آمار بازار خودروی آمریکا در سپتامبر از چه خبر می‌دهد؟

آشتی با چشم بادامی ها و قهر با ژرمن ها

بالاخره ماه سپتامبر به سر آمد و آنچه منتظرش بودیم رسید؛ آمارهای فروش خودرو در بازار آمریکا. آمریکایی ها اعتقاد دارند پایان تابستان بهترین زمان برای خرید ماشین است. سپتامبر در فرهنگ غربی نشان دهنده ماه تغییر است و ماهی است که در آن تابستان تمام می‌شود و پاییز شروع می‌شود. معمولا خودروسازان در ماه نهم میلادی مدل های سال آینده خود را معرفی می‌کنند و این باعث جنب و جوشی در بازار خودرو می‌شود. در ضمن با رسوایی که برای فولکس واگن پیش آمده بود، همه منتظر بودند ببینند مردم آمریکا چه برخوردی با این تقلب بزرگ خواهند داشت.

کد : 412
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مهر 1394
print
نظرات : 0
آشتی با چشم بادامی ها و قهر با ژرمن ها

مسلم تقوی - بالاخره ماه سپتامبر به سر آمد و آنچه منتظرش بودیم رسید؛ آمارهای فروش خودرو در بازار آمریکا. آمریکایی ها اعتقاد دارند پایان تابستان بهترین زمان برای خرید ماشین است. سپتامبر در فرهنگ غربی نشان دهنده ماه تغییر است و ماهی است که در آن تابستان تمام می‌شود و پاییز شروع می‌شود. معمولا خودروسازان در ماه نهم میلادی مدل های سال آینده خود را معرفی می‌کنند و این باعث جنب و جوشی در بازار خودرو می‌شود. در ضمن با رسوایی که برای فولکس واگن پیش آمده بود، همه منتظر بودند ببینند مردم آمریکا چه برخوردی با این تقلب بزرگ خواهند داشت.

سپتامبر شیرین برای 3 دیترویتی و 5 چشم بادامی
بر اساس گزارش رویترز بازار خودروی آمریکا در ماه سپتامبر با رشد بی سابقه ای مواجه بوده است. این رشد برای «سه دیترویتی» یعنی شرکت های «فورد»، «جنرال موتورز» و «فیات-کرایسلر»، دو رقمی بوده است و در ده سال گذشته بی سابقه بوده است. کارشناسان معتقدند، قیمت پایین بنزین و اشتیاق زیاد برای خودروهای وانت و SUV دلیل رشد اینچنینی فروش بوده اند.
البته تعطیلات هم همیشه در آمریکا باعث رشد فروش می‌شوند. امسال «تعطیلات روز کارگر» هم یکی از دوره های اوج فروش خودرو در آمریکا بود.
فروش مجموع خودروها در قیاس با سپتامبر سال گذشته رشد 15.8 درصدی داشته که باعث شد 1 میلیون و 440هزار دستگاه خودرو سواری و وانت سبک تنها در این ماه فروخته شود. «شرکت تحقیقی اتودیتا» گزارش می‌کند «آمار تعدیل شده سالیانه SAAR»، این فروش معادل است با 18.17 میلیون دستگاه.
این «آمار تعدیل شده سالیانه»، از جولای سال 2005 تا کنون بی نظیر بوده است و از همین نظر در 10سال گذشته .
جنرال موتورز با رشد 7درصدی نسبت به سال گذشته و فروش 240هزار خودرویی پرفروشترین شرکت در این بازار بود. پس از آن فورد است که با رشد 21.9 درصدی فروش خود را به 218هزار خودرو رساند. تویوتا هم 16.3 درصد رشد و 194هزار خودرو فروخت. «هوندا» و «نیسان» و «هیوندای-کیا» هم به ترتیب با فروش 134 هزار، 118 هزار و 114 هزار رتبه های بعدی را داشتند. نکته جالب توجه اینکه هیوندای-کیا نسبت به سال پیش 18.9درصد فروش داشته اند.

ماه نحس ژرمن ها
11 نه، 18 سپتامبر بود که همه چیز علیه «فولکس واگن» برملا شد، در یک روز جمعه آخر هفته. ارزش سهام فولکس واگن اما در آن روز پایین نریخت. دو روز بعد در اول هفته کاری، دوشنبه 21 سپتامبر بود که فولکس واگن به چشم خود پایین ریختن ارزشش در بازار سهام را دید. در پایان روز جمعه ارزش سهام فولکس 162 بود. روز دوشنبه اما 127 و فردای آن روز 105. تا آخر ماه ارزش سهام خود را به زور بالای 90 نگه داشته است. آمار فروش ماه سپتامبر 2015 برای شرکت«فولکس واگن» حکم نمک روی زخم را داشت. همه شرکت ها نسبت به سال گذشته رشد داشته اند به جز VW. درست است که سهم بزرگترین خودروساز دنیا از بازار اروپا حتی در بهترین حالت به نصف هیوندای-کیا هم نمی‌رسد، ولی قطعا فولکس واگن هم انتظار رشد دو رقمی را داشت نه منفی 2 درصد. بزرگترین خودروساز دنیا نه تنها رشدی نداشت بلکه با منفی 2 درصد توانست با کمک آئودی و همه زیر مجموعه اش تنها 40هزار خودرو بفروشد. درد ماجرا آنجا شدید می‌شود که این غول آلمانی نسبت به ماه پیش با تغییر فروش منفی 21درصد چیزی شبیه به سقوط را تجربه کرده است.


چرا سپتامبر؟
سپتامبر ماه مهمی است. حداقل آمریکایی ها این‌طور فکر می‌کنند. اگر توی اینترنت سرچ کنید که چه زمانی برای خرید خودرو مناسب است به احتمال زیاد ماه سپتامبر یکی از موارد پیشنهادی به شما خواهد بود. دلیل این امر این است که شرکت های خودروسازی، مدل های جدید سال بعد را تقریبا در حوالی این زمان معرفی می‌کنند. این باعث می‌شود مدل قبلی ارزانتر شود و خودروسازان و دلالان با تخفیف و روش های دیگر سعی می‌کنند سریعتر خودروهای قدیمی‌ترشان را بفروشند و انبارشان را با مدل های جدیدتر پر کنند. حتی خودروسازان به فروشندگانی که در این ماهها خودروی بیشتری بفروشند پاداش بالایی می‌دهند. به همین دلیل معمولا خود آمریکایی ها (و احتمالا مردم بقیه کشورهای بازار آزاد) سپتامبر و اکتبر و نوامبر را بهترین زمان برای خرید خودرو می‌دانند.

برجسب ها : دنیای خودرو

 ارسال نظرات

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
 
اولین موافق باشید.
اولین مخالف باشید.
تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید
نمایش 0 نظر
مرتب سازی براساس

اولین نظر دهنده باشید آشتی با چشم بادامی ها و قهر با ژرمن ها
تلگرام
تبلیغ دی اس
سورن ایران خودرو
ایران خودرو دیزل

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو

سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو