Lez در آستانه اجرا به جای زوج و فرد

هیچ چیز آماده اجرا نیست

طرح ترافیکی مناطق کم آلاینده یا همان lez که برای اولین بار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اجرا در آمده است، قرار بود از آبان در تهران نیز اجرا شود، اما با وجود اعلام‌های قبلی، ساز و کارهای آن آماده نیست. معاینه فنی خودروها که طبق آن مجوز تردد ماشین‌ها بر اساس میزان آلایندگی را صادر می‌کند، ظرفیت پذیرش خودروهای موجود در تهران را ندارد. در عین حال، نیروی انتظامی و شورای شهر با اجرای این طرح به شیوه کنونی مخالف هستند. شورای شهر این طرح را در حد پیشنهاد شنیده و هنوز آن را جدی نگرفته و در حد یک موضوع قابل بررسی مورد تحلیل قرار نداده است.

کد : 410
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مهر 1394
print
نظرات : 0
هیچ چیز آماده اجرا نیست

محمد جواد تاج¬الدین-طرح ترافیکی مناطق کم آلاینده یا همان lez که برای اولین بار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اجرا در آمده است، قرار بود از آبان در تهران نیز اجرا شود، اما با وجود اعلام‌های قبلی، ساز و کارهای آن آماده نیست. معاینه فنی خودروها که طبق آن مجوز تردد ماشین‌ها بر اساس میزان آلایندگی را صادر می‌کند، ظرفیت پذیرش خودروهای موجود در تهران را ندارد. در عین حال، نیروی انتظامی و شورای شهر با اجرای این طرح به شیوه کنونی مخالف هستند. شورای شهر این طرح را در حد پیشنهاد شنیده و هنوز آن را جدی نگرفته و در حد یک موضوع قابل بررسی مورد تحلیل قرار نداده است.
به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» در تقسیم‌بندی خودرو‌ها از لحاظ آلایندگی، آنها به چهار گروه آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند و با توجه به آن می‌توانند در مناطق مختلف شهر عبور و مرور داشته باشند.
طرحی که با این ساز و کار در کشورهای اتحادیه اروپا مثل بلژیک، سوئد، ایتالیا، آلمان و این آخری‌ها انگلستان هم اجرا شده، توانسته است انتظارات را برآورده کند و از لحاظ اقتصادی و آلایندگی جواب دهد. مثلا طی بررسی‌هایی که انجام شده، بعد از اجرای طرح lez آلاینده‌های موجود در هوا طبق جدول زیر کاهش یافته است.

 درصد 20  NOX
 2 درصد  NO2
 37 درصد  PM2/5
 35 درصد  EC


آلودگی، رفیق تهرانی‌ها
باید این نکته را در نظر داشت که این طرح با زیر ساخت‌های اقتصادی و اجتماعی اتحادیه اروپا همخوانی داشته است. بی‌تردید بحث حمل و نقل عمومی در سطح کشورهای اتحادیه اروپا، استفاده از سوخت‌های با کیفیت یورو 4 و 5 و همچنین تولید ماشین‌های کم آلاینده در کنار درآمد سالانه یک شهروند اروپایی تاثیر بسزایی در موفقیت این طرح داشته است. باید دید با توجه به امکانات تهران و تهرانی‌ها این طرح قابل اجراست یا خیر.
چند سال پیش در روزهایی از سال آلودگی هوا امان تهرانی‌ها را بریده بود. صدای همه را در آورده بود و نفس‌هایشان را تنگ کرده بود. تهران جا مانده زیر غبار نفس‌های آخرش را می‌کشید. آمبولانس‌های اورژانس در میدان‌های شهر مستقر شدند و طرح زوج و فرد از در منزل اجرا شد. تعطیلی‌های پی در پی هیچ کدام اثری نداشت و نفس تهرانی‌ها به شماره افتاده بود. شهرداری و دولت با فانتزی‌هایشان با هواپیما آسمان شهر را آب پاشی می‌کردند. روزهایی بود که تحریم‌ها کاغذ پاره بودند و کارخانه‌های پتروشیمی یک شبه سراغ تولید بنزین رفتند. اما باز هم بعد از چند روز شرایط هشدار، دری به تخته ‌خورد و باد و باران همه را نجات ‌داد. خلاص شدن همانا و فراموش کردن مشکل همان. دوباره چند وقتی طول می‌کشید تا مردم و مسئولان به فکر آلودگی هوا بیفتند. دولت عوض شد و رئیس جمهور در شعارهایش مسائل محیط زیستی را مطرح کرد. بخشی از بنزین‌های آلوده جایگزین شدند و کمی از مشکل آلودگی هوا کاسته شد. اما همچنان نفس تهران تنگ بود. مسئولان شهرداری و ترافیکی بعد از 10 سال از اجرای طرح زوج و فرد به این نتیجه رسیدند این طرح دردی از تهرانی‌ها دوا نمی‌کند. آن‌ها این‌بار سراغ طرح lez یا مناطق کم آلاینده رفتند.
اما و اگر‌های طرح lez
مهدی یدی همدانی، رئیس شورای ترافیک و حمل و نقل وزارت کشور از تایید طرح lez در این شورا خبر داد و گفت این طرح از آبان ماه در تهران اجرایی می‌شود. بعد از همدانی، قالیباف شهردار تهران و تشکری معاون شهردار نیز از اجرای طرح lez خبر دادند و گفتند ایجاد مقدمات کار طبق مصوبه‌ای که شورای عالی ترافیک و حمل و نقل دارد، با تغییری جزئی و حذف یک رنگ در تقسیم‌بندی خودروها در تهران اجرایی می‌شود. طبق این تقسیم‌بندی خودروهای تهرانی‌ها به سه رنگ سبز شامل خودروهای برقی و هیبریدی و زرد شامل خودروهایی با کیفیت بالای یورو2 و قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی تقسیم می‌شوند و طرح ترافیکی برایشان اجرا خواهد شد.
معاینه فنی و امکاناتی که نیست
مهندس جلال شاهی رئیس سابق شورای عالی ترافیک در مورد مراکز معاینه فنی و مشکلاتی که در راه برقراری طرح lez وجود دارد، در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «مراکز معاینه فنی هیچ وقت در ایران جدی گرفته نشده است. بعد از مدت کوتاهی خیلی از مراکز محل درآمدی شد برای افراد سودجو یا اینکه با پارتی‌بازی و پیدا کردن آشنا در مراکز معاینه فنی، برچسب برای خودروهای از رده خارج صادر شد. نیروی انتظامی و شهرداری و دولت ابتدا باید برنامه‌ای را که قبلا شروع کردند، به پایان برسانند و بعد سراغ طرح‌های این‌چنینی بروند. مطمئنا با ساز و کاری که در مراکز معاینه فنی وجود دارد، این طرح اجرایی نمی‌شود. »
شاهی در مورد راه حل‌های رفع آلودگی هوای تهران و نقش شهرداری در این مورد می‌گوید: «مهم‌ترین عامل آلودگی هوای تهران، اقدامات شهرداری است. وقتی شهرداری بدون توجه به ظرفیت شهر و قوانین شهرسازی، تراکم می‌فروشد، باید هم شهر تهران با چنین مشکلی مواجه شود. این شهر دیگر ظرفیت افزایش جمعیت را ندارد. تعداد ماشین‌ها هم به نسبت جمعیتی که به شهر اضافه می‌شود، افزایش پیدا می‌کند و هوای تهران را هر روز به وضع بدتری می‌رساند.»

در کنار صحبت‌های آقای شاهی و مشکلات مراکز معاینه فنی باید اشاره کنیم قانونی مربوط به خودروهای صفر کیلومتر وجود دارد که بر اساس آن 5 سال از گرفتن برگه معاینه فنی معاف هستند، این قانون هم مشکلاتی را می‌تواند برای طرح lez ایجاد کند.
حمل‌و‌نقل عمومی، پای ثابت آلودگی هوای تهران
سردار منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی گفته است تا وقتی شهروندان تهرانی مدت زمانی بیشتر از 10 دقیقه را صرف رسیدن به وسایل حمل و نقل عمومی می‌کنند، پلیس با اجرای طرح lez موافقت نمی‌کند. از طرف دیگر مرادی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران از وجود دو هزار اتوبوس فرسوده و 13 هزار تاکسی اسقاطی در تهران خبر داده و گفته است اول باید تکلیف ماشین‌های از رده خارج تعیین شود.
اگر قرار بر اجرای طرح ترافیکی جدید است، شهرداری و دولت ابتدا باید زیر ساخت‌های آن را برای مردم ایجاد کنند که مهم‌ترینش استفاده از وسایل نقلیه عمومی با کیفیت است. بسیاری از اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که این روزها در تهران در حال رفت‌و‌آمد هستند، معاینه فنی و استانداردهای طرح lez را دریافت نمی‌کنند.
محسن سرخو: هنوز در شورا طرحی به تصویب نرسیده است
اجرایی شدن طرح lez در خیابان‌های تهران باید به تصویب شورای شهر برسد. وقتی از مهندس سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد طرح lez و نظر شورا سوال می‌کنیم، با اشاره به بحث‌هایی که در این مورد انجام گرفته، می‌گوید: «این طرح به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده است و هنوز در هیچ کدام از کمیسیون‌های شورای شهر مطرح نشده است. برای اجرایی شدن طرح lez پیش نیازهایی وجود دارد که باید رعایت شود وگرنه این طرح جوابگوی حل مشکل آلودگی هوای تهران نخواهد بود. نباید با اجرای این طرح شرایطی پیش بیاید که فقط ماشین‌های گران‌قیمت بتوانند در مناطق طرح ترافیک رفت و آمد کنند و باقی وسایل نقلیه امکانی برای ورود نداشته باشند. از طرف دیگر، بخش اعظمی از آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده است ابتدا باید فکری به حال نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کرد که برنامه‌ای مدون می‌خواهد. باید تکلیف این مسائل مشخص شود وگرنه شورای شهر با این طرح موافقت نخواهد کرد.»
خودروهای بی‌کیفیت داخلی و بنزین آلوده
طبق اعلام پلیس راهور تهران، یک میلیون و 500 هزار خودروی شهروندان تهرانی در دسته زرد قرار می‌گیرند. خودروهایی که پراید هم جزو آن‌هاست. بیشتر این ماشین‌ها تولیدات سال‌های 82 به قبل هستند و از کاربراتور استفاده می‌کنند. یکی دو سالی است که تولیدات ایران‌خودرو و سایپا با استانداردهای بالای یورو 2 تولید می‌شوند و قبل از آن از لحاظ آلایندگی استاندارهای اتحادیه اروپا را رعایت نمی‌کردند. شهروندانی که خودروهای داخلی را با قیمت‌های بالا خریدند و بعد از اجرای طرح lez امکان ورود به بسیاری از مناطق شهر را ندارند، مطمئنا اعتراضاتی خواهند داشت. سوالی که مطرح می‌شود این است که در صورت داشتن استاندارد یورو 4 آیا بنزینی که در جایگاه‌های سوخت تهران استفاده می‌شود استاندارد یورو 4 را دارد؟
آیا طرح lez بی‌توجهی به قشر متوسط جامعه و آن‌ها که با تمام تلاششان قادر به خریدن خوردوهای آلاینده وطنی هستند و امکان دیگری ندارند، نیست؟ آن‌هایی که باید با پرایدشان پشت دوربین‌های طرح ترافیکی چشم بدوزند به ماشین‌های چند صد میلیونی که با خیال راحت به هر خیابانی که دلشان بخواهد سرک می‌کشند و اگر هم خودرویشان کیفیت لازم را نداشته باشد با خریدن مجوز ورد به طرح، مشکلش را حل می‌کنند.
در کنار اینها اضافه کنید 58 هزار خودرویی که در دسته قرمز قرار می‌گیرند و دیگر اجازه ورود به هیچ خیابانی را ندارند. آیا دولت امکانی برای تعویض این خودروها دارد؟ تا کی قرار است توپ آلودگی هوا در زمین مردم باشد و دولت و شهرداری و مراکز مسئول بی‌توجه به زیر ساخت‌هایی که باید در این چند دهه آماده می‌شد و نشد، یقه شهروندانی را بچسبند که انتخابی جز خرید خودروهای آلاینده نداشته‌اند.

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید هیچ چیز آماده اجرا نیست
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل
تلگرام

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو