بحران با هم توافق كنیم. بحران پیشامدی است که به‌صورت ناگهانی و گاهی فزاینده رخ می‌دهد و به وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای فرد، گروه یا جامعه می‌انجامد. بحران باعث به‌وجود آمدن شرایطی می‌شود که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق‌العاده است. برخی صاحب‌نظران بحران را رویدادی بدون برنامه می‌دانند که باعث وارد آمدن صدمات جدی  به کارکنان، مشتریان یا مردم جامعه و ورشکستگی یا ایجاد وقفه در عملیات سازمان شود و خسارات فیزیکی یا محیطی به دنبال داشته باشد و جایگاه مالی سازمان یا تصور عامه مردم از کارگزاران یا سازمان را تهدید کند.
بحران با یك حادثه ناگوار متفاوت است اگرچه یك حادثه ناگوار نیز می‌تواند به یك بحران منجر شود ولی این دو با هم تفاوت ماهوی دارند. به عنوان مثال جان باختن حجاج عزیز در حادثه منا از جمله حوادث ناگوار است. اگر این حادثه ناگوار به‌صورت موثر مدیریت شود و منجر به تنش‌های بیشتر نشود در سطح یك فاجعه و حادثه ناگوار باقی خواهد ماند و تبدیل به بحرانی فراگیر با پیامدهای نامناسب نخواهد شد.
ویژگی‌های یك موقعیت بحرانی از آن جهت دارای اهمیت است كه اگر شرایط بحرانی را بدانیم، نوع رفتار و برخورد ما با آن متفاوت خواهد بود. در این شرایط ممكن است دست به كارهایی بزنیم كه در شرایط عادی آن كار را انجام نمی‌دادیم. مانند شرایط جوی نامساعد طوفان و سیل كه لازمه آن رسیدگی سریع به آسیب‌دیدگان و ایجاد شرایط حداقلی برای بازماندگان است.
شیوه برخورد با بحران
تلقی شرایط بحرانی و نحوه برخورد با آن نیز در فرهنگ‌ها و كشورهای مختلف، تفاوت‌های اساسی و جالبی با یكدیگر دارند. در ادبیات چینی واژه معادل كلمه بحران عبارت «wigi» است كه به هیچ عنوان بار معنایی منفی مطلق ندارد. بحران در ادبیات چین به شرایطی گفته می‌شود كه آكنده از تهدیدها و فرصت‌ها به‌صورت همزمان است. در این شرایط می‌توان با حداكثر استفاده از شرایط، فرصت‌های بی‌نظیری را خلق کرد.
با توجه به آنچه اشاره شد، سوال این است كه آیا صنعت خودروسازی در شرایط بحرانی قرار دارد؟ پاسخ نگارنده به این سوال با توجه به تجربیات و سابقه موضوع منفی است، هرچند         نمی‌توان منكر شرایط سخت و دشوار این صنعت در شرایط فعلی نیز شد.
آنچه ناگفته ماند، بخش‌هایی از سازمان است كه باید به رویارویی شرایط بحرانی رفته و سازمان را از آن شرایط نجات بخشند. فارغ از اینكه بحران در كدام بخش سازمان به وجود آمده است، نقش تیم مدیریت منابع انسانی هر سازمان در این راستا غیر قابل چشم‌پوشی است. تیم مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها و مدیران میانی كه ارتباط مستقیم با بدنه كاركنان شركت‌ها دارند مهمترین نقش را در برخورد با(( وی جی)) دارند چراكه ایشان می‌توانند برانگیزاننده باشند و ذهن كاركنان را درگیر موضوع كنند. بخش‌های مدیریت منابع انسانی شركت‌ها در سطوح گوناگون از راهبردی تا عملیاتی در مقیاس‌های مختلف با فرصت‌شناسی و تهدید‌شناسی رفتار اصولی متناسب با شرایط را در نظر می‌گیرند. بهره‌وری و مشاركت نیروی انسانی در این مقطع اهمیت بسیاری دارد. فعال کردن نظام‌های مختلف در سازمان و ایجاد بذر پیشنهاد در بین كاركنان و مشاركت دادن افراد در جلوگیری و رفع مشكلات اثرات مفیدی دارد كه بخش‌های مدیریت منابع انسانی متولی آن هستند. 
در این خصوص و به منظور تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها در شرایط فعلی (به تاسی از تعریف در ادبیات چینی) چهار نیاز و نقش جدید برای بخش‌های مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها پیشنهاد می‌شود:
1 -  بازنگری نیازهای آموزشی كاركنان: دانش و آگاهی‌های نو برای فهم بهتر موقعیت جدید مورد نیاز است چراكه دانش شرایط عادی در شرایط فعلی از كاربرد كمتری برخوردار است. با دانش جدید می‌توان لایه‌های تهدید را شناخت و آنها را تبدیل به لایه‌های فرصت کرد و در حقیقت به شناخت هر دو لایه پرداخته می‌شود. بنابراین نیاز است واحدهای آموزش سازمان‌ها نسبت به ایجاد بسته‌های آموزشی جدید و بازنگری آموزش‌های كاركنان اقدام كنند. 
2- نیاز به بینش و نگرش نو: به‌طوری‌ كه تعلق خاطر كاركنان به سازمان بیش از پیش شده و حس وفاداری به شركت افزایش یابد. باید توجه داشت‌ كاركنان بهترین مبلغان محصول شركت هستند. 
3- مهارت‌های نو برای كنترل ابعاد گوناگون بحران برای بهره‌گیری از فرصت‌ها.
4-  نیاز به ایجاد منش و سلوك رفتاری جدید (مانند رعایت ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ای): برای مثال تقویت روحیه جوانمردی در شرایط فعلی می‌تواند اثرگذاری فراوانی داشته باشد. تعریف واژه جوانمردی در ادبیات مدیریت با ادبیات محاوره‌ای و عامیانه كمی تفاوت دارد. در دانش مدیریت تحمل سختی و لب به گلایه نگشودن، عدم تخریب یا تضعیف روحیه كاركنان و دنبال مقصر نگشتن از جمله مشخصه‌های جوانمردی است و روحیه دادن، كمك به دیگران و از خودگذشتگی در مقابل سازمان و تلاش برای رسیدن به شرایط مطلوب از جمله نقش‌های اصلی كاركنان منابع انسانی در شركت‌هاست.
در جمع‌بندی موضوع باید گفت، اگرچه وجود بحران در هر صنعت و هر زمانی ممكن است و این موضوع یكی از اصول لاینفك هر كسب و كاری است، لیكن در مقایسه با تاریخچه بحران‌های ملی و سازمانی گذشته و به‌رغم وجود تهدیدات بسیار، نمی‌توان شرایط فعلی خودروسازی را بحرانی دانست. آن‌چه مسلم است كه باید از شرایط تهدیدآمیز كنونی بیشترین بهره‌برداری ممكن صورت پذیرد و در این راه، نقش اساسی بخش‌های مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. اگر بپذیریم كه همگی سرنشین یك كشتی هستیم، بروز مشكل در هر بخشی از سازمان باید دغدغه كل سرنشینان آن باشد و به قول صائب تبریزی:

ما زنده به آنیم كه آرام نگیریم                   
موجیم كه آسودگی ما عدم ماست

برجسب ها :

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
یک مخالف
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید نقش مدیران خودروسازی در شرایط بحران
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو